Waneer is een synth nu vintage te noemen?

als ie niet meer gemaakt wordt en ie goed klinkt? vraag en aanbod zeggen niet zoveel imho

Olaf

Dat als je ´m openschroeft er een complete dierentuin uit komt wandelen?

Vintage volgens het engelse woordenboek:

klasse, typisch, karakteristiek, van de beste soort, gedateerd.

Maar volgens mij is dit toch voor ieder verschillend.

Laatst gewijzigd:
Ja, als ie niet meer gemaakt wordt (en een bepaalde status heeft.)

Je hebt ook vintage cars en wines. En dat zijn vaak ook niet de goedkoopste autootjes en wijntjes.

Ik vind de DX-7 en D-50 ook vintage synths, maar een D-20 en een poly-800 weer niet. Raar eigenlijk he? ;)

De D-50 en DX-7 waren zo'n beetje de eerste in hun soort. Dat al dan ook wel een rol spelen...

Oud, bruikbaar en nostalgisch.

Is een Alpha Juno nog vintage te noemen?

Ik denk dat je hem een vintage mag noemen als er oscilatoren, hopen effecten en meer van ie onzin er inzit. DX7 is naar mijn mening geen vintage. Eerder een fm. (Volgens mij ook de eerste). Als er veel knoppen ed. aanwezig zijn en je er echt veel geluiden uit kan halen door een preset te bewerken, Dan kan je hem denk ik vintage noemen.
Voorbeelden als de prophets, cs80, moog, jupiter etc.

Ben ik het niet mee eens. Vintage staat toch niet gelijk aan analoog?

Je hebt ook hele dure zeldzame FM synths van Yamaha. GX-1 geloof ik. En de DX-1, daar heeft verspuy er nog een van staan voor € 8000,-

K heb laatst een stukkie gelezen dat het best wel bijzonder is dat veel oude synths de status vintage toegewezen krijgen omdat de meeste vintage dingen zoals wijnen, boeken en schilderijen meestal veel ouder zijn dan de eerste synths.
synths als de vcs3, moog 3c, 55, mini, arp 2500, en sh 1000 werden vintage genoemd.
En langzamerhand werd de term vintage een soort van rage.
Moet je kijken wat je nou allemaal vind als je zoekt op vintage synth.
Misschien is het ook wel voor iedereen persoonlijk maar ik vind dat synths die gemaakt zijn tot 74 wel vintage genoemd mogen worden. Kun je nagaan dat er 10 jaartjes later dingen als de dx7, juno 106, d50 e.d. uitkwamen wat ik me zelfs nog kan herinneren.
Dus ik vind dat voor die laatst genoemde synths de term vintage niet opgaat.
Maar ja laat iedereen het maar lekker voor zichzelf bepalen want volgens mij worden er tegenwoordig zelfs nieuwe vintage synths gemaakt en vintage expensionboards:)

Iets is Vintage als het in principe niet meer nieuw verkocht wordt. Maar goed, een Casio keyboardje noem je weer geen vintage om een bepaalde reden.
Iets is vintage als het een beetje een cult status gekregen heeft. Tenminste, zo zie ik het (en zo modereer ik ook). Eigenlijk is het helemaal niet zo belangrijk of iets vintage is ja of nee, als ie maar VET is! :) Of lelijk!

jah man als ze nu morgen de andromeda A6 uit productie halen, dan is ie overmorgen nog geen vintage.
T is net wijn. Een oude synth, die nu lekker op smaak is ;)

Origineel geplaatst door Slipperman
De meeste analoge synths (de oudere dus) worden vintage genoemd

Ben ik niet helemaal met je eens. Hoe zou je bv een Fairlight, een PPG Wave of een Emulator II bestempelen? Waarschijnlijk is er toch een groot 'grijs gebied' maar daar zit natuurlijk ook een gezonde portie persoonlijke voorkeur bij ;)

Ik heb zelfs al es iemand een clavia nordlead 1 horen aanprijzen als vintage synth..... toch niet lijkt me.

Origineel geplaatst door 4-Tek
Ik heb zelfs al es iemand een clavia nordlead 1 horen aanprijzen als vintage synth..... toch niet lijkt me.

ach, als je op www.vintagesynth.com gaat kijken heeft ie nog wel gelijk ;)

Volgens mij is 'vintage' volledig subjectief, wat wil zeggen dat, als je er zelf een bepaalde waarde aan hecht, het een 'vintage' wordt.

Back