Waneer is een synth nu vintage te noemen?

Maar mag de MS-20 dan over een jaar wel vintage genoemd worden? :) Of vind je em dan nog steeds niet vintage?

En dan mogen we de 303 dus vanaf 2007 vintage gaan noemen? En de DX7 vanaf 2008?

intuitief vind ik n dx7 niet vintage....misschien omdat ie digitaal is en dat al teveel van "deze" tijd is?

Zekere mate van bijzonderheid..

Zekere mate van bijzonderheid..

Voor mij is iets 'vintage' als het:

- Minimaal 3 a 4 'generaties' oud is (nogal subjectief.. maar komt voor mijn gevoel neer op een leeftijd van minimaal 10 tot 12 jaar)

- Op de een of andere manier klassiek en/of bijzonder is (een D20 zal nooit klassiek zijn.. net als een YS200 of TR-626)

Al met al een erg subjectief begrip.. da's een ding wat zeker is.. :p

Er is ook niet echt een antwoord op de vraag denk ik. Vintage is gewoon een woord dat nergens is gedefinieerd, waar iedereen wel een bepaald gevoel bij heeft maar wat een groot grijs gebied openlaat om het over oneens te zijn. Maar daarom is het nog wel leuk om iedereens ideeen erover te horen

Volgens mij zou je een Moog Voyager ook als 'vintage' kunnen beschouwen terwijl dat ding nagelnieuw uit de winkel komt.

Misschien dat het meer een verzamelterm is voor (ouwe) analoge en andere exotische apparaten. Bijv Linndrum dan weer wel en een Dx7 dan weer niet.

Origineel geplaatst door Slipperman
Ik denk dat je hem een vintage mag noemen als er oscilatoren, hopen effecten en meer van ie onzin er inzit. DX7 is naar mijn mening geen vintage. Eerder een fm. (Volgens mij ook de eerste). Als er veel knoppen ed. aanwezig zijn en je er echt veel geluiden uit kan halen door een preset te bewerken, Dan kan je hem denk ik vintage noemen.
Voorbeelden als de prophets, cs80, moog, jupiter etc.

Nou snap ik het niet meer...

Origineel geplaatst door OnAcid

Nou snap ik het niet meer...

Een DX7 is niet vintage omdat het FM is?
:Z

Dus auto's van 70 jaar oud die toevallig op diesel rijden mag je ook dus geen antieke automobiel noemen?

Ik noem dit discriminatie!

R.
(volgens mij streeft deze thread totaal z'n doel voorbij!)

beteknt "Vintage" niet gewoon "ouderwets" ? dan is een vintage synth dus een synth die al een aantal jaren niet meer VERKOCHT wordt. over hoeveel jaar dat precies is kun je natuurlijk discussieren maar voor mij ligt dat ergens op 10 tot 12 jaar geleden.

Verder mag een vintage ook best digitaal zijn i.p.v analoog. Anders zouden er dus nooit meer vintage modellen bij komen? ik bedoel, een virus B is over 20 jaar toch ook vintage?

"vintage" = "zo maakt men ze niet meer tegenwoordig"

volgens het "Synth woordenboek van Equate"

;)

equate

tsja zo kan je het ook zien :)

Maar ik denk dat veel synths juist wel beter zijn tegenwoordig alleen hebben ze misschien minder een eigen geluid. Vintage synths zijn trauwens meestal juist inferieure apparaten, de tb303 bijvoorbeeld moest eigenlijk een basgitaar immiteren: dat is niet helemaal gelukt (niet dat het geen tof apparaat is natuurlij :) )

als mensen een 303 tegenwoordig nog zouden gebruiken om een basgitaar na te doen zou hij nu ook geen vintage zijn.

hmmz....
er is zo'n mooie site genaamd vintagesynth.org...
maar daar staan behalve vintage synths in mijn ogen ook nog een heleboel niet-vintage synths op?!:stupid

"zo maakt men ze niet meer tegenwoordig"

wil per definitie niet zeggen dat het toen beter was...
alleen maar dat men ze tegenwoordig niet meer ZO maakt, maar anders...snappie?

equate

Origineel geplaatst door Pjotr G
als mensen een 303 tegenwoordig nog zouden gebruiken om een basgitaar na te doen zou hij nu ook geen vintage zijn.

Nu moet je niet de heleboel ondersteboven gaan gooien, Pjotr!

Mag ik u er op wijzen dat sinds dag 1 synth's gebruikt worden om bestaande geluiden/instrumenten te imiteren.

Het is dat ze in de jaren 80 ergens in Chicago zo'n 303 ergens anders voor gingen gebruiken dan eigenlijk z'n doel was.
Dit heeft ervoor gezorgd dat dit machientje niet in de vergetelheid is geraakt.

R.

Misschien dat dit meer in de buurt komt.

Een oudere synth die niet meer gemaakt word maar wel financieele en muzikale waarde heeft en daarom naamsbekendheid heeft bij de kenners.

Zo heb ik ooit eens een wijn van 1934 in me fikken gehad en ook al was die niet te zuipen hij was meer waard dan een vintage prophet 10. Behoorlijk vintage dus. ;)

volgens mij is het predicaat "vintage" zo ongeloofelijk subjectief dat je er geen echte definitie aan kan hangen...

de een vindt de dx7 wel vintage, de ander niet. duidelijk geval van verschillende emotionele waarde van dat apparaat. wel is duidelijk dat vrijwel iedereen een minimoog, arp2600 of oberheim 4voice als vintage zou bestempelen. kennelijk zijn er een aantal zeer oude synths die nog steeds hun waarde hebben (soms zelfs meer dan de originele aanschafwaarde) en zijn deze synths zonder twijfel vintage.

gelet op het feit dat mensen geweldig goed zijn in het koppelen van een prijs aan een emotionele waarde: misschien is de huidige gemiddelde aanschafwaarde tegenover de werkelijke boekhoudkundige waarde een goede indicatie van de vintage-heid van een synth.

Back