s3000xl internuitbreiden met een zipdrive...

Duart Jansen

Movin'and Groovin'
ik wil graag mijn s3000xl uitbreiden met een zipdrive...afijn beter gezegd: ik pleur mijn discdrive eruit en plaats er een zip voor in de plaats gezien ik hoorde dat dat mogelijk was,maar nu heb ik dus al een interne zipdrive maar weet ik niet welke connector er voor de scsi wordt gebruikt...iemand die z'n s3000xl wel eens heeft opengemaakt om hetzelfde te doen of iemand die tekeningen heeft of connector beschrijvingen van een s3000xl?

ik heb 2 connectoren gevonden die zich zouden kunnen lenen voor scsi overdracht intern,namelijk een zwarte onder het outputboard die dus de normale scsi breedte heeft van scsi connectoren voor intern gebruik,en een smallere die zich aan de voorkant bevind (vlakbij het voorpaneel dus) iemand die het weet mag het zegge... ik heb een foto van die zwarte connector bijgevoegd....

Attachments

• 05241809.jpg
    05241809.jpg
    7,7 KB · Bekeken: 100
ow en laat ik eens gek doen hier nog de foto van de connector aan de voorkant van de print...

Attachments

• 05241829.jpg
    05241829.jpg
    7,6 KB · Bekeken: 95
okey dan blijft er maar 1 optie over,ik zal het eens proberen!!

thanx!

hij draait als een tiet!!! beterz!!! ik moest alleen de voedingskabel iets aanpassen(verlengen) omdat ie te kort was,maar verder werkt dit prima,in principe kun je zo dus ook een hd intern inbouwen... ruimte genoeg nog...
fotootje voor de liefhebber...

Attachments

• 05251712.jpg
    05251712.jpg
    7,9 KB · Bekeken: 90
zip

zip

Goed werk man!:okdan:

ik neem aan dat je een 100mb zip erin hebt zitten?
tegenwoordig heb je ook zip 250 en 750 zouden die er ook in passen?

Ik heb nu mijn eerste sampler, een S3000XL. Heb ook via ebay een interne scsi-zip drive gescoord voor weinig en heb ook al schijven voor dat ding.

Nu is mijn vraag:

Hoe zit het nou met booten van Akai-OS, formatteren van de zipdiskjes (welk format moet ik gebruiken) en opslag van samples?

En voornamelijk ook: hoe krijg ik Akai-OS erop? Ik heb dus alleen maar die interne zipdrive...

Origineel geplaatst door Metaldrummert
Ik heb nu mijn eerste sampler, een S3000XL. Heb ook via ebay een interne scsi-zip drive gescoord voor weinig en heb ook al schijven voor dat ding.

Nu is mijn vraag:

Hoe zit het nou met booten van Akai-OS, formatteren van de zipdiskjes (welk format moet ik gebruiken) en opslag van samples?

En voornamelijk ook: hoe krijg ik Akai-OS erop? Ik heb dus alleen maar die interne zipdrive...

NEVER NEVER NEVER FORMAT zippies met de akai sampler..!!!!!!!!!!!!!!!
CLICK of death is de oorzaak
google maar eens op click of death
gebruik re- arrange..
en ook niet partitioneren!!!!!!!!!!!!
daar zijn zips niet voor gemaakt

en maak altijd een backup van de programs op floppie, voor de zekerheid..een zip die kapot is gaat is in 1 seconde useless
dus dan ben jealles kwijt

Origineel geplaatst door Frank-T
gebruik re- arrange..

en maak altijd een backup van de programs op floppie, voor de zekerheid..een zip die kapot is gaat is in 1 seconde useless

Dank je voor de info, maar nu mijn andere vraag:

Heb je suggesties om het OS op die zip te krijgen (zonder behulp van computer, ik heb geen scsi-interface)...

ik heb dat os namelijk alleen nog maar op diskette :confused:

zijn er ook interne scsi 250 mb zips ? of alleen 100 mb ? (ik heb nu een externe 250 mb zip op m'n s3000xl)

Dank je voor de info, maar nu mijn andere vraag:

Heb je suggesties om het OS op die zip te krijgen (zonder behulp van computer, ik heb geen scsi-interface)...

ik heb dat os namelijk alleen nog maar op diskette :confused:

Er zit standaard toch al een OS in de Akai, of is die ouder als je versie op flop?
Die versie in je akai kan je gewoon naar zip schrijven, als je dan de scsi id van de
zip meesaved in het OS dan hoef je ook niet steeds dat opnieuw in te stellen.

Verder is het niet mogen formatteren van zips op de akai niet verbonden met
de zogenaamde click of death, die treedt (trad) zo ook wel op, ook bij zipdrives die nog
nooit van het woord sampler hebben gehoord.

Wat wel van belang is dat als je eenmaal het klikken hoort geen andere schijfjes probeert
want die doen het dan daarna niet meer omdat de goede zipdisks dan gelijk beschadigd raken,
als je langere termijn backup nodig hebt is eigenlijk de enige optie een MO drive.

Ik heb zelf jarenlang met 2 S3000xl's en 1 zip en een MO drive en een CDrom drive en een G3
in 1 scsi keten gewerkt, zips als werkdisk tijdens een song, na afronden van het project direkt
een backup naar MO maken, nooit problemen, zowel de zips als de MO disks werden vanuit de
akai geformatteerd omdat zips alleen voor windows te krijgen waren.

Idd, Akai S3000XL heeft standaard OS Eprom, das een chip waar het OS in bewaard wordt.
Stel dat dit OS 1.5 is en je hebt OS 2.0 op flop dan kan je het volgende doen:

Zorg dat de Zip is aangesloten en zorg dat deze SCSI id: 5 heeft (onder SCSI-drive control
kan je zien dat onder drive SCSI ID standaard op 5 staat).
Zet de S3000XL uit en zet de flop erin, zet nu de S3000XL aan.
Je zal zien dat de flop met het OS automatisch wordt geladen.
Ga naar "SAVE" en zorg dat bovenaan in het scherm HARD-: A staat geselecteerd (is ZIP)
Ga nu naar type of save (balkje staat standaard op: ENTIRE VOLUME)
scroll net zo lang tot je "OPERATING SYSTEM" krijgt.
Druk nu rechts onder op "GO".

Als je nu eerst je Zip aanzet en erna de S3000XL dan leest hij automatisch het nieuwe OS in.

Toch nog even een kanttekening wat betreft nieuwe Zip-jes;
Mijn ervaring is ook om deze nooit te formatteren maar te re- arrangen!!
Immers een Zip is geen HD.
En idd MO als back-up is heel betrouwbaar, werk daar ook al jaren probleemloos mee.
Overigens heb ik ook nog nooit last met Zip's gehad.

Zip750 kan je in de S3000XL plaatsen, echter zal hij niet meer dan 510mb herkennen.

Origineel geplaatst door Beepr
Er zit standaard toch al een OS in de Akai, of is die ouder als je versie op flop?
Die versie in je akai kan je gewoon naar zip schrijven, als je dan de scsi id van de
zip meesaved in het OS dan hoef je ook niet steeds dat opnieuw in te stellen.

Verder is het niet mogen formatteren van zips op de akai niet verbonden met
de zogenaamde click of death, die treedt (trad) zo ook wel op, ook bij zipdrives die nog
nooit van het woord sampler hebben gehoord.

Wat wel van belang is dat als je eenmaal het klikken hoort geen andere schijfjes probeert
want die doen het dan daarna niet meer omdat de goede zipdisks dan gelijk beschadigd raken,
als je langere termijn backup nodig hebt is eigenlijk de enige optie een MO drive.

Ik heb zelf jarenlang met 2 S3000xl's en 1 zip en een MO drive en een CDrom drive en een G3
in 1 scsi keten gewerkt, zips als werkdisk tijdens een song, na afronden van het project direkt
een backup naar MO maken, nooit problemen, zowel de zips als de MO disks werden vanuit de
akai geformatteerd omdat zips alleen voor windows te krijgen waren.

Ik zit net mijn briljante verhaal weer te lezen....
Op een zip waarvan de akai niet weet op welk scsi id
de zip zit een os te schrijven zal waarschijnlijk weinig zin hebben...
ook omdat je de interne zip niet eenvoudig eerder kan inschakelen
als de akai, wat weer nodig is wil de akai er uberhaupt iets van kunnen lezen,
de zip moet namelijk eerst opgestart zijn...sjeez....ik word oud
(en verwend met software samplerts...)

Kortom het was een zinloze post van me, sorry...
een ander os werkt waarschijnlijk alleen vanaf flop.

Dus als ik os 2.0 op die zip wil krijgen moet ik in mijn geval eerst de eeprom flashen?

Voor zover ik weet zijn het gewone Eproms, die kan je niet zomaar flashen, dat moet je met een Epromprogrammer
doen nadat je ze eerst gewist hebt onder UV licht. Zit er een oudere versie roms in de akai dan?

Persoonlijk vind ik een extern opslagmedium een stuk relaxter aangezien je dat soort problemen dan ook allemaal
voorkomt, maar goed daar heb je nu weinig aan, een extern scsi kastje kan altijd nog natuurlijk..

@ Beepr: Als je mijn post had gelezen had je gezien dat het wel werkt hoor!?

Interne Zip: Zipje voor het opstarten in de interne Zip-drive doen,
dan de S3000XL opstarten en dan zal je zien dat als OS 2.0 op de Zip staat
dat hij automatisch OS 2.0 v/d Zip opstart.

Ik doe het niet anders hier, werkt perfect.
Bij mijn S3200XL's en S3000XL werkt het.

Origineel geplaatst door Frank-T
gebruik re- arrange..

Ik heb ooit een zipdrive met COD gehad, op de computer weliswaar, en Iomega kwam 'm destijds gratis omruilen voor een nieuwe. Maar die jongen die dat kwam doen vertelde dat alleen parallel-zips dat deden, de SCSI's niet...

maar misschien moeten we maar het zekere voor het onzekere nemen...

Origineel geplaatst door Beepr
Persoonlijk vind ik een extern opslagmedium een stuk relaxter aangezien je dat soort problemen dan ook allemaal
voorkomt, maar goed daar heb je nu weinig aan, een extern scsi kastje kan altijd nog natuurlijk..

Het gaat mij er namelijk om dat ik vanuit m'n Alesis D4 een triggersignaal geef over MIDI voor het afspelen van een sample. Denk bijvoorbeeld aan dialogen tijdens een interlude, of intro's van nummers.

Gezien het om live situaties gaat waar de sampler ook op het podium staat (en ook heel erg hufterproof verpakt is) heb ik gekozen voor de interne zip. Vandaar.)

Zijn er al foto's van het inbouwen? Of zal ik dan maar een serietje maken :P

zip scsi intern

zip scsi intern

intern kom ik die zip drives niet echt tegen in de 250 mb smaak, scsi. da's jammer.
die interne zips hebben 50 pins aansluiting, hoe lossen jullie dat op een converter ?

Back