Achja.. Er zijn er veel die het zo zien..
1 van de redenen waarom ik iemand die wilt beginnen met scratchen altijd wat minder exclusieve apparatuur aanraad, tenzij het er natuurlijk al staat. In plaats van 2 SL's is 1 tweedehands Gemini PT of Stanton STR-80+ echt al goed genoeg. Wat betreft mixer is de Gemini UMX al bijzonder goed. En als je ook wilt mixen/jugglen tja dan heb je 2 tafels nodig.
Natuurlijk heb je mixers en tafels die 3, 4 of 5 x zo duur zijn, maar mijn ervaring is dat je daar pas verschil in kan merken na een jaar fanatiek oefenen. En in die tijd komen velen al tot de ontdekking dat het moeilijker is dan het lijkt, of dat het gewoon niets voor ze is.
Je kan dus kiezen om 2000 of 300 euro uit te geven, zonder dat het voor het scratchwerk merkbaar verschil zal maken het eerste jaar / de eerste jaren.
Wat betreft het show-element: Dat is per turntablist heel persoonlijk en vaak zie je het op wedstrijden terugkomen. Ik doe zelf niets met show, maar speel wat met faders en plaat. En er zijn er genoeg die er nog effecten overheen gooien of de boel nog anders digitaal bewerken hoor.
Afgezien van het arrangement denk ik, dat een groot deel orginaliteit zit in het feit dat de produktie-methode van de geluiden anders is. Endus wordt de muziek gespeeld met een ander instrument, óf met een nogal dominerend instrument erbij.
Bedacht net nog een verschilletje (misschien). Bij turntablism ben je naast 'in je hoofd' heel lichamelijk bezig. Soms kan ik na een paar minuten mezelf helemaal uitleven al helemaal kapot zijn, hebben jullie dat ook?