Hoe zien jullie turntablism?

Origineel geplaatst door BelgianGuru
Het is niet zo moeilijk uiteindelijk, ik zou het geen kunst noemen.. Gewoon lekker creatief blijven is het moeilijke. Die conteste waar alle beste van Europe ff tege mekaar komen is wel leuk, draaien ze er mozart tussen ofzo :) Maar verder, iedereen met deftige mixer en turntables zou na maand of drie toch al stevig moete kunnen gaan !

=(
:r

:slotje:

(Ik vind er geen woorden voor..)

Tja maar het is geen synthforum hè! (Deze is helemaal strakkkk! 8o) )
Nadeel daar is dat nog niet zoveel beginners hebben gepost.
Dus hebben andere beginners er ook misschien nog niet zoveel aan.

*hint* Heheh..

@ikke: Wat bedoel je? Vind je 't niks? Da kan!

Vv. khad het niet op u. Die pipo (belgianguru) denkt dat scratchen en beat jugglen kinderspel is en dat iedereen het kan in 3 maandjes tijd... halloww :confused:

Christof, als je wil leren skratchen, gewoon twee sl's kopen en een goed mixertje met een nog betere xfader en oefenen, oefenen en nog ns oefenen. Gewoon koptelefoon op en uren blijven gaan met hetzelfde soundje op dezelfde beat :)

Origineel geplaatst door gemmetje
Maar ik persoonlijk kijk & luister liever naar een turntablist als naar iemand die met live-sampling aan de gang is.
nee pcies... dat wat Dave Clarke bijv. op pinkpop met dat beetje toetsjes indrukken flikte was zwaar onder de maat...!

het is in mijn ogen meer show dan dat je egt iets creeert. en tuurlijk is het ff oefenen . ik ben overgestapt van draaitafels naar hardware omdat draaitafels miij gewoon niet genoeg mogelijkheden geven om mn eigen sound te produceren . heb blijft klinken zoals de orginele producers van de platen ze hebben gecomponeert.met een gemiddelde filterbank op een draaitafel kun je vaak nog orginelere sounds uit een plaat halen dan met het wat spelen met je crossfader.

en trouwens ik mix sinds ik mn multichannelgeluidskaart en mengtafeltje heb met 6/8 faders real time . ik denk niet dat iemand 8 draaitafels inelkaar kan mixen :dj: :D

ps ik heb zwaar respect voor mensen die echt goed kenne scratchen maar dat is ook iets wat mij nooit gelukt is , jah een backspin of een babyscratch ok maar ik bedoel echt scratchen .

Shit man wat voor zever...

kzou belgianguru graag binnen 3 maanden eens een scratch-sessie zien doen :D

Een maat van me doet het al 5 jaar, hij kan het heel goed, maar toch is het nog niet hetzelfde als die pro's die battles enzo winnen. je moet met alles rekening houden, je moet je platen uit je hoofd kennen, welke sample zit waar enzo. Een goede scratchset vraagt veel planning en training.

Je hebt miscien maar 2 seconden om vlug van sample te veranderen zodat hij op je beat past, als jij denkt dat je zo'n skills in 3 maanden onder de knie (of onder de vinger :P) hebt dan zou ik je echt graag eens bezig zien :D je weet echt niet waar je het over hebt

of spreek je uit ervaring belgianguru?

turntablism is gewoon cool en mag je best als een kunstvorm beschouwen. Heb veel respect voor de dj die er intensief mee bezig zijn omdat het toch niet zo makkelijk is.

greets

Achja.. Er zijn er veel die het zo zien..
1 van de redenen waarom ik iemand die wilt beginnen met scratchen altijd wat minder exclusieve apparatuur aanraad, tenzij het er natuurlijk al staat. In plaats van 2 SL's is 1 tweedehands Gemini PT of Stanton STR-80+ echt al goed genoeg. Wat betreft mixer is de Gemini UMX al bijzonder goed. En als je ook wilt mixen/jugglen tja dan heb je 2 tafels nodig.
Natuurlijk heb je mixers en tafels die 3, 4 of 5 x zo duur zijn, maar mijn ervaring is dat je daar pas verschil in kan merken na een jaar fanatiek oefenen. En in die tijd komen velen al tot de ontdekking dat het moeilijker is dan het lijkt, of dat het gewoon niets voor ze is.
Je kan dus kiezen om 2000 of 300 euro uit te geven, zonder dat het voor het scratchwerk merkbaar verschil zal maken het eerste jaar / de eerste jaren.

Wat betreft het show-element: Dat is per turntablist heel persoonlijk en vaak zie je het op wedstrijden terugkomen. Ik doe zelf niets met show, maar speel wat met faders en plaat. En er zijn er genoeg die er nog effecten overheen gooien of de boel nog anders digitaal bewerken hoor.
Afgezien van het arrangement denk ik, dat een groot deel orginaliteit zit in het feit dat de produktie-methode van de geluiden anders is. Endus wordt de muziek gespeeld met een ander instrument, óf met een nogal dominerend instrument erbij.

Bedacht net nog een verschilletje (misschien). Bij turntablism ben je naast 'in je hoofd' heel lichamelijk bezig. Soms kan ik na een paar minuten mezelf helemaal uitleven al helemaal kapot zijn, hebben jullie dat ook?

Laatst gewijzigd:
Je hebt wel degelijk een goede SL of Vestax nodig, hoor! De mixer kan je nog steeds vervangen door van iets goedkoop naar iets duurder. Maar de draaitafel, zou ik van Technics kopen! Der zijn écht geen betere!! Ik liet een paar jaar geleden een mega- grote- zware djembee op mn SL vallen, recht op de arm... Hij doet het nog perfect!! Arm staat zwaar scheef maar is belange niet kapot en skratched beter dan voordien ;)
Mn broertjes SL zijn de beste aankoop die ik ooit heb gedaan. (en ik heb ze indertijd nog 800 euro per stuk betaald =( )
They are the wheels of steal, none can compete! ;)

Origineel geplaatst door ikke
Vv, laat eens een stukje van je horen, anders! :) Ben wel benieuwd!

Hahah.. Ik kan alleen een beetje scratchen en mijn gevoel daarin kwijt.
Zelf ben ik dus technisch echt niet in staat om turntablism (wat zoveel verder gaat dan dat beetje scratchen van mij) hier te laten horen via mijn eigen geluid.
Stel dat ik technisch meer gevorderd zou zijn, dan zou ik een poging kunnen wagen, maar zou ik het nog niet doen waarschijnlijk omdat ik toch te bang ben te kort te schieten en er een hele verkeerde of beperkte indruk wordt gewekt.

Wat dat betreft kan je beter misschien de 'advancement catagorie' op de grote battles gaan beluisteren/bekijken of in ieder geval meedere turntablists die beweren een goede complete impressie van turntablism te bieden.
En dan ook nog de velen die zich daar juist niét op richten. En zelf aan de slag gaan. Niet om je horizon te verbreden maar oneindig te maken. In alle richtingen. Maar om zoveel mogelijk van die vrijheid te kunnen genieten zul je iets met wendbaarheid moeten doen op je eigen manier.

De reden dat ik geen file post nu is dezelfde als dat ik mezelf trouwens nooit turntablist noem, al vind ik het een mooi woord. Houd mezelf meer bezig met de reden voor de drang die ik heb om door te gaan en de vraag hoe ik er (meer) lol aan beleef, al wordt het steeds duidelijker.

Heel wat praatjes voor een beginner die niet eens een file post.
Maar het is niet anders.

Als je een goede mixer wil om te scratchen moet je die nieuwe Ecler HAK 360 zeker eens bekijken.

Mn maat heeft die gekocht en hij vindt hem echt de beste mixer die hij ooit in zn handen heeft gekregen. Hij had voordien een Technics battle-mixer (er stond op "the official world championship mixer") maar vindt die zelfs niets meer i.v.m. die Ecler. De crossfader is uitstekend

platendraaiers koop je idd wel best Technics, alhoewel de Vestax platendraaiers ook zeer goed schijnen te zijn. Ik heb er wel nog nooit een getest.

Deze week komt mn maat wat scratchen in mn huis en die gaan we dan samplen, ik zal dan wel wat demo-mp3tjes hier op 't forum posten ;)

Pas op. Ik heb ook een Ecler HAK 320 en ze zijn toch wel wa rap kapot.. Vooral de crossfader deed al raar vanaf de tweede week ik hem had. Had hem dan onder garantie terug binnen gedaan en kwam in 90%-staat terug. Nu, een jaar later, begint ie echt lelijk te doen. =(

Voordeel is wel dat je al zn faders kan vervangen.
En je kan de cut-range instellen. Faders 'omdraaien' etc..
+ zeer goede kwaliteit van convertors

Misschien kan je voor een Vestax gaan. Die hebben (sommige toch) een EQ gedeelte per kanaal met faders! Zo kan je EQ skratchen. Dit gaat natuurlijk ni goe met ronde knoppen
:dj:

die 360 kost wel een stuk meer ook, misschien dat de kwaliteit iets beter is. Hij eeft 'm ook al een tweetal maanden en dit weekend zag hij er alleszins nog goed uit.

Hij had met zn oud mengpaneel eens iets heel doms gedaan. ze gaven in mn hometown een hiphop fuif en er kwamen enkele kerels draaien. Hij dacht dat het wel ok ging zijn dat ze zijn mengpaneel gebruikten. :D NIet dus, toen hij het terug kreeg was zn fader helemaal kapot gesleurd

Die HAK 320 heeft me toch ook zon 700 pleuro gekost.. =(

Attachments

• hak320_300.jpg
    hak320_300.jpg
    20,8 KB · Bekeken: 73
Origineel geplaatst door ikke
Die HAK 320 heeft me toch ook zon 700 pleuro gekost.. =(

Wel erg duur voor een 3 kanaals mixertje met beperkte toonregeling !!! :confused:

Back