Hoe zien jullie turntablism?

Vv.

Nieuwkomer
En deze vraag stel ik dus speciaal in dit forum 'Samplers'.
Ik weet er niets van hoe samplen tegenwoordig gaat. Vooral live niet.
Kan me voorstellen dat waar vroeger het keyboardje stond tegenwoordig vaak een laptop te vinden is.

In hoeverre is turntablism te vergelijken met live samplen? (Als turntablism je niets zegt download dan een paar filmpjes van wendbaar.net of andere turntablism hangout..) Maar welke voor-/nadelen zien jullie t.o.v. elkaar?

Ik denk dat je turntablism als compleet aparte "kunstvorm" kunt beschouwen. Samplen gaat tegenwoordig net zo als vroeger - bron, opnemen, huppatee maar, alleen heeft het beschikbaar zijn van meer geheugen en leukere audio-mangling tools (waaronder denk ik het principe van ReCycle een van de belangrijkere is - automatische 'hit' detectie in een loop, en beatslicing) en softsamplers (vrijwel oneindige opslag, het inzetten van computers als dedicated modules voor Gigasampler en Kontakt op te draaien) het een hele hoop makkelijker gemaakt dan vroeger.

Voordelen? Samplen vereist minder vaardigheid, als je het zo bekijkt. Aan de andere kant zit je ook niet meer met een bak vinyl opgescheept, en de kans dat er iets mis gaat is kleiner. Dankzij live-tools en een hardware controller zoals Ableton Live en welke interface dan ook kun je evengoed op je publiek reageren met je muziek.

Turntablism is een kunst. Het is ook zo real-time als maar zijn kan.
Alle "normale" sample-bewerkingen (knippen, pitchen, timestretchen, plakken, triggeren) in 1 beweging, die dan zeer gecontroleerd moet zijn.

Ik vind het te ver gaan om te zeggen dat turntablism een "hogere" kunstvorm is als sampling, er zijn immers mensen die met sampling wel zulke idiote dingen uit kunnen halen..... Maar ik persoonlijk kijk & luister liever naar een turntablist als naar iemand die met live-sampling aan de gang is.

Er zullen er ongetwijfeld zijn die meer kunnen en doen, maar imo blijft live-sampling beperkt tot loopjes loopen.

Dankzij nieuwe technieken is het wel mogelijk om samples te triggeren met een "draaitafel", maar dit kan (nog) niet op tegen een figuur wat zich jaren opgesloten heeft met 2 draaitafels.

sampling betreft studio skills, je kunt rustig op je dooie gemakje manipuleren en als het niet goed is begin je opnieuw of neem je een stap terug. Ook live is het vaak niet meer dan sample playback, of n effectdoos erover. Tablism daarentegen is gewoon real-time beheersing en ook op een heel andere manier manipulatie van samples dan je over het algemeen terugziet bij sampling. T enige waarover de tablist invloed heeft is de afspeelsnelheid (die ook negatief kan zijn, achteruitspelen), en het volume, terwijl je bij sampling doorgaans veel meer trucjes uit de kast haalt. En hoewel een studio/sampling muzikant wel zorgvuldig in de studio tablism stukken kan nabouwen, zijn dit niet de geijkte en makkelijke bewerkingen om op die manier te doen. Tenzij je aan de slag gaat met een soort nep-plaat met een digitale sample eronder, maar dan is de speeltechniek eigenlijk gewoon tablism, terwijl de back-end een sampling root heeft. Ofzo.

In elk geval, tablism is vet :)

Turntablism heeft niets met synths, drumcomputers of electronische muziek maken te maken...
Er wordt met een kant en klaar produkt wat gespeeld. Het resultaat is vaak wel leuk maar staat los van het opnemen/maken van EIGEN nummers....

Origineel geplaatst door Bass
Er wordt met een kant en klaar produkt wat gespeeld. Het resultaat is vaak wel leuk maar staat los van het opnemen/maken van EIGEN nummers....
En is samplen van een bron dan ook iets wat kant en klaar is, alleen is 't door jou toevallig opgenomen? ;)

Origineel geplaatst door Yoozer
En is samplen van een bron dan ook iets wat kant en klaar is, alleen is 't door jou toevallig opgenomen? ;)

Een (korte) sample als onderdeel van een volledige produktie met eigen sounds en arrangement en compositie is toch echt wel wat anders dan met 2 platen spelen en verder niets van JEZELF...

Origineel geplaatst door Bass
Een (korte) sample als onderdeel van een volledige produktie met eigen sounds en arrangement en compositie is toch echt wel wat anders dan met 2 platen spelen en verder niets van JEZELF...

over "eigen sounds" valt natuurlijk te discusseren, maar dat een goede turntablist met z'n gedraai een compleet nieuw arrangement en compositie uit z'n 2 plaatjes haalt, staat als een paal boven water !

Een goede turntablist krijgt het voor elkaar om een compleet nieuwe beat in elkaar te draaien uit stukjes geluid die in zijn geval toevallig op 2 plaatjes staan, in tegenstelling tot stukjes geluid uit een sampler.

Eigenlijk zie ik dus het verschil niet zo.

Sound is ergens toch ook wel een vergelijkbaar verhaal. Als je de editmogelijkheden van een sampler zou beperken tot pitchen en reversen, kun je met een draaitafel hetzelfde als met deze bewuste sampler.
Er worden trouwens ook genoeg nummers gemaakt uit alleen maar samplers en/of romplers. In hoeverre kun je dan WEL van eigen sounds spreken ?

Ja is best leuk hoor! ;) (Ook best lastig vind ik.)

Bedankt voor de reakties. Leuk om jullie ideëen daar 's over te horen. Ik heb weleens een turntablist horen zeggen dat turntablism een manier van samplen is en zo had ik het dus nog nooit echt bekeken.

Veel 'live tools' zoals filters en effecten zouden allemaal toch ook icm. turntablism gebruikt kunnen worden..
Hmm alleen snelheden mag. zoals pitch/toonhoogte zijn practisch toch begrensd met platen. Digitaal is de grens het hoorbare frequentie-breik denk ik (oa.).

Een belangerijker verschil voor mij (wat ik me mss inbeeld) is, dat je met turntablism impulsiever of direkter met het geluid bezig bent. En wel zo direkt dat je geen tijd en misschien zelfs geen zin meer hebt om 'live tools' te gebruiken.
Dus lijkt de interactie met het geluid kleiner.
En dat stel ik niet om het op te hemelen vergeleken bij wat jullie doen. Ik vraag me af wat jullie idee daarover is omdat ik niet precies weet hoe jullie werken/muziek maken live.
Er staat ook tegenover dat jullie 'live bewerkingen' kunnen automatiseren/programmeren.

Kunnen jullie vanuit jullie gezichtspunt nog meer verschillen zien die ik niet zie omdat ik niets van live digitaal optreden weet?

Vorig jaar was Eboman op turntablized bezig met een skrtch-pen.
Ik denk niet dat veel van jullie daarbij zijn geweest, maar het was een soort mengeling tussen de de 2 manieren van live muziek maken waar we het over hebben (eh video ook nog aangestuurd). Best leuk. Iemand gezien? Wat vond je ervan?

Origineel geplaatst door Vv.
Een belangerijker verschil voor mij (wat ik me mss inbeeld) is, dat je met turntablism impulsiever of direkter met het geluid bezig bent. En wel zo direkt dat je geen tijd en misschien zelfs geen zin meer hebt om 'live tools' te gebruiken.
Dus lijkt de interactie met het geluid kleiner.

Impulsief en direct bezig zijn met het geluid is ook goed mogelijk met sampling. Wel geloof ik meteen dat een turntablist in volle actie geen tijd heeft om ook nog de zaak te be-fx-en met bijv. een kaosspad ofzo. Ze komen nu al vaak handen & voeten te kort.... (althans, zo lijkt het)

Turntablism lijkt me trouwens ook zo "arbeidsintensief" en dus overdonderent voor de maker, dat de interactie met het geluid juist groter is als met sampling (en dan met name sampling waarbij de artiest vooraf al e.e.a. geproggrammeerd heeft).

zag een tijdje terug een kerel die met een plaat waar dus blijkbaar één losse toon opstond die met de pitch het thema van james bond speelde

imho is dat gewoon muziek maken, hoewel in dit geval coveren dan :D

Origineel geplaatst door Nightstorm
zag een tijdje terug een kerel die met een plaat waar dus blijkbaar één losse toon opstond die met de pitch het thema van james bond speelde

imho is dat gewoon muziek maken, hoewel in dit geval coveren dan :D

Zo heb ik de DJ die bij Beck optreedde 'ns met de pitch 'smoke on the water' zien spelen, van Deep purple. Grappig.. dat wel.

En ook eenvoudig na te doen, je hebt enkel een langerdurende-guitar-achtige sound nodig op plaat

Het is niet zo moeilijk uiteindelijk, ik zou het geen kunst noemen.. Gewoon lekker creatief blijven is het moeilijke. Die conteste waar alle beste van Europe ff tege mekaar komen is wel leuk, draaien ze er mozart tussen ofzo :) Maar verder, iedereen met deftige mixer en turntables zou na maand of drie toch al stevig moete kunnen gaan !

Origineel geplaatst door gemmetje
Turntablism lijkt me trouwens ook zo "arbeidsintensief" en dus overdonderent voor de maker, dat de interactie met het geluid juist groter is als met sampling (en dan met name sampling waarbij de artiest vooraf al e.e.a. geproggrammeerd heeft).
Dat bedoelde ik, maar schreef het nogal ongelukkig zo te zien.. Oeps..

Origineel geplaatst door BelgianGuru
Het is niet zo moeilijk uiteindelijk, ik zou het geen kunst noemen.. Gewoon lekker creatief blijven is het moeilijke. Die conteste waar alle beste van Europe ff tege mekaar komen is wel leuk, draaien ze er mozart tussen ofzo :) Maar verder, iedereen met deftige mixer en turntables zou na maand of drie toch al stevig moete kunnen gaan !
Ten eerste denk ik dat je 1 van de weinigen bent die vindt dat kunst moeilijk moet zijn om te produceren. Ten twéede raad ik iedereen aan die ermee begint de controle over je apparatuur niet te onderschatten. Daarin ben ik ook echt niet de enige heb ik gemerkt. Het is misschien wel 1 van de moeilijkste aspekten van het hele fenomeen turntablism - en voorál in de begin-fase.

Bedankt voor alle reply's. Leuk om eens te lezen hoe jullie (vn. digitale mensen geloof ik) er tegenaan kijken.

Skratchamental.com is ook goed om te beginnen denk ik. Staat een tutorial in het Nederlands en heeft een forum.
Ik denk persoonlijk dat het forum van wendbaar.net wel wat beter bezocht wordt en zijn tablists in alle soorten en maten eigenlijk de tutorial. En heeft een Kalendertje met evenementen.
Op allebei lijken beginners en gevorderden te zitten. Zijn vaak ook erg hulpvaardige lui als ze weten dat je echt geinterresseerd bent en niet alleen maar onzin post.
Wat betreft engelstalige forums en tutorials is asisphonics de meest bekende en naar mijn mening ook de beste.

Hee, maar succes alvast.

PS: Er zijn voor binnenkort veel turntablism-masterclasses/workshops en -evenementen verspreid over het land gepland en dat gebeurt niet zo vaak. Zie evt. die kalender waar ik het over had.

Back