Vervangen interne batterij.. Tips/waarschuwingen?

Zoidsity

Go with the flow..
Ik wil van de week de interne batterij gaan vervangen van een D-550. Zo'n CR2032 knoopcel dus.
't Wordt alleen m'n eerste keer dat ik zoiets ga doen.

Zijn er nog (belangrijke) dingen waar ik op moet letten?
Ja, stroom eraf voor zekerheid.. DAT snap ik (nog net).
Het is niet erg dat alle geluiden 'gewist' worden uit 't geheugen, want die heb ik toch op kaart(en).

Iemand?

Alle tips zijn welkom, hoor.

:biertje: Alvast bedankt.

Je moet opletten om de batterij aan de zijkanten beet te pakken en te plaatsen.
Als je de batterij aan de boven en onderkant vastpakt tussen duim en wijsvinger, vormt je huid
een weerstand waarover de batterij zich al gedeeltelijk kan ontladen, zeker als je zweterige handen
hebt bij zo'n priegelklus.

Verder prik eraf en zo min mogelijk aan de electronica zitten, zeker als je statisch geladen bent,
je kan jezelf nog even aan een cv radiator ontladen door deze beet te pakken, maar meestal
is dit overbodig hoor.

Gewoon een kwestie van doen.

Suk6!

en tenslotte (misschien overbodig): je geluiden backuppen

(wees iig blij dat je niet in een de D-50 moet schroeven (ik heb ervaring) )

Suc7

Ik zou de stroom erop laten staan, ivm met het eventueel verliezen van patches.
Ok, je kan die natuurliijk ook weer via midi terugzetten, maar toch.

Origineel geplaatst door sander
Ik zou de stroom erop laten staan, ivm met het eventueel verliezen van patches.
Ok, je kan die natuurliijk ook weer via midi terugzetten, maar toch.

Euh... niet iedereen is even handig, Sander. ;)

En gegrild forumlid ruikt niet zo best. :dubbel:

En wat betreft de tijd van verwisselen, hou 5 jaar aan als een goeie periode.
Natuurlijk houdens ze het soms wel 10 jaar of langer uit, dus als je vindt dat de prijs
van een batterijtje opweegt tegen het verliezen van je geliefde patches, kun je ook
langer wachten. :stupid

Ik zou de stroom erop laten staan

Ja en dan onder de douche ermee,...
Ksgrrrtttssssstttttt,...ksgt,.krrrttt,...
Wel zorgen dat je stoppen en een zaklamp bij de hand hebt.

:D hehehe..

Goed, bedankt alvast voor de tips tot nu toe.

citaatje van m'n eigen: "Het is niet erg dat alle geluiden 'gewist' worden uit 't geheugen, want die heb ik toch op kaart(en)."

Duss..
En idd, niet iedereen is zo handig.. incl. ik. ;)

Ik zou de stroom erop laten staan, zo'n batterijetje, ga je niet dood van.

Ik heb toen ik "zo veilig mogelijk" de batterij van m'n korg 707 ging vervangen ook de stroom ervanaf gehaald en ben zo alle patches + gedeelte van z'n systeem kwijt geraakt :stupid
In de winkel vertelden ze mij dat je het beste de stroomer dan op kan laten als je maar verder niks anders intern gaat rommelen, want dan kunnen we gaan Barbequen :{

Origineel geplaatst door Niel
Ik zou de stroom erop laten staan, zo'n batterijetje, ga je niet dood van.

Ik heb toen ik "zo veilig mogelijk" de batterij van m'n korg 707 ging vervangen ook de stroom
ervanaf gehaald en ben zo alle patches + gedeelte van z'n systeem kwijt geraakt :stupid :{

Met de uitv inding van computer systemen is ook een handig nieuwigheidje gecreëerd:
De BACKUP!
Helaas een uiterst gecompliceerde techniek, die niet voor iedereen is weggelegd. =(

In de winkel vertelden ze mij dat je het beste de stroomer dan op kan laten als je maar
verder niks anders intern gaat rommelen, want dan kunnen we gaan Barbequen :{

Fijne winkel. Maar die zijn dan wel ff vergeten dat iedereen wel eens een foutje kan maken.
Zoals geconcentreerd bezig zijn met de batterij en ff niet opletten waar je je andere hand neerzet,
een schroevendraaiertje of tangetje in de bedrading laten vallen of per ongeluk je biertje omstoten.
Maar ga maar lekker je gang hoor! We wachten vol verwachting af of de nabestaanden straks je
spulletjes op Marktplaats zetten. :dubbel:

Origineel geplaatst door senso
Fijne winkel. Maar die zijn dan wel ff vergeten dat iedereen wel eens een foutje kan maken.
Zoals geconcentreerd bezig zijn met de batterij en ff niet opletten waar je je andere hand neerzet,
een schroevendraaiertje of tangetje in de bedrading laten vallen of per ongeluk je biertje omstoten.
Maar ga maar lekker je gang hoor! We wachten vol verwachting af of de nabestaanden straks je
spulletjes op Marktplaats zetten. :dubbel:

:Z beter lezen aub .... spullen zat om een spetterende crematie op touw te zetten :okdan: :mega:

Mwoah, zal toch wel meevallen als ik stroom eraf laat?
De geluiden zal ik kwijt zijn, maar da's nu ookal als ik 'm een aantal weken niet aan heb gehad..
<<Check intern battery>>, ofzoiets geeft ie dan aan en geen interne geluiden meer.
Die kan ik zo via zo'n cardje weer laden, en dan staan ze er weer op, en doet ie 't gewoon weer goed.

Lijkt me sterk eigenlijk dat ik nog een heel stuk extra software kwijtraak.. Maar goed, zoals ik al zei: 't is Mijn Eerste Keer !

Maar MOCHT er toch vanalles extra gewist worden, is dit dan achteraf nog op te lossen? Offe, is 't gewoon pech en van iedereen horen: "'k Zei het toch?!"

Ik meende het serieus van de stroom erop te laten. Echt niet gevaarlijk ofzo, die paar volt.

We hebben het hier over een D-550. Die sluit je niet aan op een 9 Volt adapter, maar daar gaat rechtstreeks 220 Volt naar binnen. Er zijn dus onderdelen binnenin een D-550 waar 220 Volt op staat als je 'm aanzet, sterker nog, zelfs als je 'm uitzet staan sommige onderdelen nog onder deze spanning. In theorie zou je zeggen, dat als je een beetje goed oplet en deze onderdelen vermijd, dat dan alles goed gaat, maar ik heb het in de praktijk meerdere malen gezien dat mensen even vergeten waren dat een apparaat aan het lichtnet was aangesloten en ze dus een optater van 220 Volt voor hun kiezen kregen. En dat is niet fijn, sterker nog, het kan in sommige gevallen levensgevaarlijk zijn. Dus zoals Senso al zei, maak een backup van je patches, trek de netstekker uit het apparaat, haal de oude batterij eruit en zet de nieuwe erin. Het is gewoon voor je eigen veiligheid. En met een beetje mazzel zitten je patches na het verwisselen van de batterij er zelfs nog in. :)

Origineel geplaatst door Boemtsjak
We hebben het hier over een D-550. Die sluit je niet aan op een 9 Volt adapter, maar daar gaat rechtstreeks 220 Volt naar binnen.

M'n Korg 707 werkte dus wel met een 9 volt adaptor, dus daar kon 't wel ........ :)
Netspanning raad ik ook niet aan nee, dan backuppen ....

Ok ok, misschien toch verstandiger om de stroom eraf te halen, ookal zit de 220 alleen op het powerboard, voor de transformator.

Origineel geplaatst door Boemtsjak
trek de netstekker uit het apparaat, haal de oude batterij eruit en zet de nieuwe erin. Het is gewoon voor je eigen veiligheid. En met een beetje mazzel zitten je patches na het verwisselen van de batterij er zelfs nog in. :)

Als je snel bent. ;)

Nee joh,...

Gewoon een ongeaarde stekker erin,...
In bad gaan zitten,..in een open veld als het biksemt,..
dan,... openschroeven met een ongeisoleerde schroevendraaier.
En de batterij eruit wippen met je tong.

Met een beetje mazzel zitten al je patches er nog gewoon in,...8o)

Origineel geplaatst door Beepr
Je moet opletten om de batterij aan de zijkanten beet te pakken en te plaatsen.
Als je de batterij aan de boven en onderkant vastpakt tussen duim en wijsvinger, vormt je huid
een weerstand waarover de batterij zich al gedeeltelijk kan ontladen, zeker als je zweterige handen
hebt bij zo'n priegelklus.

Verder prik eraf en zo min mogelijk aan de electronica zitten, zeker als je statisch geladen bent,
je kan jezelf nog even aan een cv radiator ontladen door deze beet te pakken, maar meestal
is dit overbodig hoor.

Gewoon een kwestie van doen.

Suk6!

Je moet alleen de verpakking van de nieuw batterij aanraken ;) niet de batterij 8)

Origineel geplaatst door marcuuu
Je moet alleen de verpakking van de nieuw batterij aanraken ;) niet de batterij 8)

Het schijnt dat die batterijtjes beter contact maken in je synth zonder verpakking eromheen, heel eigenaardig..;)

Back