[Poll] Welke softsampler gebruik je?

[Poll] Welke softsampler gebruik je?

• EXS24

Stemmen: 8 6,8%
  • Halion

Stemmen: 10 8,5%
  • NI Kontakt

Stemmen: 41 35,0%
  • GigaSampler

Stemmen: 2 1,7%
  • MOTU MachFive

Stemmen: 1 0,9%
  • EmulatorX

Stemmen: 0 0,0%
  • SampleTank

Stemmen: 3 2,6%
  • Andere

Stemmen: 12 10,3%
  • Liever een hardware bak

Stemmen: 29 24,8%
  • Wat is een sampler?

Stemmen: 11 9,4%

• Totaal aantal stemmers
    117

David

Ouwe rot
Er waren al zovele discussies over softsamplers, hardware vs softsamplers enz
Maar nu het er toch naar uitziet dat steeds meer mensen met softsamplers aan de slag gaan, waarom dan niet meteen een poll over welke softsamplers intussen het meest gebruikt worden?

Ook ervaringen, voordelen/nadelen die je hebt ondervonden met je softsampler(s) zijn zeker interessant.

Zelf voel ik er wel wat voor om <sequencer> en <softsampler> van elkaar los te koppelen, maw elk op een aparte computer te draaien. Dan heb je de volle power van die computer voor de polyfonie van je sampler, en de volle power van die andere computer voor audio tracks, plugins enz. De outputs van de softsampler PC zou ik dan via ADAT naar de live inputs van Logic op de andere (Mac) routen.

Ik twijfel momenteel nog tussen GigaStudio 3.0 en EmuX. Iemand ervaring met Gigasampler?

Hoi,

Ik ben geen serieuze gebruiker van samples... af en toe wil ik wel eens een sampletje gebruiken, maar veeleisend ben ik daarin niet. Vandaar dat Virtual Sampler 2 Professional die ik nu heb nog behoorlijk aan mijn eisen voldoet. Ik hoop ooit over te stappen naar versie 3. Die schijnt wel een stuk verbeterd te zijn qua userinterface en dat lijkt me geen overbodige luxe. Misschien dat ook ik er dan vaker gebruik van samples zal maken :)

Voor drumsamples maak ik meestal gebruik van LinPlug RM III, die ik ook nog eens naar IV wil upgraden.

Jammer dat upgraden vaak aardig wat geld kost en ik dat nu net niet heb :(

Groetjes,
Vincent

Voorlopig liever hardware..

thuis op de laptop kontakt,
in de studio een paar e6400's, kontakt en battery...en dat dan door elkaar,
naast elkaar en boven elkaar al naar gelang de situatie en gemoedstoestand.
en ik moet stiekem toegeven dat sinds we we behoorlijke 24 bit geluidskaarten hebben,
kontakt en battery absoluut niet onder doen voor de emu's...
het klinkt anders maar absoluut goed. (en geen last meer van midi-gezwabber).

Origineel geplaatst door Zoidsity
Voorlopig liever hardware..

kun je dat ook beargumenteren?
zo los draagt deze uitspraak weinig bij

waarom hardware en geen software?
vanwege de features?
vanwege het gebruiksgemak?
vanwege de interface?
vanwege de schaalbaarheid?
vanwege je studiosetup? (vertel me niet dat je professioneel bezig bent maar toch geen computer in je studio gebruikt)
vanwege je manier van werken? (misschien ben je niet zo handig met computers als dat je het met je hardware synths bent)
heb je het over live of studio gebruik?

als je een controversiële uitspraak doet, dan zul je die moeten onderbouwen.

wouter

Zal wel iets worden als "is strakker". :D

Ik denk persoonlijk dat (nog) de enige legitieme redenen voor hardware kunnen zijn:

- een eigen sound (door merk specifieke ad/da conversie)
- jouw ding... je kunt ermee lezen en schrijven

Ik ben nog steeds op zoek naar een goeie soft sampler. Heb net mn Akai verkocht...

Deze tread maar ff in de gaten houden..

Voor mij heeft een sampler geen meerwaarde eigenlijk.

One-shots pleur ik op audiosporen of in Live.
Loopjes idem.
Recycled beats gaat het makkelijkst in Reason.
En gesamplede instrumenten op een piano na heb ik een hekel aan. Vind het niet zo echt klinken. En romplers kunnen het ook veel beter overigens. (En daar kan ik ook Akai CD's mee lezen)

hardware sampler (yamaha a4000 + output board)

En om vriend NiFF meteen tevreden te stellen mijn argumenten hiervoor ;):
Origineel geplaatst door NiFF
vanwege de features?
ja
ja
vanwege de interface?
ja
ja
vanwege je studiosetup? (vertel me niet dat je professioneel bezig bent maar toch geen computer in je studio gebruikt)
ja, ik gebruik de computer alleen om samples te knippen en naar de sampler te sturen (trouwens niet professioneel bezig)
vanwege je manier van werken? (misschien ben je niet zo handig met computers als dat je het met je hardware synths bent)
ja
beide

Maar nu even serieus: Toen ik begon met muziek maken had ik een 486 en was een softsampler out of the question.
Na jaren met een terratec ews64xl gewerkt te hebben (met een p 120) heb ik uiteindelijk de A4000 aangeschaft.
Op dat moment had ik een 350 Mhz Pentium 2, die echt geen softsampler trekt.

De sampler gaat ook mee voor live (3e optreden zit er aan te komen) en één van de hoofdredenen waarom ik geen computer live mee zou willen nemen is dat het een behoorlijk kwetsbare machine is. Verder wil ik niet het risico lopen van een schijfcrash ter plekke. Dit zou trouwens op te vangen zijn door een identieke kopie op een andere harddisk bij je te hebben. Aan de andere kant, met een sampler kan het net zo. Een zipdisk of -drive die kapot gaat ofzo.

De interface van een hardware sampler is -in mijn ogen- wat lastiger dan een softsampler (in mijn geval heb ik kontakt geprobeerd) maar als je eenmaal weet hoe het werkt is het best te doen. Ik merk dat ik automatisch de knoppensequence afwerk om in bepaalde schermen te komen.

Een softsampler is duurder dan je zou denken. Vergeet niet dat je niet alleen het pakket moet kopen, maar ook een audio interface (8 uits ofzo) en reken ook mee dat je een forse computer moet hebben die zo'n pakket aankan.

-C-

een heel belangrijk punt is ook:

een sampler is 100% af (er komt niets meer bij), is 100% dedicated, is 100% getest voor dat wat ie moet doen...

kun je dit ook van een softsampler zeggen...?!

er word altijd wel gezegd dat software bijna net zo duur is als *hardware maar dat is make believe nutuulk als je ziet hoeveel je al hebt moeten uitgeven en nog steeds uit gaat geven om zo'n stuk softproduct goed te laten functioneren...

voorlopig liever hardware.....

-omdat ik niet te lui ben om knopjes van m'n sampler in te drukken,ipv de hele godganse dag met een muis te pielen..
-omdat het veeeeeel beter klinkt...vooral drums...en klank is heilig als je muziek maakt...
-omdat ik zo mogelijkheden heb die softsamplers (nog?) niet hebben...ja echt waar...
-omdat ik vroeger altijd al gedroomd heb van een vette sampler,dus nu ik die heb wordt ie gebruikt ook...

tja....ben in een controversiële bui vandaag...:D

Heb zojuist sampletank besteld om te gebruiken op me Mac met Protools. Had hiervoor een A4000 sampler wat altijd prima werkte maar door ruimte gebrek heb ik deze verkocht. Dus ben benieuwd hoe de overstap zal gaan van hard naar soft

Allen alvast heel hartelijk bedankt voor jullie reacties! Het is nog wat vroeg om alvast conclusies te trekken, maar blijkbaar is er toch nog steeds een harde kern die liever met hardware samplers werkt.

Mag ik daarom misschien toch nog eventjes extra benadrukken dat deze thread niet gaat over hardware samplers vs softsamplers, maar dat het wel in de bedoeling ligt om te peilen welke softsampler de afgelopen jaren de grootste userbase heeft opgebouwd. Voorlopig ziet het er naar uit dat vooral Kontakt al behoorlijk wat fans heeft gevonden.

Ik ben ook heel benieuwd naar reacties van mensen die hun hardware sampler de deur hebben uitgedaan om te switchen naar een softsampler. Misschien alvast enkele gerichte vragen :
- praktische voordelen & eventuele problemen die je zoal hebt ondervonden met softsamplers?
- waarom je voor die of die bepaalde softsampler hebt gekozen (en niet voor een andere softsampler)?
- wat zijn je ervaringen bij conversies van je (Akai/Emu) sample libraries naar je nieuwe softsampler?
- zou je je hardware sampler nog terugwillen, of kan je voortaan zonder?
- vind je dat je alles vlotjes kunt draaien op één computer (sampler+audio tracks+plugin FX) ?
- ...

Origineel geplaatst door Baseman
Heb zojuist sampletank besteld om te gebruiken op me Mac met Protools.

Hi Baseman, bedoel je dat je de upgrade naar de volledige versie van SampleTank hebt besteld? Want tegenwoordig levert Digidesign bij elk PT pakket toch SampleTank SE+Reason+Live. Maar wat vond je dan van die SampleTank SE?

Origineel geplaatst door David
Hi Baseman, bedoel je dat je de upgrade naar de volledige versie van SampleTank hebt besteld? Want tegenwoordig levert Digidesign bij elk PT pakket toch SampleTank SE+Reason+Live. Maar wat vond je dan van die SampleTank SE?

:stupid :stupid Dom dom is ook zo ik kan een upgrade doen, Niet meer aangedacht nou eerst de order by thomann maar even cancellen.....
Ja die demo ben ik mee aan de slag geweest en dat zag er wel goed uit. Maar tis even afwachten hoe het op den duur uitpakt heb weles vaker gehad dat ik in het begin wel enthousiast ergens over was maar naar loop van tijd niet meer.
Ik hou jullie op de hoogte:)

Laat (ook) ik dan maar eens reageren op de immer vriendelijke vragensteller NiFF..

Laat (ook) ik dan maar eens reageren op de immer vriendelijke vragensteller NiFF..

kun je dat ook beargumenteren?
Jep

zo los draagt deze uitspraak weinig bij
Daar heb je gelijk in..Sorry, ik wist niet dat het verplicht was om een toelichting te geven.

Zie mijn commentaren op de volgende vragen.
vanwege de features?
Geen idee, ik heb nooit met softsamplers gewerkt.
Zie vorig antwoord.
vanwege de interface?
Softsamplers zullen waarschijnlijk wel makkelijker te overzien zijn, dus: nee
De watte?
Ik ben niet professioneel bezig, en als ik dat wel was zou ik een PC ook minimaal gebruiken. En zéker niet zo gauw als synth/sampler.
Beetje onzinnige opmerking, vind ik. Alsof je zonder pc niet professioneel bezig kan zijn..
Idd, ik werk alleen maar met hardware, en daar ben ik ook niet handig in.
Allebei.

als je een controversiële uitspraak doet, dan zul je die moeten onderbouwen.
En dit maak ik nog altijd zelf wel uit. Was niet eens controversieel bedoeld.

Re: Laat (ook) ik dan maar eens reageren op de immer vriendelijke vragensteller NiFF..

Re: Laat (ook) ik dan maar eens reageren op de immer vriendelijke vragensteller NiFF..

Origineel geplaatst door Zoidsity
Jep

Daar heb je gelijk in..Sorry, ik wist niet dat het verplicht was om een toelichting te geven.

Zie mijn commentaren op de volgende vragen.

Geen idee, ik heb nooit met softsamplers gewerkt.

Zie vorig antwoord.

Softsamplers zullen waarschijnlijk wel makkelijker te overzien zijn, dus: nee

De watte?

Ik ben niet professioneel bezig, en als ik dat wel was zou ik een PC ook minimaal gebruiken. En zéker niet zo gauw als synth/sampler.
Beetje onzinnige opmerking, vind ik. Alsof je zonder pc niet professioneel bezig kan zijn..

Idd, ik werk alleen maar met hardware, en daar ben ik ook niet handig in.

Allebei.

En dit maak ik nog altijd zelf wel uit. Was niet eens controversieel bedoeld.

een beetje een kinderachtige manier om de vragen te beantwoorden vind ik.
maargoed, je hoeft je niet aangevallen te voelen hoor. ik ben meer benieuwd naar de beweegredenen van mensen om aan hardware samplers te blijven hangen omdat ik nauwelijks ervaring heb met de nieuwere generaties van hardware samplers.

met argumenten als 'het klinkt beter' hoef je bij mij niet aan te komen.
ten eerste is dat niet meetbaar, maar verder moet je begrijpen dat iedere sampler uiteindelijk software is, tenzij je het over een mellotron hebt.
leg mij nou eens uit waarom een akai s700 beter klinkt dan bijvoorbeeld kontakt met een 01x?

en wanneer je het hebt over betere ad/da converters, dan hebben we het niet meer over de verschillende tussen een hardware en software sampler, maar tussen de converters van een hardware sampler, en die van een bepaalde geluidskaart.

wat leuk voor je dat je alleen met hardware werkt. ik denk dan alleen: wat stom dat jij niet verder kijkt dan dat. ik gebruik hier van alles door elkaar, maar een van de eerste hardware dingen die door software vervangen zijn, dat waren de samplers. (maarja ik doe alleen studiowerk en geen live optredens).
ik kan me voorstellen dat hardware samplers bij live optredens handig van pas kunnen komen.

nu pc's snel genoeg zijn om de duurste hardware samplers te laten verbleken qua kracht, flexibiliteit en features voorspel ik een snelle ondergang van de hardware samplers voor studiogebruik.

laten we deze thread over 5 jaar terug lezen, en dan zien we wie op het juiste paard gegokt heeft.
ik zet mijn geld in ieder geval in op softsamplers.

het voordeel van dit alles is wel dat wanneer je kickt op hardware samplers, dat je ze waarschijnlijk binnenkort overal kan kopen voor dumpprijzen omdat niemand ze meer wil hebben (dat is al een beetje zo, maar dat wordt alleen nog maar erger)

wouter.

Ik ben begonnen met een EM e5000 ultra. Toen stuurde ik a mijn hardware nog aan vanaf een 486 met cubase.

Totdat ik op een gegeven moment een snelle Pentium 4 kocht met een M-Audio Audiophile 2496 geluidskaart. Dat was het moment waarop ik softsynths en -samplers ging gebruiken.

Ik ben niet helemaal overgestapt op alleen software, omdat ik het gevoel heb dat ik sommige geluiden uit mijn JV2080 en JP8080 niet uit software kan krijgen.

Als softsampler gebruik ik Kontakt. Deze heeft ondertussen zo goed als mijn EMU vervangen. Hiervoor is een aantal redenen:

-Samples worden strakker afgespeeld door de pc, dan wanneer de signalen via midi getriggerd worden
-Kontakt heeft samen met alle FX uit Cubase veel meer mogelijkheden voor geluidsbewerking dan de EMU
-Ik heb bijna een onbeperkt aantal kanalen voor samples, waarbij ik dus ook weer alle mogelijke FX, EQ, compressie, etc. kan toepassen.

Lastig van Kontakt vind ik, dat ik naar een externe editor moet gaan om samples te knippen.

Verder nog het volgende:
Laatst moest ik een track aanleveren om gemasterd te worden. Hiervoor moest ik alle sporen als audio aanleveren. Dat betekent dus, kick apart opnemen, baslijn apart opnemen, lead apart opnemen, etc. Je gaat dan als volgt te werk: start de sample recorder, speel het gewenste spoor af, en als het liedje klaar is kan je stoppen met recorder. Dat duurt dus per spoor zolang als je track duurt, laten we zeggen gemiddeld 4 minuten (omdat niet ieder spoor vanaf het begin van het liedje te horen is)
Wanneer we dit in software doen, dan zeg je vanuit Cubase, converteer het spoor naar audio, dan is 'ie 40 seconden bezig.

Mijn laatste track van 16 sporen zou dan resulteren in: een uur bezig als ik alleen hardware had, en 10 minuten als ik alleen software had. Das toch een mooie tijdwinst voor een vervelend klusje.

Re: Re: Laat (ook) ik dan maar eens reageren op de immer vriendelijke vragensteller NiFF..

Re: Re: Laat (ook) ik dan maar eens reageren op de immer vriendelijke vragensteller NiFF..

leg mij nou eens uit waarom een akai s700 beter klinkt dan bijvoorbeeld kontakt met een 01x?

Doet hij niet...

Wat wel verschilt, maar dat zei ik hierboven ook al, is de klankkleur. Je hebt een wat breder spectrum als je verschillende apparaten hebt en dus verschillende (AD/)DA converters en filters etc... uiteraard kan dat ook allemaal gemoduleerd worden, maar daar gaat de discussie al helemaal niet over.

On topic:

Ik gebruik dus Kontakt. Waarom? Heb gewoon gekozen voor een softsampler die toen goed aangeschreven stond. Daarnaast vind ik de user interface wat eigenzinnig maar eenvoudig te doorgronden.

En als je dan eenmaal voor iets gekozen hebt, dan ben ik niet iemand die snel weer overstapt op iets anders. Ook niet als daar een helemaal te gekke functie in zit. Die komt dan uiteindelijk ook wel in Kontakt... ze apen elkaar toch allemaal na ;)

Een extra voordeel van een softsampler vind ik de portabiliteit. Je stopt hem in een laptop, samen met Wavelab, en samen met je hoofdtelefoon kan het snijden en bewerken van samples gewoon lekker onderuit op de bank... of in bed... of in de tuin... of op het dakterras... oh ja... tijdens het breien van een bruine trui... en...

laten we deze thread over 5 jaar terug lezen, en dan zien we wie op het juiste paard gegokt heeft.
ik zet mijn geld in ieder geval in op softsamplers.

Hoi, bedankt voor je uitgebreide reacties, maar laat je misschien ook 'ns weten voor welke softsampler(s) je dan hebt gekozen? En eventueel ook waarom die juist (of die niet)? En wat je er zo praktisch aan vindt enz?

Want ook al is hardware vs softsampling een interessante topic op zich, en die discussie mag/moet zeker gevoerd worden, maar eigenlijk doet dat in deze thread over softsamplers niet zoveel terzake.

De bedoeling is dat we al die verschillende softsamplers 'ns tegenover elkaar kunnen evalueren, niet t.o.v. hardware samplers. Dus bv al die mensen die intussen aan de slag zijn met Kontakt, waarom juist Kontakt? En waarom vind ik hier maar niemand die GigaSampler gebruikt? :confused:

Back