[Poll] Welke softsampler gebruik je?

[Poll] Welke softsampler gebruik je?

• EXS24

Stemmen: 8 6,8%
  • Halion

Stemmen: 10 8,5%
  • NI Kontakt

Stemmen: 41 35,0%
  • GigaSampler

Stemmen: 2 1,7%
  • MOTU MachFive

Stemmen: 1 0,9%
  • EmulatorX

Stemmen: 0 0,0%
  • SampleTank

Stemmen: 3 2,6%
  • Andere

Stemmen: 12 10,3%
  • Liever een hardware bak

Stemmen: 29 24,8%
  • Wat is een sampler?

Stemmen: 11 9,4%

• Totaal aantal stemmers
    117
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Laat (ook) ik dan maar eens reageren op de immer vriendelijke vragensteller

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Laat (ook) ik dan maar eens reageren op de immer vriendelijke vragensteller

Origineel geplaatst door Toon

op maat gesneden, dan bedoel je zeker "wat er op de markt voor handen is" , liefst zo goedkoop mogelijk maar toch degelijk, massaproductie convertors dus? Want dat zit in de meeste Samplers nu eenmaal in.

hetzelfde als met geluidskaarten dus ?..;) ( tenzij je in de klasse komt van onbetaalbaar....)

Origineel geplaatst door David
Allemaal best interessant leesvoer, maar misschien toch nog maar eens eraan herinneren dat deze thread niet gaat over hardware vs software samplers. Thx !

das waar.....maar het is alweer een tijdje geleden dat er zo'n discussie was hier op het forum...:D

Ik gebruik dus hardware.

en een 2e PC met AkaiSys, Recycle en SCSI kaartje om alle apparaten door elkaar te gebuiken.

Ik kijk nog even uit naar de nieuwe Akai softsampler, omdat deze rechtstreeks samenwerkt met de S-5000, en deze samples ook kan gebruiken met de S-760 en E-mu E4K (importeren via S-1000 formaat)

Reden??

Misschien ouderwets, maar ik ben ooit begonnen met de Roland S-330 met m'n Atari (lekker 12 bits en 8 uitgangen!), en ik hou ervan om alles als losse kanalen in mijn hardware mixer te mixen, zonder een muis te bedienen.
(als je het toch hebt gebruikt het dan :duivels: )

Origineel geplaatst door marco
Reden??

Misschien ouderwets, maar ik ben ooit begonnen met de Roland S-330 met m'n Atari (lekker 12 bits en 8 uitgangen!), en ik hou ervan om alles als losse kanalen in mijn hardware mixer te mixen, zonder een muis te bedienen.
(als je het toch hebt gebruikt het dan :duivels: )

Misschien is dan de reden dat ik wel met Kontakt werk, dat ik aan mijn S-330 een monitor en muis had hangen...

Re: Re: Re: Re: Re: Laat (ook) ik dan maar eens reageren op de immer vriendelijke vragensteller NiFF

Re: Re: Re: Re: Re: Laat (ook) ik dan maar eens reageren op de immer vriendelijke vragensteller NiFF

Origineel geplaatst door dione
Dat is dan knap,want tests door experts ( lees maar eens de SOS of zo ) hebben uitgewezen dat geen enkele geluidskaart ( ja,ook geen sampler ) dat kan....zelfs niet op 96/24....analoge apparatuur blijft moeilijk om te samplen....;)
Dus dan kies je hetgeen wat in jouw ogen het prettigst klinkt of het meest in de buurt komt...

laat me de tests van die 'experts' maar eens zien.

3 mogelijkheden:
a. de artikelen waar je naar verwijst bestaan niet.
b. in het artikel staat klinkklare onzin.
c. je hebt het artikel niet begrepen.
(ik gok op c)

maar ok, we hadden het over software samplers.
die hebben geen ad/da.
punt.

je wilt dan toch graag je mening verdedigen dat hardware samplers betere ad/da converters hebben, dus ga ik daar maar even op in.
je kunt die vergelijking niet maken. je kan bij een softsynth iedere ad/da converter plaatsen die je maar wilt. het staat er gewoon helemaal los van, en dat is gelijk het mooie er aan. je kunt met een oude soundblaster werken, en als je dan een betere ad/da wilt hebben, dan koop je een betere geluidskaart.

verder is het in ieder geval bij mij zo dat ik alleen d/a gebruik om te kunnen horen wat ik doe. verder blijft alles in het digitale domein tot op het allerlaatste punt waar in haarlem een master gesneden wordt, en zelfs daar gaat al het masteren tegenwoordig digitaal.

voor deze manier van werken heb je softsynths nodig. of hardware synths met digitale uitgangen. maar dan valt je argument van betere d/a een beetje in het water.

ad, ok, dat gebruik ik volop omdat veel synths en apparatuur niet met digitale i/o geleverd worden. maar daarbij geloof ik echt niet dat een oude akai sampler beter samplet dan de eerste de beste geluidskaart van 200 euro.

al met al, hardware samplers hebben zeker hun charme en voordelen.
ik geloof alleen niet dat ze beter klinken. als je beweert van wel, dan moet je dat ook kunnen onderbouwen met meetbare feiten. kun je dat niet, dan hou ik het er maar op dat die betere klank tussen je oren zit, en dat niemand het verschil in een eindproductie gaat horen.

Origineel geplaatst door NiFF
ik geloof alleen niet dat ze beter klinken.

Ik geloof wel dat ze ANDERS klinken... dus eigen klankkleur en karakter. Zoals bijvoorbeeld ook het geval is met andere synths, mengtafels, effectbakken, compressors... etc...

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Laat (ook) ik dan maar eens reageren op de immer vriendelijke vragenstel

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Laat (ook) ik dan maar eens reageren op de immer vriendelijke vragenstel

Origineel geplaatst door D-mike-E
Ik geloof wel dat ze ANDERS klinken... dus eigen klankkleur en karakter. Zoals bijvoorbeeld ook het geval is met andere synths, mengtafels, effectbakken, compressors... etc...

Laten we het daar maar op houden....;)

laat me de tests van die 'experts' maar eens zien.

3 mogelijkheden:
a. de artikelen waar je naar verwijst bestaan niet.
b. in het artikel staat klinkklare onzin.
c. je hebt het artikel niet begrepen.
(ik gok op c)

maar ok, we hadden het over software samplers.
die hebben geen ad/da.
punt.

je wilt dan toch graag je mening verdedigen dat hardware samplers betere ad/da converters hebben, dus ga ik daar maar even op in.
je kunt die vergelijking niet maken. je kan bij een softsynth iedere ad/da converter plaatsen die je maar wilt. het staat er gewoon helemaal los van, en dat is gelijk het mooie er aan. je kunt met een oude soundblaster werken, en als je dan een betere ad/da wilt hebben, dan koop je een betere geluidskaart.

verder is het in ieder geval bij mij zo dat ik alleen d/a gebruik om te kunnen horen wat ik doe. verder blijft alles in het digitale domein tot op het allerlaatste punt waar in haarlem een master gesneden wordt, en zelfs daar gaat al het masteren tegenwoordig digitaal.

voor deze manier van werken heb je softsynths nodig. of hardware synths met digitale uitgangen. maar dan valt je argument van betere d/a een beetje in het water.

ad, ok, dat gebruik ik volop omdat veel synths en apparatuur niet met digitale i/o geleverd worden. maar daarbij geloof ik echt niet dat een oude akai sampler beter samplet dan de eerste de beste geluidskaart van 200 euro.

al met al, hardware samplers hebben zeker hun charme en voordelen.
ik geloof alleen niet dat ze beter klinken. als je beweert van wel, dan moet je dat ook kunnen onderbouwen met meetbare feiten. kun je dat niet, dan hou ik het er maar op dat die betere klank tussen je oren zit, en dat niemand het verschil in een eindproductie gaat horen.

Eigenlijk heb ik helemaal geen zin meer om hier op in te gaan,maar toch ff dit :

Die geluidskaarten-tests weet ik niet zo waar je die kan vinden,maar dat is echt geen gelul....zelfs bij de duurste kaarten was nog hoorbaar verschil te horen tussen het origineel en de opname/sample...

Wat ik beter vind is en blijft natuurlijk een kwestie van smaak,net als het feit dat jij een softsampler beter vind klinken...maar jij kunt net zo min als mij aantonen dat het ook daadwerkelijk zo is...

edit : verder had ik nog een heel betoog....maar laten we weer op het onderwerp doorgaan....:bekdicht:

Laatst gewijzigd:
/me trekt de stand gelijk tussen kontakt en hardware bakken :)

Kontakt rouleert.. imHo 8)

Ik heb EXS24 geklikt, want ALS ik een softsampler gebruik, dan is het EXS24mkII. Maar in de praktijk gebruik ik vrijwel uitsluitend mijn MPC.

Ik vind EXS24 belachelijk onhandig voor drumsampling - dus op elke toets een ander sample. Dat kan wel, maar het is duidelijk dat EXS24 daar niet voor bedoeld is. Je kan dan niet eens per key je envelope of filter apart instellen!!! (ja er zijn offsets, maar dat werkt natuurlijk nauwelijks).
Twee windows voor 1 sampler? Kom op zeg. Verder is de filemanagment ook debiel onhandig voor dit soort dingen. EXS24 is gemaakt voor mensen die sample libraries gebruiken, en dat merk je. Als je iemand bent die voor elke track alle geluiden ter plekke samplet, en onder elke toets 'n ander sample wil, dan is EXS24 bijna onbruikbaar.

Wat ik van Emagic zou willen zien is een soort Battery, maar dan met de filters en logic-integratie van EXS24.

Origineel geplaatst door lo-fi
Wat ik van Emagic zou willen zien is een soort Battery, maar dan met de filters en logic-integratie van EXS24.

Dat komt er aan, en het heet "Ultrabeat" :

http://www.midiguy.com/Namm/NamEmagic.html

http://namm.harmony-central.com/WNAMM04/Content/Emagic/PR/Sculpture-Amp-UltraBeat.html
UltraBeat is a deep, rich percussion synthesizer utilizing several types of synthesis including FM, subtractive, sample-based and component modeling. UltraBeat consists of up to 25 independently modifiable drum voices and includes an integrated step sequencer. UltraBeat caters to the producers of electronic dance music covering everything from the analog 808 or 909 to wired percussive sounds. UltraBeat offers a wide variety of possible sounds and detailed control over dynamic timbre changes, an aspect many existing electronic drum modules neglect.

En hier kan je alvast een preview demovideo bekijken :
http://www.midiguy.com/Namm/Ultrabeat.mov

Exs 24 is voor mij echt geweldig !
Met een Delta 1010 klink het goed.
Geen midi meer dus strak want ik maak vooral ritmische dingen
Een 24db filter , had ik niet op mijn Akai troep :D
HD's om lekker vol te gooien.
En alle tools om alles te verbouwen zoals Recycle,resamplen in logic.

Ik weet niet of ik ooit nog mijn s1000 ga gebruiken
Want ik wil vooral creatief zijn en dus niet met sample formats bezig zijn
want dat is gewoon kut(Akaidisk enzo)
Ok ik kan midi dump gebruiken maar dat vind ik omslachtig.
Over geluids kwaliteit zit ik niet zo in met een 24bit soundcard.
Is trouwens toch allemaal in de computer,
Voorzover ik nu werk dan.

En last but not least Total recall.
Dat haal ik mischien niet zosnel met midi als met software
Geweldig!

Nadeel zijn wel mijn 2 Atlas 10k III scsi schijven met het geluid wat ze produceren
Ik probeer nu ook een geluids stille pc te maken

Ik zit net eens de demo van kontakt te proberen, maar kan iemand mij vertellen of dat ding ook op midi controllers reageerd en hoe je dat anders insteld?

Voorlopig reageerd ie nieteens op volume/panning.. En dat zijn dingen die ik toch wel graag een beetje onder controle wil hebben.. Ook het filter enzo.

Ik heb ook steeds dat als ik een toets loslaat, dat het geluid gewoon door blijft gaan, maar dat zal wel weer een fout in de demo zijn.

Origineel geplaatst door The Unholy
Ik zit net eens de demo van kontakt te proberen, maar kan iemand mij vertellen of dat ding ook op midi controllers reageerd en hoe je dat anders insteld?

hehe
natuurlijk.. wat dacht je dan?

op iedere parameter kun je rechtsklikken.
als je daar dan 'automation' kiest dan kun je het instellen.

hehe
natuurlijk.. wat dacht je dan?

op iedere parameter kun je rechtsklikken.
als je daar dan 'automation' kiest dan kun je het instellen.

Oke, bedankt.

Ik werk met een twee eeuwen oude Dynacord ADD-Two en een iets jongere Akai MPC-60. En ze bevallen me prima.
Ook sample ik veel met SoundForge en speel dat via de Neuron (bewerkt) af.

Origineel geplaatst door The Unholy

Voorlopig reageerd ie nieteens op volume/panning.. En dat zijn dingen die ik toch wel graag een beetje onder controle wil hebben.. Ook het filter enzo.

Ik heb ook steeds dat als ik een toets loslaat, dat het geluid gewoon door blijft gaan, maar dat zal wel weer een fout in de demo zijn.

je kunt in de setup aangeven of die cc's standaard gelinkt worden naar je panning,volume,etc verder kan je aan elke knop een willekeurig cc-nr hangen dus flexibel genoeg dacht ik...

om weer even op het onderwerp in te gaan,ik heb een S3000XL maar ik gebruik ook sampletank,en kontakt,Kontakt is mijn main sampler en rules!! ik vind de digitale mogelijkheden ruimschoots de eventuele kwaliteits winst van de akai overschrijden,maar de akai is ideaal voor live gebruik....oftewel ik gebruik beide en ben met beide tevreden,ook al vind ik de software wel veeeeeel overzichtelijker...ugh!

Back