Spaß mit behringer (FX en buizen)

Op marktplaats ook wel eens gekeken naar buizen.
Maar die audiofielen die gooien de prijs veels te hoog naar m'n smaak.
Tuig is het! :duivels:

Origineel geplaatst door richard2000
Ik heb nog een oude Philips Radio met een echte Philips ECC83 (is 12AX7), wie bied:D :duivels: :D , komt inclusief radio natuurlijk:L

ja oude bakken kopen waar je ze uit kan slopen kan leuke resultaten opleveren ..

en flauw geen geluidsfragmenten van fuse ..

Origineel geplaatst door Exzit
..Nu denk ik eraan om een Mic 100 of 200 te kopen.
Echter ik heb 2 vragen.

Vraag 1. Welke is beter?

Vraag 2. Hoe sluit je dit het beste aan? Instrumen/mic in de in van de Mic 100/200 de out naar de XLR ingang van je mengtafel? Of iets met inserts wat ik hier ergens las.

1] De MIC200 is "uitgebreider": er zitten 'presetjes' op.

2] Maakt niet zo uit, net wat je wil. Ik heb 'm zo een keer aangesloten (zie pic) dan kan je 't 'efx' over verschillende kanalen gebruiken als je wil.

't Is een leuk bakkie voor dat geld, maar uiteraard geen 'wonderding' :D

Attachments

• aansluit.jpg
    aansluit.jpg
    39,2 KB · Bekeken: 129
Wat nou flauw. Ik heb nooit gezegd dat ik die zou posten.

Luister maar wat tracks waar ik ze soms gebruik. :P

Toch vraag ik me nog steeds af of die T1953 nu hetzelfde is als de MIC200 alleen dan met meer mogelijkheden.
Heb namelijk liever een rack dan weer een kastje er bij.

als jullie percé de buizen willen vervangen in de Behringer spullen door "Betere" buizen , ga dan gewoon naar de eerste de beste giuitarshop en koop een paar nieuwe Groove Tubes 12AX7 of 7025 buizen. Groove Tubes hebben een gradatie systeem van 1 tot 10 waar 1 zeer cleane buizen zijn; bv voor hifi of zuivere mic preamps; en 10 de minst cleane buizen zijn; vb bluesy gitaar versterker die op 2 ook al een fameus randje heeft. GT buizen zijn niet echt de goedkoopste maar je weet tenminste zeker dat ze nieuw en vrij van microfonie zijn.

Koop er eentje van 1, 5 en 7 en je kan met de vervorming spelen.

Ik zou allesinds niet in de val van de N.O.S telefunken's en dergelijke trappen, omdat je veel geld gaat betalen voor een buis die net zo goed een oud en afgeleefd lor in een nieuw doosje kan zijn.

Als je echt iets speciaals zoekt ga dan opzoek naar een 12AX7LP of 12AX7LPS meestal van SOVTEK. Dit is de Long Plate versie; als je ze eenmaal naast een andere gezien hebt dan herken je ze direct omdat de elementen in het flesje zowat 30% groter zijn.
Klankgewijs resulteert dit in een betere respons in het laag; als het ware een wat smeuiger geluid.

Origineel geplaatst door fuse
Wat nou flauw. Ik heb nooit gezegd dat ik die zou posten.

Luister maar wat tracks waar ik ze soms gebruik. :P

jajaja ik wil gewoon met en zonder horen ! en je hebt gewoon nooit gereageerd op de vraag om geluidjes te posten .. drm viond ik het flauw ! :P

voor de rest begrijp ik dat die low voltage buizen maar een beetje nep zijn ..
of maakt het verschil uiteindelijk weinig uit ?

nou ja...nep... het effect is wat minder... maar het kan evengoed mooi klinken :D
ik zit nu met m'n gitaar over de mic200 te spelen, en dat klinkt echt waanzinnig ! (komt ook door de versterker zelf natuurlijk :) maar de mic200 laat m ff een beetje oversturen, voor een echte bluesy jimi hendrix geluid !8)

Origineel geplaatst door Zoidsity
1] De MIC200 is "uitgebreider": er zitten 'presetjes' op.

2] Maakt niet zo uit, net wat je wil. Ik heb 'm zo een keer aangesloten (zie pic) dan kan je 't 'efx' over verschillende kanalen gebruiken als je wil.

't Is een leuk bakkie voor dat geld, maar uiteraard geen 'wonderding' :D

Heb er intusssen ook 1 maar ik heb wel mijn twijfel hoe je het nu het beste afsteld qua gain output etc.

Ik heb het ding op mijn XLR van de mengtafel aangesloten en de condensator is aangesloten op de MIC200.
Fantoom voeding is aan.
Mijn gain op de mengtafel staat op zijn laagst.

Gain op de MIC200 staat helemaal naar links. (+20DB)
Als ik de output maar iets opendraait overstuurd het al heel snel.
Stand 9 uur van de output is al te veel.
Is dit normaal? Zo snel?
Aan de gain van MIC200 hoef ik dus helemaal niet te komen want dan overstuurd het helemaal natuurlijk.
Doe ik iest verkeerd?

misschien stuur je het signaal te hard de mic200 in...

ik heb van de week de originele behringer buis vervangen door een Sovtek, en je hoort verschil, al is het minimaal.
het klinkt iets volwassener, meer open. zo'n buisje kost je een tientje, iets minder als je het goed doet.

misschien een aanrader...:)

Origineel geplaatst door elektrovolt

ik heb van de week de originele behringer buis vervangen door een Sovtek, en je hoort verschil, al is het minimaal.
het klinkt iets volwassener, meer open. zo'n buisje kost je een tientje, iets minder als je het goed doet.

Een condensator microfoon kan je dus niet in sturen als hij direct op de MIC 200 is aangesloten.

Origineel geplaatst door MadR
jajaja ik wil gewoon met en zonder horen ! en je hebt gewoon nooit gereageerd op de vraag om geluidjes te posten .. drm viond ik het flauw ! :P

voor de rest begrijp ik dat die low voltage buizen maar een beetje nep zijn ..
of maakt het verschil uiteindelijk weinig uit ?

Het enige wat ik OVERAL altijd lees is dat voltage wel heel belangrijk is. 300 Volt ofzo moet op die units staan. Die dingen zijn gewoon gemaakt om op die spanning te lopen.

Origineel geplaatst door elektrovolt

waar kan je die buizen kopen?

schijnt ook dat je een groovetube er in kan zetten

bij de elektronikazaak, radio twente op de amsterdamse veerkade (en aangezien je half in den haag woont zou je die waarschijnlijk wel kennen)

in principe zou je er elke 12ax7 in kunnen zetten. ik weet niet hoeveel de groovetubes kosten, maar ik heb veel betere verhalen gehoord over de JJ ecc83-s.

Origineel geplaatst door Exzit
Heb er intusssen ook 1 maar ik heb wel mijn twijfel hoe je het nu het beste afsteld qua gain output etc.

Ik heb het ding op mijn XLR van de mengtafel aangesloten en de condensator is aangesloten op de MIC200.
Fantoom voeding is aan.
Mijn gain op de mengtafel staat op zijn laagst.

Gain op de MIC200 staat helemaal naar links. (+20DB)
Als ik de output maar iets opendraait overstuurd het al heel snel.
Stand 9 uur van de output is al te veel.
Is dit normaal? Zo snel?
Aan de gain van MIC200 hoef ik dus helemaal niet te komen want dan overstuurd het helemaal natuurlijk.
Doe ik iest verkeerd?

Hieronder staat het antwoord dus op mijn boven gestelde vraag.
Dus niet nog een keer door een voorversterker.

"en gaat dus naar een XLR ingang van mijn mengtafel. "

Hier gaat het mis.
Aangezien je al door een voorversterker heen bent gegaan(Mic200), hoeft hij dus niet ook in de DDX mixer nog een keer door de voorversterker. Dus je moet op de line input van de DDX mixer naar binnen en niet op de mic ingang.

Nou vraag ik me nog steeds af of de ultragain T1953 nu hetzelfde is als de ultragain mic200.
Ik vind dat losse kastje vrij onhandig op mijn bureau heb liever een rack versie.
Als je kijkt naar de specificaties zou je haast zeggen van wel.
Kan iemand hier iets meer over vertellen?

Origineel geplaatst door Nolet
Het enige wat ik OVERAL altijd lees is dat voltage wel heel belangrijk is. 300 Volt ofzo moet op die units staan. Die dingen zijn gewoon gemaakt om op die spanning te lopen.

Klopt helemaal, een 12AX7/ECC83 werkt pas goed boven de 100V, op die lage spanning is er zo weinig headroom voor die buis dat je er eigenlijk geen goede versterkerschakeling van kan bouwen en zal dus snel vervormen, maar waarschijnelijk is dat juist de bedoeling in die Mic200.

NOS buizen is ook niet alles, wat vaak vergeten wordt is dat de cathode van een buis een chemies element is wat na jaren zijn werking verliest, ook als de buis niet gebruikt wordt, het duurd dan alleen wat langer, bij een goede NOS verkoper wordt dit ook gemeld, er wordt dan een percentage opgegeven van de op dit moment nog te leveren anodestroom van de buis in vergelijking met toen die nieuw was 30jr geleden ofzo, dit moet dan wel gemeten worden natuurlijk.

Back