Spaß mit behringer (FX en buizen)

Origineel geplaatst door richard2000
Klopt helemaal, een 12AX7/ECC83 werkt pas goed boven de 100V, op die lage spanning is er zo weinig headroom voor die buis dat je er eigenlijk geen goede versterkerschakeling van kan bouwen en zal dus snel vervormen, maar waarschijnelijk is dat juist de bedoeling in die Mic200.

NOS buizen is ook niet alles, wat vaak vergeten wordt is dat de cathode van een buis een chemies element is wat na jaren zijn werking verliest, ook als de buis niet gebruikt wordt, het duurd dan alleen wat langer, bij een goede NOS verkoper wordt dit ook gemeld, er wordt dan een percentage opgegeven van de op dit moment nog te leveren anodestroom van de buis in vergelijking met toen die nieuw was 30jr geleden ofzo, dit moet dan wel gemeten worden natuurlijk.

Maar als je buizen zou willen vervangen in de MiC200 welke buis zou je dan aanraden?

Ook heb ik begrepen van mijn schoonvader die ooit een hifizaak speciaal zaak heeft gehad in rotterdam zuid dat een buis pas op zijn best werkt als hij een paar uur heeft aangestaan klopt dit?

Last edited by a moderator:
ik heb vorige week het standaard buisje er voor de gein weer eens ingezet, en die klinkt toch wel behoorlijk goor.
voor gitaar ofzo vind ik dat wel lekker eigenlijk.

misschien een JJ buisje er in bouwen, denk dat dat ook wel lekker klinkt. ze zijn meestal even duur of soms wel goedkoper dan de (toch wel vrij plat klinkende) sovtek.

Nou lees ik het volgende op een website:

12DT7, 12DM7, 12DF7 These are special low noise and microphonic versions of the 12AX7. Most are either Westinghouse (12DF7) or Raytheon 12DT7, 12DM7).

Ben een volkomen leek op dit gebied maar moet ik het nu zo zien dat een westinghouse 12DF7 interssant zou kunnen zijn om in de MIC200 te doen als ik met mircrofoon opnamen aan de gang wil?

Origineel geplaatst door Exzit
Maar als je buizen zou willen vervangen in de MiC200 welke buis zou je dan aanraden?

Ook heb ik begrepen van mijn schoonvader die ooit een hifizaak speciaal zaak heeft gehad in rotterdam zuid dat een buis pas op zijn best werkt als hij een paar uur heeft aangestaan klopt dit?

Als je een zo zuivere mogelijke weergave wil kan je het beste buizen gebruiken die zo min mogelijk kleuren, eigenlijk is het een misvatting om over kleurende buizen te praten, een goede buis kleurt juist niet of iig zo min mogelijk.
De minst kleurende kunnen iid NOS buizen zijn zoals Telefunken, tegenwoordig zijn JJ en Sovtek ok, maar uit China komen tegenwoordig ook mooie buizen.

En iid een buizenbak heeft ff nodig om op temparatuur te komen, vandaar ook de stand-by op dat soort versterkers, als je deze 1 uurtje niet gebruikt kan je de hoogspanning uit zetten maar blijft je amp wel op temparatuur.

Nou lees ik het volgende op een website:

12DT7, 12DM7, 12DF7 These are special low noise and microphonic versions of the 12AX7. Most are either Westinghouse (12DF7) or Raytheon 12DT7, 12DM7).

Ben een volkomen leek op dit gebied maar moet ik het nu zo zien dat een westinghouse 12DF7 interssant zou kunnen zijn om in de MIC200 te doen als ik met mircrofoon opnamen aan de gang wil?

Die kan je idd allemaal uitwisselen met een ECC83/12AX7, het zijn allemaal verbeterde versies van de ECC83 en zijn door meerdere fabriekanten gemaakt.
Maar ik denk dat in een goede moderne nieuw gefrabiekte ECC83 deze verbeteringen er ook wel inzitten.
Lees maar eens wat websites van buizenfabrikanten, ze hebben vaak meerdere types ECC83's waarvan de microfonie of ruisverhouding verbeterd zijn.

Die kan je idd allemaal uitwisselen met een ECC83/12AX7, het zijn allemaal verbeterde versies van de ECC83 en zijn door meerdere fabriekanten gemaakt.
Maar ik denk dat in een goede moderne nieuw gefrabiekte ECC83 deze verbeteringen er ook wel inzitten.
Lees maar eens wat websites van buizenfabrikanten, ze hebben vaak meerdere types ECC83's waarvan de microfonie of ruisverhouding verbeterd zijn.

Ok thnks maar die opmerking microphonic moet ik dat nog serieus nemen? Waar slaat die opmerking op in die tekst?

Ok thnks maar die opmerking microphonic moet ik dat nog serieus nemen? Waar slaat die opmerking op in die tekst?

Microfonie moet je bij buizen heel serieus nemen :) , buizen zijn gevoelig voor trillingen van buitenaf, tik maar eens tegen een pre-amp buis aan in werking, grote kans dat je het hoort over je speakers, dat is microfonie.
Je kan je voorstellen wat er gebeurd in een gitaarversterker waar de buizen en speaker in 1 kast zit, dat zou in het ergste geval kunnen gaan rondzingen.

Microfonie moet je bij buizen heel serieus nemen :) , buizen zijn gevoelig voor trillingen van buitenaf, tik maar eens tegen een pre-amp buis aan in werking, grote kans dat je het hoort over je speakers, dat is microfonie.
Je kan je voorstellen wat er gebeurd in een gitaarversterker waar de buizen en speaker in 1 kast zit, dat zou in het ergste geval kunnen gaan rondzingen.

Well eens de Who ooit zien optreden? Dan maakt het niet meer uit waar zich iets in bevind. De gitaar vind het toch wel:D

Toch vraag ik me nog steeds af of die T1953 nu hetzelfde is als de MIC200 alleen dan met meer mogelijkheden.
Heb namelijk liever een rack dan weer een kastje er bij.

Zelf heb ik de T1953 en ik denk wel dat ze zo'n beetje hetzelfde zijn. De T1953 heeft nog een instelbare high-pass en een 'regelbare buizenintensiteit'. Ik gebruik hem als microfoonvoorversterker en ben er niet ontevreden over. Maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal.
En je hebt er een paar leuke VU metertjes op zitten8)

Ik zou voor de T1953 gaan. I :luv: rackspul8~

Back