samples met hoge piep

Daftmax

Girls In Your Town - Anonymous Casual Dating - No
Weet iemand waar die hoge pieptoon vandaan komt wanneer je met sommige samples in het laag speelt?

Is hier ook iets tegen te doen???

Ik :( hier van!!!!!

Attachments

• voorbeeld.mp3
    60,1 KB · Bekeken: 116
geen last van.........heb je die sample soms van video of tape opgenomen ? dan krijg je wel zoiets,is het loopwerk van de video wat je dan hoort.....

Ik gebruik een Emu ESI-32 en Kontakt.

Het voorbeeld komt van Kontakt, maar de Emu doet het net zo goed.

Het is net of het in de sample zelf zit. Volgens mij gebeurt dit ook veel bij vocale samples. bij andere sounds lijkt het niet/minder voor te komen.

Het voorbeeld komt overigens van een sample CD en heb ik dus niet zelf gesampled.

Heb dr nooit last van gehad met mn Esi-32....lijkt me dat het in de sample zelf zit,goedkope sample-cd misschien ? of zelfs kopietje ?....je zou trouwens met het filter van de Esi kunnen proberen om het ergste weg te krijgen....

Dit krijg je ook als je van TV of radio sampled....
Daar zit een piloot-toon in van 16 tot 19 kHz....
dus als je die transponeerd hoor je de piep, zo al het wel op de sample-CD hebben gestaan...

Die samples zijn gewoon 'rot'.
Die frequenties hoor je in de normale sample niet maar als je hem lager af gaat spelen dus wel omdat de frequentie van die hoge toon dan hoorbaar wordt.
Kan kun je oplossen door een laagdoorlaat filter op 10Khz of zo over de orginele sample te gooien.

Aha!!

Met een lowpass filter krijg ik inderdaad een groot deel van de piep weg, maar ik wilde graag weten wat hier de oorzaak van was.

Weer wat geleerd!!!! :geslaagd:

:okdan:

dit is gewoon heel slecht gesampled, waarschijnlijk hoor je een verlaagde artefact door een rotte nyquist-frequency (lage samplerate) of het is inderdaad gesampled van een elektronisch medium als een tv of iets dergelijks.

wat je kan doen is met een scherpe Q in een equalizer de gain in het hoog helemaal open draaien en gaan zoeken waar de piep zit. als je m vindt dan draai je de gain helemaal dicht van dat frequentiegebied. beter dan lowpassfilteren.

Cyan, je spreekt jezelf tegen.
Als het door de Nuiquist-frequntie zou komen dan zou een bandfilter en laagdoorlaat filter hetzelfde effect geven. Want boven die band zou dan nix zitten. ;)

Stel dat het een toon van 15Khz is dan is hij 2 oktaven lager nog maar 3.75Khz en die eerste hoor je (bijna) niet maar die 2 dus wel. :)

Origineel geplaatst door fuse
Cyan, je spreekt jezelf tegen.
Als het door de Nuiquist-frequntie zou komen dan zou een bandfilter en laagdoorlaat filter hetzelfde effect geven. Want boven die band zou dan nix zitten. ;)

ik zeg ook niet dat een LPF niet helpt, maar ik vind het zelf altijd beter om de precieze freq te vinden. stel dat het niet aan de nyquist freq ligt, dan hou je tenminste nog wat van je sample over.

Stel dat het een toon van 15Khz is dan is hij 2 oktaven lager nog maar 3.75Khz en die eerste hoor je (bijna) niet maar die 2 dus wel. :)

precies, dat zou hier dus aan de hand kunnen zijn.

Back