behringer UB1622FX-PRO

Hoi Daan,

Het klopt inderdaad dat veel synths een stereo-uitgang hebben. De laatste jaren zie je echter ook steeds meer apparatuur met meer dan 2 uitgangen. Als een synth of sampler gelijktijdig meerdere sounds kan produceren (multitimbraal) heb je als muzikant al vrij snel de behoefte om deze geluiden afzonderlijk te kunnen manipuleren. Eenvoudige apparatuur biedt je meestal de mogelijkheid om dat gemanipuleer per geluid in de synth of sampler zelf te doen en routeert het volledige arsenaal naar één stereo uitgang. De meer professionele apparatuur biedt vaak een meervoud van uitgangen waardoor je logischerwijs ieder geluid afzonderlijk kan manipuleren met je mengtafel.
Zo heeft bijvoorbeeld de Elektron Machinedrum drumcomputer 4x2 uitgangen. Wil je maximale controle over deze drumcomputer dan is het zeer waarschijnlijk dat je alle uitgangen benut; uit output 1 komt bijvoorbeeld je basdrum en uit 2 je hihat, uit 3 je snare etc. etc. Zou je dus uitgaan van een apparaat als de Elektron Machinedrum zou je in het meest extreme geval al alle 8 kanalen van je mengpaneeltje gebruiken. Gelukkig kun je er bij vrijwel alle moderne instrumenten met meerdere uitgangen aangeven dat je alle sounds uit de eerste 2 outputs kunt laten komen.
250 Euro voor een 8-kanaals mixer is te overzien natuurlijk maar bedenk wel dat 8-kanalen sneller bezet zijn dan je zou vermoeden. Als je van plan bent om nog minstens 2 synths aan te schaffen zul je waarschijnlijk nog behoorlijk wat geld gaan uitgeven in de nabije toekomst. Je mengpaneel speelt een belangrijke rol bij de kwaliteit van je totale sound. Ik kan natuurlijk niet voor jou inschatten wat je plannen precies zijn. Als je tot de conclusie komt dat je het serieus wil aanpakken zou ik die 250 Euro nog even in je zak houden en doorsparen voor een mengtafeltje waar je nog een eind mee kan doorgroeien. Kijk bijvoorbeeld ook eens naar de tafeltjes van Mackie.
Succes!
:biertje:

Voor nu gaat het zeker, maar als je er nog een bende gear bij wilt..... Het is wel ongeveer zoals je zegt, elke stereouitgang 2 kanalen. Nu hebben echter sommige (zeker de uitgebreidere) synths/samplers etc. meer dan 1 stereouitgang. Het is zonde als je die extra flexibilteit niet benut, en daarom zou je misschien toch naar een groter maatje mixer moeten kijken. Het is altijd beter iets over te hebben. Natuurlijk zou je er ook later een sub mixertje bij kunnen kopen.

Ik zou in geen geval geen behringer met effecten kopen, kan je beter later een multieffect los aanschaffen. Zo'n effectensectie op je mixer kost natuurlijk extra pleuro's en je kan beter investeren in de kwaliteit van de mixer zelf. Een mixer maakt zelf geen geluid, maar is wel het hart van je setup straks en bepaalt ook voor een deel je sound.
Ik heb zelf geen behringer (meer) maar de dj-mixers zijn echt crappy. Iedereen die ik ken en er een heeft kreeg problemen met de inputs. Na verloop van tijd moest je steeds verder de gain opendraaien of 1 kant komt harder binnen dan het andere. M'n huisgenoot's behr had weer problemen de met ledjes die raar begonnen te dansen wat alleen maar te verhelpen was door 'm ff uit te zetten (en weer aan :gaap: ).

Gelukkig heb ik van de studioversies geen enge spookverhalen gehoord (alleen hier op het forum over ruis in de effecten).
Die van Oozi geeft zelfs minder ruis dan die van mij.

succes met de jacht =)

Hoi Daan zo als Lacrosse en Molecular al aangeven loop je snel uit je sporen. Ik heb zelf de UB1622FX-Pro en ben er zeer tevreden over zeker gezien de prijs/kwaliteit verhouding. Ter info ziet mij "setupje" er als volgt uit:

Yamaha CS6x => Spoor 1
PLG 150-AN => Spoor 2
Novation A-Station => Spoor 3

IK heb nu nog 1 spoor over. IK kan dus goed uit de voeten met deze mixer. Daarnaast neem ik vaak de tracks appart op in de computer. En loop dan ook niet snel uit mijn sporen. Ik gebruik namelijk liever softwarematige effecten ipv de effecten in het mengpaneel(o.a. door het geen dat Bas al aangeeft) . Dit werkt voor mij het beste.

Nadat ik dit mengpaneel aangeschaft had ben ik er wel achter gekomen wat de EQ doet :) Gewoon even aan de knopjes draaien en je hebt snel resultaat.

Bedenk dan ook goed voor de aanschaf hoeveel sporen je nodig hebt en hoe je wilt werken. Dit kan je een hoop geld schelen. Als je voor een Behringer wilt gaan dan hebben ze ook nog grotere mixers met meer sporen in de reeks.

VasC

Bedankt voor de reacties tot nu toe. Maar DJ VasC; als jij drie apparaten hebt aangesloten dan hou je toch nog vijf stereo ingangen over? Als ik naar het plaatje kijk, dan zie ik niet hoe ik daar uiteindelijk 8 apparaten op zou kunnen aansluiten. Ook weet ik niet of die 16 faders staan voor 16 tracks of voor 8 stereo apparaten. Ik neem aan dat alle apparaten gewoon met stereo jack pluggen kunnen worden aangesloten?

bvd,

daan

Origineel geplaatst door ZERO1985
Bedankt voor de reacties tot nu toe. Maar DJ VasC; als jij drie apparaten hebt aangesloten dan hou je toch nog vijf stereo ingangen over? Als ik naar het plaatje kijk, dan zie ik niet hoe ik daar uiteindelijk 8 apparaten op zou kunnen aansluiten. Ook weet ik niet of die 16 faders staan voor 16 tracks of voor 8 stereo apparaten. Ik neem aan dat alle apparaten gewoon met stereo jack pluggen kunnen worden aangesloten?

bvd,

daan

Daan, de eerste 4 faders zijn voor spoor 1 t/m 4. Daar heb ik er een van in gebruik voor mijn (condensator) microfoon. Op deze kanalen kun je ook een Synth. aansluiten, maar dit zijn mono kanalen. Wil je dus een stereo signaal aansluiten dan zul je hier al 2 sporen voor moeten gebruiken. De volgende vier faders zijn voor de stereokanalen. Dus fader 5 is voor de kanalen 5/6 etc. Aangezien ik uit mijn Synthesizer een links/rechs signaal krijg sluit ik deze aan op een van de stereo kanalen. Als ik correct was had ik moeten zeggen ik heb nog één stereo kanaal over :stupid ;) Daarnaast kun je ook b.v. nog een CDspeler etc. aansluiten via de Tape input (tulp stekkers). Dit is dus eigenlijk ook een stereo in.

Gr. VasC

bedankt voor het antwoord, maar ik snap het nog steeds niet. :S Jouw setup is in dit geval niet van belang (klinkt een beetje lullig.. al ben ik natuurlijk wel benieuwd naar hoe jij het dan precies hebt aangesloten..) Maar ik snap gewoon niet dat als 1 tm 4 mono is, en 5 tm 12 stereo en dan dus nog in stereo kanaal voor Tape (13 en 14?) Wat zijn 15 en 16 dan?

ik wil m misschien kopen dus ik moet goed voorbereid zijn ;-)

groet,

daan

UB-1622-FX_r.jpg

Ik kan je nou van alles gaan vertellen over de 1622 fx.. Ik heb hem zelf namelijk ook.. Maar als ik jou was zou ik gewoon naar de winkel gaan en daar gaan kijken en je vragen stellen.. Niet dat dat hier niet mag ofzo.. Dat bedoel ik niet.. Maar alles wordt je ineens een heel stuk duidelijker als je het ding voor je ziet staan.. :)

Groeten, Ivo!

Volgens mij kan je van de Behringer website een hele hoop manual gewoon als .pdf downlaoden. Daar zou je ook een hoop info uit kunnen halen.

Naast het feit dat je bij de meeste mixers 2 mono-inputs per synthuitgang moet voorzien, is het ook nog eens zo dat niet alle mixers een effect return per effect send hebben. Als dat zo is, moet je van de effect send naar je externe effectenbak gaan en van die z'n uitgang naar een 'echte' ingang van je mixer. Dus bij een stereo effectenbak heb je al Twee kanalen nodig voor de return. Valt dus eens na te kijken.

OK ... er zijn nogal wat analoge mixers met ingebouwde effecten tegenwoordig, maar beschouw deze meer als algemeen effect dan wel echt om geluiden extra kracht te geven (meestal hebben die effecten maar 1 of 2 parameters).

Je kan ook eens kijken naar de Yamaha MG-series (8, 12, 16, 24 of 32 kanaals). Die zijn vergelijkbaar met de Behringers en hebben ook ingebouwde effecten, als dat voor jou een must is.

Succes ermee /!\

:doei:

Back