"Dun" geluid...

bluebrain

Idiots!
Hoi,
Als ik mijn eindmix in Cubase heb gemaakt en op mijn stereo in de woonkamer afdraai vind ik het geluid nogal dun. Opmijn koptelefoon rechtstreeks vanuit mijn Hammerfall Multiface kaart klinkt het wel allemaal lekker vol.

Misschien dat het komt omdat mixdown (bij mij) niet werkt met softsynths en in combinatie met Reason.
Ik heb daarvoor in de plaats mijn Hammerfall via spdif aangesloten op de spdif ingang van mijn Creative Soundblaster Platinum op een andere machine en op die andere machine mbv. Soundforge het inkomende audiosignaal opgenomen.

Ik heb ook nog niet iets van een limiter of compressor gebruikt (ja, ik ben een n00b).

Misschien dat julliei tips hebben hoe een vetter geluid te bereiken in je eindmix?

Iedere tip is welkom :)

Je muziek klinkt slecht op je stereo omdat je niet goed gemixt hebt. Je koptelefoon is niet echt een goede referentie vrees ik. Een paar goede monitors is wel het minste wat je nodig hebt, wil je je muziek goed kunnen afmixen. Voor de rest: zoekfunctie! Hier is echt al heel veel over gezegd (zeker over compressors :engel: )

En om je wat te helpen:

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=926&highlight=vet+geluid

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=25372&highlight=vet+geluid

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=20567&highlight=vet+geluid

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=30100&highlight=compressors

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=2300&highlight=compressors

En voor je vragen begint te stellen over wat goede monitors zijn, daar is ook al eindeloos veel over geschreven.

Re: "Dun" geluid...

Origineel geplaatst door bluebrain

Misschien dat het komt omdat mixdown (bij mij) niet werkt met softsynths en in combinatie met Reason.
Ik heb daarvoor in de plaats mijn Hammerfall via spdif aangesloten op de spdif ingang van mijn Creative Soundblaster Platinum op een andere machine en op die andere machine mbv. Soundforge het inkomende audiosignaal opgenomen.

Al geprobeerd te mixdownen metReal Time Export aangevinkt? Volgens mij moet het dan wel lukken.

ik kan maar een tip geven en dat is

:halleluja de' bbe sonic maximaser':okdan:

/www.bbesound.com/products/maxim/maxim.asp

Origineel geplaatst door the tall lad
ik kan maar een tip geven en dat is

:halleluja de' bbe sonic maximaser':okdan:

/www.bbesound.com/products/maxim/maxim.asp

Voor de topicstarter lijkt me dat vooralsnog een beetje overdreven. De beste man heeft ruim dertig berichten op dit forum geplaatst, heel kort door de bocht zou je daaruit kunnen concluderen dat hij nog niet zolang met muziek bezig is, of op zijn minst nog niet zolang op dit forum rondloopt. Voordat hij allemaal apparatuur gaat aanschaffen heeft hij dus nog zoveel interessante informatie door te lezen, en dingen uit te proberen.

Verder is het voor de topicstarter misschien ook nuttig om eens een track te posten op dit forum, zodat ie daarop commentaar krijgt.

Als er 1 ding is waar bijna alle "beginners" last van hebben is dat ze niet heel goed zijn in afmixen en masteren. Daardoor klinkt de muziek al snel dun. Iets wat met de nodige ervaring en kennis vanzelf beter gaat, zonder dat hiervoor extra randapparatuur aangeschaft hoeft te worden.

Das mijn mening.

Das mijn mening.

maar wel de juiste :) mijn mixen klinken ook nog veel te dun, omdat ik er nog niet genoeg verstand van heb

maar moet wel zeggen dat een setje goeie monitors bijna een vereiste is hoor (ik ga nog ff doorsparen!)...

Jongens,
Bedankt voor de tips. Ik maak al wel heel lang muziek, maar niet via mijn pc. Dat is nog maar heel kort ja. Ik ga alle threads die hierboven vermeld zijn eens lekker doorlopen en wat hobby-en.

Origineel geplaatst door Solid_Snake
Iets wat met de nodige ervaring en kennis vanzelf beter gaat, zonder dat hiervoor extra randapparatuur aangeschaft hoeft te worden.

Das mijn mening.

preciess. ik wordt zooo moe van al die verhalen over exciters / finalizers / dure monitoren.. tuurlijk, het helpt wel, maar je KAN ook zonder. ivm met geluidsoverlast heb ik mijn monitoren (die ik dan wel heb) maar naar de woonkamer verbannen. Als referentie gebruik ik nu een supercheapo 15 jaar oud hifi-tje. Afmixen doe ik dan wel op een redelijk goede koptelefoon (al heb ik jaren super cheapo senheissers gehad).

Voordeel is dat je gelijk weet of het ook goed klinkt op mindere speakers, wel zo belangrijk.

anyway, tijd voor wat constructieve tips:
Wat ik zou doen is niet direct digitaal opnemen op je andere computer maar bijv. op tape, dit geeft wat extra warmte aan je mix. Ik zou wel een goedkope limiter ertussen, deze kun je krijgen voor ca40e.
Als dit niets verbetert dan zou ik wat gaan spelen met de eq op de verschillende tracks. zorg dat dat elk geluidje een eigen frequentiegebiedje heeft zonder te veel overlap met de andere geluiden.

Die tip van op tape opnemen vind ik pure onzin. Daar krijg je alleen maar extra ruis door.

Wat ik me wel afvraag of die spdif overdracht wel goed is. Want op hoeveel KHz staat die spdif out en die Audigy?
Als die Audigy intern gaat resamplen dan gaat het ook ten koste van je geluidskwaliteit.

Je kan ook gewoon je mix op dezelfde computer opnemen als je het nummer op afspeelt. Dan weet je zeker dat wat je hoort je ook opneemt.

En komt ook nog eens bij dat met softsynts en Reason werken toch iets heel anders dan een setje hardware en een mixer. Daar moet je ook tijd in steken om er bekend mee te geraken.

Probleem met softsynths en Reason is opgelost. Realtime vergeten aan te vinken. Tja, even de manual lezen hè.... :stupid

Verder begint het al beter te klinken. Ik heb BBE Sonic geprobeerd, maar ik ben er toch meer van overtuigd geworden dat spelen met de EQ meer oplevert. Dan hou je het meer onder controle vind ik. Met die BBE Sonic gaat het al snel clippen allemaal. Ook lagen meerdere keren aanbrengen heeft al wat positief effect gehad.

Origineel geplaatst door Solid_Snake
Voor de topicstarter lijkt me dat vooralsnog een beetje overdreven. De beste man heeft ruim dertig berichten op dit forum geplaatst, heel kort door de bocht zou je daaruit kunnen concluderen dat hij nog niet zolang met muziek bezig is, of op zijn minst nog niet zolang op dit forum rondloopt. Voordat hij allemaal apparatuur gaat aanschaffen heeft hij dus nog zoveel interessante informatie door te lezen, en dingen uit te proberen.

Verder is het voor de topicstarter misschien ook nuttig om eens een track te posten op dit forum, zodat ie daarop commentaar krijgt.

Als er 1 ding is waar bijna alle "beginners" last van hebben is dat ze niet heel goed zijn in afmixen en masteren. Daardoor klinkt de muziek al snel dun. Iets wat met de nodige ervaring en kennis vanzelf beter gaat, zonder dat hiervoor extra randapparatuur aangeschaft hoeft te worden.

Das mijn mening.

Yes, eerst wat beter begaan raken met het basis afmixen en eq'en, dan kan je er evt. een sonic maximizah overheen gooien. Ik moet zeggen dat die maximizer echt een wereld apparaat is! Ik bedoel dus de hardware versie, ik heb zelf de 882. Het opzienbarende is, is dat het niet echt een kleurmachine is, maar dat ie eigenlijk alleen maar de snelheidsverschillen tussen lage en hoge frequenties aanpast. Alles klinkt (wanneer uiteraard je standaard mix al yovol is) echt lekker sprankelender en aanweziger.

Het instellen van de EQ's gaat al wat beter. Ik heb nog wel een vraag.

Ik roep een softsynth aan op een midi track. Op de midi-tracks staat geen Equalizer. Hoe kan ik die midi-tracks dan het beste equalizen?

Het instellen van de EQ's gaat al wat beter. Ik heb nog wel een vraag.

Ik roep een softsynth aan op een midi track. Op de midi-tracks staat geen Equalizer. Hoe kan ik die midi-tracks dan het beste equalizen?

Door te eq'n op de kanalen waar die vst binnenkomt in je mixer.

Probleem met softsynths en Reason is opgelost. Realtime vergeten aan te vinken. Tja, even de manual lezen hè.... :stupid

Graag gedaan hoor...8o)

Back