Hard House / Hard Style

Neon Vomit

Gedeactiveerd account
Graag hoor ik jullie tips, truuks en ervaringen met synthese voor hardhouse.
Het is mij nog niet gelukt om echt een bruikbare sound te maken. :(

Hoe maak je bijv. een goeie bassdrum? (zonder samples)
Hoe maak je een vette lead?
Welke gear (soft of hardware) zweer je bij ?

Dit is beetje een topic dat alle kanten op kan gaan.

Wat voor gear heb je en wat zou je precies willen maken?

Overigens; hardhouse is in mijn ogen totaal iets anders dan hardstyle.

Ik denk dat je beter eens rond kan gaan surfen op deze site en bijvoorbeeld de tips op www.soundonsound.com eens kan gaan bekijken. Er zijn geen pasklare antwoorden op je vragen...Verder is het veel oefenen...heeeel veel oefenen. Ik zou iig veel luisteren naar de muziek die je wil gaan maken over je monitoren. Dan krijg je iig een beeld van hoe de muziek moet klinken. Luister dan niet naar gemasterde cd's, want daar is meestal al het laag uit gehaald. Luister daarom liever naar vinyl. Om synths etc vetter te laten klinken is het fijn om Cubase Sx te gebruiken, omdat je dan met plugins je geluiden veel vetter kan laten klinken.

Veel suc6:)

Re: Hard House / Hard Style

Origineel geplaatst door Neon Vomit

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=18379&highlight=

Truukjes voor deze werken ook voor andere.

Tsja... :) Okee, je hebt een paar synths - Poly 800, YS100 (FM-bak als ik het goed heb), en een MC-303. Gebruik de 303 voor je sample-zooi en opvulling. De Poly en de YS zou je al goed moeten kunnen gebruiken. Voor hard*-leads heb je over 't algemeen wel een soort unisono nodig om het geluid op te dikken, en als je het met de YS kunt layeren zit je eigenlijk al goed. Het geheim is creatief met de reverb en delay omgaan, en portamento aanzetten wil nogal eens helpen. Gebruik een LFO op de pitch bij de Poly op de hoogste snelheid en gebruik een puls of zaag als basisgolf. Gebruik desnoods de arpeggiator van de MC om de Poly mee aan te sturen, je zult zien dat er dan al heel wat meer dingen mogelijk zijn.

Gear maakt niks uit - techniek des te meer. Leer de geheimen van de EQ, (multiband)compressor en limiter, en experimenteer. Wat je goed vindt schrijf je op, wat je niet goed vindt ook zodat je de fouten niet nog eens maak. Begin eenvoudig. Trouwens, SX heb je niet perse nodig - als je tracker ook VSTfx's aan kan zit je al goed, en er zijn toch een aantal masterings-plugins die ook standalone werken.

En zoek op bovenstaande onderwerpen (masteren, compressie e.d.). Er is al heel veel over geschreven, de meeste muziekbladen wijden er jaarlijks wel een dik artikel aan omdat 't zo'n moeilijke materie lijkt (en eigenlijk ook is, je kunt met volume zoveel meer als je denkt!). SoundOnSound is best heilig op dat gebied.

Wat ook kan helpen is dat je ons misschien een paar sounds van je synths laat horen met jouw eigen pogingen om een harde lead of bass te maken. Misschien kunnen we dan tips geven om het te verbeteren.

Origineel geplaatst door sten
Dit is beetje een topic dat alle kanten op kan gaan.

Wat voor gear heb je en wat zou je precies willen maken?

Overigens; hardhouse is in mijn ogen totaal iets anders dan hardstyle.

in mijn ogen niet. hardstyle is immers een verzamelnaam voor hadtrance, hardhouse en harde techno. dat veel mensen tegenwoordig alleen een bepaald deeel van de "hardstyle" kent is een ander verhaal.

waarom heb je al zoveel gear als je nog nie eens bruikbare geluiden eruit krijgt? No offense, maar had dat geld in muziekles gestoken... Maar als ik je verkeerd begrijp, je wel de muziekkennis, maar niet de synthesekennis hebt, dan staan er zeker een aantal tutorials op het net om bepaalde geluiden te maken....DUS Google maar ff raak!

Origineel geplaatst door Zhanox
waarom heb je al zoveel gear als je nog nie eens bruikbare geluiden eruit krijgt?

Bruikbare geluiden zijn het probleem niet. Het lukt gewoon niet om hardstyle te maken.
De bassdrum clipt bijvoorbeeld.

Origineel geplaatst door Yoozer Leer de geheimen van de EQ, (multiband)compressor en limiter, en experimenteer.

Tnx :-) Daar hebben we tenminste wat aan.

Origineel geplaatst door musica Veel luisteren naar de muziek die je wil gaan maken over je monitoren.

Zou ik eigenlijk ook maar eens moeten doen... Wat is hardstyle eigenlijk?

Origineel geplaatst door Croaton
in mijn ogen niet. hardstyle is immers een verzamelnaam voor hadtrance, hardhouse en harde techno. dat veel mensen tegenwoordig alleen een bepaald deeel van de "hardstyle" kent is een ander verhaal.

De stijl die ter hore wordt gebracht door de grootheden des puberalen als dana, luna, etc. beschouw ik als hardstyle. Hardhouse denk ik aan JP, harding, fausto. Hardtrance en harde techno is weer totaal iets anders :)

De stijl die ter hore wordt gebracht door de grootheden des puberalen als dana, luna, etc. beschouw ik als hardstyle. Hardhouse denk ik aan JP, harding, fausto. Hardtrance en harde techno is weer totaal iets anders :)

Daar sluit ik me bij aan!!! Er is nogal wat verschil tussen die muzieksoorten...! In Engeland geven ze trouwens aan hardhouse een andere naam: NRG of harddance.

Maaruh..hoezo clipt de bassdrum? Staat ie te hard ofzo? Let er bij hardstyle trouwens op dat het niet altijd de kick is die overweldigend hard in de plaat zit en dat vette laag geeft. Het is vaak de bas die al het laag heeft. De combinatie van de 2 door vette compressie maakt het dan tot 1 geheel...

Hoe ik zelf te werk ga?

Ik luister ook naar platen in welke stijl ik een plaat wil gaan maken. Ik let goed op het soort kick dat ze gebruiken, bas, synths etc etc en vooral de verhouding waarin de geluiden in de mix zitten. Dan ga ik zelf op zoek naar een geschikte kick (zelf maken door er een paar over elkaar heen te knallen, te eq-en en te compressen). Dan probeer ik zelf een bas te maken met mijn virus of novation. Deze bewerk ik dan soms weer in Cubase (met plug-ins). En dan....heel lang proberen om de kick en bas tot 1 geheel te krijgen. Ga er gerust een halve dag op zitten en zet het volume flink open. Ik luister dan weer regelmatig naar vinyl om te kijken of ik nog wel goed bezig ben. Is dit gelukt, dan ga ik alle andere geluiden zoeken (hihats, rides, cymbal etc etc) en ga ik melodieen verzinnen. Dan ga ik de synth proberen zo vet mogelijk te krijgen. Vervolgens alles in elkaar mixen. Pas als ik het gevoel heb dat alle geluiden op hun plaats zitten ga ik aan de opbouw van mijn track beginnen. Dit is natuurlijk een beknopte weergave van wat ik doe, maar ik hoop je een beetje op weg te hebben geholpen...

Suc6 ermee

:okdan:

p.s. kijk vooral eens op deze site: http://www.soundonsound.com/articles/Technique.php?session=0a6a01a7e50f772c4ab7bb185f98c595

Daar staan veel nuttige tips ook voor het maken van 'dance' muziek...

misschien dattu hier wat aan heeft: click

[off topic]
oke nog specifieker:

hardstyle: duitse hardtrance, italiaanse hardbass en harde techno. zo is deze definitie ooit door q-dance bedacht. dat iedereen hier nu iets anders onder verstaat is een 2e

en hardhouse als jp, tom harding en fausto noem ik in beginsel uk hardhouse en de laatste tijd meer richting harddance (combinatie tussen uk hardhouse en hardstyle :engel: )

maar ja, boeie eigenlijk wel hokje het is, zolang de tracks in een bepaald hokje maarlekker klinken

*nostalgische weemoedige zucht*

waar blijft de tijd dat je gewoon lekker uit je plaat ging op 'house' en dat we verder nergens over hoefden te lullen... Rotterdamse beukmuziek werd 'de wat hardere house' genoemd, en verdere benamingen bestonden nauwelijks...
iedereen luisterde alles door elkaar heen, want het was allemaal rete vernieuwend....

Origineel geplaatst door Croaton
[off topic]
oke nog specifieker:

en hardhouse als jp, tom harding en fausto noem ik in beginsel uk hardhouse en de laatste tijd meer richting harddance (combinatie tussen uk hardhouse en hardstyle :engel: )

Klopt, de tegenwoordige harddance/hardhouse vind ik niet echt meer wat. Heb zeld de leukste herinneringen aan de wat oudere uk hardhouse (v/e paar jaar terug).

maar ja, boeie eigenlijk wel hokje het is, zolang de tracks in een bepaald hokje maarlekker klinken

Daar ben ik het zeker mee eens. De hokjes cultuur zuigt (momenteel zeker).

Trouwens, het klinkt misschien een beetje dom, misschien... maar het ziet er betreffende je synths er naar uit dat je geen superhoog budget hebt. De Poly heeft een niet zo prettige bediening en maar 1 osc, FM is gewoon lastig om te visualiseren (zeker met een YS 100 waarmee je oppervlakkig gezien vrij weinig kunt editen - al zit er wel een complete DX-11 in) en geeft je denk ik niet de zaag-sounds waar jij naar op zoek bent.

Dus aanraders voor een habbekrats waarmee je wat meer 'outboard' hebt dan VST -

- Waldorf Micro Q
- Nord Micromodular
- Roland SH-32

Vooral die laatste kan heel leuk uit de hoek komen. Allemaal hebben ze meer dan 1 osc, allemaal zijn ze makkelijk te bedienen. De Micro Q en de Micromodular pik je je gewoon ergens 2ehands op (altijd wel te koop) - met de Micromod kun je geweldige leads bouwen, en 'm als filter gebruiken. De Micro Q is wat meer straightforward en geeft je een dikke VA polysynth sound (de Micromod is in praktijk vrijwel altijd monofoon).

Je kunt met elke van deze drie starten en erachter komen dat je opeens een stuk meer kunt dan met je oude gear, en je zult ook niet de hele tijd op een scherm zitten te turen (nouja, bij de Micromodular wel, dan, maar het hoeft niet).

Re: Hard House / Hard Style

Aangezien je toch Nuendo hebt (ik ga er maar vanuit dat je daar de volle 1400 euro's voor gelapt hebt) moet je maar eens spelen met de interne compressors, distortions enzo. Daarmee kan je van een standaard 909 kick al snel zo'n rammende stuiterende hardstyle kicks krijgen...

Origineel geplaatst door Yoozer
Dus aanraders voor een habbekrats waarmee je wat meer 'outboard' hebt dan VST -
- Waldorf Micro Q
- Nord Micromodular
- Roland SH-32

Ik zal eerder wat plugs voor mn creamware kaart aanschaffen.

Daar zal toch ook wel wat tussen zitten voor deze stylen?

Ik zal eerder wat plugs voor mn creamware kaart aanschaffen.
Die had je ook nog? Jemig man, zeg dat dan eerder :D.
Daar zal toch ook wel wat tussen zitten voor deze stylen?
Mwa, dat wel, denk ik. Die modulaire synth die er voor te krijgen is lijkt me echt niet verkeerd. Noem eens anders wat plugjes op die je al hebt, eens kijken wat daar dan mee te doen is.

Back