VST plugin (FX) extern aansturen

sten

Ouwe rot
Wie kan mij wat tips/gebruikservaringen geven over het gebruik van vst FX als zijnde outboard effecten ?

Momenteel gebruik ik Cubase SX, RME9632 kaart die met ADAT aan een ddx3216 verbonden zit (latency 3ms). Ik stuur 16 digitale kanalen (softsynths) en 16 analoge kanalen (hardware synths) naar m'n ddx3216.
Bedoeling is dus een auxilery van m'n ddx3216 te routen naar een vst plugin (over ADAT), zodat ik het betreffende effect op ieder kanaal kan toepassen.

HOe zit dat met latency (2 x latency RME + latency plugin) en wordt dit totaal door de PDC gecompenseerd.

das wel te doen.
je mot een fx kanaal aanmaken. daar dan de i/o goedzetten
en de aux routing aanpassen op je ddx.

latency zal vast 2x zijn idd. maar ik moet zeggen dat ik het niet zo vaak gebruik.

het is wel te doen alleen heb je die verdomde latency voor een galm is dit nog wel te doen omdat je dan gewoon de pre delay wat lager zet. De plugin delay compensatie doet niets meer dan tracks waar geen plugin op zit te vertragen zodat ie gelijk klinkt met een track waar wel een plugin op zit. Pdc zorgt er niet voor dat een bepaalde berekening ineens wel realtime kan.

wat je zou kunnen doen is je komplete mix behalve je fx return vertragen na die aux dan komt alles toch tegelijk aan. handmatige pdc dus. wat ik wel eens doe is precies anders om ik gebruik een externe galm voor binnen mijn pc, wat ik doe is de galm opnemen en handmatig een paar milliseconde(afhankelijk van de latency) terug zetten. waar je trouwens ook rekening mee moet houden is dat als je ipv adat analoge in en uitgangen gebruik, dat die meestal ook een latency hebben van ongeveer 1 ms.

groeten

thomas

Kun je bij die Behringers ook per kanaal de delay's instellen?

Zo ja moet je even uittekenen wat waar naartoegaat en daarbij de delays uitrekenen zodat je snel kan zien welke kanalen je hoeveel delay op moet zetten.

Maar ik doe bijna nooit delay compensatie eigenlijk. Als het goed klinkt dan niets aan veranderen.
En als je een VST als insert FX over hardware wilt gebruiken kun je er ook een audiospoor van maken. Dan heb je geen last van delays. En kun je ook hardware effecten over alles gebruiken zonder verder na te denken.
Als je maar geen dubbele sporen gaat gebruiken met verschil in delay want dan krijg je flanging.
Dat is iets wat je ook niet met tienden van ms aan delay aan kan passen.

Ik kan bij de Behringer alleen de delay instellen bij de eerste 16 kanalen (in mijn geval analoge inputs). De overige kanalen dus niet.

Mijn RME9632 heeft een vrij lage latency, dus wellicht hoef ik niet echt te klooien met delay compensaties op te tafel.

Wat overigens een groot nadeel van de ddx3216 is, is dat je I/O kanalen per 8 moet routeren :(

Back