VST plugs voor sounddesign, multimediacreaties e.d. ?

Syntagma

Hold On
Hallow!

Ik ben voor mijn opleiding (Digitale Communicatie) op de HVU aan het uitzoeken wat we nodig hebben als we een audiobewerkingsgedeelte op school willen. Voornamelijk in het tweede jaar gaan studenten aan de slag met multimedia producties, en daarbij moeten ze (vind ik) wel toegang hebben tot goede audioapparatuur en software, want lang niet alle studenten hebben thuis een goede setup staan natuurlijk. Iedereen wil toch goed geluid bij zn creaties?

Nou, om kort te gaan:
We willen beginnen met 1 pc die helemaal dedicated is voor audio. Daarbij een simpel midikeyboard (zonder controllers) om makkelijk wat in te kunnen spelen. Bewerkingssoftware wordt Adobe Audition (voorheen Cooledit). Er moet ook een grote collectie aan bruikbare samples komen, dus echt in alle mogelijke categoriën..)

Als sequencer komt er Flstudio op, want dat is nu eenmaal het makkelijkst en snelst in gebruik. (Je begrijpt dat het gaat om studenten die even snel een multimediacreatie moeten maken, het zijn geen muzikanten e.d. dus Cubase e.d. heeft geen zin).
Nu ben ik aan het uitzoeken welke VST synths en effecten e.d. erbij moeten. Wat ik zoek zijn all-round VSTs, want het gaat in dit geval niet om het maken van trance e.d., maar om VSTs voor geluidseffecten, stembewerking EN muziek in alle stijlen.
Het liefst natuurlijk met gratis plugins, maar het gaat erom dat ze gebruiksvriendelijk zijn, veel presets hebben (belangrijk!) en van alle markten thuis zijn. Dus je moet er een vette bas uit kunnen halen, maar ook een raar bliepje e.d. Nu kan dit uiteraard met zowat elke synth, en ik ben zelf ook heel goed op de hoogte van welke VSTs er allemaal zijn (dus verwijzen naar KVR heeft geen zin :) ), maar ik ben gewoon benieuwd naar jullie meningen en opmerkingen.

Ik zat zelf te denken aan het aanschaffen van Albino, want die heeft veel presets en is best allround. Maar ik daag jullie uit om nog meer dingen te noemen; synths en effecten e.d. Wat lijkt jullie handig voor studenten die op school aan de slag gaan met audio voor hun multimedia project of eigen filmpje e.d.

Misschien schrijf ik het niet duidelijk genoeg, dan hoor ik het wel.
Kom maar op met theoriën en ideeën!

[edit] Ook andere ideeën zijn welkom! Mis ik nog iets? Heb ik nog andere hard/software nodig? etc. [/edit]

Laatst gewijzigd:
ik snap niet precies wat je bedoelt.
eerst heb je het over Sound Design en dan over synthsals Albino? muziek is geen sound design.
als je interessante geluiden voor onder media wil maken moet je Reaktor hebben, of Max/Msp, maar vooral veel samples opnemen.

en als je FL Studio wil gaan gebruiken om te foleyen en geluiden te syncen, dan wens ik je veel succes, maar dat zal je niet helpen, want het gaat gewoon niet lukken. een simpele bewerking als audio knippen of crossfaden is niet eens mogelijk.
je zegt dat het bedoeld is voor studenten die even snel een multimediacreatie moeten maken, geen muzikanten. ik zou zeggen dat FL juist alleen bedoeld is voor muzikanten en voor niemand anders. ook de woorden "even snel" zijn niet van toepassing bij SD of postproductie, en zeker niet als je het met FL probeert te doen.

ik zou kiezen voor (standaard) Pro Tools of (mijn favoriet) Nuendo 2.

misschien begrijp ik je wel helemaal verkeerd, maar woorden als "multimediacreatie" maken het mij ook niet makkelijk.

Re: VST plugs voor sounddesign, multimediacreaties e.d. ?

Http://www.cwaudio.de/
De plugs die erbij zitten zijn trouwens ook als vst te gebruiken.

Laatst gewijzigd:
Sound Design is meestal "het achtergrondgeluid" in mediaproducties. Als je zo'n soort library zoekt is de digiffects serie een goeie.

Origineel geplaatst door cyan_circle
Ik zou kiezen voor (standaard) Pro Tools of (mijn favoriet) Nuendo 2.

Als je budget hoog is zou ik voor die optie gaan.

Met nuendo :halleluja kun je perfect met surround sound werken en alles kan in synch lopen met je video materiaal. (Video kun je gewoon openen met nuendo).

Maar ff snel kun je wel vergeten met deze programma's.

Dan kun je beter hier even kijken.

http://site.magix.net/index.php?id=1061

Ze verkopen het geloof ik ook bij InterToys :dubbel:

Laatst gewijzigd:
Ok bedankt, misschien was het niet duidelijk.

Waar het om gaat is dat de studenten ALLES moeten kunnen maken, dus OOk muziek (stel ze willen een dance deuntje onder hun filmpje, dan kunnen ze of een mp3 eronder doen of zelf iets maken), ze moeten ook sound effects e.d. kunnen maken (en idd, daar kunnen ze sample cd's voor gebruiken maar die zijn erg duur, ik moet wel de school kunnen overtuigen dat dit noodzakelijk is he ;) )...

Het is nou eenmaal zo dat er zo ontzettend veel mogelijk is op audiogebied, en uiteraard gaan we LANG niet alle mogelijkheden gebruiken. Maar in Fruity kun je heel makkelijk met een softsynth een geluidseffectje maken en ik wil dat ook graag stimuleren bij de studenten. Ze kunnen ook gaan sampelen uit bestaande dingen.
Maar stel dat ze nou een paar mooie strijkers onder hun filmpje willen.. we kunnen denk ik niet dat megadure symphonic orkest gaan aanschaffen.. dan zullen ze dus ook moeten gaan sampelen of zelf iets maken met een softsynth.

Misschien willen ze wel alleen een drumloopje hebben, nou dan hebben we weer samples of zelf maken.
Mijns insziens kan dit allemaal het makkelijkst met Fruity. Ik bedoel ook niet dat ze hun complete geluid voor het filmpje in Fruity maken, maar meer dat Fruity gebruikt wordt om snel loopjes, geluidjes of melodietjes te maken. Maar idd heb je daarna een programma nodig om het geluid te syncen met de video...Protools is denk ik geen optie, we gaan niet professioneel aan de slag...alhoewel het natuurlijk wel makkelijk is dat je dan gewoon je video kan zien en het geluid er direct onder kunt plakken. Hmm...kan dit ook niet met een iets simpeler pakket?
Misschien is 80% van de studenten wel helemaal niet geinteresseerd in audio/muziek dus het moet vooral makkelijk te doen zijn. Natuurlijk mag er wel wat tijd in gaan zitten.

Een combinatie van goede sample(cd's) en softsynths en FX lijkt mij het beste.
Digiffects of Hollywood Edge zijn idd goede sample cd's maar verrot duur. Dus dan moet ik op zoek naar goede (goedkopere) samples.
En ik dacht aan Albino omdat die gewoon lekker veel kan. Er zitten veel presets bij. Je kunt er muziekdeuntjes mee maken maar ook geluidseffecten e.d. Dus zo bedoel ik het een beetje...
Is dit wat duidelijker?

Dus eerst laat ik ze aan de slag gaan met samples en Fruity om het basisaudiomateriaal aan te maken, en vervolgens moeten ze die audio aan hun video kunnen syncen. Ik hoor net dat Logic 5.5 voor de pc een goede optie is. Is dat makkelijker te begrijpen dan Protools? En van Protools heb je toch ook een gratis versie?

Laatst gewijzigd:
Re: VST plugs voor sounddesign, multimediacreaties e.d. ?

Origineel geplaatst door Syntagma
Kan dit ook niet met een iets simpeler pakket?
Ik dacht dat het met Sonar ook kan, maar dat zou je even moeten nagaan.
een paar mooie strijkers
Edirol Orchestral. Goede prijs/kwaliteit verhouding.
Het liefst natuurlijk met gratis plugins
Ik gebruik dit wel eens voor soundfx:
E-phonic invader: http://www.e-phonic.com/vstplugins/
Elogoxa SunRa: http://www.uv.es/~ruizcan/p_vst.htm

En deze plugs zijn shareware.
http://www.applied-acoustics.com/tassmandemo.htm
http://www.mhc.se/software/plugins/spacesynth/
het gaat erom dat ze gebruiksvriendelijk zijn, veel presets hebben (belangrijk!) en van alle markten thuis zijn.
Dan zou ik zeker Absynth even bekijken.

Laatst gewijzigd:
Ok dank u! :kroon:

Ik ga ook even Logic 5.5 bekijken en die gratis versie van Protools (?)..
Ik ken Absynth idd maar die vind ik zelf niet eenvoudig om mee te werken.. laat staan studenten die het voor het eerst zien..

Btw die Tassman is een erg gelimiteerde demo :)

//Tering! Bij feedback kost Logic 5 platinum 1000 euro!! Is er geen goedkopere versie?//
//Ah! http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw7_artikel-162055.html Dit lijkt me wel wat, educatieve versie voor de pc//

Laatst gewijzigd:
Ik ga ook even Logic 5.5 bekijken en die gratis versie van Protools (?)..
Logic heeft alleen nog maar updates en support voor de mac.
Als er budget voor een mac is zou ik een pc nemen en met het geld dat er overblijft
toch voor Nuendo :halleluja gaan, vooral ook om de synch en de surround mogelijkheden.
Btw die Tassman is een erg gelimiteerde demo :)
Oei.. Er is inmiddels een andere demo versie dan die ik dr op heb.
De oude zal nog wel ergens te downen zijn hoop ik.

Laatst gewijzigd:
je gaat voor school natuurlijk geen retail kopen he! de educational versie van logic is 500...

Ik vind het wel een beetje een vaag verhaal, je wil ze het wel leren, maar je weet niet precies wat, maar ze moeten eigenlijk alles kunnen. Wat wil je ze nou eigenlijk leren?? dat zou ik jezelf eerst even te raden gaan. Willen ze een muziekje onder een film zetten, of gaan ze zelf produceren voor bij films?? Als het dat eerste is zou ik niet ingewikkeld gaan doen, er zijn zat muziekjes te bedenkn voor filmpjes, daarvoor hoef je het zelf niet te kunnen maken...

Origineel geplaatst door hansbakker
je gaat voor school natuurlijk geen retail kopen he! de educational versie van logic is 500...

€ 104 bij Thomann...

Origineel geplaatst door eruk
Ik vind het wel een beetje een vaag verhaal, je wil ze het wel leren, maar je weet niet precies wat, maar ze moeten eigenlijk alles kunnen. Wat wil je ze nou eigenlijk leren?? dat zou ik jezelf eerst even te raden gaan. Willen ze een muziekje onder een film zetten, of gaan ze zelf produceren voor bij films?? Als het dat eerste is zou ik niet ingewikkeld gaan doen, er zijn zat muziekjes te bedenkn voor filmpjes, daarvoor hoef je het zelf niet te kunnen maken...

Ik heb het woord 'leren' helemaal niet genoemd toch? Het gaat er juist om dat ze er niet veel voor hoeven te leren, maar dat het intuitief werkt. Maar daarom wil ik nog wel alle mogelijkheden aanbieden. Willen ze alleen maar een mp3tje eronder doen, prima. Willen ze zelf een muziekje maken, dan moet dat ook kunnen. Het gaat erom dat elke student het idee dat hij/zij in zijn/haar hoofd heeft, tot uiting kan brengen.
Dus:

Pc met Flstudio om snel loopjes, melodietjes en fxjes te maken. Hiervoor moeten nog wat goede plugins komen.
Adobe Audition voor wat nabewerken en Logic Educational om de uiteindelijke audio onder het filmpje te zetten.
Dan nog samples nodig.

Ik zou ook zeggen pak een van de groten. Nuendo2, Protools of Logic. Dan krijgen de studenten daar tenminste ervaring mee want later als ze een baan moeten vinden zijn dit de programma's die vaak gebruikt worden.
En idd zijn er studenten versies die stukken goedkoper zijn.

En dat metteen een hele Waves bundel erbij. Die zal ook niet goedkoop zijn maar wel in 1x alles wat je nodig zou kunnen hebben. De rest kun je met freeware VST's wel rondmaken. Misschien een goedkope veelzijndige VSTi als toevoeging.

En een PC alleen is natuurlijk niet genoeg. Geluidskaart, monitors, headsets etc enzo gaat ook niet goedkoop worden.

Als je voor een koopie gaat kom je denk ik bedrogen uit. Het moet wat mogen kosten.

Origineel geplaatst door fuse

Als je voor een koopie gaat kom je denk ik bedrogen uit. Het moet wat mogen kosten.

Dan neem ik je wel een keer mee naar de directie, goed? ;)

Origineel geplaatst door fuse
En een PC alleen is natuurlijk niet genoeg. Geluidskaart, monitors, headsets etc enzo gaat ook niet goedkoop worden.

Nou ik zat te denken aan een Soundblaster Audigy, die kost niet veel meer maar kan wel werken op 24/96 en we hebben echt geen dure kaart met tig in- en outputs nodig. We maken geen professionele muziek. En monitors heb ik ook aan zitten denken, maar ik denk niet dat dat nodig is. Gewoon goede pc speakers is denk ik wel voldoende voor bij een Director animatie enzo..

Adobe Audition voor wat nabewerken en Logic Educational om de uiteindelijke audio onder het filmpje te zetten.

Wavelab doet dat in een pakket, dan kun je audition en logic wegdoen als je toch fruity gebruikt om te sequencen en als vst host.
SoundForge is ook een goeie, iets goedkoper als ik mij niet vergis.

Nou ik zat te denken aan een Soundblaster Audigy, die kost niet veel meer
Heb je de creamware specs voor scope home al gezien?

Tot slot nog even wat uit deze thread:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=29357

Origineel geplaatst door Thomas
Dat is dan ook meteen de meest uitgebreide versie van Cubase, als beginner zal je waarschijnlijk toch nog geen gebruik van de vele features maken. Tegenwoordig is Cubase SE gewoon los verkrijgbaar en voor € 150,- krijg je IMO al een best uitgebreid pakket om mee te beginnen en upgraden kan altijd nog.

http://www.steinberg.de/ProductPage_sb.asp?Product_ID=2124&Langue_ID=2

Hee volgens mij kan Audition ook gewoon met video werken, dan heb ik Logic niet nodig..
Het zou me niets verbazen, heb je mooi de link met premiere! :dubbel:

Ja maar Premiere daar gaat het nou ff niet over, ik ga alleen over de audio ;)

Dus dan wordt het een pc met Fruity en Audition...
Mooi.

Weet iemand dan nog wat plugins e.d. die wel handig zijn? Iig een pianootje denk en nog wat voor soundeffects enzo..
Ik zal ook even die Edirol Orkestra checken en dan moet ik nog samples hebben..:frons:

Enne... dat van die geluidskaart en monitors, daar heb ik toch gelijk in..of nie...

Ja maar Premiere daar gaat het nou ff niet over, ik ga alleen over de audio ;)
Volgens mij ondersteunen die proggies het zelfde formaat, kun je mooi meenemen in je voorstel.

Enne... dat van die geluidskaart en monitors, daar heb ik toch gelijk in.. of nie...
Nee, is rete belangrijk! hoe kun je horen wat je hebt als je het eigenlijk niet kan horen?
Origineel geplaatst door Neon Vomit
Heb je de creamware specs voor scope home al gezien?
Ik zie dat je er trouwens tegenwoordig de Modular gratis bij krijgt!
Die is echt toppie!

Back