Expertvraagje: 'aftapmixer' voor on-stage effecten?

mattydemont

Ingeburgerd
Hallo experten,

Ik ben op zoek naar een soort mixer waarvan ik zelfs niet weet of hij bestaat. Klassieke mixers beogen op een of andere manier om verschillende geluidsbronnen samen te voegen, te equalizen, te bewerken, ... tot een of meerdere outputs bekomen worden.

Nu, mijn idee is om een groep live te bewerken met effecten. Alle uitgangen van de muzikanten (micro's van de drums, line out van de bas, ...) passeren als het ware langs mijn 'mixer' en lopen er ongestoord terug uit naar de PA die de live mixing doet. In de mixer moet ik om het even welke geluidsbron kunnen 'aftappen' en langs verschillende effecten sturen, waaronder een looper. Het 'afgetapte' en vervolgens bewerkte geluid wordt dan als het ware een nieuwe geluidsbron die ik dan doorstuur naar de PA. Al deze effecten zijn stereo. Sommige geluidsbronnen (keyboard, sampler) zijn stereo en de aux send moet dus zeker ook stereo zijn. Het zou tof zijn moest er een mixer bestaan, waarbij je kan kiezen tussen dry doorzenden of dry muten als een effect wordt ingeschakeld. Mijn Behringer UB2222FX-PRO heeft geen stereo aux sends en bovendien blijft de dry klinken zelfs al zet je de aux send op max (geluid van de aux send krijgt enkel nog een extra boost).

Dus, in een notedop, de mixer moet geen equalizing hebben, wel liefst mono (micro) en stereo ingangen en genoeg aux sends, ook stereo aux sends. In het geheel moet de mixer ook eenvoudig blijven van concept.

Wat raden jullie mij aan?

Heb het verhaal 3 keer overnieuw gelezen en kom tot de conclusie dat ik het nog niet (helemaal) begrijp... denk ik...

Volgens mij zoek je een galvanisch gescheiden splitbox en/of een heel grote analoge mixer met direct outs met een behoorlijk aantal sub-groepen.

[dom-idee-modus]

dat splitten....zou je zoiets niet met je behringer kunnen doen ? signaal een stereokanaal in kieperen & dan bijv rechter-output dry/linker-output wet. En dan maar draaien met de pan-pot.

[/dom-idee-modus]

Als ik het ook goed begrijp heb je dus een splitter nodig voor alle channels .. zodat je twee volledig aparte mixen kan maken .. 1 naar de tafel in de zaal en 1 naar jou 'loop/filter/freak' mixer die je weer als een stereo signaal naar de zaalmixer stuurt. Dat kan toch prima met een splitter?

Wat je ook kan doen is vanaf de zaalmixer een aantal groepen maken bijvoorbeeld:
-Drums/bass
-Toetsen/gitaar
-vocals

om zomaar wat te zeggen natuurlijk .. en die groepen terug naar jou laten komen in je freakyloopamatic-mixer.

Wat jij wilt zal toch echt met aux sends moeten gebeuren. Die zijn idd bijna nooit stereo maar dan gebruik je er toch gewoon 2 tegelijk? doe ik ook. Eentje links eentje rechts.

Als je het droge signaal niet meer in je mix wilt hebben moet je je routeing knopjes allemaal uit drukken. Dan komt t signaal dus wel binnen maar wordt niet naar een bus gestuurd. Je aux signaal wordt dus wel verstuurd naar je effect maar het droge signaal niet naar je mix.

Als je aux send pre fader geschakeld kunnen worden kan je ditzelfde bereiken door je fader dicht te zetten en alleen je aux open te draaien. Als je dan het dry signaal erbij wilt geef je een zwieper aan de fader.

Als je hiervoor een appart mengpaneel wilt zou ik er niet een weten die aan je eisen voldoet. zowieso ken ik geen mixer met stereo auxen en als een mixer veel auen heeft heeft ie meestal ook veel kanalen enzo. dus........

Het is denk ik maar net hoe je de vraagstelling leest. Bij de televisie bijvoorbeeld gebruiken de technici ook splitters voor hetzelfde doel, een volledig onafhankelijke mix voor de uitzending en voor de zaal. Voor de monitortafel overigens ook, waardoor er al weer 3 onafhankelijke mixen gemaakt worden.

Om volledig via auxen en/of direct outs alles terug te sturen lijkt me onnodig gecompliceerd .. in de praktijk zal je vaak niet alle channels willen gebruiken. Ik denk dat je het of alles moet pakken vanaf een splitter .. of een aantal subgroepen terug laat sturen vanaf de tafel (via een een pre fader-iets, want dit kan ook op verschillende manieren natuurlijk).

Idee:
Jij krijgt alle signalen die je wilt, terug van de PA. Die bewerk je met fx op jou mixer. Het enige wat je teruggeeft aan de PA, zijn de outputs van je fx-proc.....?

Dankuwel voor de ongelooflijk interessante tips. We komen dichter bij de oplossing. Eerst en vooral heb ik het idee van stereo sends laten varen. Dit was enkel leuk voor keyboard met het oog op het behoud van een enkel intern stereo effect, namelijk de panning tremolo. Het verschil is zeer subtiel en live waarschijnlijk niet te horen. Wel moeten we live vlot in staat zijn een inkomend signaal naar keuze (drums, bass, sampler, viool, sax, keyboards) te bewerken. Improvisatie staat centraal. We zijn echt op zoek naar een extreem simpele opstelling. Nu zijn er twee configuraties die we nodig hebben:

1. Dry loopt door, maar sound wordt afgetapt om een nieuwe sound te maken: dit is de typische configuratie van een looper. Is ook goed voor delay en echo effecten. Dit wordt bekomen op de Behringer UB2222FX-PRO via een aux send en aux return waarbij het signaal toch gerouted wordt naar de stereo bus. Zeer simpel en werkt perfect.
2. Geen dry, signaal loopt naar effect: met een simpele knop zouden we het passerende signaal moeten kunnen 'omleggen' via het effect. Typisch voor filtereffecten. Zolang er nog dry in de mix zit is het filtereffect niet dominant genoeg. Dit lukt in de Behringer, maar er zijn 2 acties nodig: (1) draai de aux send open, (2) zet de L&R bus routing af. De andere signalen

Er moet toch een simpeler systeem bestaan? Ik heb reeds gekeken naar een patchbay en zulk apparaat biedt dergelijke oplossingen, maar de switching gebeurt door het in- en uitpluggen van kabels. Krijgen we dan geen click en popgeluiden? En wat is een 'splitter'? Hebben jullie daar voorbeelden van?

Origineel geplaatst door mattydemont
Ik heb reeds gekeken naar een patchbay en zulk apparaat biedt dergelijke oplossingen, maar de switching gebeurt door het in- en uitpluggen van kabels. Krijgen we dan geen click en popgeluiden? En wat is een 'splitter'? Hebben jullie daar voorbeelden van?

Schakelen door middel van in- en uitpluggen is niet raadzaam. idd vanwege geklik en geplop.
Ik zie even geen andere mogelijkheid als idd de 2 acties zoals je zelf omschreven hebt.

Als splitter kun je een DI gebruiken. Behringer heeft die genoeg, van 1 t/m 8 kanaals.
Dit is de 4-kanaals uitvoering.
Ze splitsen het signaal in een ongebalanceerd & een gebalanceerd signaal, waarbij je dan bijv. het gebalanceerde signaal weer rechtstreeks je mixer in kunt sturen en het ongebalanceerde naar je fx kunt sturen.

wat denk je van dit:

Zet het effect volledig nat als insert op een bus. Dan hoef je dus alleen snel van bus te switchen. Dit kan door het panning knopje de andere kant op de zwiepen. Als je stereo wilt hoef je alleen maar 2 knopjes tegeljik in te drukken om van bus te wisselen.

simpel.

De bus is inderdaad iets wat ik heb geprobeerd. Op mijn UB2222FX-PRO verwijs ik de klankbronnen die ik wil bewerken naar de sub bus. Voordeel is dat stereo stereo blijft en het geluid 100% langs het effect stroomt. De stereo output van het effect laat ik dan als een extra stereo kanaal binnenkomen dat ik dan naar de main verwijs. Een zeer efficiente oplossing met als enig nadeel dat je 2 knopjes tegelijk (sub on en main off ofwel sub off en main on) moet drukken met bijhorend popgeluid. Efficienter zou zijn moest ik het effect kunnen inmixen met een mix knop.

en een DJ mixer met crossfader ? Ene kant de main mix en de andere kant de bewerkte main mix ?

je kan natuurlijk ook je effect als insert gebruiken en dan gewoon de wet/dry regelaar van het effect gebruiken. Als die er op zit natuurlijk.

Origineel geplaatst door Traxopia
je kan natuurlijk ook je effect als insert gebruiken en dan gewoon de wet/dry regelaar van het effect gebruiken. Als die er op zit natuurlijk.

Ja dat lijkt het beste. En dan kan je via midi je effect wet/dry aansturen.

Back