Soundcraft? Mackie? Of toch Behringer?

Contender#1

Ingeburgerd
Heren, ik ben op zoek naar een nieuwe mixer ergens voor tussen de 800 en 1000 euro. Maar ik kom er maar niet uit. Eigenlijk wou ik subgroepen op de mixer, maar ik heb nu al jaren geen subgroepen, dus ik vraag me af of ik ze echt daadwerkelijk nodig heb?! Ik begrijp ook nog niet zo heel goed de bedoeling van het 'uitsturen van diverse instrumenten naar een subgroep'. Als ik bv. 2 kanalen mute en 2 kanalen gewoon via de main-outs naar buiten laat gaan, bereik ik toch ook hetzelfde als een subgroep? Of zie ik iets over het hoofd?

Ik heb momenteel een Spirit M4. Ik ben hier echt mega tevreden over, qua geluid en qua 'overall feel' vindt ik deze mixer gewoon geweldig. Maar ik heb meer kanalen nodig. Ik heb eigenlijk iets van; ik koop me een M12, maar dan mis ik dus de subgroepen. Behringer biedt een 2446 (hoop dat ik het type goed heb) aan, die ik voor 629 euro nieuw kan kopen. Maar ik vertrouw Behringer (en ook Yamaha) mixers om de een of andere reden niet zo. Het zal misschien 'tussen mijn oren' zitten, maar denk dat Soundcraft/Mackie betere mixers maken, die dus ook beter klinken.

Ik heb uiteraard ook eens de zoekfunctie van het forum gebruikt, en verschillende meningen gelezen... Maar zou graag eens jullie advies willen horen over het verschil tussen de Yamaha/Behringer mixers en de duurdere Soundcraft/Mackie mixers!

Volgens mij zijn écht alle antwoorden al eens hier gegeven op het forum: wat de bouwtechnische verschillen zijn, geluidstechnisch, praktisch.

Uiteindelijk draait het elke keer weer om persoonlijke smaak en behoeftes, vooral uitproberen is dan het toverwoord.

Voor 800-1000 euro kun je tweedehands een echt hele mooie Soundcraft/Mackie kopen, tenminste als je een beetje geduld hebt.

Moreover,

De analoge tafels van wat jaren geleden hebben aparte modules voor elk kanaal. De meer nieuwe van zowel Soundcraft (en met name Behringer) hebben gewoon slechts 1 grote printplaat. Meestal gaat er dan meer kapot dan 1 kanaal....................

Mijn tip is dus een wat oudere analoge tafel.

Als je zelf al aangeeft geen nut te hebben aan subgroups, waarom wil je ze dan? :D

Subgroups zijn handig voor als je bijvoorbeeld al je drums apart wil eq-en en dan samen wilt gooien onder 1 kanaal zodat je makkelijk deze kan in/uit faden maar dit is natuurlijk al makkelijk te doen met je sequencer. Daarnaast voor als je wilt gaan multitrack recorden (dan hoef je ze niet 1 voor 1 te muten zoals je al aangeeft), hoewel je daarvoor ook de direct outs van de M12 kan gebruiken (alleen de mono kanalen).

Ik heb tevens ervaring met de M12 en een geleende Behringer... Ik kan je vertellen: je wilt absoluut niet van een M-series Soundcraft naar een Behringer gaan. Dus ik zou zeggen, kopen die M12. In Duitsland maar 744 euri.

Goed, alleen waar zetten ze je in godshemelsnaam een Mackie/Soundcraft/Behringer en een Yamaha naast elkaar, en de nodige equipment, zodat je alle functies kunt uitproberen...?

In ieder geval rijdt ik dit weekend maar weer eens na de Musicstore in Koeln. Misschien dat die wat meer info hebben, en ze hebben veel modellen daar staan.

Ik hou het denk ik gewoon bij Soundcraft. Die weet ik dat goed zijn...

Thanks for nothing, Q! :D

Mijn ervaring is dat soundcraft meestal een beetje te mooi klinkt, te gauw te warm, waardoor het snel wollig klinkt. Mackie daar in tegen is weer erg clean. Vindt ik zelf erg fijn, vooral als je alle soorten en stylen muziek moet mixen. Behringer is qua klank best oke, alleen erg kwetsbaar en als er iets stuk aan is dan heb je een probleem. Faders zijn meestal ook wat minder, maar geen slechte optie naar mijn mening. Je zou ze eigenlijk allemaal moeten proberen, en dan niet ff zo in de winkel maar gewoon een weekje thuis. Maar helaas heb ik zo'n winkel nog niet gevonden. Er zijn wel winkels waar je het 8 dagen mag proberen maar je krijg niet je geld terug na die dagen en ben je dus verplicht om daar wat anders te nemen. Je krijg wel binnen 8 dagen het hele aankoop bedrag weer voor een ander type/merk. Ik heb met een hoop tafels van verschillende merken gewerkt, en dan zou ik toch voor de mackie gaan, in die prijs klasse dan. Ook zou je eens voor een Allen & Heath gaan kijken. Wordt het waarschijnlijk wel 2ehands, maar zijn ook erg fijne mixers.
Sucses met de aanschaf, en laat je niet gek maken. Neem je tijd ervoor.

Re

Re

Dekzster, ik ben al een tijdje aan het kijken op marktplaats/ebay/etc., maar ik kan maar gen keuze maken wat ik precies wil. Sowieso vertrouw ik een 2de handse mixer niet helemaal, eerlijk gezegd. Ik ga waarschijnlijk toch voor de M12, alhoewel ik ook nog even naar bv. de 1642 VLZ en wat anderen aan het kijken ben. Zowel de M12 als de 1642 liggen nieuw binnen mijn budget, en met die M12 hou ik zelfs nog wat geld over voor een nieuwe compressor... So that's cool! 8)

Breed, ik heb dus geen subgroepen nodig. Dacht dat die op de een of andere manier makkelijk zouden zijn bij mijn harddisk recording, maar aangezien ik aan mijn huidige manier van werken ben gewend, zal ik die subgroepen dus ook niet missen. Zal even bij Musicstore Koeln testen wat ze daar voorradig hebben staan. Jouw post heeft voor mij wel bevestigd wat ik al vermoedde: het wordt GEEN Behringer/Yamaha... :D

PPpeet, inderdaad kan ik ook nog eens bij Allen&Heath gaan kijken. Da's een goeie. Zoals je zegt, het is zo moeilijk om verschillende mixers te beoordelen, puur en alleen op de technische specificaties die op internet staan. Daar heb je toch wel een weekje of meer voor nodig...

Maar goed, ik ben in ieder geval al eruit dat het geen Behringer moet worden, ondanks dat het kwalitatief wel in orde zal zijn. Toch denk ik dat ik er spijt van ga krijgen.

Thanks voor jullie reacties, guys! :geslaagd:

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Contender#1

Thanks for nothing, Q! :D

No problemo,

idd, why should you even try? (to use the fine search, hier staat naar mijn bescheiden mening toch aardig wat info)

Anyway, met 2e hands mixers is nix mix, als je ze maar van te voren uitprobruinebeert en niet op zicht gaat kopen.

Back