Hoe bouw ik een prepared piano?

bjodero

<turboprutser>
Weet iemand waar ik een goede handleiding kan vinden voor het bouwen van een prepared piano? Dus zo'n ding met boutjes, moertjes, schroeven en rubbertjes tussen de snaren, die geniale uitvinding van John Cage. Echt een geluid om den vingersch bij af te likkenn... Wordt ook gebruikt door Richard D. James, aka Aphex Twin. Lijkt me geweldig om bij de kringloop een oude rammelpiano te kopen, wat ijzerwerk bij de Praxis, en dan maar knutselen!
Misschien heeft iemand hier wat ervaring met zo'n ding? Laat het horen!

Attachments

• prepared piano.jpg
    prepared piano.jpg
    46,7 KB · Bekeken: 117
Origineel geplaatst door Burp
Ik denk dat je daar geen handleiding voor nodig hebt: gewoon uitproberen! John Cage en Richard D. James hebben dat vast ook zo gedaan!

Richard D. James heeft de piano tracks van John cage gesampled als ik me niet vergis. 8o)

Gaaf idee

Gaaf idee

maar weet iemand ook een website waar wat klanken op staan voordat ik de Bøsendorfer van de buurman ga verbouwen?:P

Een heel stel tracks van Aphex Twin's "Druqks" (die beginnen vrijwel allemaal met piano, kan niet missen) zijn een redelijk leuke demo.

Jep! Was enorm tof. Daar hadden ze een prepared vleugel, helemaal de max!

Bedankt voor de info, mensen. Ik ga deze zomer maar eens wat experimenteren met deze shit.

Even een fotootje dat ik gemaakt heb in Brugge van de week. De prepared vleugel staat rechts op het podium. De 3e van links (die mevrouw) is Mira Calix. Zij voerde een stuk op met 100 live krekels. 8)

Attachments

• 01.jpg
    01.jpg
    135,3 KB · Bekeken: 122
heel even OT: Was die mira nog wat, ik heb wel wat van haar gehoord maar ik was er niet van onder de indruk.

On Topic: Zon piano is echt meesterlijk, maakt het lekker duister. Jammer genoeg zijn echte piano's zo groot. Zouden er goede samples zijn van een prepared piano?

@ Mokbor: volg even de link van Inflexus. Precies wat je zoekt.

Somewhere in downtown New York, the producers found a perfect Steinway B that could be prepared for these recordings. It took over a year, and they used all original John Cage documentation for preparation. To make the perfect library, every note has been recorded with different styles of playing, like piano, mezzo forte and fortissimo. Besides those, there are recordings of different pedal adjustments and attacks like staccato. The producers are recording experts, proven in this project with the total amount of samples at over than 1300. The longest recordings are the ones with sustain pedal and last for more than 1 minute.

...ben best overtuigd door de Audio Demos die erbij horen.
Ik had nog nooit gehoord van het begrip 'prepared piano'; het kwam nogal gezocht op me over, maar ik vind het echt wat toevoegen!

Ja, ik moet ook maar eens op onderzoek uit. Het klinkt echt vet evil, Moet trouwens wel een verdomd goede sample pack zijn voor dat geld. Toch maar eerst ff snel een mpc halen.

De Kurzweil K2xxx synths hebben uitstekende prepared piano's aanboord en op de
meegeleverde farm-floppies.

Resi Dieverse

Back