Welke synthesizer moet ik kiezen voor in een top40 coverband ?

topic

topic

volgens mij is deze topic binnen t forum een beetje in slaap gevallen met geneuzel over of het nou wel of niet verstandig is om een 2e hands te pakken en over gratis OV.

Misschien dat ik wel een 2e hands zou willen kopen, maar dan moet de machine wel goed geprijsd zijn en echt helemaal mijn ding zijn. Bijvoorbeeld: een Roland XP-30 zou ik wel 2e hands willen kopen. Dat lijkt me wel wat. Of misschien wel n Korg Trinity...

Ik wil wel een synth die niet veel ouder is dan een jaar of 5, aangezien ik er ook recentere geluiden in wil. Dus kom niet aan met reacties als: koop je een Yamaha DX-7 of een Roland D-50, want dat is bull-shit. Leuke machines voor de synth-freak maar ik hoef zo'n ding niet !

Sowieso wil ik me beperken tot de ROMplers aangezien ik realistische geluiden vereis. Dat is met een VA veel te lastig !

Dus graag zou ik van jullie advies willen welke machines ik goed 2e hands zou kunnen kopen, die voldoet aan de volgende eisen:

* 61 toetsen
* Goed te gebruiken presets voor in top40 coverband
* Sounds moeten redelijk te editten zijn
* Budget: 750 euro
* Voornamelijk te gebruiken voor: synth pads, leads, strings, piano (en evt. orgel)

Moet passen bij nummers als:

* Pointer Sisters - I'm So Excited
* Nena & Kim Wilde - Anyplace, Anywhere, Anytime
* Van Halen - Jump
* Flashdance - She's A Maniac (gaat vooral om de synth solo)
etc...

En verder wil ik ook graag advies over welke machines er nieuw te koop zijn met inachtneming van de bovenstaande vereisten !!

Jullie reacties ontvang ik graag !!

Groet,

Yannick
topicstarter

Dus kom niet aan met reacties als: koop je een Yamaha DX-7 of een Roland D-50, want
dat is bull-shit. Leuke machines voor de synth-freak maar ik hoef zo'n ding niet !

Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd. :geslaagd:

Re: topic

Origineel geplaatst door yannick20
volgens mij is deze topic binnen t forum een beetje in slaap gevallen met geneuzel over of het nou wel of niet verstandig is om een 2e hands te pakken en over gratis OV.

Misschien dat ik wel een 2e hands zou willen kopen, maar dan moet de machine wel goed geprijsd zijn en echt helemaal mijn ding zijn. Bijvoorbeeld: een Roland XP-30 zou ik wel 2e hands willen kopen. Dat lijkt me wel wat. Of misschien wel n Korg Trinity...

topicstarter

Volgens mij heb je al heel veel antwoorden gehad Yannick, en ze staan verspreid over de thread. Ik moet eerlijk zeggen dat je een beetje koppig overkomt. Goed lezen wat mensen posten, en dan kom je een heel eind verder. Even de synths op een rij die aan je verzoek voldoen:
Yamaha Cs2x, s03 en s30
Roland Xp30/50
Korg trinity, N5

Daar heb je zo al 7 synths staan die allemaal aan jouw wensen zouden moeten voldoen, en ik weet zeker dat ik er nog een aantal vergeet. Maar uiteindelijk kan men hier zoveel suggesties doen, jij kan een statistische toets erop loslaten en zo de beste synth proberen te kiezen, maar dat heeft helemaal geen zin. Wat je moet doen is gaan proberen en luisteren. Waar je op deze manier namelijk niet achter komt, is of de user-interface bijvoorbeeld bij je past (vind JIJ het ding makkelijk in gebruik), of het geluid van de synth JOU bevalt (want over smaak kun je twisten).
Met andere woorden: op jouw vraag is GEEN alles-omvattend antwoord mogelijk. Try before you buy!

Laatst gewijzigd:
Tip:

Zoek alle nieuw en 2e hands prijzen op van synths die in de buurt komen wat je zegt en maak daar een lijstje van en die je te duur vind vallen zowieso af en dan ga verder selecteren totdat je er een paar overhoud en daar ga je dan uitgebreid de specs bestuderen en evt ze bespelene om te horen hoe ze klinken en dan een keuze maken.
Dus gewoon stapsgewijs zoeken volgens een vast stramien.
En dan niet jouw keuze door ons laten maken want wij weten helemaal niet wat jouw smaak is. :)

* 61 toetsen
* Voornamelijk te gebruiken voor: synth pads, leads, strings, piano (en evt. orgel)

Dan zal ik voor een Trinity gaan , bijv de V3 daar zit een Z1 board in of anders de Plus daar
zit het Prophecy board in..

voor jou natuurlijk veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeellllllllllssssssssssssssssssssss te oud.
maar een Roland D-70 is een live synth bij uitstek....

en past prima in je budget:) koop ff wat extra geluiden erbij, bakje pads, bakje zus...
beetje pielen...eh hoppakee:)

maar goed..
Ik ben super subjectief8D

Ik wil wel een synth die niet veel ouder is dan een jaar of 5, aangezien ik er ook recentere geluiden in wil. Dus kom niet aan met reacties als: koop je een Yamaha DX-7 of een Roland D-50, want dat is bull-shit. Leuke machines voor de synth-freak maar ik hoef zo'n ding niet !

Sowieso wil ik me beperken tot de ROMplers aangezien ik realistische geluiden vereis. Dat is met een VA veel te lastig !

Dus graag zou ik van jullie advies willen welke machines ik goed 2e hands zou kunnen kopen, die voldoet aan de volgende eisen:

* 61 toetsen

Moet passen bij nummers als:

* Pointer Sisters - I'm So Excited
* Nena & Kim Wilde - Anyplace, Anywhere, Anytime
* Van Halen - Jump
* Flashdance - She's A Maniac (gaat vooral om de synth solo)
etc...

En verder wil ik ook graag advies over welke machines er nieuw te koop zijn met inachtneming van de bovenstaande vereisten !!

Jullie reacties ontvang ik graag !!

Groet,

Yannick
topicstarter

Heb je nu al eens zelf de moeite gedaan om wat demo's op te snosselen van die bakken op het net?

Zo ga je er niet uitkomen ze. Als je het dan weet dan koop je 1. ofwel nieuw, of 2. een tweedehands waarvan je de prijs van die bak volgt totdat je de gangbare prijs kent en dan één neemt in 'goede' staat en niet in goedkope staat hè?

Of je staat daar op dat podium.....:kimono: :frons:

Het zijn veelal 80s nummers wat je opnoemt.
Waarom geen synth die uit die tijd komt?
Een beetje zoeken op het internet naar de betreffende bands en je komt erachter wat er destijds in de studio heeft gestaan. Dan heb je 'the real thing'.

-C-

Re: antwoord

Dan blijven voor mij de onderstaande over:

- Yamaha S30 (50 euro boven budget.. maar is te doen. is deze niet een beetje te duur nieuw met "maar" 24 MB ROM??)
- Roland RS-50 (heeft ie goeie synthpads, leads en een mooi orgel ???????? 32MB ROM, niet uitbreidbaar qua samples)
- Roland JUNO-D (zelfde als de RS-50 - vanaf oktober verkrijgbaar, dus dan zal ik moeten wachten, hmmmm)
- E-MU PK-6 (ik vind de samples van de Proteus 2500 vanaf de website zo zielig klinken, is ie in t echt ook zo????)
- E-MU Vintage Keys (ook deze samples vind ik nogal zielig klinken, is ie in t echt veel beter ????)
- Novation KS-5 (is een VA-synth. daar haal ik geen realistische orgel en strings geluiden uit, toch ??? en is kraaksynth!)

Heeft iemand misschien orgel en synthsamples van de Roland RS-serie (maakt niet uit welke, mag ook van ouwe RS-5 of RS-9, of van de RS-50/70) ?? Ik zou deze graag eens willen horen !!
Ook zou ik graag eens wat orgelsamples willen horen van de Yamaha S30. Synthsamples heb ik gehoord en bevallen wel!!
Heeft iemand misschien nog betere samples van de E-MU's dan op hun eigen website ???

Graag ontvang ik advies van u allen !!
Alleen serieuze reacties graag !!

Advies zul je krijgen:
Wat dacht je van een Alesis in de QS serie. Tweede hands zijn deze best betaalbaar. Denk niet dat je door een nieuw aparaat te kopen je uit de problemen bent. Vaak zijn nieuwe aparaten juist buggy.

Een ander alternatief dat ik niet gezien heb is een Kawai K-5000W. Die zijn ook 2de hands redelijk te krijgen.
Als je in een top40 band zit moet je meestal toch met splits over het keyboard werken of met meerdere keyboards werken.
Mijn advies is dan: spaar maar eerst verder zodat je budget wat groter is.
Succes,
Yoonchi.

Heeft iemand misschien orgel en synthsamples van de Roland RS-serie (maakt niet uit welke, mag ook van ouwe RS-5 of RS-9, of van de RS-50/70) ?? Ik zou deze graag eens willen horen !!

Hier kan je ze horen en zien:

Roland Juno-D
Roland RS-70
Roland RS-5 & RS-9

Maar als je toch nieuw gaat kopen, stap dan eens een winkel binnen en geef je ogen en oren de kost en wees niet bang om uitleg te vragen :eureka: Een degelijke verkoper zal je zeker kunnen helpen en iets binnen jouw budget kunnen aanraden.

..en als je TOCH bij feedback bent: test dan gelijk de KORG X5D even (€545,- nieuw).
Ook zeker wel bruikbare geluiden!

XP-30: moet een goeie all rounder zijn, en is uitbreidbaar (met bijvoorbeeld Rolands 60s/70s-expansiekaart, die behoorlijke B3's en Rhodessamples heeft). Heb een JV1010 gehad, en de JV-waveforms (ook in de XP) zijn all round gezien prima bruikbaar.

Ik heb zelf een S30 en die bevalt goed, beter dan de JV1010 die ik heb verkocht. De S30 is erg diep te editten volgens mij (ben er nog niet keihard ingedoken, ben ook geen tweakheld) en heeft assignable controls: dat biedt goede mogelijkheden voor het voor live spelen zo handige real-time control... Ook goed van Yamaha (en Korg, maar dus niet de recente Roland RS-synths): mogelijkheid om veel zones in te stellen en veel verschillende geluiden tegelijk te kunnen bespelen.

De S30 is uit te breiden met bijvoorbeeld de DX-PLG-kaart. De S30 is erg licht en heeft goeie geluiden. Geen enkele ROMpler heeft natuurlijk élke preset recht uit het bakkie, maar je vindt er een hoop in... Ik vind de orgels goed voor een all round synth, stukken beter dan in de RS9. Écht goede orgels komen m.i. uit een dedicated Hammond clone, maar dan ben je veel centen kwijt voor alleen een Hammondgeluid (of een paar geluidjes erbij).

Mijn ervaring is, dat je standaard steeds hoger komt te liggen en dat je steeds meer wil. Uitbreidbaarheid is dan wel erg prettig. En als je nieuw wilt kopen en momenteel aan je max zit, kan het misschien lonen om éven door te sparen en een nét iets beter instrument te kopen, ook weer vanwege het "oplopende eisen"-verhaal. Hoewel ik erg tevreden ben met de S30, denk ik soms alweer "had ik maar even gespaard en een Motif6 gekocht", omdat daar veel meer MB's aan waveforms inzitten; anderzijds: ik zou de workstation features ook niet gebruiken en dan is de S30 eigenlijk ook wel prima...

Korg XD5 moet ook een goeie zijn, lees ik wel eens, maar dan voor metal/gothic enz. (strings, pads, leads).

Tips:
* lees, lees, lees, bijvoorbeeld op www.harmony-central.com. Daar zijn veel on line reviews te lezen;
* download manuals (alleen Roland schiet tekort, maar Yamaha en Korg en anderen hebben vaak on line manuals beschikbaar) van de belangrijkste paar kandidaten
* luister, luister, luister in muziekwinkels, want reviews zijn subjectief

Het al vaak genoemde rijtje (XP30, RS50, S30, Triton LE, wellicht Motif6) lijkt me een nuttig rijtje om op te focussen.

Succes.

Origineel geplaatst door gemmetje
ik snap eigenlijk niet zo goed dat er hier zo roemend gesproken wordt over de vr-760.
Een tijdje geleden heb ik die bak eens aan gedegen onderzoekje onderworpen en hij viel me ronduit tegen !
Een leuk orgel is er makkelijk uit te halen, de piano's vielen me echter zwaar tegen en de strings al helemaal.
Tevens vond ik het klavier niet geweldig (maar goed, ik ben ook niet zo'n weighted keys-liefhebber) en is het ding loeizwaar ! (ook niet echt praktisch bij het "buiten spelen")

plusje van die bak: het was voor het eerst dat ik het nut zag van d-beam: lesley slow/fast is een zegen met zo'n lampje !
(en hij zit bij de vr op een fijne plaats: wat verder weg van de toetsen, dus uit de buurt van mijn langharig, rondzwaaiend hoofd)

smaken verschillen natuurlijk,maar ik wil wel nog ff het volgende kwijt:
-de drawbars klinken fantastisch (leslie en overdrive ook)
-voor dit soort werk denk ik wel dat de piano's meer dan behoorlijk klinken,wat betreft strings heb je misschien gelijk...
-het klavier is niet 'weighted' maar 'waterfall' naar een imitatie van een hammondklavier
-maken ze goeie,LICHTE keys?
-minpuntje van die bak:jammer dat ze bij roland er een gewoonte van maken om zo'n d-beammetje in te monteren,het komt echt niet over als je als een gek over je ding staat te zwaaien alsof je de muggen wil wegslaan,misschien moet je net als ik een haircut aangaan,dan heb je geen d-beam meer nodig... :-)

ontwikkelingen

ontwikkelingen

hoi,

ik had beloofd jullie mijn ontwikkelingen te melden.

nou, tot dusver ben ik nog bezig met het verkopen van een keyboard van mij (PSR-540). Dit wil ik deze week of volgende week kwijt worden zodat ik volgende week kan gaan kijken voor mijn nieuwe synth. Dan is mijn OV tenminste geldig.

Feedback had alleen nog maar de Roland RS-50 voorradig, dus om daar te gaan luisteren heb ik niet veel aan. De Yamaha S30 staat nog wel op hun site, maar is niet meer te verkrijgen volgens hen. Zij adviseren mij voor top40-coverwerk een Roland RS-50 of een Yamaha S03. Nou, die Yamaha S03 lijkt mij echt een waardeloze machine. Tja, en de RS-50... beetje weinig keus he....

Nu heb ik op de site van Dijkman in Amsterdam gekeken. Daar heb ik mee gemaild en blijkt dat ze wel de Yamaha S30 nog voorradig hebben. Verder hebben ze daar ook de RS-50 nu in de aanbieding voor 599 euro en hebben ze ook nog de Korg N5EX voorradig liggen (voor 599 euro). Dus daar kan ik dan wel eens gaan vergelijken.
Ik ben van plan volgende week donderdag naar Amsterdam te reizen om daar deze drie synthesizers aan de tand te voelen en de prettigste mee naar huis te nemen. Misschien dat ik ook nog wel een Yamaha MOTIF6 wil proberen aangezien mijn budget misschien toch iets hoger uit gaat komen. Ik weet niet of die MOTIF6 veel verschilt qua klank met de S30. Heb wel demo's van beide, maar ik vind ze beide prima klinken !!

Tot zover mijn ontwikkelingen...

Ik hou jullie op de hoogte !!

Ik denk dat de Motif6 wel beter zal klinken. Als je daar budget voor hebt, doen, want wat mij betreft, Motif = :halleluja:

Origineel geplaatst door the captain
smaken verschillen natuurlijk,maar ik wil wel nog ff het volgende kwijt:
-de drawbars klinken fantastisch (leslie en overdrive ook)
-voor dit soort werk denk ik wel dat de piano's meer dan behoorlijk klinken,wat betreft strings heb je misschien gelijk...
-het klavier is niet 'weighted' maar 'waterfall' naar een imitatie van een hammondklavier
-maken ze goeie,LICHTE keys?
-minpuntje van die bak:jammer dat ze bij roland er een gewoonte van maken om zo'n d-beammetje in te monteren,het komt echt niet over als je als een gek over je ding staat te zwaaien alsof je de muggen wil wegslaan,misschien moet je net als ik een haircut aangaan,dan heb je geen d-beam meer nodig... :-)

- over de orgels-sounds zijn we het dus wel aardig eens.
- natuurlijk heb ik gelijk
- dan geef mij de "waterfall"-toetsen van de nord maar :{
- ja (zie enkele Roland's)
- haircut ???? u heeft zeker nooit de bijbel gelezen ? (tsjek de story van Samson en Delilah maar eens)

;)

Yannick: suk6 met je zoektocht & neem in de winkel vooral je tijd !

Back