Welke synthesizer moet ik kiezen voor in een top40 coverband ?

Antwoord

Antwoord

Wat ik mij afvraag : klinkt de Yamaha S30 zoveel beter dan een Roland RS-50 ? Ik heb begrepen dat de Roland RS-50 geluiden bevat uit de JV/XV racksynths. Die zou dan toch ook ne goeie keuze kunnen zijn, of nie ? Of is die Yamaha uitgebreider ?? Kan ik met die Yamaha S30 soms meer editen als met die Roland ??

E-MU PK6 heb ik al eens overwogen, maar na het downloaden van de samples ben ik van mening dat dat ding niet echt mooie geluiden heeft. Iemand andere ervaringen ?? Vind hem namelijk een beetje "zielig" klinken. Net de MIDI van een computersoundcard...

En wat ik dan nog graag zou willen weten: is er qua geluiden veel verschil tussen de Yamaha S30 en de MOTIF6 ? Ja ja, ik weet, de MOTIF6 heeft meer mogelijkheden etc, maar waar 't mij om gaat is of die geluiden zo verschrikkelijk veel verschillen ???

Gaarne reacties...

yannick, in jouw geval zou ik "gaan" voor een ouwe ROMpler, dat scheelt veel geld. eerlijk gezegd vind ik ouwe ROMplers vaak ook overtuigender klinken, door lagere bitrates, compressie van samples, gruiziger DACs en wat al niet. lijkt vreemd, maar in de praktijk vertaald dat vaak naar een "aardser" geluid --> meer ballen dus! :luv:

een handjevol-voorbeelden:

korg 01/w (hele goeie keus voor jou, denk ik)
korg m-1
yamaha sy-85
ensoniq sq-2

roland is naar mijn idee praktisch synoniem met pop-muziek (vooral de JV-serie en alles dat er van is afgeleid). vind er dus ook bijna allemaal geen reet aan (de v-synth is wel lekker, maar niet wat jij zoekt)

mischien is een combinatie van een goedkope VA ("virtueel analoge") synthesizer met een ROMpler module wat? dan heb je het voordeel van spannendere/vollere geluiden (IMO) voor synth blazers en strijkers etc. (lijkt me vooral gezien het lijstje dat je opsomt geen overbodige luxe), en haal je de aardappelen-met-groente-geluiden uit de module.

bijvoorbeeld yamaha an1x (VA) + korg 03/w of yamaha tg-500 etc.

Ik zag het trouwens nog niet genoemd in deze thread, maar zo'n S30 biedt ook nog de mogelijkheid om er een boardje in te hangen zodat je er bijv. DX of AN sounds uit kan halen. Misschien wist je dit al.

Heb je dus praktisch gezien een an200 of dx200 in je s30.

Origineel geplaatst door snitch
yannick, in jouw geval zou ik "gaan" voor een ouwe ROMpler, dat scheelt veel geld. eerlijk gezegd vind ik ouwe ROMplers vaak ook overtuigender klinken, door lagere bitrates, compressie van samples, gruiziger DACs en wat al niet. lijkt vreemd, maar in de praktijk vertaald dat vaak naar een "aardser" geluid --> meer ballen dus! :luv:

een handjevol-voorbeelden:

korg 01/w (hele goeie keus voor jou, denk ik)
korg m-1
yamaha sy-85
ensoniq sq-2

roland is naar mijn idee praktisch synoniem met pop-muziek (vooral de JV-serie en alles dat er van is afgeleid). vind er dus ook bijna allemaal geen reet aan (de v-synth is wel lekker, maar niet wat jij zoekt)

mischien is een combinatie van een goedkope VA ("virtueel analoge") synthesizer met een ROMpler module wat? dan heb je het voordeel van spannendere/vollere geluiden (IMO) voor synth blazers en strijkers etc. (lijkt me vooral gezien het lijstje dat je opsomt geen overbodige luxe), en haal je de aardappelen-met-groente-geluiden uit de module.

bijvoorbeeld yamaha an1x (VA) + korg 03/w of yamaha tg-500 etc.

en anders moet hem gewoon ineens ne Kurzweil pakken, daar zit zowat alles goed in

Yamaha Tyros.

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Yamaha Tyros.
hahaha

nee, die is lekker in het budget 8o)

De Kurzweil k2000 is daar wel geschrikt voor deze kan zowel typische
jaren 80 geluiden produceren als ook jaren 90 , en het is mogelijk om
sampels in te laden om nog eens 1000 en meer geluiden te gebruiken.
De kurzweil is een amirikaanse bak en is wat agressieve van geluid dan de
meeste Japanse toverdoosjes dit maakt de k2000 goed voor Rock en pop.

en anders moet hem gewoon ineens ne Kurzweil pakken, daar zit zowat alles goed in

goed punt! de k2000 is nog steeds één van de beste synths die ik heb gehad: supervol geluid, inlezen van .WAV etc. de diskdrive op de mijne is drie keer vervangen (zeiden ze bij feedback, korrel zout dus). alleen de effecten van de k2000 zijn dus gewoon kut: veel ruis, en héél dun. de latere (duurdere) series hebben wel weer de mooie kdfx effecten als optie (of nog duurder: standaard). wat een keuzes...

goed punt! de k2000 is nog steeds één van de beste synths die ik heb gehad: supervol geluid, inlezen van .WAV etc. de diskdrive op de mijne is drie keer vervangen (zeiden ze bij feedback, korrel zout dus). alleen de effecten van de k2000 zijn dus gewoon kut: veel ruis, en héél dun. de latere (duurdere) series hebben wel weer de mooie kdfx effecten als optie (of nog duurder: standaard). wat een keuzes...

De ruis dat klopt maar daar heb je bij live niet zoveel last van, als
je iets gaat opnemen kun je een andere output gebruiken ( Dry ) en zo
je eigen effecten toevoegen , aan de andere kant wordt het karakter van
k2000 mede bepaalt door de effect unit dus het is net wat je wilt.
Trouwens de ruis is aanwezig maar overheerst niet en in een song met
andere instrumenten hoor je daar niets van..

Er staat wel een K2500x te koop op MP voor 850 Euro dan heb je echt een goede bak
maar ja dat diing is wel zwaar....... dus ja .

Re: Welke synthesizer moet ik kiezen voor in een top40 coverband ?

Van de Yamaha CS2X heb ik alleen maar trance en techno-samples. Die klinken op zich vrij aardig. Maar ik vraag me af hoe de strings van deze synth klinken ?

De string klinken vrij realistisch maar vooral dynamisch. De CS2x bevat allemaal goede klanken, zeker voor op top 40 gebied, al zul je hem in een hedendaagse productie niet snel meer horen...

De Kurzweil K2000 zou idd ook kunnen maar het karakter van de Kurzweil vind ik persoonlijk te specifiek voor coverwerk. Ik heb zelf een K2500XS en het klinkt idd allemaal prachtig maar bij het maken van orkestbanden van jaren 80 werk grijp ik noodgedwongen terug naar mijn oudere synths (TX7, D50, JX10 etc.). Je kunt natuurlijk wel samples in de kurzweil laden en dan geldt mijn betoog niet meer. De standaard geluiden in de Kurzweil klinken erg amerikaans. De soundsets van Roland en Yamaha zijn IMO veel universeler. Ik ben benieuwd wat het gaat worden!
:biertje:

Even een vraagie tussendoor: met wat voor instrumenten wordt er verder gespeeld in je band?

Dit vraag ik dus om 't volgende: ik heb familie die ook in verschillende Top40-cover-bandjes spelen, en 1 ervan heeft alleen synths/workstations en een andere ook nog af en toe gitaar en conga's, e.d. (en natuurlijk zang..)
Daar worden o.a. een Discovery5 (roland) een U-20 en een G-1000 (ook rolands) gebruikt.

Maar als je al een drummer, e.d. hebt (wat ik aan je 'keuzes' te zien al vermoed) valt dat workstation-idee al een beetje af. Zou "zonde" van 't geld zijn (althans als je de opties niet zou gebruiken..).

Goeie keuzes lijken mij:
-E-Mu Vintage Keys Pro => geluid op de website misschien minder, maar zéker mooi, vind ik!
-Yammie S-30 => vergeet idd de S-03
-Roland XP-30
-Yammie CS6X

Het leuke van die types is dat ze allemaal uit te breiden zijn met soundcards (kosten ook een bult, maar goed..)
De RS-50 en Alpha D zullen ook zeker wel goed zijn, maar die ken ik (nog) niet qua geluid.

Maar zoals al tegen VELEN gezegd: ga een keer naar een grote(re) muziekzaak en testen, testen en nog eens testen.
Iedereen heeft een andere smaak (theoretisch dan..)

Succes!

Re: Re: Welke synthesizer moet ik kiezen voor in een top40 coverband ?

Re: Re: Welke synthesizer moet ik kiezen voor in een top40 coverband ?

Origineel geplaatst door Diega

De string klinken vrij realistisch maar vooral dynamisch. De CS2x bevat allemaal goede klanken, zeker voor op top 40 gebied, al zul je hem in een hedendaagse productie niet snel meer horen...

Ik heb zelf de cs2x regelmatig in een bandje gebruikt in het verleden.
Er zitten best aardige pianotjes, strings, enzo in.
Als je gaat editen kun je er hele bruikbare geluiden uit halen.
Wat ik persoonlijk niet zo fijn vind van de cs2x is het keyboard. Vergeleken bij andere synths voelt
het nogal plastic en wee-ig aan (sorry ik weet zo ook niet hoe het beter te omschrijven). Daarintegen
is ie wel superlicht en makkelijk mee te nemen.

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Yamaha Tyros.

ik proef hier enig cynisme....... 8o)

hierbij mijn tipjes:

-Roland rompler uit de RS-serie, veel geluiden uit de JV's en simpele, doch beperkte, edit-mogelijkheden (bruut editten zul je toch niet snel live doen in een coverband)

-Korg M1, de enige oude rompler (sommigen noemen het een workstation) die je nog steeds op het podium tegenkomt, en da's echt niet voor niks

je kan wel makkelijk een roland XP-30-50-60-80 2dehands vinden,
de vr-760 vind ik ook wel een leuk speeltje...maar is waarschijnlijk wat over je budget...
de kurzweil K2661 lag ook ver boven mijn aanvankelijk budget maar ik kon het toch niet laten... :-)

yannick, in jouw geval zou ik "gaan" voor een ouwe ROMpler, dat scheelt veel geld. eerlijk gezegd vind ik ouwe ROMplers vaak ook overtuigender klinken, door lagere bitrates, compressie van samples, gruiziger DACs en wat al niet. lijkt vreemd, maar in de praktijk vertaald dat vaak naar een "aardser" geluid --> meer ballen dus!

Yep, heb zelf een Korg Trinity, rack welliswaar maa die kosten 2ehands niet veel. De Trinity is de voorganger van de Triton en heeft bv 5 insert effects ipv 1 op een Triton LE. Klinkt echt goed voor top 40 werk.

PS Ik speel ook top 40 werk, en koop dus een allround bak. Koop geen VA zoals een Nord Lead, Virus, Alesis Ion etc als je er geen rompler naast hebt...daar krijg je spijt van.

Back