muziekstromingen aankomend jaar...

justin

Shauna
Wat brengt 2005 en de komende jaren qua muziekstroming. Wat denk je dat het komende jaar op zal komen qua sound & stroming zowel mainstream als underground. We hebben nu de trance etc.. wel gehad de laatste jaren en ik ben bang dat het op den duur zijn tijd wel heeft gehad. Maar mainstream gezien,denk je dat het altijd toch weer in een vicieuze cirkel door gaat? gabber werd wat deftiger> en ging naar de softere variant hardhouse.

Enig idee?

kijkend naar de 'gereedschappen' die tegenwoordig worden gebruikt door een 'nieuwe generatie' die wel of niet 'verstand'
heeft van muziekmaken zou je een lijn kunnen trekken naar een bepaalde ontwikkeling... net zoals techno in het begon klonkt als... techno... simpel weg omdat dit voor een groot gedeelde lag aan het gebruik van de gear op dat moment... bijv.

Ik denk industrial hardcore, experiment muziek iedergeval :dj:

Ik geloof dat er een erg sterke 80'ties revival op komst is.
Newwave, electro, coldwave.
Ik hoor in alle geval terug veel 80'ties plaatjes op de Vlaamse radio.

niet zelf bed8, maar idd 80's, electro (kijk maar naar ferry, die al z'n platen jat trouwens, lame)

mainstream: electro (van die id&t electro dat wel)

underground: minimal

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Ik geloof dat er een erg sterke 80'ties revival op komst is.
Newwave, electro, coldwave.
Ik hoor in alle geval terug veel 80'ties plaatjes op de Vlaamse radio.

uhmm...die 80'ties revival is al 2 jaar bezig....kijk maar naar de mateloze populariteit van o.a. de Eighties Verantwoord feesten.

Ik denk dat hardcore-polka en ambient-slager helemaal je van het word...

mainstream blijft hetzelfde denk ik. De oude hardcore scene krijgt volgens mij weer een kleine opleving; oude namen verschijnen ook weer op flyers etc. Ook de chillout afdeling lijkt weer meer ruimte in te nemen hoewel chillout niet snel in de hitlijsten zal verschijnen. Echt nieuwe stromingen verwacht ik niet. Het zijn o.h.a. meer verschuivingen binnen bestaande stromingen; nuances ipv strakke lijnen.
Ben benieuwd!

Waar halen jullie deze informatie vandaan?
Discotheken? Radio/TV? Tijdschriften? Gesprekken?

Welke factoren geven iets aan?
Of iets veel gedraaid wordt? Leidende figuren?

Is dit lokaal of veel breder?

Wout

Die 80ies parties waren op zich wel leuk maar daar draaiden ze dus ook muziek die je 20 jaar geleden slecht vond en nu nog steeds even slecht terwijl dat hip zou moeten zijn omdat het 80ies was. Dus niet he.

En aangezien ik nu alle jonge 'kipjes' in van die adidas jaren 80 sportpak jasjes zie rond banjeren denk ik wel dat dit nog door gaat zetten. Maar dan commercieel verantwoord natuurlijk.

Trouwens wel grappig hoe snel wel niet de trance nu aan het afsterven is. Om dan weer later terug te komen met een ander sausjes over 5 a 6 jaar. Dus de JP80x0 gaan alleen maar in prijs omlaag.

Elektro, zeker weten Je hoort net nu al steeds meer. En dan vooral de het-moet-zo-droog-mogelijk-klinken-elektro. Jammer, want elektro zou veel meer kunnen zijn.
Ik had het afgelopen jaar meer verwacht van hiphop, maar omdat er geen echt grote europese hiphop-artiesten opstaan wordt dat toch niet zo groot als ik verwacht had (net zo groot als trance bijvoorbeeld). Overigens denk ik dat elektro ook alleen even een hype is, en zeker geen blijvertje.

De industrial hardcore is, zoals te merken is, op aan het komen ... en ook oldschool invloeden hoor je steeds vaker weer terug > ... omdat nu iedereen de oude bekende oldschool/hardcore platen onderhand zat is ( ze blijven wel goed, maar worden te vaak gedraaid) ... komt er iets op wat al jaren op de achtergrond gaande is: Jump(style)...velen kennen het niet, maar het wordt steeds populairder...het is in Belgiƫ begonnen met da boy tommy bijv. .maar de Jump van nu klinkt toch volwassener en ook in Nederland bereikt het een steeds groter publiek. Met name de Fransen (Noord-Frankrijk) kunnen er wat van!!!

... Sommigen zeggen dat Jump de Hardstyle weg gaat drukken, ik denk dat Hardstyle wel nog blijft bestaan, maar persoonlijk vind ik Hardstyle te eentonig geworden en is het niet zo origineel meer (op sommige platen na, er komt best veel crap uit)... en er wordt te veel van andere platen gejat, meestal van oude HC-platen ... en dat keer op keer :frons:

Aangezien Hardstyle wat uitgemolken is, vrees ik hetzelfde voor de Jump, dat wordt denk ik ook zoiets van elkaar nadoen en van oude platen samplen, het maakt voor velen zo te zien weinig uit hoeveel keren iets al is gesampled en gebruikt, mja ... ik maak me er niet druk om.

Dat verklaart ook de opkomst van Industria Hardcorel, tot nu toe was de hardcore 'helder' en nu is er ook plaats voor 'wazig' ... Industrial HC had geen kans van slagen in de jaren '90, nu dus wel.

jaren tachtig zijn naar mijn idee ook al weer een beetje aan het uitsterven...
ik denk dat de jaren 90 weer zijn invloed gaat krijgen.

de oude kale house, of misschien wel invloeden uit de swingbeat RNB, oude teddy riley dingen.

who knows, who cares

:geslaagd:

Ik las ergens dat Duran Duran weer ging toeren en dat de 80's Newwave look weer terug ging komen....

Meer Oldskool invloeden inderdaad. De Electro invloed is natuurlijk al heel lang bezig maar gaat nog wel even door. Helaas komen inderdaad de mainstream Electroclash achtige dingen veel meer aan bod dan de echte Electro... =(

Qua nieuwe stijlen, vergeet Grime niet: een aftakking van UK Garage maar waar alle vrouwelijke invloeden uit gehaald zijn en minder dansbaar is. Een hele Lo-fi Ghetto variant en waar de MC's nogal houden van zweer woorden. Zeer populair aan het worden in the UK. Zie het album op Rephlex.

Jammer dat Simon Reynolds zijn site niet meer update; hij heeft altijd een zeer scherpe blik op de ontwikkelingen:
[ur]http://members.aol.com/blissout/front.htm[/url]

Origineel geplaatst door Dark System
De industrial hardcore is, zoals te merken is, op aan het komen ...

Dat verklaart ook de opkomst van Industria Hardcorel, tot nu toe was de hardcore 'helder' en nu is er ook plaats voor 'wazig' ... Industrial HC had geen kans van slagen in de jaren '90, nu dus wel.

Tja,wat noem je industrial ? Mijn ervaring is dat de dansvloer leegstroomt als je echte industrieƫle dingen gaat draaien...( genoeg voorbeelden van gezien de laatste tijd ).....het is juist de combinatie van mainstream-hardcore met industrial-invloeden die aanslaat....( bijv : Ophidian-Butterfly )....

Ik denk wel ( die trend zie je nu al ) dat de kick en het ritme in de hardcore steeds belangrijker wordt,de melodie krijgt steeds meer een ondergeschikte rol....maar dat noem ik nog geen industrial....;)

ohja en ik erger me ongeloofelijk aan die electro van tegenwoordig. een dun beatje+dun synthtje en
daarna wat tekst erop dat nergens op slaat. en al mijn vrienden vinden dat cool....ik heb idote vrienden.

Back