Handleidingen, wat mot je ermee

fuse

Gepokt en gemazeld
Het zou een poll kunnen zijn. Maar de discussie lijkt me veel leuker.

Wat doe je als je een apparaat hebt gekocht (en er is een handleiding voor jouw in een begrijpelijke taal, wil niet zeggen dat hij voor jouw zinnige informatie bevat overigens):
-Handleiding is voor mietjes, gaan met die banaan!
-Metteen proberen en als je er niet uit komt toch maar even kijken
-Als ik hulp nodig heb vraag ik het wel even op de DSF
-De handleiding doorlezen en wat je niet snapt nog even doorlezen
-Eerst de handleiding doorlezen en dat met de handleiding in de hand alle functies even nagaan
-Ik snap de ballen van dat japans en heb sowieso geen handleiding nodig

Zelf ben ik van de metteen proberen en als het niet lukt toch even kijken categorie. Maar ik ken dus ook mensen die de moeite nemen het helemaal door te lezen.

En het wil nog ook wel eens voorkomen dat de handleiding wel in het nederlands geschreven is maar je er eigenlijk niets aan hebt omdat het gewoon niet duidelijk is.

Of wat doe je als je er geen handleiding bij hebt en je toch iets moet weten. Internet is dan wel handig want een PDFje is meestal wel gevonden. Of dus vragen aan anderen die ook zo'n ding hebben.

Ik ga gelijk aan de slag en dan s'avonds als ik in bed lig bij wijze van avondlectuur ff de manual doorploegen....heb je gelijk antwoord op al die vragen die je al tweakend kreeg..

Nou ja soms moet je wel met de manual in de hand beginnen...zoals bij mijn emu sampler....toch maar gewoon t tutorial gedaan (wat resulteerde in een koele geloopte Pjotr mannenkoor patch)

Gewoon meteen aan de slag en als je er niet uitkomt de manual erbij pakken. Zo gaat het met alles waar een man. bijzit. Later lees je 'm misschien nog wel een keer door, maar dan moet ie er wel intressant uitzien en niet al te dik zijn. Zo kom je alsnog dingen tegen die je anders niet geweten zou hebben.

als het me niet lukt om zonder handleiding het apparaat de bedienen gaat ie direct de deur weer uit (zoals MC-303)

Aaaaaaaah!

Aaaaaaaah!

Een thread die mij helemaal greep! Bedankt Fuse voor de aanzet!

-------

Als trotse eigenaar van een nieuwe Triton LE, kan ik dus wel meelullen over handleidingen! Jeetje twee joekels van handleidingen. Een basic guide plus een duimdikke parameter guide! Alleen al van de aanblik van die twee handleidingen wordt je moedeloos van.
Echter het eerste wat je doet is toch spelen en klooien. Alle sounds checken en zo. Maar na verloop van tijd heb je dat ook gehad en gaan we aan de slag. Als een echte vent ga je toch maar gewoon freewheelen met de knopjes. Maar, je raadt het al, dat schiet niet echt op (zeker niet op een Triton!). En links, op mijn tafeltje liggen de handleidingen, staren ze me aan: neem me, neem me en lees me!!!!!
Nog steeds trotseer je de handleiding en vraagt maar raak. Ik viel om de haverklap Bamse lastig met mijn vragen. Via hem ben ik toen ook achter de term RTFM gekomen. Voor deigene de hem ook nog niet kenden: READ THE FUCKING MANUAL!!!

Na jah! Uiteindelijk kom je er niet onderuit en moet je wel! Ik moet erbij vermelden dat ik er Cubase bij wil gebruiken, dus ... dubbel lastig.
Echter ondanks mijn goede kennis van het engels blijft dat lezen van een handleiding toch een lastige zaak vind ik. In de ene hand de handleiding en de andere hand op de knopjes probeer je achter het mysterie van de Triton te komen. Jammer want Roland heeft wel een nederlandstalige manual en die is gewoon veel makkelijker. Maar goed ik hoop er uiteindelijk wel uit te komen.

´Just have to read the fucking manual!´

Eric

Attachments

• foto.jpg
    foto.jpg
    18,8 KB · Bekeken: 134
volgens mij hebben VELEN van ons al de term RTFM naar ons hoofd geslignerd gekregen van boze muziekwinkel eigenaars lol

ik klooi inderdaad net zoals bijna iedereen lukweg raak...lukt het me niet snel genoeg, dan pak ik 5 min de handleiding erbij en ga ik weer verder pielen. Tegen de tijd dat ik een niet-creatieve bui heb, pak ik de handleiding erbij zodat ik toch wat meer over het apparaat te weten kom, 95 % van de handleiding kennen we allemaal, maar net die 5% kan soms erg handig zijn. Dus als je tijd hebt LEZEN die handel! Overigens.....sinds ik met synthesizer bezig ben lees ik weer handleidingen, daarvoor nooit, rtfm 8)

Wel lezen !

Wel lezen !

Handleidingen moet je gewoon lezen... eigenlijk al voordat je het apparaat in je bezit hebt. Veel mooie, handige, leuke features blijven vaak verborgen als je niet effe leest hoe een apparaat werkt (of behoort te werken).

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan apparaten die geen uitleg behoeven.. maar hoe complexer de apparatuur (ik vergeet nooit mijn gestoei met de Microwave II).. hoe meer typische 'RTFM' informatie je nodig hebt om het maximale uit een bak te kunnen halen.

PS: Wat ik me net even bedenk.. ingewikkelde apparatuur (met menu's.. submenu's.. opties.. subopties.. etc.) niet fijn vinden en (liever) geen manuals willen lezen zijn in mijn ogen twee heel verschillende dingen!

Grappige reacties.

Misschien maakt het ook uit of je vaker zo'n synth hebt lopen uitpluizen want volgens mij is het gaat het steeds makkelijker.
En natuurlijk helpt het ook wel als je zowieso weet wat LFO,VCA,VCO,ASDR,EG,ALG en wat al niet meer is.
Maar beyond de manual wil het ook wel eens voorkomen dat er iemand iets bedenkt waar niemand anders zo snel op zou komen. En als je gelukt hebt zit er dan ook wel eens een tutorial of iets anders bij wat je beter op weg helpt dan een droge saaie manual.

FM synthese of wavestepping van de wavestation, wavetable of kawai additieve synthese zijn al wat pitterige onderwerpjes. Dan moet je een techneut zijn om dat een beetje door te krijgen. En misschien dat zoiets qua gebruik/aanschaf kan afschrikken (of juist niet).

En af en toe kom je een dikke vette bug tegen die dus ook niet in de manual staat maar dan wel weer irritant genoeg is om of iets onmogelijk te maken of je super onhandig moet gaan doen om er omheen te werken.
Dan kan zoiets proberen uit te leggen aan de winkelier ook wel eens een onterrechte RTFM opleveren. (da's op zich ook een uitdaging om een verkoper een technisch verhaal te laten begrijpen)

Maar misschien dat eigenlijk het gebruikersgemak staat voor de moeite die de bedenkers van het apparaat erin hebben gestoken om de zorg die ze aan het produkt hebben besteed. Met die insteek lijkt me de opmerking dat iets wat te onhandig werkt meestal niet de moeite waard terrecht.

Een 303 bijv. werkt eigenlijk best wel logisch en is wellicht een van de redenen dat hij de tand des tijds heeft doorstaan. En het is geen apparaat om de manual bij door te nemen. Gewoon scheuren met die bak. ;)

Euuum niet echt. Ik heb nu 2 weken een 303 maar ik kon 1 twee drie niet een pattern programeren. Na het lezen van de manual wist ik dit nog niet. (ik weet t ben een beetje dom) maar er was geen logica in te vinden. Johnny heeft me erdoor heen geholpen. En toen bleek hoe simpel t was. Dit geld trouwens voor al mijn oude spullen. Gelukkig zijn de nieuwe hanldeidingen wat beter. (ook al moet clavia nog veeeeeeeeel leren)

Een echte 303 is gewoon niet zo makkelijk als een rebirth 303 te programmeren.

Eerst de handleiding doorlezen en dat met de handleiding in de hand alle functies even nagaan

Yep, dat doe ik altijd.
Ik reis vaak met de trein en dan heb ik altijd lekker de tijd om de handleiding door te lezen. Vooral die ouwe Japanse zijn sosm best geinig om te lezen.

Maar volgens mij ben ik van de weinigen... ;)

Handleiding

Handleiding

Ik heb een vaste volgorde voor nieuwe synths:
1 Eerst helemaal de handleiding doorlezen (het apparaat blijft in het plastic!)
2 Apparaat uitpakken, beetje freeweheelen, presets langs etc.
3 M'n vaste testsound programmeren: een klassieke zaagtand-sweep pad maken (filtertje volgt lfo en/of envelope, lage tonen helderder dan hoge, cuttof op de mod-wheel etc. etc., vrij simpel allemaal...)
Is altijd goed om er achter te komen hoe het apparaat werkt; de handleiding ligt er dan naast. Bij studioapparatuur hetzelfde verhaal (behalve stap 3 natuurlijk). Ik laat het apparaat ingepakt zitten tijdens het lezen, omdat ik van mijzelf weet dat ik er anders niet vanaf kan blijven!
Bovendien, als je al een paar apparaten kent, dan is zo'n nieuwe synth of apparaat vaak een gedeeltelijk vertrouwd verhaal. Dus heel veel tij hoeft het niet te kosten.

OOK MIJN HARTEKREET: RTFM
Ik vind dus dat iedereen eigenlijk de handleidingen moet doorlezen! Ik krijg vaak vragen die gegarandeerd duidelijk in de handleiding staan uitgelegd. Ik ken iemand die het vertikt om de handleiding te lezen (is voor sukkels zeg ie dan) hij wil allerlei dingen doen, maar dat lukt deze sukkel natuurlijk niet (en hij weet dat het wel kan...). Ik vind dat erg dom en kortzichtig. Zeker als hij mij dan gaat lastig vallen met vragen waarop ik het antwoord ook niet helemaal weet (gaat idg om een karma).

Re: Handleiding

Re: Handleiding

Origineel geplaatst door rejo
Ik heb een vaste volgorde voor nieuwe synths:
1 Eerst helemaal de handleiding doorlezen (het apparaat blijft in het plastic!)

Dat is de meest achterlijke regel die ik ooit heb gehoord. Sorry dat ik dit zeg.

Dus ik heb net mijn alesis andromeda gekocht en ik ga de handleiding van 500 pagina's doorlezen.

Hoi mijn handleiding uit ik ga mijn synth uitpakken. (2 weken later ofzo ivm met tijdgebrek die de meeste hier kennen)

Aansluiten en............ GVD doet ie t niet. Hee maar hij ligt al twee weken thuis en nu moet je m nog terug brengen ook. En weer een week wachten.

Dus eerst aansluiten en dan manual lezen.

Handleidingen zijn echt wel relax. Bijna alle handleidingen van Doepfer heb ik al eens doorgelezen om te kijken of het iets voor me was. (Regelwerk, MAQ-16 bijvoorbeeld) Het fijne van doepfer is dat ze allemaal online staan! Verder heeft de A-100 de mooiste handleiding allertijden. (samen met de Nord Modular handleiding) De handleiding van een Yamaha TX81Z is gewoon TE eng! :)
Verder lees ik veel handleidingen van mijn apparaten in de trein, zodat ik veel leer van een synth zonder hem aan te hoeven raken. Ik ervaar vaak dat ik een apparaat niet volledig benut als ik de handleiding niet volledig gelezen heb ( bijvoorbeeld van de MPC2000xl). Ik speel dan met een apparaat en blijf dan hangen op een bepaald type geluid of gebruik, terwijl hij waarschijnlijk veel meer functies heeft.
Natuurlijk moet een apparaat ook zonder handleiding te bedienen zijn.. ( Daarom heb ik ook geen Yamaha ) Maar een apparaat mag wat mij betreft best meer in huis hebben. ( bijvoorbeeld de Simmons SDE )

Maar nu eventjes een vraagje aan mensen die zeggen dat een manual onzin is: Wie kan er iets met een Oberheim Cyclone zonder manual? :D

mijn volgorde is:

kom thuis met een nieuwe synth en de doos ed is er al onderweh afgerukt, de syudio is al voorbereid op de komst van het nieuwe wonder..

Snel naar boven renne, doos achterlatende, stekker erin, midi erin, audio erin, en de eerste 10 uur niet achter weg lopen.

Daarna ff rustig mediteren en bijkomen van de vele orgasmes die er uit voorkomen en thats it.

bij mij gaat de handleiding nog niet eens uit het milieu-onvriendelijke plasic, die blijft in de doos achter.

Na een aantal dagen toch maar eens kijken omdat je ergens hebt gedrukt en dat ie niet meer doet wat jij wil.

en dan zie je die handige patchlijst en denk je shit, had ik de handleiding toch maar meegemomen.

Ik ben ook van het soort "eerst klooien, dan later nog ff de handleiding lezen als je d'r wat aan denkt te hebben". In bed bladeren of even iets opzoeken als je iets niet snapt. Je kan je nieuwe aanwinst toch geen seconde langer dan strikt noodzakelijk in de doos laten zitten?

Meestal valt er wel iets extra's te ontdekken door de handleiding te lezen. Ik heb bijvoorbeeld het midi-gedeelte (behalve Clock) van m'n MPX-100 veel te lang links laten liggen. Realtime parameters besturen over midi, patches selecteren met Pchange nummers en 'n patchscript, heel handig allemaal.

Maar het ligt 'n beetje aan het apparaat; m'n S5000 heb ik zonder handleiding gekocht, en de pdf hanldeiding heb ik ongeveer 2 keer ingekeken. Ik had daarvoor 'n S2000, en die S5000 is dan echt compleet idiot-proof.

Maar m'n TX81z bijvoorbeeld had ik echt niet gesnapt zonder handleiding. Trouwens, ik snap 'm eigenlijk nog steeds niet!

Back