Handleidingen, wat mot je ermee

Een vriend van me kocht een samplertje (zoom samplertrack). Handleiding gooide-die weg. Twee weken later was ik op bezoek. Zat-ie net een loop te samplen:

hij zette z'n platenspeler aan;
drukte op 'rec' als het begin van de loop voorbij kwam;
drukte weer op 'stop' aan het einde van de loop;
ging-die 'm terug luisteren - bleek niet strak te zijn;
wat denk je? wiste hij de sample en begon opnieuw!

'k heb 'm toch maar de handleiding aangereikt...

-- HanzZ

Als ik een studioapparaat koop (zoals mijn buizen pre-amp die volgende week komt) neem ik niet de moeite de manual te lezen. Ook bij EQ's, compressors etc begin ik er niet aan.
Allemaal "waste of time".

Maar bij apparaten die complexer te editten zijn, neem ik hem er na een tijdje spelen wel altijd bij. Vooral bij apparaten als mijn Korg WaveStation SR en zeker mijn cheapo Behringer Virtualizer ben je zonder handleiding echt nergens.
De handleiding pak ik meestal dan meteen bij het hoofdstuk over datgene wat ik op dat moment wil proberen. Structureel doorlezen van A tot Z doe ik sowieso nooit. Veel weet je meestal inderdaad al wel. Vooral bij studio-apparatuur.

Ik installeer de boel en begin dan op pagina 1 van de handleiding. Stuk voor stuk probeer ik alles dat er in vermeld staat uit op het apparaat. Wanneer dit op de duur te vermoeiend wordt, ga ik op mijn bed lekker doorlezen. ik vind het fantastisch om een apparaat helemaal van buiten te kennen en perfect weet wat je ermee kan. Lijkt me trouwens logisch eigenlijk, je verliest altijd aan mogelijkheden als jke niet helemaal weet wat hij kan.
Mijn voorliefde voor ingewikkeldere apparaten (microwave, morpheus, hopelijk binnen een tijdje Z1) draagt er ook toe bij om mijn kennis van verschillende synthesemogelijkheden uit te breiden.
Het lijkt me dat hoe ingewikkelder een apparaat, hoe meer mogelijkheden hij kan bieden. Bij simpelere bakjes weet je al gauw welke sound je ermee kan bereiken, maar dikwijls gaat hij ook niet verder dan dat. Wat niet wil zeggen dat ze minderwaardig zouden zijn.
Synthese is boeiend en wil er zoveel mogelijk van weten.

Solex (wie kent 'r niet) gebruikt naar eigen zeggen bij elke plaat nieuwe apparatuur. Ze gooit de handleiding gelijk weg en gaat aan de slag... haar manier van nieuwe muziek maken... klinkr interessant maar ik zou het niet kunnen... maar goed zij heeft wel een leuk contact en ik niet... boehoehoe

-- HanzZ

Origineel geplaatst door Pjotr G
Ik ga gelijk aan de slag en dan s'avonds als ik in bed lig bij wijze van avondlectuur ff de manual doorploegen....heb je gelijk antwoord op al die vragen die je al tweakend kreeg..

Nou ja soms moet je wel met de manual in de hand beginnen...zoals bij mijn emu sampler....toch maar gewoon t tutorial gedaan (wat resulteerde in een koele geloopte Pjotr mannenkoor patch)

Mee eens!!!!

Eerst proberen en als het niet lukt kom je daar in bed wel achter als je de handleiding aant lezen bent!:gaap:

Met deze manier creeer je 's avonds ok weer nieuwe ideeen voor de volgende dag ;)

Ik dacht van laat ik de handleiding van de DX7 eens lezen. Ben ik 5 uur mee bezig geweest en hij is nog niet uit. Ik ga het maar gewoon proberen en lekker alle knopjes indrukken. De handleiding zegt immers:

Je kunt gerust op alles drukken. Je krijgt dit keyboard toch niet kapot.

Daar houd ik ze aan.

hihi.. Ik had laatst iets grappigs met een vriend van me die een Zoom samplertje had.. Hij had nog nooit geprobeerd om de samples met de Smardcard erin te zetten. Dus ik op de compu een paar samples erop geramd, maar de Zoom vertikte het om de samples te lezen. Wij de handlijding erbij gepakt.. Lezen, lezen, lezen.. Na etterlijke uren kwamen we dit tegen:

blablablablabla...

[smallprint]
Tip: it is convenient to use samples with following numbers and.. blablab blabla...

Blijkt dus dat je samples moet nummeren van 00.wav tot 99.wav! Grrrr, heeft de hele avond gekost..

Arv

Re: Re: Handleiding

Re: Re: Handleiding

Origineel geplaatst door Twin-x

Dat is de meest achterlijke regel die ik ooit heb gehoord. Sorry dat ik dit zeg.

Geeft niks! Dit is me wel vaker gezegd :)
Maar het resultaat is wel dat ik nog nooit iemand iets heb moeten vragen hoe iets werkt... ;)
(ik weet gewoon dat als ik direct aan de knoppen ga zitten, ik die handleiding nauwelijks meer aanraak... Ik lees de manuals meestal ook niet 100%; 1/4 is toch allemaal obligate info: zorg dat het apparaat niet in de zon staat(...) met de depth-rate kan je (...) , een filter is (...).
Maar ja, als kind al kon ik een chocoladeletter rustig twee weken laten liggen...8P

Maar je komt ook mooie dingen tegen in een manual.. eventjes een voorbeeldje:

Waldorf RackAttack: "TR-808 Side Stick.. The TR-808 Side Stick (called RS on the 808, which stands for Rim Shot) sound is very tricky: although it consists of only two oscillators running through an amplifier and a high pass filter, the sound is very complex. This comes from the fact that one oscillator seems to "cut" the other oscillator and that the VCA is used to add high harmonics. How Roland did it is something only they and maybe a handful of people know. If you happen to be one of these people, let us know!"
Kijk, dit vind ik grappig...

voordat ik een apparaat koop heb ik de handleiding als het kan al helemaal gelezen....dat zegt nl veel meer over een apparaat dan reviews en marketingblurbs.....ja ik ben een echte handleidingen freak..gelukkig kan ik soortement van snel-lezen dus ik pak alleen de nuttige dingen eruit....

het helpt me echt, ik weet vantevoren dingen over apparaten waar anderen na 3 jaar gebruik van het apparaatje verbaasd over staan..simpel omdat ze nooit de handleiding hebben gelezen...

Olaf

haha, heb nu net 2 weken de RS onder me vingers en heb slechts 3 pagina's van de handleiding gelezen ;) en wel die waarin staat hoe je de simmen en expantions erin kan rossen !!!

misschien dat ik hem nog eens ga doorkijken als ik iets tegenkom waar ik echt niet achter kom, maar nu eerst de nieuwe live act inprogrammeren (wat een rotwerk met die songs, styles, scenes, patterns, chains & sections)

ben ik trouwens de enige die een klerehekel heeft aan PDF manuals?
onhandige rotdingen vind ik het, het lettertype is altijd te klein of zo groot dat je na elke zin moet gaan zitten scrollen en bovendien kan je m alleen achter je compu lezen ipv lekker in bed of buiten in de zon :biertje:

PDFs regeren! Lekker uitprinten en gaan! :)

okee, da's waar... als ik nou ook nog een printer had was het inderdaad wel te doen :)

Ik heb mijn Z1 nu al 2 jaar en ik begrijp de helft van de manual nogsteeds niet. Ga vanavond voor de 12e x proberen dat ding te lezen. :geslaagd:

Ik heb al jaren de DSS1 van korg , zonder manual is het bijna niet te doen.
Ben al een tijdje opzoek naar een handboek in PDF formaat of een copy van
het manual.

Origineel geplaatst door Digimod
Ik heb al jaren de DSS1 van korg , zonder manual is het bijna niet te doen.
Ben al een tijdje opzoek naar een handboek in PDF formaat of een copy van
het manual.

Hmmm, ik zal eens kijken of je aan zo'n manual kan helpen. Ik heb een tijdje terug een DSS-1 gerepareerd en daar zat de handleiding bij. Ik wilde toch nog een keer langs de eigenaar, dus dan wil ik die manual ook wel voor je kopieren.

Dat zal mooi zijn , Alvast bedankt.
De kosten voor het kopieren betaal ik natuurlijk.

Ik hoor het wel.....

Back