gedachten over live arrangeren van reason

olafmol

[EXPANSIONS]
ik heb een broertje dood aan blokjes schuiven ed.......dus net als veel andere muzikanten heb ik het probleem dat ik redelijk snel en spontaan een idee kan opnemen in een loop van 8 of 16 maten, maar als ik daar dan mee moet gaan arrangeren begin ik na 5 minuten te huilen van saaiheid en kap er weer mee....zo heb ik nu dan een collectie van circa 79.512 loops en ongeveer 3,2 afgemaakte nummers.... wat ik bij mezelf merk is dat ik het wel leuk vindt om live een arrangement te maken, dus met bv een RM1x of RS7000, of in Reason met midi controllers en het keyboard....on the fly dingen muten en solo'en, effecten erin knallen, filters op en dicht, envelopes vernachelen etc.etc.... mijn idee is nu om dit wat verder uit te werken in een werkmethode zodat ik wat meer ideeen kan uitwerken in complete arrangementen zonder saai met blokjes te moeten gaan schuiven......

wat heb ik nu bedacht: ik wil in reason alle gebruikte devices via rewire naar mijn Rewire VST host sturen, om ze daar vervolgens apart op te nemen naar broadcast waves, inclusief submixes en effect-returns...op deze manier krijg ik in audio een compleet live multitrack arrangement binnen waar ik dan vervolgens verder mee kan werken mocht ik dat willen of nodig vinden....

ik heb dus silverspike tapeIT2 gekocht, een VST plugin die je als insert kunt gebruiken en die automatisch broadcast waves kan opnemen......

stap 1 is om in reason een soort van default setup te maken waarmee ik makkelijk alles kan rewiren naar de rewire host.....het probleem is echter dat ik er altijd een reason mixer tussen moet zetten omdat ik die veelvuldig gebruik om kanalen te muten en solo'en, en dat wil ik dus wel op kunnen nemen.....dus de rewire connecties moeten *NA* de mixer komen...helaas heeft de reason mixer geen direct-outs per kanaal, alleen maar 4 aux sends, een chain-output en een main mix out..... ik denk dus dat ik de aux sends moet gebruiken om per mixer 4 devices naar de rewire outs te kunnen sturen....tenzij ik natuurlijk mono devices ga gebruiken, dan kan ik er 8 naar rewire out sturen per mixer....ik mis dan helaas wel de effect-sends en returns.....

in mijn rewire host maak ik per 2 rewire kanalen een stereo group-channel aan en pleur daar als laatste insert de tapeIT2 plugin in om op te kunnen nemen.......klaar is klara....

iemand hier nog suggesties/gedachten over?

Olaf

Is het dan niet handiger om per sound een mixer te nemen en de main out per mixer naar een rewire kanaal te sturen? Of heb ik je verhaal niet goed begrepen ..

Reason hosten in Cubase SX.

Alle reason midi kanalen doorsluizen naar midi controllers. Knoppen, draaiknoppen, keyboard.
De learn functie van Reason zo veel mogelijk gebruiken.
En deze automation in Cubase zelf opnemen. Editten gaat 100x beter in cubase dan in Reason IMHO.

Rewire heeft 64 kanalen die je in cubase allemaal kunt automatiseren plus losse FX.

Je hoeft niets met je muis te tekenen en kan alles on the fly doen.
Het enige wat je moet doen is de midi CC's aan je Reason in te stellen, maar dat moet je ook met samplers synths etc.

Origineel geplaatst door fuse
Reason hosten in Cubase SX.

Alle reason midi kanalen doorsluizen naar midi controllers. Knoppen, draaiknoppen, keyboard.
De learn functie van Reason zo veel mogelijk gebruiken.
En deze automation in Cubase zelf opnemen. Editten gaat 100x beter in cubase dan in Reason IMHO.

Rewire heeft 64 kanalen die je in cubase allemaal kunt automatiseren plus losse FX.

Je hoeft niets met je muis te tekenen en kan alles on the fly doen.
Het enige wat je moet doen is de midi CC's aan je Reason in te stellen, maar dat moet je ook met samplers synths etc.

het probleem(?) is dat ik in loopmode wil werken..dus gewoon de 8 of 16 bars laten loopen, en toch daar een compleet XX minuten durend gemultitracked live arrangement van kunnen opnemen....als ik het goed herinner wordt dan ook al mijn automation data in een loop opgenomen, die zichzelf dus de hele tijd overschrijft...

kan ik wel gewoon de midi tracks in de reason sequencer laten lopen? en dan puur de automation vanuit nuendo (in mijn geval) opnemen? dan moet ik toch nog steeds de audio via rewire naar nuendo laten lopen om het op te kunnen nemen in losse audio tracks...

Olaf

Effe denken hoor. Volgens mij kon je niet Reason laten loopen en Cubase niet.
Maar wat ik altijd doe is reason die 8 of 16 maten exporteren naar midi file.
Dan moet je wel eerst alle sporen in Reason zelf aanmaken. Dus ook die van de step seq enzo.
Dat importeren in Cubase en dan de goede kanalen/instrumenten instellen.
En als het irritant is de overtollige midi data eruit slopen. (die wil nog wel eens in de weg zitten)
Die blokjes kun je dan even snel arrangeren, zo spannend hoeft dat niet te zijn.
Maar daar overheen gewoon de automation opnemen. Of als je wilt op een apart midi kanaal.
Dan kun je ook die 8 of 16 maten ghost copy van maken en dat tot 500 maten door laten lopen of zo en dan via je automation met volume in/out faden of muten.

Pleur je alles in een groep track dan kun je daar ook me knippen en plakken en zo alle goed gelukte stukken bij elkaar zoeken en daar weer mee verder gaan.

Kun je nog verder gaan en de tracks die je wilt bewerken bouncen en daar je wrede knip en plakkunsten op loslaten en dat erbij mixen. Misschien niet zo live maar wel handig als je teveel CPU loopt te slurpen.

het probleem zit em in het feit dat je zowel in reason zelf als in een rewire host die je als midi sequencer gebruikt per midi track alleen maar naar 1 reason device kunt sturen..je kunt dus niet tegelijkertijd voor meerdere verschillende devices midi data doorsturen.....je kunt het wel opnemen.......maar het terugafspelen werkt dan niet....

Olaf

er zijn 16 midi kanalen
zoals fuse zegt is midi file een manier
in principe kan je dus 16 dingen vanuit
cubase/nuendo aansturen.
wat je nou wil en waarom op
die manier.
doet me denken aan dat andere grote licht
die het te gek vond dat je redrum
kon gebruiken om te stepsequencen
nooit de matrix gezien?
rtfm denk ik dan....

Loopen in Cubase gaat wel hoor (in rewire mode), je moet SX gewoon updaten naar versie 1.5 denk ik.. ;)

Ben ik nou gek?

Als je rewire aan hebt staan komt elk Reason apparaat onder aan het lijstje met midi outputs te staan. Dus niet kanalen of zo. Je kunt dus alles in Reason via midi in Cubase aansturen. Zelfs de mixer. Al vanaf SX 1.0 en Reason 2 hoor. Daarom werk ik ook zo graag met beide samen plus Live. Dan kun je alles wat je maar in je koppie krijgt.
Nou ja een stepsequencer in Cubase zelf zoals die van Era is dan het toefje.

Origineel geplaatst door technosoul
er zijn 16 midi kanalen
zoals fuse zegt is midi file een manier
in principe kan je dus 16 dingen vanuit
cubase/nuendo aansturen.
wat je nou wil en waarom op
die manier.
doet me denken aan dat andere grote licht
die het te gek vond dat je redrum
kon gebruiken om te stepsequencen
nooit de matrix gezien?
rtfm denk ik dan....

ahum....ik ben al vanaf versie 1 betatester van reason, dus die manual ken ik van voor naar achter ;)

het gaat mij erom dat ik in 1 go bv 10 verschillende devices via midi kan bedienen en opnemen...dat kan dus niet in reason omdat je maar 1 sequencer track aan 1 device kan koppelen, ook al gebruik je die sequencer track puur voor automation....verder kan het dus ook niet zomaar in een rewire host, omdat je daar via midi over rewire *ook* met die restrictie van 1 device zit....... wat blijkbaar wel een optie zou zijn is om voor elke device een aparte sequencer track aan te maken in de rewire host en deze allemaal tegelijk op te laten nemen.....daar ga ik dus ff mee kloten

Ben ik nou gek?

Als je rewire aan hebt staan komt elk Reason apparaat onder aan het lijstje met midi outputs te staan. Dus niet kanalen of zo. Je kunt dus alles in Reason via midi in Cubase aansturen. Zelfs de mixer. Al vanaf SX 1.0 en Reason 2 hoor. Daarom werk ik ook zo graag met beide samen plus Live. Dan kun je alles wat je maar in je koppie krijgt.
Nou ja een stepsequencer in Cubase zelf zoals die van Era is dan het toefje.

ja dat lijstje klopt....maaaaaaaarrrrrrrrrrrrrrrrr...........ik moet dan dus voor elk reason device dat ik wil automaten een aparte midi track aanmaken in de rewire host.......maargoed..1 keer doen en daar een standaard template van maken en ik moet een heel eind komen lijkt me....en dan al die midi tracks tegelijk op record zetten....

Ik wil wel een keer een workshop Cubase en Reason geven hoor. :D

Ik wil wel een keer een workshop Cubase en Reason geven hoor. :D

ik werk niet met cubase :duivels:

dat je manual van 1 van voor naar achter kent
is me duidelijk
die van 2.5 moet je lezen.
dus heel je midi verhaal in nuendo halen
rewire heeft 254 kanalen
lijkt me toch geen probleem
1 device restrictie lijkt mij onzin
heb zelf meermaals
redrum,subtractor en rex tegelijk gebruikt.

Origineel geplaatst door technosoul
dat je manual van 1 van voor naar achter kent
is me duidelijk
die van 2.5 moet je lezen.
dus heel je midi verhaal in nuendo halen
rewire heeft 254 kanalen
lijkt me toch geen probleem
1 device restrictie lijkt mij onzin
heb zelf meermaals
redrum,subtractor en rex tegelijk gebruikt.

1 device *per* sequencer track restrictie... ik ben er nu dus achtergekomen dat ik gewoon per device dat ik wil automaten een sequencer track moet aanmaken en die allemaal tegelijk moet laten recorden.....ik wilde gewoon in 1 sequencer track alles tegelijk automaten...dat kan dus niet..

helaas de 2.5 manual ook flink moeten doorspitten tijdens het beta-testen :engel:

olaf doe alle midi in nuendo.
ik zelf ga echt die idiote programmering niet in
reason doen.dat is namelijk het slechte aan reason.
als je alle kanalen per rewire wilt verdelen
doe dat via de patchbay in reason
en nuendorewire
let op ....
volgens mij geeft dat wel save problemen
in verband met rewire
hoe en wat weet ik niet meer.
voor mij is reason een geluidendoos
als alle andere progs/synths
ik hoop dat het je lukt...suc6

IK WORDT GEK!

ik kan in nuendo (itt to de reason sequencer) dus wel meerdere midi tracks tegelijk opnemen, MAAAAARRRRRR met midi over rewire kan je niet zelf de learn mode van reason gebruiken, maw: alleen de default midi controllers worden gebruikt, en daar kan je nix aan veranderen.....dus ik kan bv al niet eens meer een mute button op de mixer aan en uit zetten, kan alleen maar ingedukt houden middels een note-on, bij note off gaat ie weer uit....en als ik bv midi CC 74 draai beginnen zowel de EQ instellingen als de filtercutoff van een Dr.Rex die ik ook tegelijk wil automaten mee te veranderen.....zelfs als ik puur op de midi bus-structuur van reason werk doet ie dat!!! AAAAAAAARGHH!! dat betekent dat ik volgens mij toch maar met die rewire na de mixer aux en tape it als inserts moet gaan werken om te doen wat ik wil doen.......ga gelijk mijn connecties bij de propellerheads ff hiervan op de hoogte stellen, kunnen ze mooi meenemen bij reason 3......:duivels:

in de FAQ staat:

"1. Use an unassigned CC number for the parameter that you wish to control.
2. Set the MIDI controller to transmit on a another MIDI channel, i.e. not the same channel as the actual keyboard is using. "

optie 1 is niet echt een optie...want ongeveer alle gangbare CC's zijn wel toegekend aan het een of het ander..maar optie 2 begrijp ik niet echt helemaal.....of moet ik dan via de midi bussing in reason elke device aan een aparte midi channel toekennen, en vervolgens GEEN midi over rewire gebruiken maar gewoon de midi bussing?

na wat verder kloten is het me nu gelukt om alle midi controller data op te nemen zonder dat niet-gewenste knopjes en schuiven ook meeveranderen.......grote nadeel is nu echter dat ik dat allemaal gewoon in 1 track kan/moet opnemen, maar dat ik vervolgens al deze opgenomen data moet opsplitsen per device en dit verplaatsen naar de midi sequencer track van het te automaten device.....niet echt prettig werken dus.....maar wel ff handig om te weten hoe je toch alle automation data kan archiveren mocht je het nog nodig hebben...... voor nu ga ik dus met de rewire/tapeIT oplossing werken, plus een extra midi sequencer track om alle automation data in op te slaan voor evt later gebruik..

Back