flightcase materiaal

Synthesist

Getoetst lid
Mijn spulletjes hebben flightcases nodig en een vriend van me en ik gaan deze zelf maken. Alleen, waar koop ik dingen als metalen strips, hoekpunten, vergrendelingen en handvaten? We gaan de flightcases waarschijnlijk maken van 10mm dik MDF, dat is wel stevig genoeg toch?

Bij Conijn in Eindhoven is al dat spul te krijgen. Misschien ook te bestellen ter verzending? (vanuit Hengelo daarheen rijden is geen pretje natuurlijk...) In ieder geval, zie hun site. Er zijn er vast meer zoals Conijn (in Apeldoorn zit toch een filiaal van Feedback? Hebben ze daar niks? Hoewel ik er niks van kan vinden op hun site...).

Hohoho wat hoor ik daar?? Je gaat je flightcases maken van 10mm MDF???!!!

MDF is totaal ongeschikt om flightcases te maken! Tenzij je graag wilt dat je case waar je veel tijd in gestopt hebt na een gig of 5 op een kartonnen doos gaat lijken (en ook de eigenschappen van karton gaat krijgen).

Als je een flightcase gaat bouwen MOET je multiplex nemen (of echt flightcase-hout, d.i. multiplex met een HPL laag erop (= zeer harde kunststof laag), maar dit is nogal moeilijk te vinden). Je hebt berken en meranti multiplex (en nog wat soorten, maar de twee bovengenoemde die zijn de meest voorkomende soorten en zeer geschikt om een flightcase mee te bouwen). 10 mm is meer dan voldoende, 7 of 8 is ook goed.

Multiplex is zeer sterk, gaat ook veel minder door buigen dan MDF. Maar de belangrijkste nadelen van MDF is dat het vocht opneemt (als dit gebeurt is het materiaal zo goed als waardeloos) en dat het zeer zwaar is in vergelijking met multiplex. Zeg nu zelf, je wilt toch geen case van 20 kilogram? (dit is natuurlijk afhankelijk van de groote van je case maar ik zeg dit maar even ter illustratie).

Je kunt misschien zeggen dat multiplex als nadeel heeft dat het splintert bij het zagen, maar dit doet niet ter zake bij het bouwen van flightcases omdat over alle hoeken toch profielen komen. Van de randen zie je dus niks.

Als ik van jou was dan zou ik alles op maat laten zagen. Dit kost echt niet veel. Hier een voorbeeldje van een case die ik zelf gemaakt heb (deze case staat op zolder tegenwoordig):

http://studweb.hogent.be/~023314sv/1.jpg
http://studweb.hogent.be/~023314sv/2.jpg
http://studweb.hogent.be/~023314sv/3.jpg
http://studweb.hogent.be/~023314sv/4.jpg

De duurste kost is de fliteware (aluminium profielen, bolhoeken, ...). De kostprijs van het hout zelf is echt een peulenschil (dit kosste mij nog geen 10 euro, en ik heb alles op maat laten zagen). Het is 7 mm dik en zeer sterk, ik kan hier gerust gaan opstaan en er op springen kan ook (al zou ik voor springplezier eerder een springkasteel of trampoline adviseren). Het hout zakt niet door, en ik weeg toch rond de 75-80 kilogram schat ik. Ik heb de case in elkaar geknutseld met houtlijm en spijkertjes.

Als je klaar bent met het bouwen van je case (zonder de fliteware), dan kun je je doos beitsen (zoals ik gedaan heb, 2 lagen), je kunt het schilderen, lakken, je kunt er ook zo'n zwart of ander gekleurd laagje op kleven, kortom de mogelijkheden zijn legio. Je kunt je case natuurlijk ook niet bewerken en "puur natuur" laten maar dat zou ik niet aanraden. Als het hout gaat rotten... :r

Als de verf/beits droog is of het plaklaagje is aangebracht dan kun je de fliteware bevestigen, dit is veruit het meeste werk, tenzij je misschien een pneumatische popnageltang hebt. Als je alles met de hand moet popnagelen dan doet dit wel zeer aan het handje na een tijd.

Veel succses.

Bij musikproduktiv kan je alle onderdelen bestellen.
Ik schrok de eerste keer trouwens wel van de prijzen van de onderdelen. Maar 8-9 euro (in guldens leek het meer) is voor 1 butterfly slotje erg normaal.
Flightcase hout is trouwens in tegenstelling tot multiplex schreeuwend duur, ik geloof een Eurootje of veertig per vierkante meter.
Bij musikproduktiv kan je trouwens je cases ook naar wens laten maken, en ik geloof dat dat uiteindelijk voordeliger is dan zelf bouwen (tenzij je inderdaad voor een andere houtsoort kiest) en alles is dan netjes aan elkaar genageld en degelijk bekleed van binnen (als het om instrumentkoffers gaat althans).

Hengelo? Denk dat je naar Denekamp moet: Niehoff Deze hebben alles op voorraad en kunnen ook zagen.

Laten bouwen is echter ook een optie. Bijna niks duurder dan alle losse onderdelen bij elkaar. Vooral zwarte verf en lijm voor het schuim enzo koop je per liter, terwijl je vaak minder nodig hebt. Bovendien is de kwaliteit van de zelfbouw (zeker bij de eerste keer) een stuk minder dan die van een ervaren bouwer.

Succes.

Maarten jij hier? MDF moet het klusje wel klaren. Nu nog een flightcase voor de Motif!:D

Origineel geplaatst door Progsounds
MDF moet het klusje wel klaren.

Heb jij mijn post niet gelezen misschien?

MDF is ongeschikt om flightcases mee te bouwen, waarom dat zo is heb ik hierboven al vermeld. Wat jij daar zegt is slecht advies. Niet verkeerd bedoeld, maar het is gewoon zo.

Nu ja als jij per sé een flightcase met MDF wil maken, moet jij vooral je gang gaan. Maar achteraf moet je dan niet komen klagen dat je case uit elkaar begint te vallen en/of dat je je telkens een breuk tilt aan die toch wel zware case.

Als jij je 17e nog wil halen zonder je rug aan barrels te hebben getilt is MDF absoluut geen oplossing. Alleen maar nadeel, psies zoals Steve 't zegt: duur, zwaar, slechte binding.

Zelf raad ik je aan om naar Aiber Audio te gaan: http://www.aiber-audio.nl/
Ze zitten in Eibergen da's een poep en een scheet vanaf Hengel.

Mijn ervaringen met die jongens zijn hartstikke goed, erg goedkoop (kon er zelf niet voor gaan bouwen) en degelijke kwaliteit. Er zijn er wel meer hier op het forum die daar kistjes hebben laten maken.

Bedenk wel dat je voor het bouwen van GOEIE flightcases veel speciaal gereedschap nodig hebt, alleen al het rechtuit zagen is een crime voor lange platen...

Als laatste heb je nog een alternatief in Hengelo zelf: Decilux aan de vosseboerweg op industrieterein Westermaat. Een kleine 10 jaar geleden heb ik daar wel eens wat laten maken maar dat was duur en slecht (pompnagels waren er naar een jaar al uit) Het kan zijn dat de kwaliteit en de prijs wat beter zijn geworden sinds de eigenaar (Jos) een doorstart heeft gemaakt na een mislukte fusie met ADN.

PS: mocht je een flightcase willen hebben voor weinig: heb er nog 1 in de schuur staan die niet meer wordt gebruikt. PB me maar als je meer wilt weten.

Yep, ook hier alleen maar goede ervaringen met Aiber. :)

Sowieso natuurlijk GEEN MDF gebruiken. Net als spaanplaat is dit geperst hout. Behalve een geringe sterkte heeft dit ook een zuigkracht van jewelste. Je zult echt een multiplexvariant moeten hebben. Multiplex heeft namelijk de eigenschap dat het veel stijver is, en in 2 richtingen krachten kan opnemen, omdat de lagen kruiselings over elkaar aan worden gebracht. (hout kun je maar in één richting belasten).
Met of zonder harde toplaag (formica) maar dit maakt niet zo heel veel uit. Een harde toplaag is duurder, maar heeft wel als resultaat dat het een stuk krasvaster is en het verder niet geschilderd hoeft te worden. Multiplex zonder toplaag voldoet net zo goed qua sterkte, maar moet je alleen nog even zelf verven, maar hier kun je weer mooiere dingen mee maken :) Wat betreft de dikte.... succes met het zoeken naar 10mm, want dat kan knap lastig worden. 9mm is namelijk een standaardmaat, en past goed op profielen van 9 á 10 mm.
Popnagelen is goed te doen, zolang het niet teveel wordt, want zeker voor flightcases wil je grote en sterke nagels hebben, maar je handen vinden dit na een tijdje idd niet meer zo leuk.
Wat betreft het zagen van hout hoef je je helemaal geen zorgen te maken. Ik kan dan toevallig netjes zagen omdat ik veel in de bouw werk, maar als je gewoon een lijntje trekt, en met een decoupeerzaag zaagt, mag je best flink "slingeren". Dit zie je namelijk toch niet meer als je de profielen eroverheen hebt aangebracht.

link voor profielen: new-line
links voor flightcases: http://www.cases2go.com/html/anvil_cases_construction.htm
Flite-Ware

Origineel geplaatst door Phony

Wat betreft het zagen van hout hoef je je helemaal geen zorgen te maken. Ik kan dan toevallig netjes zagen omdat ik veel in de bouw werk, maar als je gewoon een lijntje trekt, en met een decoupeerzaag zaagt, mag je best flink "slingeren". Dit zie je namelijk toch niet meer als je de profielen eroverheen hebt aangebracht.

Wat je dan wel vergeet is dat de constuctie door dat "slingerzagen" zwakke punten krijgt op de plekken waar pompnagels nog maar net een paar milimeter in het hout zitten. Daar heb ik, op het oog, mooie cases al eens een flinke scheur zien krijgen of dat het profiel er ineens afknapte. De meeste cases worden niet voor de sier gefabriekt.

Flightcases bouwen is vakwerk, goeie eigenbouw zie ik maar zelden.

Origineel geplaatst door The Q
Wat je dan wel vergeet is dat de constuctie door dat "slingerzagen" zwakke punten krijgt op de plekken waar pompnagels nog maar net een paar milimeter in het hout zitten. Daar heb ik, op het oog, mooie cases al eens een flinke scheur zien krijgen of dat het profiel er ineens afknapte. De meeste cases worden niet voor de sier gefabriekt.

Flightcases bouwen is vakwerk, goeie eigenbouw zie ik maar zelden.

Klopt ook helemaal hoor, maar ik bedoel alleen te zeggen dat je niet bang hoeft te zijn als je zelf niet kunt zagen, want dat het niet zo kaarsrecht hoeft. Slingeren mag best wel, ok, niet al te veel, dat zei ik er niet bij idd:stupid Gewoon niet teveel aan de randen nagelen in dat geval.
En idd, goede eigenbouw is niet zo makkelijk als het lijkt. Heb nu al een jaar m`n platenkoffer ruim intensief in gebruik, en ik ben er echt tevreden over. Alles helemaal naar mijn wens, zonder er al te veel aan uit te geven. 8)

PS: het is volgens mij popnagel in plaats van pompnagel ;)

Origineel geplaatst door Progsounds
Maarten jij hier? MDF moet het klusje wel klaren. Nu nog een flightcase voor de Motif!:D

Da's waar ook. Ga niet als eerste probeersel een flightcase voor een 25kg workstation maken. Koop dan alsjeblief iets wat door een pro gemaakt is en echt stevig is. Je moet er toch niet aan denken dat de hele handel uit elkaar lazert op het moment dat je aan het verschepen bent. Lijkt me een zeer vervelende bezigheid om al die toetsen bij elkaar te rapen...

Origineel geplaatst door Steven V
New-Line verkoopt geen profielen meer.

Hmm, ik zie het net ja, op de site staat:

Wegens ruimteproblemen (en onze onvrede met de huidige manier van distributie bij FliteCar) is het op voorraad houden van Fliteware producten stopgezet. Na de verhuizing zal het flightcase gebeuren opnieuw opgepakt worden (maar dan waarschijnlijk van een ander merk!).

Ik heb zelf ook genoeg flightcases gebouwd tijdens mijn stage.:D
We gebruikten er 2 soorten hout voor. 9mm MDF en hout met een plastic coating voor de speciale cases. De goedkope cases werden gewoon zwart geverfd met verf op waterbasis.
De aluminium strips zaagden we zelf op maat en de rest van de onderdelen kun je bij heel wat winkels krijgen.

Origineel geplaatst door Phony

PS: het is volgens mij popnagel in plaats van pompnagel ;)

CHECK!:eureka:
Komt door een vervelende stage begeleider van lang geleden die het ook steeds over poMpnagels had... Zal wel te maken hebben met de pompende beweging die je met de "analoge" tangen maakt

Back