Synthesizer-Hörtest (raad de synth)

Deze coole link mag best een schopje! :eureka:

Eh ja... ik dacht nog, daar krijgen we reacties op. :)

Het ergste is, ik heb net een half uur lang de hele contest uit het duits zitten vertalen, omdat het me wel iets leek om op dit forum eens te doen.

Ikke posten... en toen was dus opeens de tekst verdwenen.... :stupid
Misschien morgen, als ik weer zin kan opbrengen.

Leuk.

Als je 1 uit 45 scoort ben je wat mij betreft al een kei :halleluja . Ik snap best dat elke synth zijn eigen klank heeft, maar ook nog herkennen.... da's puntje 3874.

Voor mij is software van hardware herkennen al uitdaging genoeg. :)

(nOOb alert!)

Klopt natuurlijk, maar het is wel interessant vergelijkingsmateriaal.
Ik zal binnenkort eens een nederlandse vertaling op de site zetten, kunnen we er een synthforum.nl dependance contest opzetten (en dan alle resultaten doormailen)

Sorry, ik vind deze test niet echt geslaagd te noemen.
Volgens mij is er een grote algemene deler qua klankmogelijkheden op synthesizer gebied.
Als men dan telkens dezelfde sequence laat horen die nauwelijks gemoduleerd wordt (lichte lfo op de filter), dan is dat verschil idd niet of nauwelijks te horen.
Het karakter van een synth zit hem in de uithoeken van zijn bereik (hevig filteren (hp, lp, bp), super snelle lfo's, extreme modulatie routings,...) Op deze manier kan je het verschil digitaal/analogg echt wel beter onderscheiden.

Mijn mening.

Da's waar... maar ja, als je het sonische karakter van iedere synth volledig gaat uitbuiten valt er ook niets meer te vergelijken.

Ik vind het juist een leuk idee om het 'uitgekauwde' moog basje eens écht inhoudelijk te vergelijken, en voor de verandering eens niet te blijven hangen in 'deze is vet, die is vetter...' :)

Ach wat hebbie eraan? Wedden dat bestaat niet meer :halleluja

Op een of andere manier krijg ik nu de rest van de dag Jos Brink niet meer uit m'n hoofd 8D , bedankt.......
Ik hou het voorlopig maar bij het herkennen van geluid. Samples, fragmenten uit platen en intro's (vnl jaren 70 en 80, 1 seconde is genoeg) en da's voor veel leken errug irritant. En voor mezelfs soms ook al..... blijven piekeren waar die sample toch van is.......

Ik begrijp overigens dat de meeste zich wat genaaid voelen door de moeilijkheidsfaktor van deze hoertest....

Origineel geplaatst door sublib
Ik begrijp overigens dat de meeste zich wat genaaid voelen door de moeilijkheidsfaktor van deze hoertest....
dat valt reuze mee... het is steeds het zelfde stukje sequence, tsja daar schiet je niet veel mee op... nee laat dan de specifieke features horen van een bepaalde synth zoals arpeggio, portamento, hoeveelheid oscs etc.... maar dat was zeker net weer niet de bedoeling... nogmaals: absurd moeilijk dus om er ook maar 1tje te raden...

Maar uh... uh... het is toch ook helemaal niet de bedoeling om te raden wèlke synth het is?

Raten Sie, mit welcher Art Klangerzeugung die folgenden Hörbeispiele aufgenommen wurden!

Vertaling: Raad met wat voor soort synthese de voorbeelden werden opgenomen!
Dus: is dit een analoge synth, virtueel analoog of digitaal? (waarbij ik de laatste qua vergelijking minder interessant vind)
En dan gewoon kijken of het vooroordeel van "echt analoog is toch vetter" standhoudt...

erm...
ik had idd het duitse stukje text niet goed gelezen... was er ff te snel vanuit gegaan dat je idd het model moest raden...
ach so... aber dan word het idd een stukkie makkelijker om te guessen... :)

digitaal klinkt idd vaak wat glaziger, blokkerige meer (hoeft niet altijd nutuulk)...

Stond al ergens vermeld in een andere thread idd...maar wel leuke link!

Representatief vind ik 'm niet maar wel grappig. Ik raadde best veel verkeerd in ieder geval. De Pulse had ik wel 2 keer goed! :D

Meest indrukwekkend tussen al dat analoge geweld vind ik toch wel de microwave XT!

was idd verrassend, xt is vet! die creamware vsti modulars in het begin klnomken ook best ok!
vond de moog eigenlijk een beetje tegenvallen

ik maak kme klaar voor heavy beating!

ben deftig verschoten van de kwaliteit van die EMagic softsynths en ook de subtractor van proppelorheads(reason)
daarentegen die (half)analoge bakken vond ik er bij die ferm tegensloegen qua klank...(slecht geprogrammeerd??)

Als bassliner synthtest had ik er toch stiekem een TB303 (clone) of zo iets als een SCProphet5 of nog beter een

SC PRO ONE en dan krijg je zulke sounds te horen:

Attachments

• pro_simple_sequence_1.mp3
    347,8 KB · Bekeken: 86
Back