Synthesizer die niet als een synthesizer klinkt

Antois

Nieuwkomer
Dag mensen. Ik ben kersvers hier en weet niks af van synthesizers. Maar ik wilde er wel een gaan kopen. Bijvoorbeeld om videoproducties van geluid te voorzien.
Ik hou van natuurlijk klinkende (muzikale) geluiden en instrumenten. Ik zoek daarom een synthesizer waar je niet aan kunt horen dat het een synthesizer is. Ik wil er allerlei natuurlijk klinkende muziekinstrumenten mee kunnen weergeven maar het zou fijn zijn als ik er soms ook iets aan kan veranderen of toevoegen en dat ik er ook subtiele muzikale geluidspatronen mee kan produceren, drones bijvoorbeeld (muzikale drones). En wat interessante rafelige geluidjes, dat ook.
Polyfoon en akkoorden en meerstemmigheid zijn ook eigenschappen die me aanspreken, dat die dingen er ook op zitten.
Naar welke merken of modellen zou ik dan kunnen kijken? Het mag liefst niet meer dan 800 euro kosten.
Dank voor je tijd.

Als je een fatsoenlijke computer hebt kun je waarschijnlijk beter voor een software synthesizer als Omnisphere 3 gaan in combinatie met een MIDI controller. Dat is makkelijk te doen onder de €800 en dan heb je voor ongeveer 3 eeuwen geluiden om uit te kiezen, en dan kun je eventueel nog bijkopen als het toch niet genoeg is.

Ik weet niet wat je met natuurlijk klinkende geluiden bedoelt (instrumenten zoals piano's en gitaren?) maar als ik het zo lees denk ik dat je een workstation van bijvoorbeeld yamaha of roland zoekt.

Ik weet niet wat je met natuurlijk klinkende geluiden bedoelt (instrumenten zoals piano's en gitaren?) maar als ik het zo lees denk ik dat je een workstation van bijvoorbeeld yamaha of roland zoekt.
Ja precies. Zoals je de instrumenten hoort als je bij een concert zit: akoestisch en natuurlijk

Ik wil er allerlei natuurlijk klinkende muziekinstrumenten mee kunnen weergeven maar het zou fijn zijn als ik er soms ook iets aan kan veranderen of toevoegen en dat ik er ook subtiele muzikale geluidspatronen mee kan produceren, drones bijvoorbeeld (muzikale drones). En wat interessante rafelige geluidjes, dat ook.
Polyfoon en akkoorden en meerstemmigheid zijn ook eigenschappen die me aanspreken, dat die dingen er ook op zitten.
Deze misschien??

Volgens mij kon je vroeger in Logic (daw/muziekprogramma) een videospoor plaatsen. Dan kun je zien waar je beeld zit bij welk geluid.

Geen idee of dat er nog in zit, maar dan zou ik lekker ‘in the box’ blijven, met een controller zoals nap aangaf. In omnisphere zitten genoeg natuurlijke geluiden, die je kunt stapelen, vervormen noem maar op. Maar er zijn nog veel andere plug-ins, met hele orchestrale toestanden etc.

Dank voor jullie suggesties tot nog toe. En voor de warme welkoms. Ik ga op onderzoek uit. Hiervoor werd mij al geadviseerd om een Yamaha Tyros of Genos te kopen. Of een vereenvoudigde versie, een PSR-SX.
Die vind ik waanzinnig groot. Het moet véél kleiner maar wel met al die mooie natuurlijke geluiden erin natuurlijk. Dan is zo'n software-synthesizer met een midi-controller mogelijk een goed idee.

Ik heb zelf een Wavestate. Maar ik denk dat je voor jouw doel beter een Roland/Yamaha/Korg workstation zoekt, of een Nord die compatibel is met de Nord sample library misschien. Afhankelijk van hoe belangrijk je het vindt om makkelijk een geluid te kunnen selecteren en meteen bruikbaar beschikbaar te hebben. Bij de Wavestate zit je vaak toch met een hoop lagen, patronen etc die je eerst uit wilt zetten vooraleer je bij een natuurlijke basisklank bent.

Of software natuurlijk, zeker een optie voor wat je vraagt.

Iets physical modelling achtigs...
Een hardware voorbeeld weet ik niet (behalve dan dat de waldorf quantum/iridium een mode heeft die dat kan, maar das wellicht overkill).

Ableton collision en tension zitten in bij Ableton en klinken/werken ook zo (met een exciter en resonators om aanslag en resonantie van een fysiek object na te bootsen) als je geintresseerd zou zijn in DAW software.

Als iemand anders een paar suggesties voor physical modelling synths kan geven dan heb je daar wellicht wat meer aan... Ik werk alleen met de bovenstaande.

Maar een beetje veelzijdige synth kun je altijd wel laten klinken als 'geen synth'.

Edit:

Ik lees net een wat latere post. Wil je je eigen geluiden maken (synthese) of wil je voornamelijk goeie presets die klinken als echte instrumenten?

Software is sowieso een goed idee. Goedkoop en vaak gratis te proberen voor aanschaf :)

Laatst gewijzigd:
Of wat granulairs, dan kun je bijv. samples van natuurgeluiden inladen en dan scan je als het ware door allerlei kleine deeltjes van het geluid en kom je tot wat nieuws. Dat kun je dan bespelen met je toetsen.

Veel moderne software synthesizers hebben hier ook een optie voor, maar er zijn ook granulaire hardware synths.

Edit: oh je bedoelt natuurlijk klinkende muziekinsteumenten. Nouja...die kun je ook granulair inladen...

Laatst gewijzigd:
Dank voor jullie suggesties tot nog toe. En voor de warme welkoms. Ik ga op onderzoek uit. Hiervoor werd mij al geadviseerd om een Yamaha Tyros of Genos te kopen. Of een vereenvoudigde versie, een PSR-SX.
Die vind ik waanzinnig groot. Het moet véél kleiner maar wel met al die mooie natuurlijke geluiden erin natuurlijk. Dan is zo'n software-synthesizer met een midi-controller mogelijk een goed idee.
Tyros en Genos hebben idd behoorlijk realistisch klinkende instrumenten. Ik ken eigenlijk niet echt veel plug-ins die dit soort geluiden beter kunnen nabootsen. Een Rompler / Synthesizer zoals de Yamaha MODX misschien, maar die is ook 5 oktaafs (61 keys). De MODX zit trouwens ook de begeleiding in zoals de Genos en Tyros. een arpeggiator, die op basis van 1 akkoord een heel orkest tevoorschijn tovert.
Genos is trouwens 6 oktaafs.. (76 keys) dus 5 oktaafs is wel iets kleiner.... :)

Laatst gewijzigd:
Iets physical modelling achtigs...
Een hardware voorbeeld weet ik niet (behalve dan dat de waldorf quantum/iridium een mode heeft die dat kan, maar das wellicht overkill).

Ableton collision en tension zitten in bij Ableton en klinken/werken ook zo (met een exciter en resonators om aanslag en resonantie van een fysiek object na te bootsen) als je geintresseerd zou zijn in DAW software.

Als iemand anders een paar suggesties voor physical modelling synths kan geven dan heb je daar wellicht wat meer aan... Ik werk alleen met de bovenstaande.

Maar een beetje veelzijdige synth kun je altijd wel laten klinken als 'geen synth'.

Edit:

Ik lees net een wat latere post. Wil je je eigen geluiden maken (synthese) of wil je voornamelijk goeie presets die klinken als echte instrumenten?

Software is sowieso een goed idee. Goedkoop en vaak gratis te proberen voor aanschaf :)
Goeie presets die klinken als echte instrumenten en die je dan ook nog een beetje kunt veranderen als het nodig is

Ik geloof dat ik het weet beste mensen.
De Omnisphere 2 software van Spectrasonics plus het eenvoudige MIDI-keyboard KeyStep 37 van Arturia om de Omnisphere te bedienen, plus mijn computer- maar die had ik al.
Lekker klein en simpel en heel veel geluiden om uit te kiezen wat ik mooi vind. En dat voor 400 euro.
Dank voor alle reacties!

Bij synthesizers zal je in veel gevallen horen dat het geen natuurlijk instrument is, voor natuurlijke instrumenten kom je of bij een paar flinke sample libraries terecht of bij physical modelling plugins en beide als je een goede kwaliteit wilt kosten ze wel wat geld, er zijn ook gratis physical modelling synths maar dan moet je wel zoeken voor een behoorlijke kwaliteit.

Hier bijv heb je Swam die wel aan de prijs is maar wel erg goed voor bijv blaasinstrumenten en strings;

Is - als ruimte ook een issue is - een tweedehands rompler niet geschikt voor wat je zoekt? Iets uit Rolands JV-serie als de 2080 of 5080 evt met de juiste kaartjes erin. Midi-keyboard erbij, scheelt ook weer ruimte.

Ik ben zelf meer van de niet-natuurlijke geluiden, qua physical modelling. Maar met bv een Erica Steampipe, Anyma Phi of iets uit de VL-lijn van Yamaha zoals de VL70m kan je ook best in de buurt van 'natuurlijk' komen, zeker wat betreft aangeblazen geluiden.

Denk overigens dat voor videoproducties meestal in the box wordt gewerkt.

Back