Synthesizer die niet als een synthesizer klinkt

Is - als ruimte ook een issue is - een tweedehands rompler niet geschikt voor wat je zoekt? Iets uit Rolands JV-serie als de 2080 of 5080 evt met de juiste kaartjes erin. Midi-keyboard erbij, scheelt ook weer ruimte.
JVs zijn ontzettend leuk voor retro kaas en lofi plezier, maar die paar megabytes aan waves gaan je geen realistisch klinkende instrumenten geven.

Sowieso is hardware niet echt de beste match bij de vraag, tenzij je per se iets standalone van de computer wilt hebben en/of podiumambities hebt.

JVs zijn ontzettend leuk voor retro kaas en lofi plezier, maar die paar megabytes aan waves gaan je geen realistisch klinkende instrumenten geven.

Sowieso is hardware niet echt de beste match bij de vraag, tenzij je per se iets standalone van de computer wilt hebben en/of podiumambities hebt.
Als trotse bezitter van de hele reeks JV romplers incl. uitbreidings kaarten kan ik deze niet aanraden, te gedateerd qua sounds, dingen zijn oud en kunnen kuren krijgen, moet je nog steeds een keyboard aanschaffen, omslachtig werken en the list goes on...
Gewoon te veel nadelen tenzij je specifiek deze "oldschool" sound wil hebben.
Zelfs een Integra 7 raad ik nog af.

Ik sluit me aan bij het advies van @Nap : Omnisphere

Laatst gewijzigd:
Goeie samples! Nauwelijks te onderscheiden van het echte spel op die instrumenten.
Dat zijn geen samples maar echte synthese.
Wat vooral knap is dat is dat bijv een saxofoon zo goed klinkt, juist dat aanblazen vormt vaak het probleem voor synths en dat kan anders alleen met samples die natuurlijk gewone opnames van een saxofoon zijn maar bij Swam zijn het geen samples, alleen het hele pakket is aan de prijs.

Ik denk dat je het een beetje moet uitzoeken want sommige dingen zoals een staande bas of een piano daar heb je ook gewone synths voor, akoestische gitaar dat lukt ook nog wel met sommige plugins maar bijv een perfekte nabootsing van een neutrale electrische gitaar is veel lastiger, vaak zijn het van die scheurmodellen met distorsion en dan kan je bijv beter naar sample libraries kijken die weer echte opnames gebruiken.
Ik keek nog even naar Omnisphere die genoemd werd naar demo's met gitaar omdat dit vrij lastig is voor synths en ik kwam wel akoestisch tegen en wat jazz die redelijk klonk maar gewoon neutraal een Gibson of een Stratocaster clean door een versterker die kwam ik niet tegen, dus kans is dat je ook met een dure plugin toch nog voor specifieke klanken op zoek moet naar wat anders of ze hebben dat niet in de demo laten zien, dat zou kunnen natuurlijk.
Klankschalen, bells en metalen voorwerpen die kan je met allerlei softsynths maken, er is een ruime keuze, zelfs gratis.

Wat ook kan is een goede hardware/software sampler zodat je dan opnames maakt van de moeilijker instrumenten voor synths zoals die gitaar en met die sampler op zoek gaat naar bijv een electrische sologitarist en dat gebruik je dan weer in je muziek.
Ik denk als je bijv een goede basis hebt aan klanken en al wat geld kwijt bent dat je dan specifiek voor een bepaald instrument hier op het forum advies vraagt over een library of een softsynth die juist die klank nabootst, dan kan je goed kiezen.

Let trouwens op dat je qua midikeyboard eentje met aftertouch neemt omdat je dan veel beter nuances kan spelen bij analoge instrumenten.

Laatst gewijzigd:
Back