Origineel geplaatst door sKeLeTvM
10% PPD is niet slecht. 24% is al erg goed, dan heb je meestal al wat plaatjes verkocht.
Je kan ook nog als componist /producer om te beginnen 2% bijvragen/eisen. Dat zijn dan de "producersroyalties"
Vraag zeker een "niet terugvorderbaar" voorschot van +/- 1250 euro. Als men hier op ingaat wil dat meestal zeggen dat men in jouw product gelooft en is men door deze onkost die het label moet maken, geneigd jouw produkt iets verder te pushen.
Kwestie van de door hun gemaakte kosten snel terug te verdienen. Vergeet niet dat een label runnen erg lukratieve handel is. Zeker voor de labels met wat naam en internationale connecties. Zodra er tssn de 500 & 1000 platen zijn verkocht (en dat gaat snel doorheen europa) wordt er al winst gemaakt. Wat labels primair interesseert is zo groot mogelijke kwantiteiten aan vinyl te verkopen. Wat daar op staat is voor hun intussen al bijna bijzaak. Als ze dan al eens scoren (+/- 5000 - 7000 exemplaren) is dat mooi meegenomen.
50/50 voor buitenland is normaal.
Teken per maxi, nooit kontrakten met opties voor een 2de of full CD of wat dan ook, omdat hier de "optie" is dat het label bepaalt wanneer een optie ingaat/vervalt. Als ze vinden dat je shit maakt vervalt die optie niet en blijf je gebonden. Je kan dan niet naar andere labels en dit is o.m. de truuk om mensen met talent / potentieel vooral niet bij de concurrerende labels te laten terecht komen. Let dus ook op een einddatum, die moet ten alle tijde duidelijk worden vermeld, anders is het contract voor het leven of "redelijke termijn" , een erg vaag begrip dus waar je misschien wel eens spijt van zou kunnen krijgen.
Wat is Sena overigens ? Zegt me niks.
Is het echt niet mogelijk om in eigen beheer vinyl te drukken en samples rond te sturen ? Dat is misschien moeilijker in het begin, maar wel veeeeel lukratiever als je echt over talent beschikt !
Als je het zo doet en je schrijft morgen die klapper (...) dan bepaal je zelf wat het label krijgt. Dan zullen ze je vriendelijk vragen of je liefst bij hen (...) wil tekenen.Wat je niet wil is zoals ik heb meegemaakt toen ik zo oud was als jullie : foute deal getekend en heeeel ontzettend veeeeel geld niet gezien...geloof me maar, dit bestaat. Ik was zeker niet de eerste, en zal ook niet de laatste zijn.
Good luck !