Ideeën voor software[marktonderzoekje]

Origineel geplaatst door ikke
Alles moet geport worden naar Linux!! Pro Tools, Logic en vst(i)'s. :)

Vele goede ideeën hier, maar de bovenstaande vind ik nog wel de belangrijkste. Ik wilde alltijd al het uiterst stabiele en gebruiksvriendelijke Linux gebruiken voor het muziek maken, maar daar zijn nog zo weinig audio-applicaties beschikbaar ;{ . Dus ja, dan maar Windows XP...ook al loopt ie de laatste tijden haast nooit meer vast :) .

Ik ben erg voor Linux en Mac, MS is wel een grote groep gebruikers maar zeker niet de enige...

Het mooie aan java is dat je als je netjes programmeert één programma kan maken dat op bijna alle platforms draait. Helaas kleven er ook nadelen aan Java zoals eerder al te lezen is in deze thread.

Ik gebruik zelf bijna uitsluitend gratis of opensource programma's, openoffice, gimp, audacity etc
hierdoor kan ik moeiteloos overstappen op Linux. Ik vind het alleen heel erg irritant dat elk programma weer afhankelijk is van allerlij andere onderlen (dependancies) ook al gebruik is daar programma's voor zoals yum of apt dan nog wordt ik er helemaal knetter van.

Druid

Laatst gewijzigd:
Beter ga je dan SWT gebruiken. Swing ziet er zo ranzig uit op. Heb je Mono al bekeken dan? Almeros heeft dus ongelijk, Mono != .NET. Mono gebruikt wel alle open standaarden (bv C#) van .NET maar is itt .NET wel gemaakt voor cross platform, in combinatie met een goede toolkit (GTK#, WxWidgets).

Check screenies:
http://www.mono-project.com/about/applications.html

Een mogelijkheid is ook SDL te gebruiken met OpenGL en dan je eigen basic GUI Api te gebruiken. Een groot voordeel is dat je code dan niet sandboxed runt.

Ik heb een hoop opties onderzocht waaronder .net (waarin ik afgelopen maanden een beeldherkennings app in heb gemaakt) ook borland c++ zou kunnen met opengl en portaudio of sdl. etc. etc.

In Java zit alles wat ik nodig heb in de javax.sound.midi en met Java 2D kun je vanaf versie java 1.5.0 ook hardware acceleratie gebruiken, SWT is ook een optie. Ik wil die dingen eens onderzoeken en als het daar niet mee wil ga ik gewoon wel over op C++ oid.

Volgens mijn stage planning heb ik tot half november om een werken prototype van een midi applicatie te maken. In eerste instantie richt ik me dus even niet op audio en vst-plugins etc. Ik zou dat natuurlijk wel heel graag willen maar moet bij het begin beginnen.

Druid

PS: Tof idee van de P.A. plugin, ik verkeer in de gelukkig omstandigheid dat ik de afgelopen jaren altijd toegang heb gehad tot een P.A. om m'n muziek op te testen :dj:

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Nolet

Zonder dollen...

1. Een plugin(VST of whatever) die het gedrag van een PA in een club nadoet, zonder de volume levels. Perfect om te checken hoe je track zal vertalen naar een club.

Ja dit lijkt mij ook echt ontzettend dope... Dan kan je eventueel thuis ook een andere mixage toepassen voor een club mix.... Lijkt me super!!

Kijk ook eens naar Ztracker. is een opensource project dat al een hele tijd stil ligt. Misschien kan je ir overnemen ofzo? of misschien wat ideeen op doen?

Ik gebruik ztracker al een hele tijd en gebruik ook niks anders omdat ik niet kan wenen aan pianoroll editing en al die overbodige meuk die in de major sequencer paketten zit. Maar wat extra's zou er nog wel aan ztracker toegevoegd kunnen worden. De maker zelfhad ook erg goede ideeen voor een versie 2 maar die is er tot op heden niet gekomen helaas.

link

Ik heb zelf heel lang ztracker gebruikt, ik heb in die tijd ook veel contact gehad met Chris de maker van het programma. Net als met bijvoorbeeld met Arguru, iemand die heel veel trackers op de wereld heeft gezet zoals noisetrekker(renoise) en psycle, aodix...

Ik wil graag zelf een programma ontwerpen en voel er daarom niet zo veel voor om ztracker nieuw leven in te blazen, maar ztracker is inderdaad tof. :halleluja

Ik maak al muziek (met computers) sinds 1989 en heb met atari cubase en trackers gewerkt, maar ook met hardware sequencers. Ik heb een hoop ervaring met verschillende platforms en systemen.

Ik ben er nog niet echt over uit wat de interface betreft, of die nou ala tracker wordt of niet. Ik heb zelf al een tijd geen computers gebruikt om te sequencen en ben erg beinvloed door de sequencer van de RM1x, waar je dus waarschijnlijk wel dingen van terug zult gaan zien.

Druid

Origineel geplaatst door Breed
Almeros heeft dus ongelijk, Mono != .NET. Mono gebruikt wel alle open standaarden (bv C#) van .NET maar is itt .NET wel gemaakt voor cross platform, in combinatie met een goede toolkit (GTK#, WxWidgets).

Oh goed nouja, had ik het verkeerd... :)
Ik zou me eerst niet zo druk maken over de (multiplatform) GUI. Eerst maar eens die goeie stabiele MIDI engine!!

Hallo Druid,

Ik ben ook een zware Z-tracker gebruiker en ben zelf ook al begonnen met een trackertje in Java (nog niet veel soeps hoor). Ben je van plan de tracker open source te maken ? Misschien kunnen we er dan met meerderen aan werken. Ik programmeer fulltime in Java op het werk en zou zeker willen helpen aan zo'n project.

Ik ben er het niet mee eens dat Java ongeschikt is voor GUI apps. OK Swing voelt vaak niet zo lekker als een native app maar SWT is ook een optie en Wxwidgets heeft ook een Java port (http://www.wx4j.org/). Als je toch voor Swing gaat kan je je applicatie met de JGoodies L&F (http://www.jgoodies.com/) er meer native laten uitzien.

Groeten,

Peter

Eerst maar eens die goeie stabiele MIDI engine!!

Jep, is precies waar ik me op concentreer op dit moment...

@Peter/Buttonpusher

Tof dat je met een tracker bezig bent in java, dat is iets wat me ook heel tof lijkt (aangezien ik lang trackers heb gebruikt en voor java en opensource ben). Het doet me goed om te horen dat niet iedereen bijvoorbaat een java applicatie afkeurd.

De applicatie die ik nu aan het maken ben wordt helaas niet opensource en waarschijnlijk ook niet echt een tracker. Ik heb met m'n opleiding (Hanzehogeschool) geregeld dat ik als stage een eigenbedrijf ga oprichten en een programma maak en verkoop via mijn website. Daar heb ik tot half November de tijd voor... het is dus een commercieel project zegmaar.

Ik ben zelf niet echt zo'n commercieel figuur, gebruik bijna uitsluitend opensource of freeware applicaties(openoffice, gimp, netbeans, psycle, audacity, kristal audio engine). Het is voor mij gewoon een leerzame ervaring om een bedrijf op te starten en een product te maken en op de markt te brengen. Ik wil de app bijvoorbeeld graag netjes coden zodat als ik er in de toekomst toch opensource van maak, mensen er makkelijk mee uit de voeten kunnen (in tegenstelling tot sommige andere projecten).

Druid

nou ik wacht met spanning af! Als het programma inderdaad goedkoop wordt en als het goed werkt (dus ala tracker bediening, maar ik wil me best een beetje aanpassen ;) ) zal ik t zeker aanschaffen :D

ja eerste klant is dus al bijna binnen :okdan:

Origineel geplaatst door druid
Jep, is precies waar ik me op concentreer op dit moment...

@Peter/Buttonpusher

Tof dat je met een tracker bezig bent in java, dat is iets wat me ook heel tof lijkt (aangezien ik lang trackers heb gebruikt en voor java en opensource ben). Het doet me goed om te horen dat niet iedereen bijvoorbaat een java applicatie afkeurd.

De applicatie die ik nu aan het maken ben wordt helaas niet opensource en waarschijnlijk ook niet echt een tracker. Ik heb met m'n opleiding (Hanzehogeschool) geregeld dat ik als stage een eigenbedrijf ga oprichten en een programma maak en verkoop via mijn website. Daar heb ik tot half November de tijd voor... het is dus een commercieel project zegmaar.

Ik ben zelf niet echt zo'n commercieel figuur, gebruik bijna uitsluitend opensource of freeware applicaties(openoffice, gimp, netbeans, psycle, audacity, kristal audio engine). Het is voor mij gewoon een leerzame ervaring om een bedrijf op te starten en een product te maken en op de markt te brengen. Ik wil de app bijvoorbeeld graag netjes coden zodat als ik er in de toekomst toch opensource van maak, mensen er makkelijk mee uit de voeten kunnen (in tegenstelling tot sommige andere projecten).

Druid

OK Druid, no prob. Ik wens je alvast veel succes !
Enne, als je bedrijfje een succes wordt en je hebt programmeurs nodig ... ;)

Ik ben ook een open source fan maar niet alles moet open source zijn hé (wel belangrijk voor zaken die iedereen nodig heeft zoals besturingssysteem -Linux- en een office pakket -OpenOffice- vind ik).

[ Ik dacht eigenlijk iets te maken zoals Z-Tracker +

1 - MIDI effecten zoals de MIDI delay en de octaver op de RM1x
2 - Meerdere noten tegelijk per track (zoals Renoise denk ik)
3 - Swing/Groove per track
4 - Drum grid
5 - Instrument definities (misschien gewoon Cubase mixermaps lezen)
6 - In de pattern list voor de song meerdere patterns tegelijk toelaten (voor bv. aparte patterns voor de drums)

Niks nieuws dus en vooral gewoon voor de fun :) ]

Groeten,

Peter

Een sequencer maken in Java kan prima, ik zou echter niet de MIDI engine laten draaien op de VM. De standaard functionaliteit in Java voor MIDI is absoluut _niet_ strak te krijgen.

Een oplossing is om je gehele applicatie (je logic) in Java te schrijven, met een losse MIDI-engine DLL (in het geval van Windows) die je via JNI gebruikt. PortMIDI lijkt me dan een logische keuze.

Swing is snel zat. Als je met Swing geen fatsoenlijk lopende GUI in elkaar kan zetten, maak je structurele programmeerfouten. SWT raad ik af, het is dan wel 'native', maar met echt complexe GUI's wordt 't rete-traag. De keuze tot het maken van Swing is niet voor niets jaren geleden genomen. Het zit erg elegant in elkaar.

En qua projectorganisatie: onderschat het maken van een MIDI sequencer niet. Ik zou, als ik jou was, je richten op het bouwen van een prototype tijdens je stage-traject. Alleen het interface-ontwerp voor de 'ideale sequencer' lijkt me al een afstudeerproject.

Als je aan het einde van het project een prototype (intuitieve GUI, datamodel) en globaal ontwerp voor de uiteindelijke implementatie af hebt, dan feliciteer ik je van harte. Succes :)

Heb net mijn website geupdate:

www.iome.nl

Voor meer informatie over wat ik ben gaan maken verwijs ik jullie graag naar m'n website :)

Druid

PS: Ik heb storing in m'n forum, daar wordt nog aan gewerkt.

Bah,

Eerst op de dag dat ik m'n stage officieel geregeld heb komt Ableton met live 4 met MIDI, terwijl ik juist een performance midi app ga maken...

Nu ben ik bezig met pattern sequencing die je realitime kan beinvloeden, komt Steinberg met SX3 met jawel pattern sequencing...

:stupid

Druid

Origineel geplaatst door druid
Bah,

Eerst op de dag dat ik m'n stage officieel geregeld heb komt Ableton met live 4 met MIDI, terwijl ik juist een performance midi app ga maken...

Nu ben ik bezig met pattern sequencing die je realitime kan beinvloeden, komt Steinberg met SX3 met jawel pattern sequencing...

:stupid

Druid
tsja pattern sequencing... zit toch ook allang in FL enzo. t is volgens mij al gezegd hier, maar als je je echt wil onderscheiden moet je met iets totaal vernieuwends komen hé

Met iets nieuws kome qua software, in deze tijd? Dan ga je toch serieus mogen brainstormen, zo lijkt mij :D

Origineel geplaatst door ikke
Met iets nieuws kome qua software, in deze tijd? Dan ga je toch serieus mogen brainstormen, zo lijkt mij :D

Ben ik met je eens..
Het wordt toch echt wel lastig om met iets echt nieuws te komen.
Ik vraag mij ook al een poos af wat er dan nog meer zal komen, en hoeveel beter het nog moet worden.
Ben wel blij dat ik het allemaal in dit leven nog mee mag maken. :) :biertje: :peukie:

Ik bedoel natuurlijk niet gewoon pattern-sequencing dat gebruik ik als sinds m'n atari dagen (noistracker 1.2 ofzo).

Juist het live kunnen wisselen van pattern en het opknippen van een lineare sequence is iets wat niet met alle sequence software kan.

Ik heb best wel serieus gebrainstormd en heb meer dan 10 jaar ervaring met het gebruiken van muziek software en hardware.

Het gaat heel moeilijk zijn om een product te maken dat zich echt kan meten met de ableton's en steinbergs van de laatste generatie, dat zijn eersteklas programma's waar jaren ervaring in zit.

Druid

Back