Ideeën voor software[marktonderzoekje]

ik ben eigelijk al heel blij met fruity loops.
misschien moet je gewoon fruity loops hermaken en er een wat stoerdere naam aan geven. :D
maar realtime timstrechen enzo kan wel handig zijn.

Persoonlijk hoop ik dat het een basaal midi geval gaat worden, waar je pianoroll of tracker systeem
los door elkaar kunt gebruiken.
Wat er nu allemaal op het programma staat is heel erg mooi, echt wel,
maar zoals het er nu uitziet wordt het heel erg uitgebreid en moeilijk om te bouwen!
en dit leuke project zou ik wel ooit eens "af" zien geraken.

Daarnaast ga je vele functies weer krijgen die sommigen niet zoeken, maar goed, daar ga ik niet over oordelen.

Ook nog: hoe uitgebreider, hoe duurder het wel zal worden. En hoe uitgebreider, hoe zwaarder de pc dat
het beestje zal vreten. Maar goed. Druid, jij bent de bouwer, en ik geloof wel dat je uit je marktonderzoek
genoeg info zal puren om iets moois neer te zetten.

succes

:okdan:

In principe was het idee om een MIDI only programma te maken, dat enigzins te vergelijken is met Ableton Live... maar dan anders natuurlijk ;)

Het was echt bijzonder vervelend om hier op het forum te lezen dat Ableton in de komende versie MIDI gaat inbouwen... die mededeling kwam notabene op de dag dat ik definitief geregeld had met mijn opleiding dat ik dit als stage project kon doen.

Maar het is ook een bevestiging van het gat in de markt dat ik zag, en ik hoop door klein te blijven en door mijn eigen kennis en ervaring met muziek software en hardware (en die van de mensen op dit forum) te kunnen komen tot een goed programma en in ieder geval tot een leerzame en leuke stage waar ik mijn hobbie en beroep kan proberen te combineren.

Ik hou jullie van zelfsprekend op de hoogte van wat ik maak en sta open voor allerlei suggesties en ideeën...

Druid

hulpmiddelen

hulpmiddelen

zoiets van een Plugin die je mix controleert (ipv 10 hardware speakers) OF 1 die je cpu load van je vsti's afneemt.

En Reaktor met het "gebruiksgemak" van Steinberg's GrooveAgent.

Offuh, een software pakket dat als basis dient, waarin je zelf kan kiezen welke onderdelen van een bepaald software met ander software combineert > zoals Logic drummaps met een Cubase pianorol in Sonar's arangement, met Ableton's loopfuncties.......
Of een software basis pakket > geluiden van de FM7 in de pro53 met modulaire-combinaties van reaktor..............

Origineel geplaatst door druid
In principe was het idee om een MIDI only programma te maken, dat enigzins te vergelijken is met Ableton Live... maar dan anders natuurlijk ;)

Het was echt bijzonder vervelend om hier op het forum te lezen dat Ableton in de komende versie MIDI gaat inbouwen... die mededeling kwam notabene op de dag dat ik definitief geregeld had met mijn opleiding dat ik dit als stage project kon doen.

Maar het is ook een bevestiging van het gat in de markt dat ik zag, en ik hoop door klein te blijven en door mijn eigen kennis en ervaring met muziek software en hardware (en die van de mensen op dit forum) te kunnen komen tot een goed programma en in ieder geval tot een leerzame en leuke stage waar ik mijn hobbie en beroep kan proberen te combineren.

Ik hou jullie van zelfsprekend op de hoogte van wat ik maak en sta open voor allerlei suggesties en ideeën...

Druid

java sucks bigtime voor realtime desktop apps.....dus dat zou ik zeker niet gaan doen tenzij het puur voor jezelf is en blijft..... .NET is volgens mij ook redelijk tricky als het om realtime stuff gaat, maar dat kan natuurlijk veranderen....midi is natuurlijk een stuk minder processor intensief..maar je wilt het wel strak hebben...

enne....."zoiets als Live" gaat je denk ik al snel een jaartje coden kosten...tenzij je met meerdere mensen eraan werkt, dan doe je er misschien 11 maanden over ;)

in ieder geval toffe stage en veel succes!

Origineel geplaatst door isnieZot
ik ben eigelijk al heel blij met fruity loops.
misschien moet je gewoon fruity loops hermaken en er een wat stoerdere naam aan geven. :D
maar realtime timstrechen enzo kan wel handig zijn.

idd Fruity Loops komt toch wel erg in de buurt van hoe een intuïtief programma zou moeten zijn, maar vraagt wel veel processorcapaciteit en langere samples niet kunnen gebruiken wat serieuze nadelen zijn, wat het professioneel wat minder interessant maakt. Ook het totale overzicht door de losse patterns is :kont: Een combinatie tussen de prettige eigenschappen van FL en het overzicht wat je in bijvoorbeeld cubase hebt, zou mij erg bevallen :okdan:

> Dan zou ik willen dat als ik een Hardware-controller zou hebben , dat als ik op het scherm een knop aanklik met de
> muis, dat de eerstvolgende knop die ik beweeg op de controller automatisch wordt toegewezen aan de geselecteerde > knop op het scherm !

Dat zit al wel in FL Studio. Klik een willekeurige knop met de rechtermuisknop aan, selecteer 'Link Controller To' en als je dan aan een knop op je midicontroller draait koppelt 'ie 'em meteen. Vreselijk handig, zouden ze op alle softsynths moeten doen.

Standaard shortcuts lijkt me trouwens ook wel fijn, dat de spatiebalk in alle programma's hetzelfde doet etc. waardoor je makkelijker kunt switchen. Zit nu heel vaak mis als ik van Fruity switch naar Cubase en andersom, irri.

En oh ja, video- en flashtutorials, hoe meer hoe beter! Dat hebben ze bij Fruity Loops goed door, filmpjes om het maximale uit je software te halen. Ik als luie en verwende consument vind software 'slecht' als ik het binnen vijf minuten niet begrijp, een introfilmpje doet in zo'n geval wonderen.

hahaha.. je merkt al wel: zoveel mensen, zoveel smaken en wensen
ga je ook echt zo'n volledig programma proberen te realiseren of wat is je idee?

zelf vind ik dat je met iets echt nieuws moet komen. Er zijn al voldoende 'normale' varianten op de markt.
Wat dacht je van een geintegreerde audio+midi+visualisatie engine? Heavy en lastig, maar heel interessant
modulaire opzet natuurlijk :-p

Ik raad aan om dit niet in Java te schrijven maar in Mono met C# en Gtk#. Als je eenmaal Mono hebt geprobeerd, raak je Java niet meer aan. Het is gemaakt voor GUI programma's, in tegenstelling tot Java.

Het heeft alle voordelen van Java maar niet de nadelen. Het is veel sneller, meerdere applicaties runnen kost maar 1 VM en het heeft een veel betere native look & feel voor elk platform (beter dan SWT).

> zelf vind ik dat je met iets echt nieuws moet komen

Ben ik het mee eens, met Live, Reason, Cubase, Fruity Loops en ga zo maar door moet je wel met een heeeeeeeeeeeeel bijzonder idee komen wil je daar nog marktaandeel vanaf snoepen.

Kun je geen virtuele opleg-vellen (weet niet hoe ik het moet zeggen, maar denk aan een overheadprojecter) programmeren waardoor je net als in Fruityloops met 'Link Controller To' en dan draaien aan de hardwarecontroller knoppen van 'alle' softsynths supersnel kunt koppelen?

Zootje templates erbij van de populairste synths en dan de broncode op internet zetten voor de liefhebbers van andere modellen, dan ben ik de volgende keer veel minder tijd kwijt met knopjes toewijzen en hoef ik ook geen extra dure hardware controller aan te schaffen :D

Origineel geplaatst door bombario
Kun je geen virtuele opleg-vellen (weet niet hoe ik het moet zeggen, maar denk aan een overheadprojecter) programmeren waardoor je net als in Fruityloops met 'Link Controller To' en dan draaien aan de hardwarecontroller knoppen van 'alle' softsynths supersnel kunt koppelen?

ableton doet dit ook al heel netjes trouwens

Novation moet naast de V-Station en Bass-station ook een vst versie maken van de drumstation, alleen dan met 3 keer zoveel stemmen..

Ik denk alleen dat ze er al mee bezig zijn.

Mono == .NET ;)

Druid, als ik jou was zou ik alles zo modulair mogelijk op gaan bouwen. Modules geven gebruikers en jou daarna meer mogelijkheden de sequencer zelf te customizen en sommige modules kunnen soms (alsnog) platform afhankelijk moeten zijn. Maar dan heb je dat iig snel omgebouwd per platform!
Ik weet niet hoe lang jouw stage gaat duren maar wat ej van plan bent lukt je niet zomaar in een half jaar lijkt me. Je zou trouwens aan een open source project kunnen gaan denken bijvoorbeeld waar jij dan de basis voor opstelt.

Verder, wat ik zou willen zien is... nahja, als ik muziek maak wil ik zo snel mogelijk mijn idee kwijt kunnen. Dus niet als programmeur aan de gang moeten gaan :D

Ik denk dat ik ook voor .NET zou gaan trouwens... java is al helemaal niet voor dit soort doeleinden geschikt en via .NET kan je iig al managed DirectX gaan gebruiken!

Goeie envelope opties... Pitch, filter, reso, cutoff, alles envelope en tliefst ook met LFO op alle voorgenoemde effecten...
Attack, Delay, maar ook echt dat je er ronde curves van kan maken, niet zoals in fruity dat je alleen lijntjes kan verzetten...

Heb de andere posts niet gelezen maar ik ga nu ff uit van een VSTi

* 2 menu's 1 met makkelijk instelbare parameters en 1 om wat dieper te proggen (a'la FM7 van NI)
* Modulatie Matrix met 2 a 3 LFO's en 2 a 3 VRIJ toewijsbare envelope's en alles aan van alles toe te wijzen voor maximum aan flexibiliteit en d.m.v. een Matrix is dit ook nog overzichtelijk te houden
* Wav import voor ''custom'' golfvormen (misschien ook voor de LFO's)
*Filters met o.a. instelbare frequenties waardoor je dus buiten de normale filters ook ''custom'' frequenties kunt filteren (dus een zeer uitgebreide EQ
* Envelope's met Breakpoints a'la Absynth
*Alle standaard VSTi wensen zoals Effecten en Modulatie syncen aan Tempo enzo en alles aan elkaar te hangen...

Te veel om op te noemen eigenlijk 8o)

Tracker/Piano roll combi?

Tracker/Piano roll combi?

Kan iemand iemand me uitleggen wat jullie in gedachten hebben als het gaat om een tracker/cubase combinatie of tracker/piano roll?

Druid

Ik begrijp nu dat het meer om een sequencer achtig iets gaat....

Wat ik graag zou willen zien buiten de gewone standaard functie's

* Nieuwe manieren van sequencen dus ik bedoel zoiets van gecontroleerde chaos patterns..

* Filterparameters van een plug in kunnen quantizen zodat het filter lekker grooved...

* Modulaire opbouw van de sequenser zodat je zelf kan beslissen wat je wel en niet gebruikt/wilt zien.

* En voor VSTi's (moeten ook VSTi's ondersteunen natuurlijk) dat je alles aan elkaar kan hangen zodat je bijv. de output van een Pro53 kun gebruiken als LFO voor de Arturia Minimoog ofzo (* hersenspinsel)

Back