Ideeën voor software[marktonderzoekje]

druid

Ouwe rot
In het kader van mijn stage doe ik een beetje een marktonderzoek.

Ik zou graag van jullie willen weten wat je zou willen zien in een muziek programma, zoals features, compatibiliteit met iets, uiterlijk, interface, gebruiksvriendelijkheid, netwerkmogelijkheden. Wat een redelijke prijs is?

Ik wil jullie niet te veel in de mond leggen, post maar gewoon wat er in je op komt!

Druid

Wat voor muziekprogramma?

Sequencer, softsynth/sampler, editing, FX?

Ik wil graag een sequencer zoals cubase vroeger was op de Atari (maar dan voor pc ;)).

Midi sync, piano roll, (midi fx), laag in cpu- en geheugengebruik. Zoeits? :)

Geen emulatie van hardware interfaces maar juist het voordeel van een beeldscherm uitbuiten.

Dus bijvoorbeeld een grafiek-achtige weergave van cutoff-resonance in plaats van 2 knoppen zodat je door 1 punt te verslepen cutoff en resonance kunt veranderen, en gelijk een grafische weergave ziet van de filter responsgrafiek.

Buit het voordeel uit van software, in plaats het dingen na te laten doen waar het toch nooit het beste in zal zijn.

Ik zou graag speakers in software gemodelleerd zien worden. Dat ik dus geen speakers zelf meer nodig heb maar gewoon in software kan switchen tussen Genelecs, Quested, DynAudio's etc. etc. En misschien een gemodelleerde 42"inch scherm. Die dingen zijn in het echt fucking duur, vandaar.

8~

Zonder dollen...

1. Een plugin(VST of whatever) die het gedrag van een PA in een club nadoet, zonder de volume levels. Perfect om te checken hoe je track zal vertalen naar een club.

2. Een stukje software in combinatie met een stukje hardware die gitaar feedback nabootst. Ik dacht aan een zender en ontvanger die elkaars 'dichtbijheid' meten en op basis daarvan feedback generen zoals dat uit een goeie Marshall stack komt. Geen enkele V-amp, POD, Amplitube of welke andere Ampsim kan dit nog. Terwijl feedback juist een groot onderdeel is van vele gitaarsounds (Denk Jimi Hendrix)

Alles moet geport worden naar Linux!! Pro Tools, Logic en vst(i)'s. :)

Op hardwaregebied zou ik graag een USB-ADAT convertor hebben, zodat ik bij mn huidige soundcard met 8channels ADAT inputs kan uitbreiden. Zal wel niet mogelijk zijn zeker.. :confused:

STEL ik gebruik softsynths...:

Dan zou ik willen dat als ik een Hardware-controller zou hebben , dat als ik op het scherm een knop aanklik met de muis, dat de eerstvolgende knop die ik beweeg op de controller automatisch wordt toegewezen aan de geselecteerde knop op het scherm !

Origineel geplaatst door bikkel
Geen emulatie van hardware interfaces maar juist het voordeel van een beeldscherm uitbuiten.
de nagel op de kop, het puntje op de i!

eerste voorwaarde sine qua non: gebruik dat beeldscherm/computerinterface! geen hardware emulatie a la Reason, da s pixel verspilling (en is de grootste reden waarom ik Fruityloops boven Reason verkies). gebruik de mogelijkheden dat het digitale je biedt. denk niet in draaiknoppen, sliders en LCD schermpjes.

voor specifiekere wensen zal je wel je vraag wat spceifieker moeten stellen.

Origineel geplaatst door Bass
STEL ik gebruik softsynths...:

Dan zou ik willen dat als ik een Hardware-controller zou hebben , dat als ik op het scherm een knop aanklik met de muis, dat de eerstvolgende knop die ik beweeg op de controller automatisch wordt toegewezen aan de geselecteerde knop op het scherm !
fruityloops? live?

inderdaad onbegrijpelijk dat dat niet allang standaard in alle software zit

een midi-sequencer die de emagic en cubase dingen van in de oude tijd nabootst: enorme simpliciteit,
toch pianorol en knop bewegingen opnemend. en een zooi andere functies, maar niet van die dingen die niemand
gebruikt. Laat Vsti er maar gewoon buiten, andere brol genoeg voor.

het ding moet kunnen switchen tussen het klassieke cubase-achtige systeem, maar moet ook een tracker systeem aan boord hebben. gewoon beide. Liefst is het ding rewire-compatibel.

just a thaught... al weet ik niet of vsti buitengooien een goed idee is, maar het vereenvoudigd wel één en ander.

Meer info...

Meer info...

Ik ben van plan een sequencer/performance applicatie te maken.
- Platform onafhankelijk (Windows/Mac/Linux) d.m.v. Java of .NET
- Overzichtelijk en niet te veel bullshit
- Gebruiksvriendelijk (backwards compatible met oudere versies e.d.)
- Niet zo belachlijk duur als Cubase SX of Reason etc.

Wat ik tot nu toe van jullie heb opgepikt is:

- Simpliciteit van vroegere sequencers
- Cubase/Tracker voordelen combineren
- Met MIDI CC's te besturen
- Geen hardware emulatie (wat interface betreft)
- Linux compatibel
- MIDI sync

Ik kan nog veel meer suggesties gebruiken en ik ben heel enthausiast over de reacties tot nu toe!

Druid

Slik....in Java een sequencer....lijkt mij geen goed plan. Java is bij uitstek ongeschikt voor GUI applicaties. Daar zijn ze bij Sun en IBM nu ook eindelijk achter. Alles wat nu met Java gedaan wordt is server-based.

Van .NJET weet ik niets, misschien dat dat een goede optie dan is voor een platformonafhankelijke seqeuncer...

@Nolet

Slik....in Java een sequencer

Ik gebruik java om een protype te maken, je kan de code door compilen tot native code voor Windows en en Mac machines waardoor het net zo snel wordt als een C app. Daarnaast kun je voor timing en andere performance gevoelige zaken vanuit java platform afhankelijke modules gebruiken die niet in VM draaien maar native worden uitgevoerd etc.

Maar ik snap je "slik" wel, toch is Java wel een heel moderne taal en is gratis te downloaden en te gebruiken. En ik heb er al wat ervaring mee waardoor het voor mij toch in elk geval voor dit project de eerste keus blijft.

Druid

Re: Meer info...

Origineel geplaatst door druid
ik wens je in elk geval zeer veel sterkte en succes met zo'n onderneming...

Ik zou graag m'n handen leggen op standalone software (geen VSTI) in de categorie 'softsequencer', die de simpliciteit van écht oude sequencers combineert met de mogelijkheden van PC. Met oude sequencers bedoel ik dus stepsequencing waarbij je de kenmerken van én de steps én de sequences op allerlei leuke manieren kan beinvloeden / moduleren.

Steps: Midi Notes met instelbare pitch, octave, gate. Ook mogelijk: Control Change / NRPN / Sysex (!!!).
Discrete stappen én continue instelschaal mogelijk.
Steps met chord-functie.
Meerdere Accent functies, programmeerbaar wat accent doet (macro).
Elke step heeft éigen waarden, die onafhankelijk van de andere steps (step 1 duurt 1 sec. - step 2 duurt 2 sec.).
Bij de meeste step seqs is de lengte van de noot niet zichtbaar / instelbaar, terwijl dit zo belangrijk is...
Selectie van meerdere steps in groups (met defaults?), waarvan dan in één keer de waarden worden ingesteld.
(bijv. de gate lengte van alle steps tegelijkertijd).

Sequences: onafhankelijk danwel te syncen met verschillende intervallen (1/1, 1/2, 1/4).
Vooruit, achteruit, random, ping-pong.
Lengte van sequences instelbaar / reset input.
Random functie! Default arpeggio functies (up/down/up-down)
Transponeren van sequences!
Iedere sequence een eigen midi-ingang (inspelen seqs) en midi-uitgang & kanaalnr. / program changes.
Copy & Paste van sequences.

Besturing zo veel mogelijk keyboardloos.
Dus: sturen via midi-keyboard (notes) en faders / draaiknopjes. Learn-functie!
Midi Clock -in en -out. Midi File export.

Het mooiste zou zijn als het zwikkie 'modulair' / patchable zou kunnen draaien.
Dus een aantal sequencer tracks, met mod inputs op de steps en iedere track, waarbij je als het ware sync en cv kabels kan trekken.

Inspiratie: Doepfer Schaltwerk, Doepfer MAQ 16/3, Korg SQ-10, Notron Latronic, Karma, 'M' software (Cycling '74).

Wat betaal ik voor zoiets? Max 99 Euro ofzo, als het écht alles doet wat ik wil.
Maar ik zou het niet doen om er rijk van te worden, eerder als leuk projectje erbij.
Ik zit er zelf stevig aan te denken om iets dergelijks een keer te bouwen; heb wel developer kennis, maar veel meer met business spul, niet met realtime / multimedia software. Maar op een dag... als ik ooit tijd heb... ;)

Laatst gewijzigd:
@Nolet

Ik gebruik java om een protype te maken, je kan de code door compilen tot native code voor Windows en en Mac machines waardoor het net zo snel wordt als een C app. Daarnaast kun je voor timing en andere performance gevoelige zaken vanuit java platform afhankelijke modules gebruiken die niet in VM draaien maar native worden uitgevoerd etc.

Maar ik snap je "slik" wel, toch is Java wel een heel moderne taal en is gratis te downloaden en te gebruiken. En ik heb er al wat ervaring mee waardoor het voor mij toch in elk geval voor dit project de eerste keus blijft.

Druid

Hmmm, tsja...al die native modules zorgen er dan wel weer voor dat het niet platform onafhankelijk is. Tis altijd een beetje schipperen met dat Java. Ik heb nog *nooit* een vlot werkende GUI gezien in Java. Ook niet bij de laatste producten van Sun en IBM waar ik dagelijks mee werk....

Voor een prototype is het wel handig ja. Kan je de boel later in C++ maken ofzo...

- Linux compatibel
- MIDI sync

Ik kan nog veel meer suggesties gebruiken en ik ben heel enthausiast over de reacties tot nu toe!

Druid

Vergeet de keyboard-shortcuts niet! ;)

Enkele suggesties:
-Combi van piano-roll, audio tracker en 'gewone tracker a la Madtracker'.
-eenvoudige GUI (weinig en neutrale kleuren)
-vst + vsti support (engine mag CPU niet zwaar belasten! (Is het belangrijkste aspect!)
-transportbar in het Window kunnen 'vastplakken' (zoals in Logic en Pro Tools 6.4)
-Mixer kunnen 'versmallen' zodat er meer tracks op je scherm kunnen (3 stands ofzo..)
-noten tekenen zoals in Reason (= ALT + linkermuisknop)

Gouden tip: Pro Tools (= allerbeste audiosequencer)

Update(je)

Update(je)

Nieuwe dingen die ik heb op gepikt:

- Keyboardshortcuts (had ik al maar nog niet vermeld)
-Combi van piano-roll, audio tracker en 'gewone tracker a la Madtracker'. (moet ik ff uitzoeken)
-eenvoudige GUI (weinig en neutrale kleuren)
-vst + vsti support
-transportbar in het Window kunnen 'vastplakken' (zoals in Logic en Pro Tools 6.4)
-Mixer kunnen 'versmallen' zodat er meer tracks op je scherm kunnen (3 stands ofzo..)
-noten tekenen zoals in Reason (= ALT + linkermuisknop)

Zelf vind ik (MIDI) noten tekenen zoals in protools heel tof, is men het daar mee eens of juist niet?

@HANZ toffe post, dank je! (Of alles in dit programma terecht komt weet ik niet, ik probeer uiteindelijk een soort mix te maken die flexibel werkt. Ik ben zelf wel geinspireerd door m'n rm1x die ik als hardware sequencer gebruik)

- Linux compatibel
- MIDI sync

Druid

http://www.buzzmachines.com

Ik vind qua concept Buzz nog steeds 1 van de beste programma's. No bullshit, gewoon functies. Het is wel wat spartaans natuurlijk, en het mist de nodige functies, maar het basisidee, gewoon blokjes met elkaar verbinden in het main scherm en alle parameters in 1 scherm te automaten van een machine blijft heerlijk.

Er valt ook veel aan te verbeteren natuurlijk. Maar het werkt gewoon lekker, je pakt gewoon wat samples, je pleurt er een paar samplers in, je maakt wat loops, wat effecten er bij, en meestal heb je binnen 10 minuten wat leuks.

Back