ik zoek iets anders...

schaapje

beeeeeeeeeeeeeeeeeh !
...dan normaal.

Ik zat te denken om iets als een yamaha fs1r of kawai k5000 te gaan proberen. vooral omdat ik altijd al gek ben geweest van fm-achtige synthese (heb veel gedaan met de tg77, dx11, cz1000 etc).

En nou vroeg ik mij af of er hier iemand was die ervaring heeft met een van deze bakken en me kan vertellen of ze inderdaad zo... anders... zijn dan de rest. Veel reviews hebben het wel over de geweldige mogelijkheden, maar ik sta daar toch altijd een beetje sceptisch tegenover.

en hoe vergelijken ze tegenover bijvoorbeeld de dx200? die lijkt me live wel leuk namelijk...

Ik heb een CZ-101 gehad en ik werd helemaal gek van het programmeren van de envelopes (en nog veel meer).

Ik zou lekker voor de DX-200 gaan. Geen ruis, effecten, een filter, knoppen, sequencer, drumkits, niet duur.
Bij verspuy was ie nu € 550

De DX200 sequencer is buggy.

De FS1r heb ik gehad, maar was een echte edit hel........veel te veel pärameters en dat formant gedoe was een tikkie gimmick.

Ik heb nog een perfecte SY77 te koop. Na de Fs1r de meest uitgebreidde FM synth allertijden.

ik heb m'n tg77 juist weggedaan door die parameter hel. op zich had ie geweldige mogelijkheden, maar ik kwam er gewoon niet doorheen... terwijl ik op m'n dx11 nog steeds met veel plezier bezig ben...

dus dat formant gedeelte stelde niet veel voor? jammer, want dat vond ik net zo leuk...

als je FM leuk vind zou ik zeker de DX200 eens checken......FM met knoppen, filters en effecten....leest ook gewoon DX7 patches en kan als controller voor NI's FM7 softsynth gebruikt worden..

de bug in de sequencer is dat ie (soms?) de note afbreekt aan het einde van een sequence......als je em via andere sequencers triggert heb je daar in ieder geval geen last van

Olaf

Damn, als je wat anders wil zou ik directement Absynth aanschaffen. Heel veel anders dan dat wordt het niet.
Of ga loos met Reaktor. Ik ben bang dat de meeste hardware synth toch nog te veel "normaal" zijn...

De k5000 is dan wel geen FM synthese maar wel heel erg apart.

Maar eh als je exotische syntheses wilt uitpluizen moet je gewoon veel parameters te lijf gaan. En eigenlijk vind ik dat er wel bij horen. Want je bent synthfreak of je bent het niet.

Maar je creativeit / ideeen mogen niet verloren gaan
terwijl je heftig zit te deuken op die knoppen.

Ik slurp van het internet (alleen bij fm en additieve bakken dan)
patches en banken. Ik zoek vervolgens de patch die het dichts in de buurt komt van wat ik in m'n nummer wil, en pas die naar eigen wens aan. Scheelt gewoon veel kostbare tijd.
voor de dx7 zijn zoveel banken te krijgen; sysex data.

Ik zal mijn motivatie nog even toelichten (en zo te zien kost me dat nogal wat woorden)...

Eerlijk gezegd trek ik softsynths heel slecht. Ik wil toch het, tsja... for lack of a better word, gevoel van een hardware bak.

Alleen, (en dan heb ik het vooral over digitale bakken) de meeste synths zijn zo... standaard. Je weet wel, waveformpje door filtertje, ampje, envelopeje hier, lfo-tje daar, water en zout toevoegen en je hebt een geluid. Het mooie van FM, of de K5000 (K3 en K5 trouwens ook) vindt ik juist dat je weer met bouwblokjes enzo bezig kan zijn.

Knoppen draaien kan ook heel leuk zijn, sterker nog, daar breng ik genoeg tijd mee door tijdens de week. Maar het echte programmeerwerk, het echt maken van een patch, een werkelijk bespeelbaar instrument maken dat ook reageert op controller-info en dergelijke, dat doe ik toch het liefst digitaal. Bij een analoge bak kan ik het gewoon niet laten aan die knoppen te gaan draaien...

De mogelijkheden van de DX-serie heb ik onderhand wel onder de knie en ik ken de ins en outs van FM zo onderhand wel. Phase Distortion vindt ik nu leuk, maar aangezien dat niet zoveel scheelt van FM, zoek ik toch iets nieuws. Die dx200 leek mij eigenlijk heel leuk qua creativiteit bij het maken van tracks, zeg maar het componeer gedeelte, maar redelijk zwak in het sound design gedeelte (als ik het fout heb moet je het zeggen).

Een van de geweldigste dingen in een klank of instrument vindt ik de verandering van spectrum. En met een "normale" synthesizer is er niet veel wat je daaraan kan doen behalve filteren etc. Daarom vroeg ik me af of bijvoorbeeld een fs1r (vooral omdat geclaimd werd dat die met formatfilters zou werken) meer mogelijkheden zou bieden...

Nu ik dit type realiseer ik me eigenlijk dat wat ik wil gewoon een powerbook g4 met max-msp is... jammer dat ik dat niet heb...

Check de emu morpheus module eens. Je kiest 2 geluiden die je compleet met elkaar kunt morphen en 197 complexe filters over kan gooien. Bv een klank die begint als een aanslag van een piano en eindigt met het verval en release van een gitaar. Om een klassiek voorbeeld te noemen. Echt een sounddesigner tool. Supermaffe eeuwig evoluerende stereo pads...

Ik heb het! De Ensonig Fizmo. Heb je daar al aan gedacht?

goeie herder, heb je die prijs van die neuron gezien? wel tof uiterlijk trouwens... en de mogelijkheden lijken me ook helemaal te gek qua bizarre sounds. maar ja, dat heb je volgens mij met een andromeda of waldorf wave ook. en dat is niet echt de financiele categorie waar ik in aan het zoeken was...

de fizmo vindt ik dan weer een stuk interessanter, ware het niet dat de demo's die ik daarvan gehoord heb niet echt overtuigend waren... heeft iemand misschien dat ding en kan die wat wel overtuigende sounds laten horen?

ik heb soms het gevoel dat sommige bakken echte instrumenten zijn met een geheel eigen karakter, terwijl anderen meer inwisselbare tools zijn. en volgens mij ben ik op zoek naar een instrument i.p.v. een tool.

trouwens mijn excuses dat ik zo vaag ben...

Laatst gewijzigd:
Beste Schaapje, ik smeek je om toch wat softsynth te overwegen. Een maand of 3 geleden zag ik ook niets in softsynths en kon ik er niet mee overweg. Dit is aleen drastisch veranderd sinds ik met Absynth, FM7, QuadraSid en Kontakt ben gaan werken. Die software maakt geluiden die je ECHT niet uit hardware haalt!

Persoonlijk doet het mij er nu niet meer toe waar het geluid vandaan komt. Het proces telt niet, slechts het resultaat.

"Die dx200 leek mij eigenlijk heel leuk qua creativiteit bij het maken van tracks, zeg maar het componeer gedeelte, maar redelijk zwak in het sound design gedeelte (als ik het fout heb moet je het zeggen). "

DX200 heeft zelfde architectuur als DX7 plus filters en effecten....

fizmo is wel een toffe bak schijnbaar....maar heeft wel problemen met bepaalde voedingen ofzo waardoor ie wel eens stuk kan gaan....maar wel eens heel wat anders weer..

heb je wel een naar een nord modular gekeken? kan je in principe ook vanaf het bakkie zelf programmeren, al is de software oneindig handiger...maar het mooie is dat je je structuren (patches) gewoon in het geheugen kan opslaan, de knoppen aan de meest bizarre parameters(of parametergroupen met de morph groups) kan koppelen en je dus eigenlijk minstens zoveel flexibiliteit overhoud als bij een uitgebreide synth met veel knoppen..

Olaf

ja, de nord modular leek mij ook al een erg leuke optie
vooral omdat je er alle kanten mee uit kan gaan

kan iemand mij uitleggen of er naast de dsp kracht veel verschil is tussen de normale en de micro versie?

yup op de clavia site kan je al die info vinden ;)

in een notedop: de micromod heeft 1 DSP chip, de nord modular heeft er 4

Olaf

thanks iedereen...

ik ben er (voor dit moment) vrij aardig uit in de zin dat ik langzamerhand wel erg veel interesse krijg in de nord modular (gewoon of micro ben ik nog niet uit)...

Back