het typische dx7 geluid

tragmadat

vioo eh 'l
Ik kom er niet achter,
Steeds gaat het over FM-synthese en wat voor geluid er uit een dx7 komt.
Nu ken ik mijn dx200 aardig en maak er hele koele maar ook hele vreemde geluiden mee maar:
Wat maakt een dx7 bijzonder, ik weet alleen van dat robinS orgeltje maar:
Kan iemand mij laten horen waarvoor een dx7 eigenlijk het meest geschiks is?

:geslaagd: :o: :luv:

Zeer bekend van de electrische piano's in veel jaren 80 hits gebruikt.
Tevens ook zeer geschikt voor strings en bassen...

http://www2.hku.nl/~danny2/Stal.mp3

Diepe donkere evoluerende sounds die alleen maar uit dure modulaire kasten gehaald zouden kunnen worden...

Noise/gedetunde spookgeluiden/belgeluiden en walter carlos shining-moog strings komen allemaal uit de DX7 (gemultitracked weliswaar)

Laatst gewijzigd:
Ow! Dat had ik niet verwacht, ik ga me er maar eens meer in verdiepen want dit klinkt echt eh .... spooky?
tnx 8>
en ik maar denken dat het verder om van die lullige new wave leadjes ging.
Wat is een evoluerende sound? (kon Darwin ook pianospelen?)

Origineel geplaatst door tragmadat
en ik maar denken dat het verder om van die lullige new wave leadjes ging.
Andere typische DX-7 geluiden zijn ook de Tubular Bells (hoor ook : Do They Know It's Christmas) en de DblHarp (heel typisch geluid, als je 'm hoort weet je het).

Wat is een evoluerende sound?
Een geluid dat zich gedurende zijn duur van klinken ontwikkeld en van timbre veranderd; een eenvoudige cutoff-envelope wordt meestal een filtersweep genoemd, en die is eigenlijk te eenvoudig voor een echt evoluerend geluid. Synths met een structuur die zich voor dit soort geluiden lenen maken meestal gebruik van wavetables (Waldorf XT) of vector-synthese (Wavestation), al is het met elke ROMpler die apart geklokte LFO's op het volume kan leggen ook mogelijk, alleen meer werk :).

(kon Darwin ook pianospelen?)
Ik denk het niet, maar genetische algoritmen kunnen wel voor sounddesign en patch-generatie gebruikt worden (en nog voor een heel aantal andere zaken). Je begint met een vader-sinusgolf, een moeder-sinusgolf, en laat ze vervolgens kindjes (additief, ringmodulatie, FM, sync, LFO) maken, of iets dergelijks.

Ik vind de dx7 bijzonder juist omdat je er geluiden uit kunt halen die niet zo gauw uit andere synths zijn te halen in deze prijscategorie:

Stukje Dx7 getriggerd door rm1x, live getweak met doepfer drehbank, geen multitracking, wel een beetje reverb en delay erbij.

Click

Yep,

En FM is meer dan solid bassen en Electrische pianos :)

Brian Eno gebruikte er ook een stuk of 3 (en doet dat nog steeds?)

elec piano is toch wel een van de bekendste. Maar er zijn duizenden patches te downloaden van internet vanuit het verleden. En daar zitten heel bekende dingen tussen. Het blijft voor mij nog steeds een geweldige synth.

Origineel geplaatst door chrizz
Ik vind de dx7 bijzonder juist omdat je er geluiden uit kunt halen die niet zo gauw uit andere synths zijn te halen in deze prijscategorie:

Stukje Dx7 getriggerd door rm1x, live getweak met doepfer drehbank, geen multitracking, wel een beetje reverb en delay erbij.

Click

Hehe zo vind ik m best boeiend klinken. Kost je wel een drehbank natuurlijk... Beter dan die solidbass en die kutpianootjes

Als je FM door en door kent, dan is het geschikt voor alles (niet alleen voor bassen, bellen, metaalachtige klanken enz). Ik gebruik zelf een DX7 MkI, en 2 x SY99 en ik heb ook nog ergens een CX5M in de kast liggen. Uit het FM gedeelte haal je net zo goed zaagtanden, als blokgolven als erg warme pads (jawel) als ijskoude en kille effecten.

Trouwens, niet alleen de DX7 is erg flexibel in geluiden, maar iedere synth uit de DX-serie (tot en met de DX100).

:doei:

Niks mis met de solid bass hoor ;) (dat is trouwens een 4 operator geluidje die geen preset is in de DX7 maar die je natuurlijk wel met wat moeite kunt namaken).
Een DX is gewoon leuk voor vanalles en nog wat. Een DX200 lijkt me soms wel wat handiger vanwege de draaiknopjes en de envelope filters; dat moet het programmeren toch nog leuker maken, niet? Of zijn er echt wezenlijke verschillen? Smack, jij hebt beide synths. Vertel 's wat meer over de overeenkomsten en verschillen. Ik ben wel nieuwsgierig :)

Uhm daar was al wat over gekibbeld ;) in een andere thread maar de DX200 leest DX7 geluiden en schijnt ze gewoon af te kunnen spelen, maar je kan op de DX200 maar beperkt editten vanwege het beperkte aantal knoppen (Die beperking zit hem dan vooral in de modulatie mogelijkheden). Edoch, het design van de DX200 interface is vernuftig en zorgt waarschijnlijk dat je weer andere geluiden programeert waar je normaal niet zo 123 op de DX7 mee aan zou komen.

En dan is er natuurlijk het filter wat op de DX200 zit, die best wel ok is en heel veel toe voegt en het geluid typsich 'dx200' maakt.

De pattern sequencer aan boord van de DX200 is leuk en werkt snel...alleen niet polyfoon inzetbaar :stupid Ik zou graag een standalone willen zien met deze techniek waar je ook andere synths mee aan zou kunnen sturen. Volgens mij bestaat zoiets nog niet...of misschien is er iets van Korg (Electribe Workstation ofzo?)

Toch zijn het voor mij 2 hele verschillende dingen...de 'statige' DX7 bijna een 'echt' instrument met een diep karakter en de 'rebelse' DX200 een super freak bakje (wat zoals al in de handleiding staat soms moeilijk onder controle is te houden ;) )

FM synthese is een compleet nieuwe wereld aan geluiden, ik denk buiten modulaire synths de meest veelzijdige klankbron die er is. Naar mijn mening de laatste échte vernieuwing qua synthese. Het kost allemaal wel wat meer moeite en denkwerk dan met subtractief alleen, eerlijk gezegd kan ik er nog niet zo veel mee behalve basjes en geknarspiep ;) Tijd voor een deugdelijk boekwerk lijkt me.

Dat stukje van Smackos klinkt wel ongelofelijk goed moet ik zeggen!

Origineel geplaatst door smackos
Uhm daar was al wat over gekibbeld ;) in een andere thread maar de DX200 leest DX7 geluiden en schijnt ze gewoon af te kunnen spelen, maar je kan op de DX200 maar beperkt editten vanwege het beperkte aantal knoppen. Edoch, het design van de DX200 interface is vernuftig en zorgt waarschijnlijk dat je weer andere geluiden programeert waar je normaal niet zo 123 op de DX7 mee aan zou komen.

Ah, dat had ik gemist dan... Wel vreemd (of eerder opmerkelijk dan vreemd) dat je wel geluiden uit de DX7 kunt lezen maar niet alles kunt editen. Ik neem aan dat dat dan komt doordat verschillende parameters die bij de DX7 individueel te editen zijn, bij de DX200 zijn gecombineerd om de interface overzichtelijker te houden en meer op een subtractieve synthesizer te laten lijken? Dan zou je dus niet alles kunnen doen wat je met een DX7 wel kunt doen...
Maar dan nog.... zoals Brian Eno al ooit zij: er zijn waarschijnlijk maar 10 mensen op de wereld die een DX7 kunen programmeren met een volledige kennis van zaken, de rest is toch veredelde preset pushers. Dan lijkt het me niet uit te maken of je met een DX7 of met een DX200 presets pushed.

Laatst gewijzigd:
Ah, dat had ik gemist dan... Wel vreemd (of eerder opmerkelijk dan vreemd) dat je wel geluiden uit de DX7 kunt lezen maar niet alles kunt editen. Ik neem aan dat dat dan komt doordat verschillende parameters die bij de DX7 individueel te editen zijn, bij de DX200 zijn gecombineerd om de interface overzichtelijker te houden en meer op een subtractieve synthesizer te laten lijken?

Via software die erbij zit kan je wel alles editten maar die software heb ik niet. Maar dat is inderdaad om de interface overzichtelijk en goedkoop te houden, als ze voor alles knoppjes hadden heb je iets zo groot als die Jellinghaus programmer nodig...(en dan ook nog extra knopjes voor het filter en de effecten)

jellinghaus.jpg

Origineel geplaatst door smackos
Via software die erbij zit kan je wel alles editten maar die software heb ik niet. Maar dat is inderdaad om de interface overzichtelijk en goedkoop te houden, als ze voor alles knoppjes hadden heb je iets zo groot als die Jellinghaus programmer nodig...(en dan ook nog extra knopjes voor het filter en de effecten)

Inderdaad, dat zat ik me ook net te bedenken, dat van die Jellinghaus programmer.

was't intro-geluidje uit Michael Jackson's Dirty Diana ook een DX7?

Attachments

• dirty diana-intro.mp3
    297,3 KB · Bekeken: 89
Origineel geplaatst door Chinetti
Inderdaad, dat zat ik me ook net te bedenken, dat van die Jellinghaus programmer.

In mijn hoofd is die Super DX allang af, een redelijk groot scherm er bij voor maximale visuele feedback waar je mee bezig bent, en ledkrans rotaries zoals de Nord 3 heeft zodat je iedere keer meteen ziet waar je mee bezig bent.

Origineel geplaatst door Chinetti
Ah, dat had ik gemist dan... Wel vreemd (of eerder opmerkelijk dan vreemd) dat je wel geluiden uit de DX7 kunt lezen maar niet alles kunt editen. Ik neem aan dat dat dan komt doordat verschillende parameters die bij de DX7 individueel te editen zijn, bij de DX200 zijn gecombineerd om de interface overzichtelijker te houden en meer op een subtractieve synthesizer te laten lijken? Dan zou je dus niet alles kunnen doen wat je met een DX7 wel kunt doen...
Maar dan nog.... zoals Brian Eno al ooit zij: er zijn waarschijnlijk maar 10 mensen op de wereld die een DX7 kunen programmeren met een volledige kennis van zaken, de rest is toch veredelde preset pushers. Dan lijkt het me niet uit te maken of je met een DX7 of met een DX200 presets pushed.

hey smackos, zoals je zelf zegt: via de software is alles te editen; pm me even als je'm nodig hebt.

Back