Yamaha QY70/QY100 als hardware sequencer

smackos

Gepokt en gemazeld
Ik heb me nooit zo verdiept in deze yamaha sequencers maar sinds ze uit zijn heb ik er altijd al eentje willen hebben, vooral vanwege de kleine maat en omdat ze er ''supercute'' uitzien.

Hoe is dit ding om andere hardware mee aan te sturen? Aals ik het goed begrijp zit er een pattern based sequencer in die best wel gedetaileerd is...als ik een QY70 of QY100 heb met b.v. een microkorg, SH32 en nova dan kan ik die daar gewoon mee aansturen?

En wat is het verschil in de sequencer tussen de QY70 en QY100 (behalve meer voices en groter geheugen)?

hoef ik geen nieuwe draad te openen...

hoef ik geen nieuwe draad te openen...

mja vertel is is het wat? om de rest mee te sequence zoon qy 70?
wil er graag een kopen... ja? of nee?

ik heb me een tijdje terug ook in de 100 verdiept omdat het me wel wat leek om vanuit bed het hele boeltje te sequenzen maar als ik de specs mocht geloven viel dat mooi tegen midi aansturen was niet zo geweldig uitgebreid

het beste kan je zelf even op onderzoek uit naar specs en ervaringen dan zie je vanzelf wel of hij zo,n beetje het gene kan wat jij in je hoofdt hebt

hihi

hihi

hij is een paar uurtjes trug bezorgt... hij is heel schattig:D

Ik zit er ook aan te denken een qy70 aan te gaan schaffen om die te gaan gebruiken als sequencer. ik gebruik nu ableton om mijn Sidstation aan te sturen en er komt straks nog een Sammich SID bij.

Weet iemand of het mogelijk is om met de Qy70 via MIDI de sidstation en de SammichSID aan te sturen over verschillende MIDI kanalen?

ja je kan een extern app. aansturen via midi,of je dit via meerdere kanalen kan ligt aan het ontvangend app. (multitimbraal)
je hebt natuurlijk zoiezo de keuze van min. 16 midikanalen.
geeft dit antwoord op je vraag?

Ik gebruik soms een QY700 voor het aansturen van een deel of alle apparatuur (+/-20 MIDI devices). Dit is een vergelijkbaar apparaat.

bijna:

Is om mogelijk om met de QY70 minimaal 2 patterns uit te sturen over 1 MIDI kabel, bijv:
pattern1 - naar apparaat 1 via bijvoorbeeld MIDI kanaal 1
pattern2 - naar apparaat 2 via bijvoorbeeld MIDI kanaal 2

Alvast bedankt.

sindskort heb ik een QY70. Best leuke bak. Lekkere pads en strings. Best bruikbare sounds eigenlijk.

Wat zijn jullie tips voor het maken van tracks met de QY70? Ik zie dat Smackos uiteindelijk een EP heeft gemaakt ermee.

Werk(t)en jullie bijv met lange patterns in Pattern mode voor de basis en dan in song mode afmaken of meteen vanuit Song mode? Jammer is dat de loop functie in Song mode best raar is namelijk.

Ik hoop dat ik geen dingen zeg die alleen kunnen met de QY700, maar in song mode kun je je pattern en chord changes live opnemen, ook kun je naast je patterns weer losse tracks opnemen. Die blokken die je opneemt kun je ook weer hergebruiken.

Dus ik zou zeggen dat je een paar patterns maakt, daar een sequence van een song in bouwt inclusief je transposes en daar dan nog wat losse strings en drums overheen grooved live vanaf je keyboard.

Volgens mij heb je ook geen last van een korte lag bij iedere loop als je een lange song maakt en daar je sequence in zet.

Ik heb een QY100 gehad en vond de synth en drum sounds best goed. De imitaties van piano's, gitaartjes en dergelijke waren wat minder, maar zeker niet onbruikbaar. Mijn ervaring met de sequencer is dat hij verre van strak loopt en dat is ook gelijk de primaire reden van verkoop. In song mode liep hij trouwens beduidend minder strak dan wanneer je live switchte tussen (segmenten van) patterns. Je zou eerder zeggen dat het andersom zou zijn. Het maakte tevens niet uit of ik batterijen of de netadapter gebruikte daarbij. Als je echt strakke timings wilt voor je tracks dan zul je achteraf de boel moeten monteren in een audiobewerkingsprogramma. Ik zou het ding enkel als XG geluidsmodule gebruiken, of om schetsen van nummers mee te maken. Complete tracks met strakke timings is zonder externe sequencer volgens mij onmogelijk. En voor zover ik uit eigen onderzoek heb kunnen ontdekken hebben alleen de Yamaha RM1x en de Yamaha QY700 echt strakke timings.

Als vervanger voor de QY100 heb ik tegenwoordig Korg M01D en DS-10 voor de Nintendo 3DS.

ach het is leuk voor op de bank. vind het een fijne afwisseling tussen een mpc achtige inspeel werkwijze en dan weer editten met nummers. bijna geen visuele feedback, veel meer in mn hoofd. :eureka:

Nee de RM1x is lichtjaren meer geavanceerder, de QY70 is een soort van heel gelimiteerde RM1X zeg maar 25% van wat een RM1X kan ofzo

De QY70 is ook leuk ik heb er inmiddels 2 versleten...maar de RM1X dat blijft echt nog steeds een van de allerbeste hardware sequencers ooit (QY700 ook gehad maar RM1X is ook superieur over dat ding, behalve dan dat de QY700 cubase style DAW LCD scherm heeft)

aaaah...wacht es ff.

Je kan natuurlijk in een song meerdere styles/patterns gebruiken!
Iedere pattern heeft 6 sub patterns; intro, main etc
Met 64 user patterns * 6 sub patterns kan je flink wat bouwen en daarnaast nog in song mode over de patterns heen sequencen.

Back