Muziek en wiskunde

Sorry dat ik dan toch weer op m'n amiga terug moet komen:

http://exotica.fix.no/websites/dreamland/amiga/tools.html

Algorhytms en AlgoMusic zijn generators die aan de hand van algoritmes midinoten genereren. Hierbij heb je dan de keus uit allerlei verschillende wiskundige opties.

Best een leuk programma, maar je wordt die random noten snel moe!
Ideaal om even mee te kutten om inpiratie op te doen, opzich.

hmmmm..... maffe combinatie kom ik hier tegen: pro muziek/contra wiskunde.

Iedereen die een VA of een softsynth gebruikt, bouwt geluiden op basis van wiskundige modellen (a.k.a. algoritmes).
Hetzelfde geldt natuurlijk voor digitale effecten.

Ook de analogie is flink verweven met wiskunde, of dacht je dat de waardes van alle potjes e.d. hetzelfde was, en er niet aan gerekend hoeft te worden om het goede stukje electronica in een synth te proppen ?

& dan zullen we het maar helemaal niet over de computer hebben die ieder lid hier vast wel 1tje heeft staan en waarvan de meeste ook wel muzikaal ingezet wordt.

dusseh: muziek is cool en wiskunde is bah ? :z

Origineel geplaatst door Kevin

Kom op zeg alle bands,artiesten die roepen dat ze d.m.v. wiskundige formule's tot hun compositie's komen zijn niet goed wijs ! Die hadden moeten gaan solliciteren bij Bill Gates daar kunnen ze zich dan veel nuttiger maken om dat Windows stabieler te krijgen 8o)

Haha...de meeste artiesten die wiskunde toepassen werken op mac (zoals Autechre en Boards of Canada), dan zal Windows hen geen kopzorgen bezorgen :D .

Het meest vreemde wat ik in deze draad heb gelezen is dat wiskunde 'koud' is.

Tuurlijk, dat jij als mens een zak van vlees bent die voor 60-70% uit water bestaat, een sub-optimaal design hebt dat het na 60 jaar min of meer opgeeft, en dat we nog steeds vrolijk reageren op oerdriften, ook al willen we die zo graag mogelijk wegstoppen is misschien een pessimistische beschrijving. Maar die doet echter weinig af aan de waarheid.

Diezelfde wiskunde gebruikt iedereen. Waarom gebruik je een stelsel van 12 tonen? Wiskunde. Waarom klinken afwijkingen in dat stelsel 'vals'? Gewenning, en weer wiskunde; lees de uitgebreide verhalen over alternatieve stemmingsmethoden maar, je wordt met wiskunde om de oren gemept.

Wil dat dan zeggen dat je mathematisch correcte muziek moet maken? Nee, daar komt Joe Meek's beroemde uitspraak aan te pas ; als het goed klinkt, dan is het goed. Maar om het goed te -laten- klinken, daar heb je dan soms weer wel wiskunde voor nodig. Wiskunde is net zo min 'koud' als zwaartekracht 'kwaadwillend' is*.

*tenzij je eens goed op je gat valt, maar da's dan veelal je eigen schuld

Origineel geplaatst door Kevin
Mwuaa zo wil ik het niet formuleren :D

Maarrrrrr vind het wel allemaal errug ver gaan hoor....
Kom op zeg alle bands,artiesten die roepen dat ze d.m.v. wiskundige formule's tot hun compositie's komen zijn niet goed wijs ! Die hadden moeten gaan solliciteren bij Bill Gates daar kunnen ze zich dan veel nuttiger maken om dat Windows stabieler te krijgen 8o)
Nee ff serieus muziek is gewoon gevoel en gehoor en geen gereutel met getallen kom op zeg!

In de klassieke muziek deed Shönberg dat al, muziek maken dmv wiskundige berekeningen... Ik ben er op zich niet zo'n voorstander van, maar algomuziek is leuk voor expirimentele doeleinden!
Sterke algoritmic noem ik zelfs kunst!

dat wiskunde een rol speelt bij muziektheorie en synthese ok, maar IMO moet het niet een uitgangspunt vormen bij de creatie van muziek, nee, dat moet gebeuren op basis van gevoel en inspiratie... dan krijg je muziek die leeft, in wat voor vorm dan ook

inderdaad, muziek draait om gevoel en inspiratie, maar soms kunt je dmv wiskundige berekningen gevoel bekomen in special FX bijvoorbeeld ik heb het daarom niet over de melodie.

Ik heb trouwens net nog een expirimenteel stukje algoritmic music teruggevonden van mezelf dat ik maakte toen ik 12 was. Ik ben het nog aan het uploaden naar me server, het adres is http://www.securitymania.net/cthtune.mp3
het bestaat uit automatisch gegenereerde patterns en "melodieën" de beat is er later aan toegevoegd, ook automatisch reloopen is erbij.
tegenwoordig kan men al heel ver gaan met algoritmic, namelijk door aritificiële intelliigentie, hierdoor kan een computerprogramma al dan niet hardware AI project zelf muziek genereren naar "zijn smaak" ;)

Deze duitser maakt muziek die iig geïnspireerd is op nummers.

't Klinkt allemaal wel erg braafjes en erg over-geproduceerd, maar desalniettemin zit het leuk in elkaar. :dj:

Ik vind het niet als algoritmic music klinken, en volgens mij is het dat ook niet. het thema van de songs zijn alleen wiskundig-geïnspireert denk ik... ik kan fout zijn hoor.
Ik vind het goed geproducet de muziek, doet me soms denken aan nova en zelfs beetje mike oldfield soms, maar ik mis rithme...

Geluid is wiskunde & Muziek is emotie

Geluid is muziek

Maar wiskunde heb helemaal nix met emotie te maken,
tenzij je een psycholoog bent dan..

Origineel geplaatst door Mhika Ra
... Maar wiskunde heb helemaal nix met emotie te maken,
tenzij je een psycholoog bent dan..
Ik kon toch altijd behoorlijk emotioneel worden van de onvoldoendes die ik haalde... ;{

;)

Merk trouwens zelf dat het enige wiskunde aan muziek vaak is, optellen en en soms aftrekken.
Op het moment dat je andere bewerkingen gaat doen is het in mijn oren al vrij snel geen muziek meer.
(timestretchen even daargelaten) het gaat me puur om verhouding tussen te spelen noten.

En om optellen en aftrekken nou gelijk wiskunde te noemen gaat me beetje ver.
Dan zat ik in de eerste klas lagere school dus al aan de wiskunde.. nee dus.

Vind dus wiskunde niet zo erg van toepassing in muziek.
Leuk voor de analyticus, maar de componist heeft er weinig mee denk ik. (ik in ieder geval niet :) )

Daarbij heeft wiskunde de neiging altijd 'te kloppen'. Wiskunde klopt.
Klopt muziek ook?

Als ik nou een bepaald geluidje een arpje laat spelen kan je misschien spreken van een parabool.
Maar doe net ff iets anders en het is geen parabool meer. Maar misschien klinkt het nog wel.
En dan kan je het wiskundig mischien nog steeds wel opschrijven wat dat arpje doet, maar heeft dat zin ? neuh..

Wiskunde is dus wat mij beteft wel inzetbaar als notatie van bepaalde muziekale gebeurtenissen, maar wiskunde als basis voor muziek levert volgens mij, zeker als je er gretig gebruik van maakt een vreselijke tering herrie op.:D

ik hou van de 'wiskundige' muziek van autechre,
en ik hou van de pure rauwe emotie van bijvoorbeeld Nick Cave.
Ik hou van muziek vanuit een idee: moderne componisten als John Cage, of minimalisten als Steve Reich...
en ik hou van impro-jazz wat direct vanuit het moment ontstaat, toppunt van gevoel!

Liefst wordt ik op vele vlakken door muziek tegelijk geraakt: mijn hart, mijn lijf én mijn hoofd!

Maar eigenlijk vind ik de scheiding tussen aan de ene kant ratio (wiskunde) en aan de andere kant gevoel nogal een onwerkbare tegenstelling. Ik zou zelf moeilijk kunnen benoemen of ik iets rationeel of emotioneel bekijk of maak. Ik denk zelfs dat de mooiste dingen worden gemaakt als je al je mogelijkheden ten volle benut en je dus niet jezelf gaat beperken omdat iets geen gevoel zou hebben of zo.

Mijn vader (leraar wiskunde op een avondschool) vind mijn hobby opeens stukken interesanter.

Back