newbievraag: Midi Sync?

Bahamut

yip yip
Deze vraag heb ik al heel lang.
Wat is nou eigenlijk het nut van midi sync ofzo (timecode, midi-clock)? :O

Ik gebruik Cubase als sequencer voor m'n XP80.
Cubase kan ik instellen als master (sync out) en de XP-80 gaat in remote/slave mode. Leuk en aardig, de XP-80 krijgt dan het tempo door van Cubase, maar wat is nou het nut hiervan?

Alles werkt ook gewoon als je de XP-80 en Cubase niet "synct"...
Het tempo van bijv. delays en LFO's kan je gewoon intern regelen op de XP-80 met performance tempo, dus daar zet ik dan hetzelfde tempo als in cubase. Het enige wat ik kan bedenken is dat syncen handig is als je het tempo tijdens een track laat veranderen. Dient het dan daarvoor? :)

met de sync functie kun je dingen synchroon laten lopen.
Als je bijvoorbelld zoals ik met 3 sequencers werkt is het handig als ze ook allemaal even snel lopen:)

Als ik mijn Hoofdsequencer bijv. 120 bpm is zet ik de rest van de sequencers op midi/sync of ext/sync waardoor ze automatisch op 120 bpm gaan en starten als ik de startknop van de hoofdsequencer indruk.

hierdoor kun je met meerdere synths, sequencers, workstations werken die allemaal synchroon lopen.

Rups, je kan bijv. het tempo van cubase op 120 BPM zetten en het tempo van een synth ook maar dan blijft er de kans dat ze toch niet helemaal synchroon lopen.

Met midi clock commando's word het tempo telkens doorgegeven en lopen de twee (of meer) apparaten gelijk (althans dat is de bedoeling :))!

Je zou via MIDI Sync bijvoorbeeld ook drumcomputers e.d. mee kunnen laten lopen met je hoofdsequencer.
Er zijn ook leuke converters te koop die het MIDI Sync signaal
omzetten naar Sync-24 (dat wordt gebruikt bij o.a. oude Roland drumbakken en de 303)

equate

Sink

Sink

Sync is in principe alleen nodig als je een 'slave' hebt.. die op hetzelfde tempo moet meelopen. Als je er alleen maar noten heenstuurt.. is dat dus niet nodig.

Gesyncte LFO's, Erpeggiators, Envelopes.. dat is natuurlijk ook leuk.. maar je 'slave' moet dat dan wel ondersteunen natuurlijk.

Ga echter nooit in de fout door twee apparaten intern hetzelfde tempo te geven.. en dan denken dat het zo dus gesynct is.. Ieder apparaat heeft toch weer een iets andere interne klok.

is niet echt nodig...bij een delay gaat t toch niet steeds verder uit elkaar lopen

Origineel geplaatst door Pjotr G
is niet echt nodig...bij een delay gaat t toch niet steeds verder uit elkaar lopen

nee maar je kan toch handig op 1/4 van het tempo zetten enzo?.. zoals je in cubase met die plugins werkt?..dat vind ik wel handig meestal :)

om de delay in milliseconden uit te rekenen is bijna net zo snel....

want, hoe ging dat ook alweer:

240000 / steps / bpm = aantal ms delay

dus bijvoorbeeld, 8-ste delays bij 125 bpm:

240000 / 8 / 125 = 240 ms.... et voila een mooi getimede delay !!

equate: in excel ff een tabel maken en printen oppinnen op de muur in je studiootje

Origineel geplaatst door Pjotr G
equate: in excel ff een tabel maken en printen oppinnen op de muur in je studiootje

maar nee joh, gewoon hoofdrekenen !!

8)

Re: Sink

Re: Sink

Origineel geplaatst door CraZ

Ga echter nooit in de fout door twee apparaten intern hetzelfde tempo te geven.. en dan denken dat het zo dus gesynct is.. Ieder apparaat heeft toch weer een iets andere interne klok.

ja das eigenlijk wel logisch
nu snap ik 't wel, bedankt

ik probeer overal achter te komen door "trial and error" maar soms moet je wel gewoon iets vragen of opzoeken :)

240000 / steps / bpm = aantal ms delay
Hmm, die kende ik nog niet.
Maar is het soms niet mooier om een klein beetje van die waarde af te wijken, zodat het hele nummer wat minder strak wordt?

Origineel geplaatst door ZmokE

Hmm, die kende ik nog niet.
Maar is het soms niet mooier om een klein beetje van die waarde af te wijken, zodat het hele nummer wat minder strak wordt?

uiteraard.. maar daarvoor lijkt het me handig dat je eerst weet wat de waarde zou moeten zijn.. dan kun je vervolgens daar een beetje vanafwijken.. :)

Waarom niet gewoon midi syncen???

Net iets makkelijker als dat sommetje niet?

Heb je alleen dus wel een strakke timing...

Of dat een voor of nadeel is ligt aan het nummer dat je maakt!

Trouwens een tap button doet ook wonderen voor je delay ;)

60/125= 1 beat (in secondes)
Er zijn meer wegen naar Rome.

Back