[Roland] JV/XP Performance Mode

Bahamut

yip yip
Ik las ergens op internet dat de parts in performance mode zwakker, minder vet klinken als in patch mode.
Eerlijk gezegd zet ik hier mijn vraagtekens bij. Als je dezelfde patch met precies dezelfde effecten in patch mode vergelijkt met performance mode, kan ik eigenlijk geen verschil horen.
Misschien is er een klein verschil in volume maar toch niet in "vetheid" ofzo.

Wie heeft een jv/xp en wat is je mening hierover? 8D

Yo Bahamut,
volgens mij dikke onzin.
Heb zelf en JV90 en XP80 synth, en ik heb er nog nooit iets van gemerkt.

oh grappig, ik heb nu ook een xp-80 en had hiervoor een jv-90

trouwens, tussen die 2 synths zit volgens mij wel enig verschil wat geluid betreft, de jv-90 klonk iets warmer IMO

Yep, bedieningsgemak van de XP80 is beter vind ik, maar ik vind het geluid van de JV90 op de een of andere manier vetter. Ook vind ik de 'touch-and-feel' van de JV90 prettiger.... Het voelt allemaal wat robuuster. Als de JV90 de polyfonie van de XP80 had was het helemaal geweldig geweest.....

de drukknoppen van de jv-90 waren wel een beetje gaar, en er zaten eigenlijk een hoop overbodige knoppen op

ik had zo'n VEJV1 voice expansion maar dan had je 2x apart 28 stemmen

Klopt man. Ik heb zelf een XP-30 en daar heb je hetzelfde probleem.

Is ook wel logisch eigenlijk want in de Performance mode delen 16 geluiden, efx, reverbs en chorus' de zelfde uitgangen.

Terwijl je in patchmode maar 1 sound door diezelfde uitgang gooit.8)

In patchmode worden de EFX'en iets anders toegepast dan in performancemode (ik heb hetzelfde met m'n JV-1010).
Je kunt dit alleen oplossen door sounddiver te gebruiken (althans, voor de JV-1010, misschien dat je bij de andere modellen dit wel kunt editten) en de EFX van een hele perfomance te editten.
Wat volgens mij ook kan (heb ik nog niet helemaal uitgezocht of er echt verschil tussen zit) is de EFX output assign aan te passen naar 'patch' ipv. 'mix' of 'efx'. Dit kun je bij de JV-1010 doen m.b.v. de draaiknoppen, of als je cakewalk gebruikt met speciale studioware (dan krijg je softwarematig een compleet knoppenpaneel met veel functies).

Dus in het kort: je moet zien dat je de EFX van de patch kunt toepassen op de hele performance.

Wat ik nog wel eens doe is eerst de compositie maken terwijl hij in performance mode staat, om daarna track voor track te HD-recorden. Aangezien het dan toch track voor track gaat, kun je hem voor bepaalde sounds in patchmode zetten voor het andere geluid...

napalman daarin heb je gelijk, als je meerdere partijen tegelijk gebruikt heb je dat sowieso

maar als je 1 patch in performance mode bespeelt, met alle effecten uit, zou die in principe hetzelfde moeten klinken als diezelfde patch in patch mode, toch? :)

dr ripsaw:
Bij DIR gebruik je geen effecten
Bij MIX gebruik je alleen de reverb en chorus
Bij EFX gebruik je reverb, chorus + 1 van de 40 EFX effecten in combinatie.

In performance mode kan je per part (=per patch) kiezen voor DIR, MIX of EFX
Het type reverb/chorus/EFX wat je gebruikt, geldt voor de performance als geheel.
Voor reverb/chorus kan je alleen de mate hiervan (send level) per part instellen
Voor de EFX kan dat helaas niet op deze manier. Dus je kan bijvoorbeeld 3-TAP-DELAY alleen in dezelfde mate gebruiken voor alle parts. Dus als je wilt dat een bepaalde part deze 3-TAP-DELAY niet gebruikt, moet je die part op MIX instellen ipv EFX.

Op de XP-80 kan je overigens de effect-instellingen van een patch kopieren naar een performance

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Bahamut
napalman daarin heb je gelijk, als je meerdere partijen tegelijk gebruikt heb je dat sowieso

maar als je 1 patch in performance mode bespeelt, met alle effecten uit, zou die in principe hetzelfde moeten klinken als diezelfde patch in patch mode, toch? :)

Ben ik het niet helemaal mee eens. Ik denk namelijk dat in de Performance mode de uitgangen intern al klaar staan om 16 sounds uit te sturen. En in Patch-mode niet, vandaar de verminderde geluidskwaliteit.

DENK ik hoor. 8)

hmz daarin heb je misschien wel gelijk ..

Dus om het beste uit je synth te halen, zou je eerst een hele compositie in performance mode moeten maken, en vervolgens per channel in patchmode alle partijen apart in audio op moeten nemen ;(
LOL

Origineel geplaatst door Bahamut
hmz daarin heb je misschien wel gelijk ..

Dus om het beste uit je synth te halen, zou je eerst een hele compositie in performance mode moeten maken, en vervolgens per channel in patchmode alle partijen apart in audio op moeten nemen ;(
LOL

Vervelend, maar waar.

Meerdere dezelfde synths gebruiken kan ook. :)

Meerdere outputs gebruiken is ook wel OK.

Back