Fantom of Triton extreme

Drifter

Drifting with the flow
Ik wil in de toekomst een nieuw workstation aanschaffen, ikzelf zit te denken aan een Fantom of een Triton extreme. Welke kan ik het beste kiezen, zijn er mensen die met een van deze synths werken zo ja hoe kan u mij dan uw bevindingen vertellen.

Alvast bedankt.

Als je op dit forum zoekt op "Fantom" of "Motif ES" of "Triton" kom je nog meer threads tegen. Ik heb onlangs mijn Triton vervangen door een Fantom, de Motif ES ken ik ook redelijk en is zeker een goed alternatief.

Zie ook deze thread
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=39621

Hierin staan heel veel links naar tig andere threads met nuttige info. Lees dat eerst en stel dan hier je vragen :)

Ik overweeg momenteel ook een Fantom X7.
Heb mijn ES7 na enkele dagen terug naar de winkel gebracht. Ik kon niet wennen aan het te lichte klavier.

Sjaak,
hoe bevalt de SRX-07 kaart je ?

Groeten uit Berendrecht (Antwerpen),
lvercaut

Origineel geplaatst door lvercaut
Ik overweeg momenteel ook een Fantom X7.
Heb mijn ES7 na enkele dagen terug naar de winkel gebracht. Ik kon niet wennen aan het te lichte klavier.

Sjaak,
hoe bevalt de SRX-07 kaart je ?

Groeten uit Berendrecht (Antwerpen),
lvercaut

De SRX-07 is echt een aanrader. De Rhodes piano's zijn heel bruikbaar (beter dan standaard) de en er zitten ook diverse CP-70 samples in. Verder nog veel goede samples van analoge synths (Roland, Oberheim, Sequential etc). Kortom, voor mij is dit zeer goede aanvulling op de Fantom X. Als je nou echt een X7 wilt kopen, laat het mij weten dan kan ik wellicht info geven over een scherpe prijs en waar je die kunt krijgen.

De ES7 heb ik ook geprobeerd en ik heb om dezelfde reden (te licht klavier) deze als keuze laten vallen ;) De X7 speelt veel beter naar mijn mening.

Groeten uit Brasschaat (is om de hoek)

Ik heb een FantomX7 met extra 512 Mb Ram :okdan: en heb nog geen moment spijt gehad van mijn keuze. Heb ook getwijfeld voor een motif of triton maar ik vind de klanken, het gebruiksgemak, het kleurenscherm (ook al is het geen touchscreen) en vooral het klavier van de X7 van uitstekende kwaliteit.

Nog even wachten voor de srx07 kaart, die zijn momenteel niet in stock @ Roland Benelux/France.

Enkel de snelheid om weg te schrijven naar de Compact flash kaart is een beetje traag en USB is niet 2.0 maar die gebruik ik toch enkel als MIDI in&output. Gemakkelijk, inpluggen en soft synths here i come!
Dan gebruik ik de digitale ingang van de X7 om ruisvrij te sampelen, save te samples op CF bewerk ze op de PC (is nog steeds gebruiksvriendelijker om de loop points te vinden en om te kunnen crossfaden) en save ze dan terug op CF. (moet je wel als standaard Aiff kiezen in plaats van wav om de loop points te behouden). Zo heb ik schitterende vette moogklanken. De klanken van de XP reeks heb ik ook op het net teruggevonden en de (ik had een Xp80) beste klanken heb ik even via de bijgeleverde Fantom X librarian soft op een extra CF kaartje gezet.

De pads zijn fantastisch net als de d beam controller.

Ik vind het moeilijk om soms afscheid te nemen van oude jupiters, prophets enz maar sampelen van soft synths die synchroniseren met de midi clock opent zoveel mogelijkheden.

De bijgevoegde mp3 is een gesampelde arturia moog in combinatie met de D beam.
Veel plezier met je zoektocht!

picaja

Origineel geplaatst door Sjaak
Inderdaad 8)

He bartmans, jij hebt toch ook een Motif (ES)7. Ik vond die heel erg licht spelen, voor piano's is dat wel een probleem. Heb je daar geen problemen mee?

Ik heb een motif7. Die voelt wel anders aan inderdaad. Niet slecht, overigens. Ik vind het Fantomklavier fijner. Maar voor het ECHTE pianospel verwijs ik toch naar een gewogen klavier.

Als je nou echt een X7 wilt kopen, laat het mij weten dan kan ik wellicht info geven over een scherpe prijs en waar je die kunt krijgen.

Daar ik de ES7 terug heb mogen inruilen zit ik met een tegoedbon in die bepaalde winkel. Ik ken de goedkope winkels zoals Feedback en beter nog Musicstore in Keulen. Daar ben ik van de zomer nog geweest.
Ik wacht zeker nog tot volgende week donderdag 20/01. Dan begint Namm en er gaan geruchten dat Roland met een nieuwe RD gaat uitkomen...
Waarschijnlijk gaat de prijs van de RD700 dan weer sterk omlaag ?
Ik wil ook even zeker zijn dat Yamaha geen nieuwe P... zal voorstellen.

Ik ben dus aan het twijfelen tussen 88 of 76 toetsen, maar een een X8 is echt boven mijn budget.

Meningen ? Raadgevingen ? Altijd welkom !

lvercaut

Origineel geplaatst door lvercaut
Ik wacht zeker nog tot volgende week donderdag 20/01. Dan begint Namm en er gaan geruchten dat Roland met een nieuwe RD gaat uitkomen...
Waarschijnlijk gaat de prijs van de RD700 dan weer sterk omlaag ?

De RD700 is al sterk verlaagd in prijs toen de X8 uit kwam, logisch. Als er een nieuwe RD op de markt komt kun je er vergif op innemen dat de RD700 nog verder gaat zakken in prijs, interesante optie dus.

Ik ben dus aan het twijfelen tussen 88 of 76 toetsen, maar een een X8 is echt boven mijn budget.

Ik eerste instantie wilde ik een 88 toetsen gewogen piano of synth, de RD700 stond ook op het lijstje. De RD700 is 5-6 kg lichter dan de X8 maar vind ik te beperkt qua synthese mogelijkheden tov de 88-keys workstations zoals de X8, ES8 en Extreme en ook nog steeds zwaar met flightcase. Je kunt dat wel deels met SRX-boards compenseren maar dan loopt de prijs ook snel op, het verschil met een X8 is dan relatief klein voor de vele extra's die je krijgt (sampler, interne wav ROM, 128-stemmig etc). De RD-700 speelt overigens prima (zelfde PA-5 weigthed hammer action klavier als de X8 ) en de sounds zijn opzich ok.

Het gewicht vind ik toch wel een probleem als je er regelmatig mee op stap moet. De X7 speelde echter verrassend goed voor een synth klavier, de ES7 daarentegen....dat vond ik te licht en daardoor minder goed voor piano's. Kwestie van wennen misschien maar ik voel liever iets meer weerstand omdat je daarmee veel makkelijker expressie in je akkoorden kunt leggen.

Verder vond ik de Motif ES qua user interface minder dan de Fantom, die springt er qua gebruiksgemak en features tbv live toepassingen duidelijk boven uit. De Fantom spreekt voor zich, je komt er relatief snel uit zonder dat je de manual of internet hoeft te raadplegen. Heb laatst een sample gemaakt en gelooped en dat gaat echt bijzonder makkelijk.

Origineel geplaatst door picaja
Nog even wachten voor de srx07 kaart, die zijn momenteel niet in stock @ Roland Benelux/France.

Ik vind het moeilijk om soms afscheid te nemen van oude jupiters, prophets enz maar sampelen van soft synths die synchroniseren met de midi clock opent zoveel mogelijkheden.

Klopt, de oudere analoge synths klinken vaak beter maar zijn qua toepassingen veruit achterhaald tov de moderne workstations en VA's. Als je bv effecten, lfo's of arpeggiators wil syncroniseren met midi dan heb je gewoon een probleem of moet je je in allerlei technische bochten wringen om het (deels) voor elkaar te krijgen. Het grappige is ook nogeens dat niemand ooit tegen mij gezegd dat mijn sound niet goed is ondanks dat ik een rompler, een VA en een FM bak gebruik, integendeel. Als je een beetje handig bent met synths haal je er meer uit dan de gemiddelde analoge freak.

De SRX-07 is overigens qua samples vergelijkbaar met de EMU Vintage Keys, een top kaart :okdan:

Re: Fantom of Triton extreme

Origineel geplaatst door Drifter
Ik wil in de toekomst een nieuw workstation aanschaffen, ikzelf zit te denken aan een Fantom of een Triton extreme. Welke kan ik het beste kiezen, zijn er mensen die met een van deze synths werken zo ja hoe kan u mij dan uw bevindingen vertellen.

Alvast bedankt.

Nee! Allebei niet!! Neem een X1!!! Of anders een K2600X!!!! Het moet echt één van die twee zijn, anders spoor je niet, dat ligt echt aan jou!!!!! Ja man!!!!!!

Dus.

M.a.w.: zo lang je niet aangeeft waarom je je keuze tot deze twee beperkt hebt (geen Motif ES of Kurzweil?) en waar je ze voor nodig hebt, dan valt er geen zinnig advies te geven, behalve algemene reclamepraat. :W

keuze

keuze

Hebbie ale een keyboard of synth ?

Ga voor de rackversies dan....

Ik zou als ik jou was je keuze vervangen voor de motif ES en de Fabtom XR ipv; Korg...

Ik vand dat wanneer je kijkt naar de sounds en een goede kwalitieit alround synth zoekt die realistische
sounds bevat je niet naar Korg moet kijken.... Ik vind korg daarin een stuk achter lopen op Roalnd/Yamaha....

En daar komt bij dat Korg duur is....

Koop een Korg Extreme wanneer je A; geld genoeg hebt/ makkelijk aan geld kunt kopen....
En wanneer je aan de realiteit van de piano's,strings,woodwins,flutes etc.... niet zo'n waarde hecht...

Een korg moet je kopen voor de performe geluiden, Trance, spannings en filmmuziek....

Luister eerst maar eens naar de Fantom en de motif / ES .....

Als je op dit forum zoekt op "Fantom" of "Motif ES" of "Triton" kom je nog meer threads tegen. Ik heb onlangs mijn Triton vervangen door een Fantom, de Motif ES ken ik ook redelijk en is zeker een goed alternatief.

Zie ook deze thread
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=39621

Hierin staan heel veel links naar tig andere threads met nuttige info. Lees dat eerst en stel dan hier je vragen :)

je triton verkocht?;{ wrom dan? (was het de le versie?)

Ik sluit me overigens aan bij de meningen 'dat korg minder goed in het nabootsen van acoustische geluiden is'.
'Daarentegen is het dé leadrompler (ver boven motif e.d.)'.

Het zou voor hem idd een optie zijn om een rack te kopen, zodat je toch die geluiden hebt én een goed klavier.

Back