mixing vraag (wat doe ik fout?)

isnieZot

HAKKEUH!!!!!
kijk bij het mixen van muziek heb ik meestal dat mijn aparte sporen niet clippen maar
mijn volledige mix wel clipt. dan neem ik de wav file van mijn volledige mix en open hem in
soundforge. en dan haal ik hem door de normalize. met die normalize in soudforge kan je de wav file
scannen en dan berekent hij de rms waarde (wat dat ook mag zijn) en dan normalize ik hem naar
die waarde. maar als die track gemastered moet worden gaat de persoon die hem mastered zijn haren
uit zijn hoofd trekken als ik hem zo'n wav file geef die genormalized is? of is het beter dat ik hem de clippende
versie van een wav file geef? of is dat ook niet goed? wat moet ik dan doen als mijn aparte sporen
niet clippen maar mijn volledige mix wel clipt?
kijk bij DEZE track hier clipte de volledige
mix en de wav file van de volledige mix heb ik dus genormalized naar -13 db omdat de rms scan dit aangaf.
klinkt deze track slecht op gebied van mix? kan deze track moeilijk gemastered worden?

Gewoon mixen zodat het goed klinkt en niet laten clippen.
En normaliseren is helemaal niet nodig en eigenlijk af te raden.
Een snare hit die 1ms ff clipt valt niet zo op.
Maar clipping kan nooit hersteld worden en levert nare effecten op.
Het hard genoeg krijgen doet mastering wel.

Re: mixing vraag (wat doe ik fout?)

Origineel geplaatst door isnieZot
wat moet ik dan doen als mijn aparte sporen
niet clippen maar mijn volledige mix wel clipt?

Klinkt misschien lullig: beter mixen! ;)
M.a.w. de individuele tracks/kanalen/sporen zachter zetten (volume/EQ-en/compressie/limiting), zodat het geheel niet meer clipt.

wat wordt precies met clipping bedoelt ?

Origineel geplaatst door iCe-9
wat wordt precies met clipping bedoelt ?

Clipping is "oversturing" binnen het digitale domein...

Dus alles boven 0 dbfs
0 dbfs = +/- 96 dbSPL bij 16 bit.. (elke bit neemt +/- 6 dbSPL dynamiek)

Origineel geplaatst door jrs
Clipping is "oversturing" binnen het digitale domein...

Dus alles boven 0 dbfs
0 dbfs = +/- 96 dbSPL bij 16 bit.. (elke bit neemt +/- 6 dbSPL dynamiek)

Ik volg het nog niet helemaal ...

Stel je neemt een CD als voorbeeld.

Daarop kun je +/- 96 db aan dynamiek op kwijt. Ga je daaroverheen, dan heb je te maken met clipping.
In technische termen noemen ze dat 0DBFS (full scale)

Als je op 24 bits opneemt is dat al: 144 dbSPL (=sound pressure level)

Probeer dit maar eens met een track die je hebt opgenomen:
In je wave-editor de gain opvoeren met extreme waardes (bijv 50 db)

Kijk maar eens wat er met je signaal gebeurt...

De informatie boven en onder de amplitude ben je helemaal kwijt...
(althans ze worden boven en onder de amplitude gewoon "gladgestreken" op de lijn van de amplitude)

Origineel geplaatst door iCe-9
Ik volg het nog niet helemaal ...

Sound nr. 1 zit op de piek van z'n volume, sound nr. 2 zit er overheen. Eigenlijk zou sound nr. 2 er net zo uit moeten zien qua vorm als sound nr. 1, maar je knalt tegen een soort 'plafond' aan - vandaar ook de uitdrukking "headroom" - je stoot je kop nog niet als je nog genoeg headroom hebt.

Attachments

• clip.gif
    clip.gif
    15,8 KB · Bekeken: 113
Aaaah geweldig :) bedankt voor de uitleg jrs en yoozer! :okdan:

Joost

ok bedankt voor de uitleg. ik ben nu gewoon wat tracks opnieuw aan het mixen. zonder dat ze clippen :D

In de analoge wereld kan je signaal ook clippen; dit wil dan zeggen dat je opamps en / of transistors in saturatie gaan. Als dit gebeurt dan wordt je signaal dus "afgevlakt" (zie illustraties hierboven).

Van dit principe wordt ook gebruik gemaakt bij distortion - schakelingen.

Origineel geplaatst door Alexander
Square waveforms... dat doet een distortion met je signaal. Wat een slimmerikken hier op t forum!!

Dat is niet helemaal waar natuurlijk, square waveforms zijn (visueel) zowel horizontaal als verticaal "recht".
Met distorion alleen horizontaal.

Origineel geplaatst door jrs
Dat is niet helemaal waar natuurlijk, square waveforms zijn (visueel) zowel horizontaal als verticaal "recht".
Met distorion alleen horizontaal.

Ja inderdaad men neme een sinus, overstuurt dat signaal en dat meet men dan op met een oscilloscoop -> men ziet een sinus met afgevlakte topjes.

Back