Lynxxx
8 bit is de shit!
Vandaag heb ik mijn Akai MX 1000 opengeschroefd en de EL folie van het display vervangen.
Aangezien de boel toch open stond dacht ik wellicht meteen het aftertouch mysterie bij dit master board op te lossen.
Na enige gerommel ben ik er achtergekomen dat de Akai last heeft van een JX8P aftertouch achtig syndroom, namelijk dat de aftertouch strip niet meer zo goed geleidt, waardoor je als een idioot op de toetsen moet duwen om aftertouch / channel pressure uit te kunnen sturen. Zelfs als ik pressure offset uit zet moet ik nog zo hard drukken dat ik bang ben om 'm in tweeen te duwen
Inmiddels heb ik op dit forum enige aanwijzingen gevonden over de reparatie van aftertouch op de JX8P. Op deze site staat zelfs een uitgebreid fotoverslag in zip formaat: http://www.synthzone.com/mschreier/html/servinfo.htm
Alvorens ik echter mijn hele MX1000 klavier uit elkaar haal, zou ik het prettig vinden als iemand mij kan vertellen of deze repair manual ook min of meer van toepassing is op Akai klavieren. Wordt dezelfde methode toegepast bij het meten van aftertouch of gebruikt Akai een of ander vaag gebeuren dat uitsluitend in z'n geheel vervangen kan worden? :confused:
Aangezien de boel toch open stond dacht ik wellicht meteen het aftertouch mysterie bij dit master board op te lossen. Na enige gerommel ben ik er achtergekomen dat de Akai last heeft van een JX8P aftertouch achtig syndroom, namelijk dat de aftertouch strip niet meer zo goed geleidt, waardoor je als een idioot op de toetsen moet duwen om aftertouch / channel pressure uit te kunnen sturen. Zelfs als ik pressure offset uit zet moet ik nog zo hard drukken dat ik bang ben om 'm in tweeen te duwen

Inmiddels heb ik op dit forum enige aanwijzingen gevonden over de reparatie van aftertouch op de JX8P. Op deze site staat zelfs een uitgebreid fotoverslag in zip formaat: http://www.synthzone.com/mschreier/html/servinfo.htm
Alvorens ik echter mijn hele MX1000 klavier uit elkaar haal, zou ik het prettig vinden als iemand mij kan vertellen of deze repair manual ook min of meer van toepassing is op Akai klavieren. Wordt dezelfde methode toegepast bij het meten van aftertouch of gebruikt Akai een of ander vaag gebeuren dat uitsluitend in z'n geheel vervangen kan worden? :confused: