Back to Detroit

Origineel geplaatst door Hooihuis
Van het weekend overigens nog een verzamel CD met een aantal zeer vroege technonummers gedraaid (waarvan ik de titel even niet meer heb want ik zit op mijn werk). Er staat aardig wat info bij en in 1 nummer werd een 808 gebruikt op het moment dat die net in de winkels lag. De makers vermelden dan ook trots dat ze een van de eerste waren die hem gebruikten. Op zich wel vreemd, want dat betekend dat er wel degelijk nieuwe (dure) apparatuur werd aangeschaft soms.

Welke cd was dat? Retro Techno/Emotions Electric?

Die bassen van Juan Atkins zijn echt heel vaak FM sounds. Heel veel tracks van hem hebben een bepaald soort feel door die geluiden. Nog altijd enorm goed.

ms-10 en arp 2600 in den beginne ook...

Atkins toch? :erm:

m.a.w. allerlei soorten synths... maar dat heeft niks met Detroit te maken hehe

Origineel geplaatst door smackos
Underground Resistance's "techno tools"museum:"

sid4.jpg

(foto door Sim)

Wat is dat voor een korg daar op die foto??

Origineel geplaatst door bobaphat
Wat is dat voor een korg daar op die foto??

Een Korg SQD-1...

Patrick.

Origineel geplaatst door smackos
Een aantal deed toch meer een beetje hun best, luister maar naar sommige Juan Atkins platen zoals infoworld, daar hoor je supermooie FM sounds die live veranderd worden met de slider (een soort metalige bliep arpeggio).

Ik blijf het zeggen: Korg 707 !

een van de meest onderschatte fm synths

Re: Re: Re: Back to Detroit

Re: Re: Re: Back to Detroit

Origineel geplaatst door Arv
Ehhm, midden jaren 80 waren de TR reeks spulletjes echt niet al super cheap bij de tweede hands winkel te vinden IMO.. En dat ze toen met rete goedkope spullen werkten is ook IMO niet waar, de meeste eerste ACID en techno is in flinke studio's opgenomen.. ;)

Ik heb toch al meer horen vertellen van wat oudere muzikanten dat toestellen als de TB-303 en de TR-808 eind jaren tachtig 2de hands wel redelijk goedkoop te vinden waren.

maar korg mono/poly, korg poly800, yamaha sk20, dp4, etc. etc. etc. etc. allemaal gebruikt door de detroit dudes...

maar uiteraard gaat het om iets anders...

Natuurlijk de BOSS SE-50, vet veel gebruikt in techno ciruit, en arpjes

Baslijnen zijn vaak door een DX100 geproduceerd, dat ding gaat deeeeeeeep, voor zon klein kindje.

Re: Re: Re: Re: Back to Detroit

Re: Re: Re: Re: Back to Detroit

Origineel geplaatst door oli303
Ik heb toch al meer horen vertellen van wat oudere muzikanten dat toestellen als de TB-303 en de TR-808 eind jaren tachtig 2de hands wel redelijk goedkoop te vinden waren.

Ik denk dat je daar wel gelijk in hebt, maar dan heb je het over de periode 88-90 ofzo..

Origineel geplaatst door oli303
Met V/A's, softsynths, analoog en goedkope modulletjes kun je ook wel detroit sounds maken. Wees gewoon een beetje creatief ;)

Dat hoeven niet perse die paar specifieke machientjes uit die periode te zijn.

Alleen mis je dan de warmte,en de feel,denk ik

Origineel geplaatst door trash
Alleen mis je dan de warmte,en de feel,denk ik

vooral de warmte idd..

en toen hadden ze ook een analoge tape om op te nemen/dubben, wat ook bijdraagt aan de warmte

vooral de warmte idd..

en toen hadden ze ook een analoge tape om op te nemen/dubben, wat ook bijdraagt aan de warmte

Wat is warmte? Hadden ze straalkachels in die studio's? Of aten ze de hele dag vuurballen ofzo???

Een warme sound, als in jaren 70 produkties.

Licht fuzzy, een wollig laag en geen scherp hoog en mid.

Een natuurlijk rustgevende mix...die niet snel op de zenuwen werkt.

Ik ben er wel van overtuigd dat je met softsynths ook warmte kunt krijgen, het is gewoon een kwestie van EQ'en.

Origineel geplaatst door Nolet
Wat is warmte? Hadden ze straalkachels in die studio's? Of aten ze de hele dag vuurballen ofzo???

Ja psies! Wist je dat niet? :D

nou laat ik het anders stellen, het tegenovergestelde van die digitale "harshness".. alhoewel het tegenwoordig steeds mooier wordt allemaal

Ja psies! Wist je dat niet? :D

nou laat ik het anders stellen, het tegenovergestelde van die digitale "harshness".. alhoewel het tegenwoordig steeds mooier wordt allemaal

pfff...dat heeft geen donder met je apparatuur te maken. Meer met je kunnen en keuzes tijdens het mixen.

pfff...dat heeft geen donder met je apparatuur te maken. Meer met je kunnen en keuzes tijdens het mixen.

Maar de basis klank daar draait het om toch,een dx 7 klinkt immers nog steeds beter dan fm 7 enz..
Al is dit natuurlijk smaak.

Ik ben geen ubertechtechneut. dat zowieso.
Maar ik heb de indruk dat producties die via een (al dan niet ouwe) tapedeck zijn opgenomen mooier rond klinken dan producties die zo uit een computer worden gepoept. Noem me conservatief, maar ik vind muziek uit ouwe spullen mooier klinken...
Je zou best gelijk kunnen hebben natuurlijk, maar dan moet je het met me eens zijn dat je in het digitale domein wel erg veel meer moeite moet doen om het een beetje rond/warm te laten klinken.. Mee eens? Hoevaak wordt in digitale studios niet de mix nog even door een analoge trap gejetst?

maar goed back ontopic

Ik ben geen ubertechtechneut. dat zowieso.
Maar ik heb de indruk dat producties die via een (al dan niet ouwe) tapedeck zijn opgenomen mooier rond klinken dan producties die zo uit een computer worden gepoept. Noem me conservatief, maar ik vind muziek uit ouwe spullen mooier klinken...
Je zou best gelijk kunnen hebben natuurlijk, maar dan moet je het met me eens zijn dat je in het digitale domein wel erg veel meer moeite moet doen om het een beetje rond/warm te laten klinken.. Mee eens? Hoevaak wordt in digitale studios niet de mix nog even door een analoge trap gejetst?

maar goed back ontopic

Hmmm ja...maar het één sluit het ander niet uit. Met moderne apparatuur (Acces Virus, ION, Andromeda, Waldorf Pulse) kan je toch echt wel 'warme' dingen maken. Dat een hoop mensen de laatste tijd gewoon Reason presets gebruiken en dat direct naar disk renderen....tsja....dat heeft niets met Reason te maken maar met die gebruikers....

Back