Back to Detroit

Origineel geplaatst door trash
Maar de basis klank daar draait het om toch,een dx 7 klinkt immers nog steeds beter dan fm 7 enz..
Al is dit natuurlijk smaak.

Kwestie van smaak, ofwel het al dan niet aanwezig zijn van faecalien in de oorschelpen.

Volgens mij gebruikte die lui net zo goed digitale prut. Waren niet zulke Analoog puristen als vaak gedacht wordt.

Origineel geplaatst door Nolet
Hmmm ja...maar het één sluit het ander niet uit. Met moderne apparatuur (Acces Virus, ION, Andromeda, Waldorf Pulse) kan je toch echt wel 'warme' dingen maken. Dat een hoop mensen de laatste tijd gewoon Reason presets gebruiken en dat direct naar disk renderen....tsja....dat heeft niets met Reason te maken maar met die gebruikers....

idd..

Jammer dat jongeren die reason/FL gebruiken zonder extra's, die gerenderde standaard geluidskwaliteit beschouwen als 'puur' en 'zoals het hoort'. Ik vind het erg hard, hoog en te clean klinken..

Origineel geplaatst door ATeeze
Volgens mij gebruikte die lui net zo goed digitale prut. Waren niet zulke Analoog puristen als vaak gedacht wordt.

?,er was niet veel anders dan analoog,behalve de akai's,de dxen,en de seq pvs

Origineel geplaatst door Gilles la Crêpe
Welke cd was dat? Retro Techno/Emotions Electric?

Ik zal vanavond toch eens even kijken welke het is. Het is in ieder geval een CD met een witte hoe en het eerste nummer is No Ufo's van Model 500. Er staan een aantal obscure nummers op maar ook wat bekende zoals Strings of Life e.d.

Heb o.a. ook die oude verzamel CD van Transmat nog (de enige CD die ik overigens heb die exact klokt op 80.00 min).

De ene track is beter dan de andere zoals altijd, maar inderdaad hebben ze een bepaald gevoel gemeen waar je moeilijk je vinger op kan leggen (duister, grimmig, warm, etc.).

Aan de andere kant heb ik ook weer niet het idee dat je geen techno/electro kan maken als je in Alkmaar woont, haha. It's all in your mind....

When you listen to Miles Davis, how much of what you hear is music, and how much is context?

Context is everything that isn't physically contained in the grooves of the record. It includes your knowledge that everyone else says he's great: that must modify the way you hear him. That he was a handsome and imposing man, a member of a romantic minority, that he played with Charlie Parker, that he spans generations, that he underwent various addictions, that he married Cicely Tyson, that he dressed well, that Jean-Luc Godard liked him, that he wore shades and was very cool, that he himself said little about his work, and so on.

Surely all that affects how you hear him: I mean, could it possibly have felt the same if he'd been an overweight heating engineer from Oslo?

When you listen to music, aren't you also 'listening' to all the stuff around it, too?

- Brian Eno

Bovenstaand citaat is ook enigszins van toepassing op veel genoemde techno pioniers als Derrick may, Juan Atkins, en de welbekende rest.
Wat ik bedoel is dat er veel oeverloze discussies worden gevoerd over de "kracht" van klassiekers geproduceerd door bovengenoemde muzikanten (-ook door mijzelf overigens-).

Bericht door een moderator:
Reageer a.j.b. ontopic.

Even terug naar de vraag:

Weet iemand misschien welke synths / drumcomputers in het begin veel gebruikt werden door de Detroit-technopioniers zoals Jeff Mills, Juan Atkins, Kevin Saunderson e.d.? De 909 en 303 zijn me wel duidelijk; het gaat me dan ook om de wat onbekendere spullen.

Ja Ricercar, er zit veel waarheid in het door jou aangehaalde citaat. Toch blijft het talent van een artiest naar mijn mening een essentieel ingredient, want hoe interessant een artiest ook is: als hij @$#*-muziek maakt, koop ik geen CD van hem.

Toevallig ben ik gek op de muziek van Miles Davis (een man die zichzelf steeds bleef ontwikkelen, tot zijn dood aan toe) en Brian Eno. Wel grappig dat ze beiden in het stukje voorkomen!

Overigens is de "kracht"van veel oeverloze discussies, dat ze heel boeiend kunnen zijn!

;)

Heren en dames (if any), is een Yamaha DX200 ook niet erg geschikt voor Detroit techno en Chicago house stuff? FM produceert toch veel 'warme' (zeg maar aangenaam voor het oor) klanken right? En FM-synths werden toch heel vaak gebruik door artiesten uit die tijd. Of zeg ik nu iets ongeloofelijks belachelijk?

Wat volgens mij ook vaak te wijten is aan de "warme sound", is het feit dat die artiesten nogal vaak samples van vinyl namen. En vinyl heeft al een lekker geluid op zich, zeker met een Stanton 500AL (mk1).

Ik denk dat heel veel machines geschikt zijn voor deze muziek.
Het is net hoe je de patch maakt op je synth, en wat je er vervolgens mee doet.
M.a.w: hoe speel jij je muziek in, wat voor gevoel heeft en geeft het, hoe maak je je mix en gebruik je effecten (of niet), hoe arrangeer je het.
Ik denk dat talent om om te gaan met bepaalde synthese methoden hier een belangrijke factor is.

-C-

Origineel geplaatst door Gilles la Crêpe
Welke cd was dat? Retro Techno/Emotions Electric?

Ik heb het eindelijk even opgezocht en je hebt gelijk; het is de CD Retrotechno/Detroitdefinitive met als subtitel emotions electric, uitgebracht op Network Records in '91. Beetje bombastische titel maar ik ben wel heel blij dat ik hem heb in ieder geval.

In de inlay wordt aan Kevin Saunderson overigens gevraagd wat zijn favoriete machine is en volgens hem is dat de "Roland SD 8000". Nou heb ik hier nog nooit van gehoord en heb ook het idee dat dat ding helemaal niet bestaat. Tikfoutje misschien? Wat zouden ze anders bedoelen?

Origineel geplaatst door Hooihuis

In de inlay wordt aan Kevin Saunderson overigens gevraagd wat zijn favoriete machine is en volgens hem is dat de "Roland SD 8000". Nou heb ik hier nog nooit van gehoord en heb ook het idee dat dat ding helemaal niet bestaat. Tikfoutje misschien? Wat zouden ze anders bedoelen?

Ik neem aan dat het de Edirol/Roland SD-80 Studio Canvas Sound Module is...

;)

Origineel geplaatst door Steven V
Heren en dames (if any), is een Yamaha DX200 ook niet erg geschikt voor Detroit techno en Chicago house stuff? FM produceert toch veel 'warme' (zeg maar aangenaam voor het oor) klanken right? En FM-synths werden toch heel vaak gebruik door artiesten uit die tijd. Of zeg ik nu iets ongeloofelijks belachelijk?

Wat volgens mij ook vaak te wijten is aan de "warme sound", is het feit dat die artiesten nogal vaak samples van vinyl namen. En vinyl heeft al een lekker geluid op zich, zeker met een Stanton 500AL (mk1).

Uiteraard is een DX200 prima geschikt. Das gewoon een DX-7 met extra's.
En bij FM denk ik niet echt aan warm. Alhoewel het natuurlijk wel prima klinkt.

Origineel geplaatst door Steven V
FM produceert toch veel 'warme' (zeg maar aangenaam voor het oor) klanken right? En FM-synths werden toch heel vaak gebruik door artiesten uit die tijd. Of zeg ik nu iets ongeloofelijks belachelijk?

Ja, je zegt ongeloofelijke belachelijke dingen.

A) FM is digitaal dus kan het nooit warm klinken.
B) Een stanton 500AL heeft geen zak te maken met muziek.
C) Vinyl klikt al jaar in jaar uit beter dan CD.
D) Ga je eerst verdiepen in de materie zodat je geen belachelijke dingen hoef te schrijven (zeggen).

Ha zeg ik toch ook belachelijke dingen :)

suc6

:doei:

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Mostatic

D) Ga je eerst verdiepen in de materie zodat je geen belachelijke dingen hoef te schrijven (zeggen).

suc6

Nou zeg je zelf ook belachelijke dingen.....Hoezo zou digitaal niet ''warm'' kunnen klinken (wat ''warm'' dan ook mag betekenen). Jij gaat mij dus vertellen dat ik op een Alesis ION geen ''warme'' geluiden kan maken omdat ie digitaal is....pfffrrrr....je reinste bullshit!

Ga je eerst verdiepen in de materie zodat je geen belachtelijke dingen hoef(t) te schrijven...zou ik bijna willen zeggen.....

Nee dat klopt Frequentie Modulatie hoeft niet koud te klinken nee, my bad.

Ik zat met een digitale kronkel in mijn hoofd. Oftewel de ouwe DX7 bakken.
FM kan ook digitaal zijn, maar je kan ook analoge FM maken.

Ik vind het gewoon niet lekker klinken. Klinkt wel bizar, maar ik vind het gewoon koud.

Ik neem het terug!!

FM klinkt super warm onder de zon.

Origineel geplaatst door Nolet
Nou zeg je zelf ook belachelijke dingen.....Hoezo zou digitaal niet ''warm'' kunnen klinken (wat ''warm'' dan ook mag betekenen). Jij gaat mij dus vertellen dat ik op een Alesis ION geen ''warme'' geluiden kan maken omdat ie digitaal is....pfffrrrr....je reinste bullshit!

Ben ik het wel mee eens ja, heb dezelfde ervaring met de ION. Daarnaast ben ik de laatste tijd veel bezig met FM (FS1r) en daar kun je wel degelijk "warme" sounds uithalen; gewoon een kwestie van programmeren (of de juiste presets kiezen natuurlijk). En de K5000s van Kawai (heb ik net twee weken) heeft me ook erg verbaasd hoor. Dat ding is zo digitaal als wat maar als je hoort wat voor analoge sounds (brass etc.) je daar uit kunt halen dan geloof je je oren niet.

Ik denk dat die Detroit-guys gewoon wisten wat voor sound ze wilden hebben, dat is erg belangrijk. Dan kom je met een FM bak heel erg ver hoor!

Origineel geplaatst door Mostatic

Ha zeg ik toch ook belachelijke dingen :)

suc6

doe niet zo moeilijk joh, get a grip

Die detroit gasten gebruikten wel heel erg veel presets trouwens, Ik heb hier een K2000 en een dx100, en ik hoor continu detroit geluidjes voorbij komen wanneer ik door de presets skip.

Origineel geplaatst door KeesVerkerk
Die detroit gasten gebruikten wel heel erg veel presets trouwens, Ik heb hier een K2000 en een dx100, en ik hoor continu detroit geluidjes voorbij komen wanneer ik door de presets skip.

Dat klopt, luister ook maar eens naar een FB-01...
maarre zijn TR-X0X geluiden eigenlijk ook geen presets?
Maar wat maakt het uit, zolang het funked, grooved, en leuk klinkt, what the f##k !

Back