Virtual Analog Mixer

ProtoHuman

Gepokt en gemazeld
Bij digitale mixers heb ik eigenlijk hetzelfde als bij digitale synths (ik bedoel niet VA's maar bijv. de Z1, de Alpha-Juno enz): ik mis de hands on control. Als ik een mix in elkaar zet wil ik snel veel verschillende parameters kunnen wijzigen, zonder door menu'tjes te hoeven gaan. Een oplossing hiervoor zou zijn een Virtual Analog Mixer, dus gewoon net als bij een VA synth één parameter per knop. Bestaat er al zoiets? Het lijkt mij namelijk verrekte handig.

Ik begrijp wat je bedoeld en Soundcraft heeft al een betaalbaardere oplossing bedacht: de 328XD.
Deze mixer heeft een zgn horizontale channelstrip die je per kanaal kan aanroepen, je tikt iets de fader van bijv kanaal 4 en je ziet de waardes van kanaal 4 en kan ze aanpassen. Werkt voor mij iig beter dan de gemiddelde Yammie 01v.

Alle controlls per kanaal is een dure aangelegenheid en dan kom je al snel bij een tafel van 20.000 euro.

Origineel geplaatst door The Q
Ik begrijp wat je bedoeld en Soundcraft heeft al een betaalbaardere oplossing bedacht: de 328XD.
Deze mixer heeft een zgn horizontale channelstrip die je per kanaal kan aanroepen, je tikt iets de fader van bijv kanaal 4 en je ziet de waardes van kanaal 4 en kan ze aanpassen. Werkt voor mij iig beter dan de gemiddelde Yammie 01v.

Alle controlls per kanaal is een dure aangelegenheid en dan kom je al snel bij een tafel van 20.000 euro.
Hmm ja, dat komt al een heel end in de goede richting. Ik had wel verwacht dat het duur zou zijn, maar misschien in de toekomst.... Eindeloze potmeters met ledkrans (a la Nord Lead 3), hmm...:)

Origineel geplaatst door ProtoHuman
Hmm ja, dat komt al een heel end in de goede richting. Ik had wel verwacht dat het duur zou zijn, maar misschien in de toekomst.... Eindeloze potmeters met ledkrans (a la Nord Lead 3), hmm...:)

Dat is dan weer niet per definitie duur. Mijn Behringer BCR2000 controller heeft er 24 en kost plm. 189euri. Dat is IMHO een voordelige manier om extra handson controle te verkrijgen.

Origineel geplaatst door Hazes
Dat is dan weer niet per definitie duur. Mijn Behringer BCR2000 controller heeft er 24 en kost plm. 189euri. Dat is IMHO een voordelige manier om extra handson controle te verkrijgen.
Ja owke, maar dat zijn maar 34 controllers, en ik denk dat je toch wat meer nodig hebt voor een mixer. Even denken. Drie bands eq met midsweep, 4x aux, pan, fader: dat zijn 10 controllers per kanaal --> 160 controllers voor een 16 kanaals mixer. Dan moet je 7 van die controllers hebben, maakt 1323 euro, alleen aan controllers. En dan is het nog maar een 16 kanaals...

volgens mij ga je nooit aan al die knoppen tegelijk draaien..... Daarom zou je ook kunnen volstaan met zo'n behringer en dan een paar presets maken (bv. preset 1 is voor de eerst x kanalen, preset 2 voor de volgende x kanalen, etc). Of je doet het net als die digitale spirit mixer; je maakt gewoon één channelstrip compleet en je gebruikt een van de drukknoppen om het kanaal te selecteren dat je wilt editen.

Ja da's ook een lollige klacht over synts met geen draaiknop voor alle functies: "Je kunt helaas maar 1 parameter tegelijk veranderen..." Ja met 80 knoppen heb je nog steeds maar 2 handen...

Proto, eigenlijk onzin wat je hier neer zet. Heb je uberhaupt wel ervaring met het gebruik van digitale mixers? Zo ja dan weet je waar je het over hebt zo nee dan heeft jouw mening bar weinig onderbouwing. (niet om lullig te doen maar puur als droge opmerking)

Als je de eerste post eens leest dat zou je er op uit kunnen maken dat die jongen geen ervaring heeft en er wat op los filosofeert over het gemak en gebruik van zijn ideaale mixer (die niet bestaat). Kan me prima in zijn ideen vinden het is alleen (nog) zo dat ze onbetaalbaar zijn.

Dat "hou je mond als je er geen verstand van hebt" komt idd lullig over.

Volgens mij heeft hij het over controllers voor PC software en niet zozeer over digitale mixers, die IMO zeer hands-on zijn. Voor PC controller is de Mackie control misschien wel iets voor je, is enkel wat duur.

Tot die conclussie ben ik nog niet gekomen Toon, Proto heeft het vanaf post nummer 1 over een mixer, niet over een controller. Het woordje PC komt slechts in jouw post voor.

Als ik even zo vrij mag zijn: Proto loopt (net als ik overigens) tegen het probleem aan dat ie analoge mixers net even een tikkie fijner vind werken omdat je direct het overzicht hebt. Dat is vooral de reden waarom ik nog steeds analoog mix ondanks het feit dat digitaal me meer voordelen zou kunnen geven. De enige compacte digimixer die me kan bekoren is de 328XD van (hoe kan het ook anders) Soundcraft. Vooral vanwege de channelstrip en het ontbreken van mijlendiepe menu's. Vooralsnog vind ik de 328XD te duur (5000 euri) en moet ik het voorlopig nog met mijn Delta DLX doen, maar ooit ... ooit!

:mexico:

Origineel geplaatst door The Q
Als ik even zo vrij mag zijn: Proto loopt (net als ik overigens) tegen het probleem aan dat ie analoge mixers net even een tikkie fijner vind werken omdat je direct het overzicht hebt. Dat is vooral de reden waarom ik nog steeds analoog mix ondanks het feit dat digitaal me meer voordelen zou kunnen geven. De enige compacte digimixer die me kan bekoren is de 328XD van (hoe kan het ook anders) Soundcraft. Vooral vanwege de channelstrip en het ontbreken van mijlendiepe menu's. Vooralsnog vind ik de 328XD te duur (5000 euri) en moet ik het voorlopig nog met mijn Delta DLX doen, maar ooit ... ooit!

:mexico:
Wij begrijpen elkaar.

Het is heel eenvoudig. Digitale mixers kunnen veel en dat moet je op een of andere manier aan kunnen sturen. En om de kosten te drukken hebben ze bepaalde oplossingen gebruikt die het overzicht verminderen. Want om voor elke functie een aparte pot of knop te gebruiken wordt zo'n tafel wel 2x zo duur of zo.

Daarom hebben de duurdere tafels ook de mogelijkheid om een meterbrug en een scherm erbij te hangen zodat je nog wat overzicht hebt.

Maar wat jullie vergeten is dat de ergonomie van digitale tafels best wel OK is en je toch redelijk snel dingen aan kan passen en je niet perse diep in menus hoeft te duiken. En als je daar (dagelijks) mee werkt dan went dat best wel snel vind ik zelf.

Origineel geplaatst door fuse
Het is heel eenvoudig. Digitale mixers kunnen veel en dat moet je op een of andere manier aan kunnen sturen. En om de kosten te drukken hebben ze bepaalde oplossingen gebruikt die het overzicht verminderen. Want om voor elke functie een aparte pot of knop te gebruiken wordt zo'n tafel wel 2x zo duur of zo.

Daarom hebben de duurdere tafels ook de mogelijkheid om een meterbrug en een scherm erbij te hangen zodat je nog wat overzicht hebt.

Maar wat jullie vergeten is dat de ergonomie van digitale tafels best wel OK is en je toch redelijk snel dingen aan kan passen en je niet perse diep in menus hoeft te duiken. En als je daar (dagelijks) mee werkt dan went dat best wel snel vind ik zelf.
Ja daar heb je inderdaad gelijk in. En voor ALLE parameters een knop is natuurlijk ook wel wat overdreven van me :D. Maar meer dan één zou ik toch wel fijn vinden: bijv 3 of 4, zodat je in ieder geval bijv de eq in één overzicht hebt.

Back