Roland MT32 - een goede keuze??

phochos

Berliner School Artist
Ik heb een occasion Roland MT32 gekocht omdat ik een beetje de D50 sound in mijn muziek wil hebben. Heb ik hiermee een goede keuze gedaan?? Er wordt ook wel beweerd dat deze bak nogal ruist!! Wie heeft er ervaring met deze synthmodule??

Phochos:D

is dat niet de eerste multi timbrale 32 stemmige module van Roland?
volgens mij een voorloper van de CM-32 en 64... oud maar of je het ook vintage mag rekenen... nee...
veel van de geluiden zitten ook verwerkt in vele andere romplers van roland... verder weet ik er weinig van...

wel een beetje raar dat je vraagt naar ervaringen van anderen terwijl je de bak zelf al hebt...
vind jij dat jouw'n exemplaar ruist dan? ...en of de mt-32 nou typisch en alleen de 'D-50 sound' in zich heeft...?

Ehrrr.. had je dat niet beter kunnen vragen voordat je 'm kocht?

Maar goed. Ik zou 'm niet echt vergelijken met een D50.. Met een D10 misschien.
Beetje achterhaald, geloof ik.

MAAAR, ook met achterhaalde gear kan er mooie muziek gemaakt worden!

Origineel geplaatst door Zoidsity
Ehrrr.. had je dat niet beter kunnen vragen voordat je 'm kocht?

Maar goed. Ik zou 'm niet echt vergelijken met een D50.. Met een D10 misschien.
Beetje achterhaald, geloof ik.

MAAAR, ook met achterhaalde gear kan er mooie muziek gemaakt worden!

Het gaat er mij niet zozeer om of ik hem wel of niet moest kopen, ik wilde gewoon even weten of men dit een aardig bakkie vind en of hij inderdaad met een D50 of eerder een D10/D20 vergeleken kon worden. En deze bak wilde ik al een hele tijd, nu kon ik hem voor een grijpstuiver kopen.

Phochos

Hoi Phochos,

Een Roland mt32 lijkt kwa klank echt niet op een d50 !!!
Een D5/10/110/20 ook niet.

Dat ze op dezelfde soort synthese gebaseerd zijn wil nog niet zeggen dat de klank hetzelfde is.
Wil je de d50 sound, kan je beter kijken naar een d50 of D550.
D50 kan je, als je een beetje rondkijkt, wel voor zo'n 200-250 euro aanschaffen.

MT32 is meer een moduletje voor 'erbij' , hoewel de ruis wel meevalt hoor.
Een D50 ruist ook wel een beetje als je geluiden maakt met de pcm-samples, niet met de synth-parts.

Voordeel van een mt32 is de multitimbraliteit, waardoor je geluiden kan layeren om zo een vollere klank te maken.
Verder heeft de mt32 een erg leuk drumsetje.

grtz

als je het D-50 geluid in je muziek wil, die typische L.A. sound (whatever) ga dan gewoon voor een JD-800... klaar! 8)

Origineel geplaatst door Vinsound
Een D50 ruist ook wel een beetje als je geluiden maakt met de pcm-samples, niet met de synth-parts.
idd... maar dan niet omdat de samples de ruis al in zich hebben maar door de lage sampling rate...
de 'geluidsdruk' van de samples bij het spelen van lage toetsen zal minder zijn wat de interne ruis meer vrij spel geeft...

Het synth gedeelte van Een MT32 is hetzelfde als een D110. L.A synthese dus. De PCM samples die erin zitten zijn alleen van iets mindere kwaliteit. Als je die PCM samples dus in een patch gebruikt klinkt die niet helemaal hetzelfde als een D110, een puur LA synth geluid met LA oscies wel. Het is een lofi en klein bakje die je wel alleen via een computer kan editten, en je kon volgens mij ook niet je eigen patches er permanent inhouden. Die moet je dus steeds in het ding pompen voor dat je aan de slag gaat anders heeft die alleen de presets.
Hopelijk heb je er niet teveel voor betaald, 50 euro is wel een maximum denk ik.

Jeff Mills gebruikte zo een ding vroeger.

Was leuk als vervanger van een Adlib kaart toendertijd, of voor je atari met Larry en Kings quest.. noem ze maar op :)

Origineel geplaatst door Erazotropa
Was leuk als vervanger van een Adlib kaart toendertijd, of voor je atari met Larry en Kings quest.. noem ze maar op :)
Ja, of bijvoorbeeld Dune 2... totdat die je hele sound-setup vern**kt met een sysex van z'n eigen geluiden :stupid
Mooie strings hoor, in Dune 2, maar de rest was absoluut niet bruikbaar.

Zelf heb ik de D110, wat de rack-versie is van de MT-32 geloof ik.
Nja... aardige percussie geluidjes en wat vage effectjes.
Klinkt nogal FM-achtig, waar ik persoonlijk niet zo van hou.

Van de MT-32 weet ik het niet, maar bij die D110 valt de ruis erg mee.

Toen ik 'm kocht, had ik me nergens in verdiept. Achteraf beetje spijt van, want in 1995+ betaalde ik er 795 gulden voor (voor de kiddo's, da's ongeveer 360 euro). Ik mag op m'n kop gaan staan als ik er nu meer dan 100 euro voor krijg :P

Maar goed... 8 outputs en wat aardige geluidjes zijn nooit weg om de boel wat op te leuken.
Beetje retro geluidje, dat wel... maar da's niet hetzelfde als vintage.

FM-achtig vind ik die LA synthese niet echt klinken, het is wat plastiker ipv metalig. Er zijn in ieder geval super rauwe dingen mee te maken.

Origineel geplaatst door smackos
FM-achtig vind ik die LA synthese niet echt klinken, het is wat plastiker ipv metalig. Er zijn in ieder geval super rauwe dingen mee te maken.
Nog erger! :frons:

Origineel geplaatst door 6 trak
als je het D-50 geluid in je muziek wil, die typische L.A. sound (whatever) ga dan gewoon voor een JD-800... klaar! 8)

wat een onzin, je kan een D50 niet vergelijken met een JD800.
De samples zijn geheel anders ze lijken niet eens op elkaar en het Synth gedeelte van de D50
is niet aanwezig in de JD 800.
een D50 is een kompleet andere klank wat sytnh betreft dan een JD 800 wat feitelijk gewoon een romplert is met veel schuiven.

MT 32 - D50

MT 32 - D50

Wat een vergelijk, een MT 32 is een stukje speel goed bij de kracht van een D50.
En het feit dat je geen sounds kunt opslaan of snel editten is al helemaal RUK.

Dit is een DAFje vergelijken met een Mercedes. Beide rijden en je bent droog maar als je met 100 door de bocht of
tegen een boom rijd merk je echt het verschil wel.

Maar een goede chaffeur achter het stuur van een DAF of een halfblinde zondagsrijder achter het stuur van een mercedes maakt ook nog het verschil!

Re: MT 32 - D50

Re: MT 32 - D50

Origineel geplaatst door Grooveron

Dit is een DAFje vergelijken met een Mercedes. Beide rijden en je bent droog maar als je met 100 door de bocht of tegen een boom rijd merk je echt het verschil wel.

<open deur>
Met een A-klasse moet je anders ook niet te hard door de bocht rijden ;)
</open deur>

Origineel geplaatst door Grooveron
wat een onzin, je kan een D50 niet vergelijken met een JD800.
De samples zijn geheel anders ze lijken niet eens op elkaar en het Synth gedeelte van de D50
is niet aanwezig in de JD 800.
de JD is anders wel een opvolger van de D serie...
ik zeg ook niet dat de JD-800 klinkt als een D-50, ik had het over de L.A. synthese...
en ok de 800 mist de ringmodulator maar dan nog, hij hoort duidelijk in dezelfde catagorie...

Goed, het is mij nu wel duidelijk, de Roland MT32 wordt dus duidelijk afgedaan als een min produkt. Maar dat geeft niet, hij wordt bij mij in de studio gekoppeld aan de Yamaha PSS680 als extra zodat ik wat meer geluiden erbij heb.

Phochos:D

Back