Wie samplen er met geluidskaarten?

jimmy

doubleplusgood
En zo ja welke?

Ik ben vooral benieuwd naar meningen van mensen die zowel met geluidskaarten als hardwaresamplers gewerkt hebben.
Blijven de geluidskaarten overeind in vergelijking met de monsters van Akai, Kurzweil, etc?

En zo ja, wélke geluidskaarten halen deze kwaliteit - is een M-Audio "goed genoeg", of misschien een RME, of moet men dan maar meteen voor een Apogee gaan? Ik ben erg benieuwd naar jullie bevindingen.

Ik heb dan net mn Hardware sampler binnen, maar nog niet mee gewerkt.
Heb een Creamware Luna II met 8I/O box. Voor normale, soepele geluiden sampelt ie netjes. Maar als je echt dikke kicks of gruwelijk sublaag willen samplen .. zorg dan iig dat je het relaxed instuurt, en niet te hard. Maar dan nog .. ik vind het laag te veel afgekapt worden daarop. Ook al doe ik het op de Christelijke wijze. Het echte dikke wat ik wil verdwijnt mij te veel.
Ik hoop met mn Yamaha RS7K het mooier op kan lossen.

heb de yamaha a5000 als hardware sampler

maar sinds vorige week de rme 9652 heb hem nog niet gebruikt om te samplen maar ik denk dat dat wel goed zit, jezus wat een kaart!

Ehr, je wordt er mee doodgegooid maar de EMU DAS + Emulator X studio is een volwaardige pc sampler en meer en el cheapo! Heb zelf 2 mpc2k's staan, een S750, Esi4k ( turbo ), een 2k met turbo en een RME HDSP9652. Geen 1 stuurt 120db uit hehe

Tot nu toe bedankt, maar ik hoor graag meer gear vs geluidskaart head-on ervaringen.
S6000 tegen een Multiface bijvoorbeeld, zijn hier merkbare verschillen tussen of maakt het allemaal zo goed als niks meer uit?

Okee, wat dacht je hiervan:

Ik sample op mn pc (soundforge, Inca 88) en daar edit ik ook een hoop. Gewoon omdat je op een harddisk lekker lang kunt samplen.vervolgens stuur ik de samples via de COAX poort naar de sampler (S3000xl), zodat ie de samples keurig overneemt zonder dat de kwaliteit er onder lijdt. En met die sampler speel ik de samples af, om mn pc (die niet zo stoer is) te ontlasten. Daarbij vind ik de S3000xl lekker werken, gewoon omdat ik dat gewend ben. Misschien kunnen softsamplers precies hetzelfde en misschien ook wel meer, maar ik heb geen zin om die eerst uit te pluizen. Ik heb het met Halion geprobeerd, maar het duurde me echt te lang om het aan de gang te krijgen. Daarbij is hardware ook buitengewoon charmant.

Niet echt een x vs. x antwoord, maar meer een voorbeeldje van wat ook ken. Ik hoop dat je er iets aan hebt...

ik sample idioot weinig, maar wat ik sample, doe ik met een EWS64XL 8)

Het zou natuurlijk aan mijn niet al te hoge eisen kunnen liggen, maar het voldoet voor mij prima.

Waar jij op zoek naar bent is een geluidskaart met
goede converters, en goede electronica voor de
inputs (preamps dus, en dan bedoel ik niet perse
microfoon-preamps).

Da's de enige manier om je geluid fatsoenlijk naar binnen
te krijgen, en dat geldt voor alle vormen van samplen,
zowel via de geluidskaart, de sampler zelf, of door een
digitale desk (naar harddisk of sampler).

Mvg.

CoolRunning

CoolRunning: Ja okay, maar hoe groot is het verschil tussen de pre-amps dan? ;)
Laat ik dit als voorbeeld gebruiken, ik sample een plaat via mn djmixer (allen & heath) naar:

- Mijn RME Fireface
- Mijn MPC4000

(voorbeelden - aangezien ik geen van beiden heb kan ik ook niet testen)

Zal dit een merkbaar verschil opleveren?
En dan bedoel ik qua input (het recorden dus).

Alvast bedankt!

Over die combinatie kan ik me ook niet uitspreken..., maar vanwege
de specs denk ik dat de RME het zal winnen: Waarschijnlijk betere
converters, en een mooie set preamps die gebalanceerd in zijn. Voor
gebalanceerde bronnen zit je dan sowieso beter de input op de
meeste samplers.
Maar als je de MPC klokt naar een Apogee of Lucid (of zo), dan is je
wordclock voor je converters waarschijnlijk weer beter.

Ik weet wel dat samplen door m'n digitale desk (Roland VS2480 -
via ADAT ligthpipe naar m'n Pulsar, naar Wavelab) veel beter
klinkt dan via de analoog in van m'n Pulsar naar Wavelab.

Nu heb ik nog nooit (hahaha!) via de input op m'n S5000
of E6400 gesampled, dus dat kan ik niet vergelijken met hoe ik het
nu doe...

Door deductie en logica kan je vaak wel uitvogelen wat de beste
combinatie is, maar horen is zien, dus probeer dat eerst...

Mvg.

CoolRunning

Ik sample zowel met m'n Motu 828mkII als met m'n MPC2000XL, tot vorig jaar ook met 'n S6000. Er zal vast een groot verschil zijn in de converters maar persoonlijk heb ik me daar nooit druk over gemaakt.

Ik geloof zelfs dat ik in Logic alles permanent op 24 bit opneem. Boeien. MPC klinkt ook prima, de ene keer sample ik hiermee, dan weer daarmee. Ik ga echt niet expres eerst Logic in op 24bit, dan ditheren naar 16 en dan via spdif naar m'n Akai. Een 12bit sampler klinkt ook lekker.

samplen met geluidskaart... alleen wat vaag stemgeluid of van een tv bron... maakt mij geen zak uit of dat met een kloite kaart gebeurd, ik bewerk het toch dusdanig dat je de shitquali niet eens meer hoort 8)

het is niet de qualitatief hoog staande gear die men gebruikt maar hoe hoogstaand de ideeen zijn van de man er achter... maar dat wisten jullie nutuulk al lang...

Origineel geplaatst door cns
maar sinds vorige week de rme 9652 heb hem nog niet gebruikt om te samplen maar ik denk dat dat wel goed zit, jezus wat een kaart!

Welkom bij de Ik-heb-ook-een-RME HDSP9652-in-mijn-computer-club 8) :biertje:

yo bedankt,

cheers :biertje:

Ben trouwens wel erg benieuwd hoeveel mensen op dit forum een rme kaart hebben, wie van de "bekende" producers ook zo'n kaart hebben/gebruiken.

Origineel geplaatst door CoolRunning
Ik weet wel dat samplen door m'n digitale desk (Roland VS2480 -
via ADAT ligthpipe naar m'n Pulsar, naar Wavelab) veel beter
klinkt dan via de analoog in van m'n Pulsar naar Wavelab.

En wat is de verklaring hiervoor? Dat de converters van je Roland lekkerder zijn dan die van je Pulsar?
En ook snap ik niet helemaal wat wordclock voor een invloed heeft op de geluidskwaliteit? Nu ben ik sowieso niet echt een wordclock kenner, maar hier ben ik wel benieuwd naar!

Alvast bedankt weer voor jullie antwoorden =) Tot nu toe erg nuttige info.

Soms doe k trouwens wel samplen op de sampler zelf, als mn synths op zijn (vrij snel dus) en ik noten van een synth wil samplen om die partijen vanaf de sampler te spelen en zo een synth vrij te maken. Omdat het anders via de pc wel een enorme omweg is voor zoiets simpels en omdat de sampler tenminste de midi noot overneemt waarop de synth wordt aangeslagen op dat moment. Anders moet ik allemaal zo veel gaan rekenen en nadenken. Nooit problemen met de kwaliteit van de A/D converters op de Akai gehad...

Back