Wat is geschikt voor orgelgeluiden

Hier dus opname met de Voce.

*voor de mods: nee dit is geen illigale zooi geript dit is gewoon van een soundboard bootleg en dus volkomen legaal...

Attachments

• musicalbox.mp3
    973 KB · Bekeken: 92
Re: Wat is geschikt voor orgelgeluiden

Origineel geplaatst door Hover
Ik ben op zoek naar een toestel dat orgelgeluiden kan voortbrengen, niet de typische Hammond orgelgeluiden maar wel die die je uit een kerkorgel tevoorschijn tovert.

En dat uit een JV + vintage? Lijkt me erg sterk.

Als je een goed orgel geluid zoekt voor heel weinig. Probeer dan een Yamaha SK-20 op de kop te tikken. Het is eigenlijk een synthesizer, maar die geluiden moet je vergeten. Het orgel gedeelte is perfect, zit een lesley simulatie op die heel goed klinkt, maar ook een 9-pins aansluiting voor een lesley box.

http://www.vintagesynth.com/yamaha/sk20.shtml

The ORGAN SECTION is available in all the SK series synthesizers. It offers a full range of stop levers from 1' to 16', percussion levers with adjustable decay, and controls for overall sustain, brilliance and decay. This gives you quite a lot to work with in the way of synthesis. The organ's sound is FM based and it sounds very B3 like. You can add a Vibrato and a noisy but good Tremolo to it. Its sound is all about the 70's era rock organ, especially with the Ensemble chorus effect in use. It also has a Leslie-speaker output around back.

Origineel geplaatst door Hooihuis
Ik mis hier nog de additieve synths, bijvoorbeeld die van Kawai (K5 / K5000 en hun rackversies). Bij uitstek geschikt voor kerkorgelsounds, want een kerkorgel is in principe gewoon een additieve synth!

Met de Yamaha Fs1r kom je ook wel een eind, maar het grappige is dat dit niets te maken heeft met FM-synthese. Orgelsounds maak je door alle operators een eigen frequentie te laten genereren en niet te moduleren door andere operators. Inderdaad: weer additieve synthese dus...

Overigens produceert de EMU Classic Keys naar mijn mening ook vrij aardige orgelsounds.

Hooihuis heeft het goed gezien. Additieve synthese is een voor de hand liggende optie. Je kunt je met de K5000 uren bezig houden met het creeeren van zeer uiteenlopende orgel geluiden, van typische kerk orgels tot obscure derivaten. Tweedehands niet meer zo duur. (alhoewel ik zelf nog steeds niet snap hoe iemand zo'n uniek instrument kan weg doen - offtopic maar moest het even kwijt - )

Origineel geplaatst door etaoin
En voor een goeie kerkorgel-synthese (geen samples dus), met ambisonics:
http://users.skynet.be/solaris/linuxaudio/aeolus.html

(en vooral ook om OT te blijven met de originele vraag ipv een vraag over kerkorgels te beantwoorden met virtuele toonwielen ;) )

Hey, bedankt voor de tip! :)
Tja, jammer dat het Linux-only is...

Tja, jammer dat het Linux-only is...

Meestal is het omgekeerd, dus ik vind het wel een keertje terecht :D
Is mij ook om het even, want ik heb hier een Linux machine met Planet CCRMA staan, naast een XP doos.
of eigenlijk eronder, want ze staan op elkaar

Laatst gewijzigd:

Vergelijkbare discussies

Back