Nieuw op forum: Wil mn eigen muziek maken

ThndR

Stamgast
Yo! :kroon:

Ik ben net nieuw op dit forum en heb al flink wat rondgeneusd!

Ik speel nu zo'n 5 jaar keyboard, en vind het ontzettend leuk! Ik kan dus ook al aardig wat spelen.

Dus daarom wil ik wel eens mijn eigen muziek gaan maken. Mijn keyboard is nog vrij simpel (Yamaha PSR-220), maar heeft wel een MIDI-aansluiting. Toch lijkt het me wel mooi om een synthesizer te hebben omdat die gewoon veeel uitgebreider is (nieuwe voices, realtime knobs).

Zo heb ik wat op dit forum rondgekeken en wat modellen enzo bekeken op internet.
Ik ben net een maand 14, dus ik kan nou ook niet zeggen dat het geld me makkelijk toekomt. Ik heb nu al een redelijk bedragje op mn spaarrekening staan (zo'n €300,-) dus ik ga me er maar eens in verdiepen om toch al wat te weten te komen over deze hele synthesizer-wereld. En jaja, ik weet hoe duur die synthesizers zijn en weet dus ook donders goed dat ik nog lang niet op de helft ben qua geld. :D

Wat ik me nu eigenlijk afvraag is welke richting ik nou eigenlijk op zou gaan. Of doorsparen voor een echte synthesizer, of gewoon mn PSR-220 aan mn pc geluidskaart koppelen en sequencer-software kopen om het zo eens te proberen.
Die laatste manier is wel een stuk goedkoper!
Maar stel nou dat ik voor die laatste manier ga (wat toch ook wel aardig wat geld kost) en ik vind het echt super cool en wil toch mn eigen synthesizer, dan moet ik daar nóg langer voor sparen dan nu!

Ik vond de (lange) reply van Scratch op: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=32196 erg handig, dit gaf me al een beter beeld :)

Maar zoals ik al zei, ik ben net 14 en het geld stroomt niet binnen! :D

Kan iemand mij advies geven over wat ik het beste kan doen?
Alvast bedankt!

Greetz, Jorn

Welkom op het forum!

Vraag je eerst af wat voor muziek je wilt maken en wat je daarvoor nodig hebt. Begin met een pc'tje en een instap sequencer (Cubase SE, FL studio of een tracker) en wat plug-ins en een midi-keyboard. De hardware synths kan je later nog altijd aanschaffen, want die kosten behoorlijk wat. Er is veel geschreven op dit forum wat het beste is voor nieuwkomers (gebruik de zoekfunctie). Laat je evt. nog adviseren door een muziekwinkel en laat je niet snel dingen aansmeren. Weet wat je koopt: lees er meerdere artikelen over op het internet.

Veel suc6 ermee!!

Welkom! :mega:
(oh nee, je mag nog geen bier }:| )

Op je vraag/vragen:
Als je het geld toch nog niet hebt, dan hoef je je ook niet zo druk te maken over wat voor je synth je precies wilt (bedenk wel, 300 euro is op zich genoeg voor een goede 2e-hands-synth, maar als je echt muziek wilt gaan maken moet je niet alleen een synth hebben, maar ook goede boxen en een versterker (en eventueel een mengpaneeltje), anders hoor je niet eens écht wat je doet - of heb je die al?). Weet je al wat je wilt en kunt wat betreft het schrijven van muziek? Zo niet, dan kun je met je huidige keyboard prima toe: ga gewoon dingen maken, kijk wat je bevalt, wat je kunt, welke manier van werken je aanstaat. Er zijn een heleboel gratis softsynths te vinden op het internet; download er een stel, ga ermee aan de slag. Dan krijg je al snel door wat je wilt maken, wat voor geluiden je nodig hebt en wat je prettig vindt werken (hardware of software, knopjes of submenu's, presets editen of zelf geluiden vanuit het niets opbouwen). Dan kun je én een bewustere keuze maken én dan heb je in de tussentijd meer geld gespaard voor een vettere synth.

Succes! :biertje:
(oh nee, je mag nog geen bier }:| )

;)

als je budget beperkt is is het gebruik van (gratis of goedkope) software op een PC je beste optie..... tracktion is bv een goede goedkope sequencer die veel kan...... en er zijn ook veel goede gratis sofsynths...je kan je keyboard gebruiken via een midi interface om de software te bespelen

Re: Nieuw op forum: Wil mn eigen muziek maken

Origineel geplaatst door ThndR
Of doorsparen voor een echte synthesizer, of gewoon mn PSR-220 aan mn pc geluidskaart koppelen en sequencer-software kopen om het zo eens te proberen.

Dat laatste lijkt mij wel het beste om te doen. Vooral als je elke cent moet dubbeldraaien alvorens 'm uit te geven. Sequencer software hoeft niet duur te zijn, er zijn demoversies verkrijgbaar en daar kan je een tijdje mee proberen of het je bevalt. Zoek even rond op dit forum, daar zijn al veel topics over gegaan.
Indien je na een tijdje merkt dat het echt iets voor jou is, is de tijd rijp om tot 'zwaardere' aankopen over te gaan.

In ieder geval, welkom! :doei:

Welkom

Wat je kan doen is Buzz downloaden, buzz is een sequencer met diverse synths die nog uit te breiden is met VST instrumenten/effecten. Dit progje is gratis, en je kan er aardig mee uit te voeten. Je zou buzz kunnen vergelijken met Reason maar buzz is wat uitgebreider en kost minder :)

Normaal gesproken kan je hem hier downen: http://www.buzzmachines.com/ maar de site ligt plat.....

Re: Nieuw op forum: Wil mn eigen muziek maken

Yo! :kroon:

Ik ben net nieuw op dit forum en heb al flink wat rondgeneusd!

Ik speel nu zo'n 5 jaar keyboard, en vind het ontzettend leuk! Ik kan dus ook al aardig wat spelen.

Dus daarom wil ik wel eens mijn eigen muziek gaan maken. Mijn keyboard is nog vrij simpel (Yamaha PSR-220), maar heeft wel een MIDI-aansluiting. Toch lijkt het me wel mooi om een synthesizer te hebben omdat die gewoon veeel uitgebreider is (nieuwe voices, realtime knobs).

Zo heb ik wat op dit forum rondgekeken en wat modellen enzo bekeken op internet.
Ik ben net een maand 14, dus ik kan nou ook niet zeggen dat het geld me makkelijk toekomt. Ik heb nu al een redelijk bedragje op mn spaarrekening staan (zo'n €300,-) dus ik ga me er maar eens in verdiepen om toch al wat te weten te komen over deze hele synthesizer-wereld. En jaja, ik weet hoe duur die synthesizers zijn en weet dus ook donders goed dat ik nog lang niet op de helft ben qua geld. :D

Wat ik me nu eigenlijk afvraag is welke richting ik nou eigenlijk op zou gaan. Of doorsparen voor een echte synthesizer, of gewoon mn PSR-220 aan mn pc geluidskaart koppelen en sequencer-software kopen om het zo eens te proberen.
Die laatste manier is wel een stuk goedkoper!
Maar stel nou dat ik voor die laatste manier ga (wat toch ook wel aardig wat geld kost) en ik vind het echt super cool en wil toch mn eigen synthesizer, dan moet ik daar nóg langer voor sparen dan nu!

Ik vond de (lange) reply van Scratch op: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=32196 erg handig, dit gaf me al een beter beeld :)

Maar zoals ik al zei, ik ben net 14 en het geld stroomt niet binnen! :D

Kan iemand mij advies geven over wat ik het beste kan doen?
Alvast bedankt!

Greetz, Jorn

Ik werk alleen maar met softsynths en daar zitten best goede bij
En de prijs bijft ook nog leuk
En dit zijn ze dan
Pro 53 -v-station –superwave-trance pro superwave –
Vanguard dat vind ik zelf een heel leuk ding om mee te beginnen
Kijk hier maar eens
http://www.superwave.co.uk/
http://www.computermusic.co.uk/reviews/attack/attack.asp
http://www.nativeinstruments.de/index.php?pro53_us
http://www.refx.net/news.htm

er staan ook wel demos op

groet john

Yo lui!

Geweldig al die snelle replies! NU weet ik in elk geval waar ik aan toe ben:

mn PSR-220 aansluite op mn pc, software downloaden/kopen, gewoon proberen en kijken of ik het leuk vind en of het goed lukt. Is dat laatste het geval, dan zal ik voor een echte synthesizer gaan. Maar voor dat zover is ben ik alweer veel verder met sparen, en begrijp ik deze hele synth-world al beter. Dan weet ik ook al beter welke hardware synth ik dan moet neme (als het OOIT zover komt)!

Heel erg bedankt Folks!! :mega: Oh nee ik mag nog geen bier ;) lol

hoydi

hoydi

ik ben zelf dan ook wel nieuw op dit forum,.. maar alwel 20 jaar in de synth sfeer.

en JA,.. ook ik ben met hele simpele dingetjus begonnen.

Ik heb een tijdje les gegeven aan mensen die net begonnen met eigen producites, en er is zo ontzettend veel op de markt te krijgen voor weinig geld dat je echt niet bang hoeft te zijn met weinig geld niet een kwalitatief goede sound neer te kunnen zetten.

wat me wel heel belangrijk voor jouw lijkt, is dat je psr keyboard in iedergeval touch response heeft. het zou namelijk jammer zijn, wanneer je een super de lux 2nd hand synth op de kop weet te tikken,.. maar niet de expresieve sound er uit kunt halen.

je kunt natuurlijk ook een simpele combinatie maken met een leuke modlule en sounds via je computer...
voordel van een module is dat het weinig plaats in neemt en vaak toch krachtige synths zijn.. met een hoop standaard sounds, + mogelijkheid sounds te editten en/of downloaden via midi van sounds die door anderen gemaakt zijn.

Natuurlijk heb je wel een programma nodig om je midi sequenses op te slaan,.. vroeger gebruikte ik daar een atari voor,.. en heb daardoor heel veel geleerd over midi sequensing. (wellicht dat iemand zoiets nog te koop heeft voor heel weinig geld (het voordeel is dat de midi aansluiting er al op zitten nadeel is, dan je al je sequeses op moet slaan op floppies..

het ligt er ook aan WAT voor muziek je precies wil gaan maken.. wanneer je je meer wil begeven op de moderne house sounds dan zou je een sunth (module) willen die ook uitbreidbaar is, wanneer je weer genoeg geld in de pocket hebt.

Je zou kunnen denken aan bijv. een jv2020 of zijn oudere broertje de jv1010. Deze modellen van roland gebruiken sounds van zijn duurdere broertjes in de klassen van jv en xv maar zijn wat verder uitgekleed de meeste sounds in de jv 1010 zijn gelijk aan die van de jv1080 (module die veel in music studio's werd gebruikt)
de xv2020 is meer de uitgeklede versie van een xv30xx seire en zelfs van de xv5080 of xv5050 (die toch een stuk duurder zijn, maar voor de sounds nageoeg hetzelfde klinken als hun goedkoper broertje.

Ik weet het,.. in synth land zie je zo ontzettend veel wat mooi mooier en mooist is,.. en toch voortduren met de neus op de feiten te komen dat je dat niet kan betalen,..(ik ook niet dus) dat je moet schipperen tussen wat je krijgt en wat je er mee kunbt!!
opties op synths die je NIET bebruikt,.. betaal je dus alleen maar voor en voor dat extra geld zou je weer een ander leuk apperaatje kunnen kopen..

ok,.. succes met je zoektocht naar de juiste apperaten
en veel musziek plezier gewenst,..

Don Borito

Don Borito schreef: wat me wel heel belangrijk voor jouw lijkt, is dat je psr keyboard in iedergeval touch response heeft.

Mijn keyboard heeft touch response!
Bedankt voor je replie!
Ik klink misschien nu als een leek :( (ben ik ook lol) Maar wat is precies een module? srry voor deze simpele vraag :erm:

Een synthesizer is eigenlijk alleen maar een engine. Het werkende gedeelte dat de muziek maakt/berekent/genereert/hoejehetooknoemt. Dat is de kern van de synthesizer, en niks anders. Daar kan van alles bij komen: sequencer, sampler, keyboard, recorder, enz. Technisch gesproken zit het op deze manier in elkaar. In het algemeen spraakgebruik echter heet het anders en heb je twee soorten: een synthesizer en een synthesizer module, waarbij de eerste toetsen heeft en de tweede niet (alleen een kastje dus). Misschien zou het correcter zijn om te spreken van een synthesizer keyboard en een synthesizer module, maar da's niet kort genoeg hè, als term. Als er trouwens ook nog een sequencer en andere gadgets bij zitten dan heet het een workstation, dus dan zou jet het een synthesizer keyboard workstation kunnen noemen, maar als je dat doet ben je de enige die die moeite neemt (om begrijpelijke redenen ;) ).

Een module is overigens geen toetsenloze afgeleide van een synthesizer met keyboard: verschillende synths zijn alleen in modulevorm uitgekomen, of eerst in modulevorm en later met keyboard. Als je geen toetsenist bent, dan kan het (bij bepaalde genres) zelfs zo zijn dat je toe kun zonder ook maar één klavier.

Voorbeeld: de Walfdorf Pulse (alleen in modulevorm te krijgen):
pulse.jpg

Die dingen hangen meestal in een rack, een speciaal kastje met standaardafmetingen waar al dit soort units (ook voor effecten, mengpanelen, samplers, enz.) in passen. Als je maar genoeg spul hebt, dan gaat dat er zo uitzien (foto uit de studio van Enigma; ik bedoel dus die kasten op de achtergrond):

studio-6.jpg

Als je trouwens in een snoepwinkel-bui bent, kijk dan eens op de volgende sites:
http://www.vintagesynth.com/
http://www.sonicstate.com/

Wouwie!

Ik had een andere reactie verw8 vannuh: Ga een andere hobby zoeke!

Maar dit is veeeeeel beter :)

Ik begrijp nu wat een module is thnx! Maar wat kun je er zoal mee dan als het geen klavier heeft?

Aangezien ik al 5 jaar keyboard speel is zo'n module in plaats van een echte synth niet echt een optie. Maar ik zie dat je ze er ook nog bij kunt doen (in die racks) of zit ik er dan naast?

Maar in elk geval bedankt! :mega: onee, ik mag nog geen bier ;)

Ik had een andere reactie verw8 vannuh: Ga een andere hobby zoeke!

Tsja, ik moet eigenlijk mijn tijd nuttig besteden achter m'n pc, maar blijkbaar heb ik daar niet zo'n zin in... :erm:

Ik begrijp nu wat een module is thnx! Maar wat kun je er zoal mee dan als het geen klavier heeft?

Welkom in de wondere wereld van midi...

Electronische muziekapparaten kunnen met elkaar communiceren via het daartoe ontwikkelde protocol, genaamd 'Midi'. Hiermee kun je apparaten op elkaar aansluiten en ze elkaar berichten laten sturen, zoals wanneer een noot begint en eindigt, op welke toonhoogte, op welk volume, enz. In feite zelfs is elk onderdeel van een synth (of keyboard; onder 'synth' vallen dus ook de modules!) aan te sturen via midi (je kunt zelfs tekenfilms laten afspelen in je display, als je maar goed genoeg kunt programmeren in sys-ex, de buitengewoon onhandige en logge programmeertaal van midi). Op deze manier kan het dat je met een sequencer op je pc kunt werken: door te spelen op een keyboard kun je de noten opslaan op de pc. Laat je de sequencer deze weer afspelen, dan ontvangen je apparaten de midi-boodschappen (mits alles goed staat afgesteld hiervoor natuurlijk...) en worden ze door de sequencer aangestuurd (voor de kabels: kijk eens op de achterkant van je keyboard: daar zullen vast ook wel midi-kabels in kunnen). Nog even voor de zekerheid: via midi wordt dus geen audio verzonden, zoals een wave-file of mp3-tje. Er wordt alleen verzonden wat het andere apparaat moet gaan doen, waarna deze informatie door het apparaat omgezet moet worden in iets hoorbaars of zichtbaars.

Zo kun je dus met een module werken. Via midi kun je een ander klavier gebruiken om er noten mee te spelen. Maar dit kan ook zonder keyboard: als je in een sequencer een melodie invult (dus met de muis of zo) en je laat de sequencer de module aansturen, dan gaat de module je melodie spelen en is er geen klavier aan te pas gekomen. Editing van de module kan wel via het paneel daarvan (daar zijn natuurlijk die knoppen voor), maar ook dat kan via midi volledig via de pc. Sterker nog: er zijn nieuwe synths (zoals de Micromodular, Modular en G2 van Clavia en de meeste moduleversies van synthesizer workstations) die eigenlijk niet te editen zijn via de module zelf, maar alleen via een pc-programma.

Aangezien ik al 5 jaar keyboard speel is zo'n module in plaats van een echte synth niet echt een optie. Maar ik zie dat je ze er ook nog bij kunt doen (in die racks) of zit ik er dan naast?

Zoals je nu begrijpt: dat kan dus wel. Sterker nog: aangezien je al een klavier hebt is het niet eens perse noodzakelijk een synth met klavier te kopen. Een module is goedkoper en je keyboard kun je gebruiken om te spelen. Persoonlijk vind ik synths met keyboard fijner omdat ik graag veel speel, maar dat ligt aan mij...

Maar in elk geval bedankt! :mega: onee, ik mag nog geen bier ;)

Maar dan mag je mij nog wel bier aanbieden! 8~
(als je het maar niet zelf gekocht hebt... :smeris: ;) )

Origineel geplaatst door Synthesizer11
Welkom en veel succes met het lezen van deze ellenlange berichten (bij deze warmte nogal een opdracht van formaat!)

:okdan:

Lezen = zitten = met dit weer nog altijd beter dan een muurtje bouwen... :eureka: :D

Een module ken je ook gewoon bespelen met een klavier, je sluit dan je midi out van je klavier (bvb. jou PSR...)aan op de midi in van de module.

Nog een voordeel van een module is dat ze vaak meerdere outputs hebben, dus als je er meerdere geluiden tegelijkertijd uithaald kan je die geluiden dus verdelen over je outputs.

Back